Ceea ce urmează pare descălecat din imaginația scenariștilor Black Mirror. Dar așa cum insistă să ne arate și politicienii și tehnologia, viața o ia înaintea absurdului și cam câștigă cursa. Există acest site, The Spinner, care te ajută să fii propriul mogul al manipulării. Adică, de ce să se joace cu mintea ta doar Facebook și Google și alți giganți sau micuți tehnologici, când ai putea să te joci și tu cu mintea altora?
Serviciul se bazează pe reclame native targetate care promit influențarea oamenilor din jurul tău. Exemplul de pe prima pagină este acesta: cum să îți faci soția să facă sex cu tine. Adolescenții pot folosi The Spinner să își convingă părinții să le cumpere un câine. Și tot așa. Variantele au limită doar mintea sau principiile umane. Un abonament costă 29 de dolari și din ianuarie, de când a fost lansat, site-ul a strâns 5000 de subscriberi, scrie Financial Times.
Elliot Shefler, directorul de marketing, spune că site-ul a fost creat de partea bună a forței, dar oamenii l-au dus în altă zonă: ”Am început cu 20 de idei. Prima era Stop Smoking - ne-am gândit că era un mod ideal de a ajuta oamenii să îi ajute la rândul lor pe cei dragi să se lase de fumat. Încă avem campania aceea disponibilă, dar nu o cere nimeni. Cei mai mulți vor pachetul Initiate Sex. E o chestie de cerere și ofertă”.
”Sunt limite pe care nu le trecem”, adaugă Shefler. ”Chestii sexuale, vă puteți imagina. E o unealtă foarte puternică și depinde cum o folosești”.
Fondatorii și originea acestei aplicații nu sunt cunoscute, notează FT. Shefler a declarat că site-ul face parte dintr-o agenție mai mare care furnizează content targetat. Agenția a lucrat și cu politicieni, dar după scandalul Cambridge Analytica, a rămas doar cu branduri în portofoliu.
El insistă că nu e nimic ilegal sau imoral în toată această poveste. Pe site se precizează că utilizatorii din UE sau Marea Britanie nu au voie să folosească serviciul, iar cei din alte zone nu au voie să targeteze cetățenii din UE. ”The Spinner e diferit doar pentru că o persoană obișnuită targetează o altă persoană obișnuită. Dacă te îngrozește The Spinner, ar trebui să te îngrozească și ceea ce fac brandurile”, se apără Shefler.
După toată agitația cu GDPR, suntem aici, în visul unui magician nebun, care ne arată că conversația despre drepturile la intimitate ale oamenilor de abia începe și este cu mult în urma realității.