Adina Vintilă Străjan, despre Sibiu 100%: A fost o idee pe care un student din Sibiu a avut-o în ultimul an de facultate

Adina Vintilă Străjan, despre Sibiu 100%: A fost o idee pe care un student din Sibiu a avut-o în ultimul an de facultate

A pus-o în practică la 8 ani de la terminarea facultății. Inspirat de modelele din Europa, își dorea un ziar gratuit care să ajungă săptămânal în cutiile poștale ale sibienilor și în paginile căruia oamenii să se regăsească. În 2018, ziarul a sărbătorit 10 ani de existență. 

Multe dintre ziarele care odinioară erau printate și ajungeau în format fizic la cititori s-au transformat în produse online, iar altele au dispărut cu totul de pe piață. Tendința media din Sibiu a păstrat linia generală a presei românești, spune Adina Vintilă Străjan, Director General Sibiu 100%. Ea explică mai jos cum supraviețuiește o publicație locală în România, care sunt obstacolele, prin ce schimbări a trecut ziarul și cum s-a adaptat la condițiile nu foarte prietenoase ale presei scrise. 

 

Începutul

A fost o idee pe care un tânăr student din Sibiu a avut-o în ultimul an de facultate. Își dorea să ofere Sibiului un ziar care să ajungă gratuit în fiecare cutie poștală, un ziar în ale cărui pagini să se regăsească oamenii și cele mai importante informații despre proiectele orașului, economie locală, cultură, sport, dar și divertisment, numai bun de citit în tihnă în diminețile de weekend.

Ideea o văzuse în marile orașe ale Europei, însă, pe plan local, era singurul care credea în ea. După opt ani de la terminarea facultății, proiectul Sibiu100% a fost pus în aplicare. Încă din primul an de viață ziarul a fost break even, devenind principala platformă de promovare a companiilor locale.

În 2008, presa scrisă din Sibiu cuprindea mai multe publicații tipărite în tiraje mici, dar toate erau disponibile contra cost la chioșcurile de ziare. Între timp, au dispărut și chioșcurile, dar și majoritatea titlurilor. Astăzi se mai tipăresc doar trei ziare în limba română și încă două ziare de limba germană.

 

Evoluție

Am început în mai 2008, cu un tiraj auditat BRAT de 59.000 de exemplare, iar la câteva săptămâni după lansare acesta a crescut la 61.000 exemplare. La finalul anului 2009, s-a ajuns la 66.000, datorită faptului că erau cerute mai multe exemplare în comunele din județ, unde ziarul ajunge în punctele de interes.

Din anul 2010, tirajul a rămas la 67.000 exemplare până în iulie 2016. Odată cu dezvoltarea noilor cartiere rezidențiale, în vara anului 2016, a fost făcută ultima modificare, acesta ajungând la 70.000 exemplare. Tirajul ziarului este în continuare auditat BRAT.

10 ani de Sibiu 100% se împlinesc exact în anul Centenarului, iar noi nu puteam rămâne indiferenți la marea sărbătoare a României, motiv pentru care am decis schimbarea identității vizuale. Prin noul logo Sibiu 100%, marcăm și împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire, moment de referință din istoria noastră, a tuturor.

 

Echipa

Echipa ziarului numără 50 de angajați și colaboratori. În ceea ce privește direcția editorială, suntem un săptămânal care își propune să informeze și, mai ales, să sintetizeze ceea ce s-a întâmplat important în oraș, să anunțe și să recomande momentele de interes pentru sibieni în perioada următoare, dar și să fie o platformă în care antreprenorii își pot prezenta oferta. Sigur, ritmul s-a schimbat puțin odată cu prezența tot mai constantă a canalelor social media. Suntem un săptămânal tipărit, dar în toate aspectele jurnalismului, online, funcționăm ca un cotidian.

Cred că cel mai important lucru la ziarul Sibiu 100%, dincolo de ambiția de a exista și a progresa, ca publicație și ca business, este dorința noastră de a fi vocea comunității. Am făcut, în sensul acesta, zeci, poate chiar sute de campanii sociale și ne implicăm de fiecare dată când putem schimba ceva în bine.

 

Obstacole

Dacă vorbim de dificultăți, la începutul acestei veri ne-am confruntat cu închiderea tipografiei cu care am lucrat aproape nouă ani, iar găsirea unei variante care să corespundă standardelor noastre de calitate și dimensiuni a fost principala provocare pentru câteva săptămâni. Din păcate, nu am găsit-o în România, oricât de mult am încercat.

Provocările sunt zilnice, vin la pachet cu meseria, dacă pot spune așa: să nu ratezi știri, să rămâi imparțial - pentru Sibiu 100% acesta este o regulă de aur pe care o respectăm încă de la primul număr - și, în general, să păstrăm toate motivele pentru care partenerii și cititorii au încredere în noi.

 

Ghid de supraviețuire în presa scrisă

Povesteam mai sus că nu e ușor, dar ne ambiționăm să facem asta, zi de zi, săptămână de săptămână, pentru că avem locul și rolul nostru în comunitate, atât în cea a cititorilor, cât și în cea de business. Conceptul ziarului – acela de a fi distribuit gratuit- asigură continuitatea. Nu suntem singuri în ,,barca” ziarelor gratuite. La nivel mondial, modelul este răspândit la scară largă și este susținut de milioane de cititori.

Ghidul nostru de supraviețuire are la bază principii și valori corecte, dar și etică profesională. Oferim cititorilor informație relevantă pentru ei, oferim oamenilor de afaceri din oraș o platformă unde își pot promova serviciile și livrăm - la propriu, pentru că avem propriul serviciu de distribuție door-to-door - ceea ce promitem.

 

Aniversare cu Faust

”Faust”-ul de la TNRS e un spectacol emblematic pentru oraș, un spectacol care a făcut Sibiul cunoscut în lumea artelor, și când spun „lumea" chiar vorbesc de nivel mondial. Prin urmare, nu cred că ar fi fost ceva mai potrivit decât acest spectacol-eveniment la aniversarea noastră de zece ani unde am invitat clienți și parteneri, dar și cititori.

A fost destul de greu, pentru că ”Faust” nu se joacă prea des și pentru că, în special în cazul invitaților care au venit din alte orașe, perspectiva unui drum de câteva ore pentru un spectacol de teatru nu e neapărat îmbietoare – și profit de ocazie să le mulțumesc celor care au avut încredere și au făcut acest efort pentru a fi alături de noi. Ne-am bucurat și de o excepțională colaborare cu Teatrul Național „Radu Stanca" Sibiu, care ne-a pus la dispoziție, cu generozitate, foaierul Fabricii de Cultură pentru recepția ce a urmat spectacolului.

 

Targetul

Targetul nostru sunt sibienii. Pentru ei scriem, pentru ei existăm, pentru ei gândim campaniile sociale sau publicitare. Sibiu 100% nu se distribuie doar în orașul Sibiu, ci și în alte 61 de localități din cele 64 ale județului, astfel că avem atât public urban, cât și rural, și sigur că sunt diferențe de profil.

Dar e ceva care îi aduce împreună pe toți cititorii noștri: nevoia de informație în care să poată avea încredere. Aceasta nu s-a schimbat, și cred că nici nu o să se schimbe prea curând, cu atât mai mult cu cât trăim în plină epocă „fake-news". Ei știu că ceea ce citesc la noi nu mai trebuie verificat din alte surse, o facem noi, mereu am făcut-o: acesta ne e rolul și datoria.

 

Promovare

Cea mai bună promovare pe care o putem avea e să ajungem săptămânal în casa fiecărui sibian. La un moment dat, aveam și o campanie pentru anunțurile de mică publicitate pe ideea asta: „Știm unde stai” sau „Vrei să fii cel mai căutat dintre sibieni, lasă-ți anunțul vând/cumpăr la sediul redacției”. :)

Ne-am promovat mai ales prin acțiunile pe care le-am făcut, prin campaniile noastre în care am sprijinit oameni, idei și comunități din Sibiu.

Una dintre aceste campanii a fost Produs în Sibiu – care s-a desfășurat, câte șase luni, timp de patru ani consecutiv. Aproximativ 50 de companii naționale și locale au susținut și s-au implicat în acțiunile „Produs în Sibiu” în fiecare an.

Au fost organizate la fiecare două săptămâni evenimente, inclusiv în spații neconvenționale. În cadrul uneia dintre campanii s-a organizat un ,,Bal al tinerilor artiști” în care ziarul a fost puntea de legătură dintre talentații artiști locali cunoscuți internațional și oamenii de afaceri locali. 

Alte campanii pe care le pot aminti sunt:

Numărătoarea bicicliștilor sibieni – unde s-au mobilizat foarte mulți bicicliști pentru a atrage atenția asupra traficului din oraș și s-a blocat, pentru câteva minute, una dintre cele mai aglomerate intersecții din oraș.

Ghidul oficial, un catalog unde au fost publicate gratuit toate companiile, asociațiile, PFA-urile care au existat la acea dată în Sibiu. Era, practic, lista completă a oricărei forme de activitate privată a orașului. Am desfășurat campanii pe domenii de activitate comercială, dar și campanii sociale în care s-a ajuns la donarea unei case pentru o familie nevoiașă. Numeroase alte acțiuni au fost făcute pentru tinerii orașului, burse pentru plecarea la Observatorul din Tenerife sau premierea tuturor olimpicilor sibieni sunt doar câteva dintre cele mai reprezentative campanii. 

 

Presa locală

În ultimii zece ani, presa din Sibiu s-a schimbat radical. Dacă la intrarea noastră pe piață, funcționau mai multe redacții de ziare, între timp numărul acestora s-a redus considerabil. Multe dintre ziarele care odinioară erau printate și ajungeau în format fizic la cititori s-au transformat în produse online, iar altele au dispărut cu totul de pe piață. Tendința media din Sibiu a păstrat linia generală a presei românești.

Online-ul a captat atenția majorității cititorilor, iar companiile media au marșat pe acest model de business.

Într-o piață a ziarelor printate în continuă restrângere, Sibiu 100% s-a dezvoltat și a crescut. Faptul că se distribuie gratuit a fost cheia succesului pentru noi.

Nu spun că nu am avut provocări. Am plecat de la un anumit tip de text, de la un anumit tip de aranjare în pagină, de la un anumit tip de fotografii și am evoluat. Imagini mari, fotografii relevante, texte scurte și de impact. Ne-am axat pe povești cu oameni care sunt importanți în Sibiu sau care fac ceva pentru orașul acesta.

Am dezvoltat în paralel site-ul www.sibiu100.ro pentru a ține pasul cu tendințele actuale și pentru a le oferi posibilitatea cititorilor noștri de a fi conectați cu Sibiul în orice moment al zilei.

 

Planuri

Ca să ținem pasul cu expansiunea orașului, intenționăm să mărim tirajul pentru a ne respecta promisiunea de a ajunge în fiecare cutie poștală. Și ne mai dorim ca în următorii 2-3 ani să reușim să trimitem în tipar măcar una dintre edițiile viitoare ale ziarului de la un birou umbros, așezat pe o plajă din Tenerife.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related