[De la second hand] Mohamad Nadim (District 10): In 90, era o piata a categoriilor sociale defavorizate. Acum e despre a-ti dezvolta stilul individual

[De la second hand] Mohamad Nadim (District 10): In 90, era o piata a categoriilor sociale defavorizate. Acum e despre a-ti dezvolta stilul individual
Foto: Andrei Grigore

Piata de second hand exista in Romania de cel putin 20 de ani, spune Mohamad Nadim, fondator District 10. La inceput oamenii cautau pur si simplu produse ieftine. Acum, e despre moda. Iar moda e ciclica.

In anii precedenti s-a revenit usor la anii 80’, iar acum tinerii anilor 2000 abordeaza atat in tinute cat si in machiaj, atitudine si vibe, moda anilor 90’. 

 In cautarea unui stil individual, care sa ii reprezinte, noii consumatori sunt atenti si la principii cand isi aleg hainele, cum ar fi sustenabilitatea si reciclarea. Nu doar tinerii cauta comori in vintage shop-uri. Mohamad numara oameni la pensie sau studenti, “corporatisti” care cauta haine sa ii scoata din anonimatul jobului zilnic si nu in ultimul rand oameni cu o baza financiara mai mult decat stabila, cu functii inalte sau fashionistas, toti in cautarea de “mici bijuterii vestimentare”, care sa ii puna pe harta fashionului.

 

Inceputul

District 10 Trading a luat fiinta in anul 2015 sub forma unui magazine online de bijuterii si a decis ca in anul 2018 sa isi deschida portile si catre clientii pasionati de fashion si vintage. Luand in considerare toate aspectele evolutiei trendului de moda din Romania, s-a trecut la urmatorul pas, deschiderea unui magazine fizic care sa imbine cele doua elemente constructive ale unei tinute inedited: bijuterii si haine statement.

Foto: Andrei Grigore

 

Fondatorii

Fondatorul companiei este Mohamad Nadim, omul din spatele afacerii si mana lui dreapta, Cristina Naciu, stilistul care s-a ocupat de imaginea de ansamblu atat in magazinul fizic cat si in social media. Imbinand experienta celor 2, s-a nascut District 10 Vintage.

 

Piata

Piata de second hand exista in Romania de cel putin 20 de ani, insa in prima decada aceasta era o piata a categoriilor sociale defavorizate, a oamenilor care cautau haine de munca, pentru rudele de la tara samd; procentul de fashionistas al anilor 90’ care ar fi apelat la SH era de maximum 5% al potentialilor clienti. La momentul acela se doreau doar produse ieftine pentru zi cu zi.

A doua decada a adus cu sine si interesul crescut pentru brandurile “de afara”, idea de a-ti dezvolta stilul individual, in contextual unor preturi accesibile (marea majoritate a romanilor nu isi permit o bluza de brand care in context de outlet depaseste 100 E; insa aceasta poate fi gasita in magazine SH la cateva zeci de lei) si nu in ultimul rand, dorinta de sustenabilitate.

Foto: Andrei Grigore

 

Fenomenul cultural

Fenomenul cultural sta in mare la baza idee de “coming back” a modei. Dupa cum se stie, totul este ciclic si de aici si Fashionul. In anii precedenti s-a revenit usor la anii 80’, iar acum tinerii anilor 2000 abordeaza atat in tinute cat si in machiaj, atitudine si vibe, moda anilor 90’. Din ce am observant, inclusive brandurile de mall incearca o abordare moderna a acelui vibe, insa “the read deal” nu se poate achizitiona decat dintr-un vintage store.

Foto: Andrei Grigore

Nu in ultimul rand, trebuie sa deschidem si subiectul sustenabilitatii, singurul aspect care se poate numi PRINCIPIU. Subiect de care multi fug, din lipsa unei culturi si gandiri legate de generatiile viitoare si planeta noastra. Reutilizarea hainelor presupune diminuarea distrugerii resurselor, scaderea noxelor ce duc la incalzirea globala si sacrificarea animalelor pentru blana si pielea lor.

 

Consumatorii

Din fericire nu putem spune ca exista un profil concret, o tipologie a clientului de SH. Ne trec pragul oameni din toate categoriile sociale si culturale: avem clienti care doresc haine pe buget restrans, oameni la pensie sau studenti; ne trec pragul foarte multi “corporatisti” care doresc o tinuta cu un accent personalizat care sa ii scoata din anonimatul jobului zilnic si nu in ultimul rand, ne trec pragul oameni cu o baza financiara mai mult decat stabila, cu functii inalte sau fashionistas, toti in cautarea de “mici bijuterii vestimentare”, care “te pun pe harta fashionului”.

Foto: Andrei Grigore

Shoppingul in ziua de astazi reprezinta atat o moda cat si o necesitate care sa se imbine frumos atat la nivel vizual, cat si “in portofel”, daca treci pragul unui magazine de concept SH.

 

Cum isi aleg hainele

Clientii in mod evident, aleg in primul rand in functie de gusturile personale si dupa aceea in functie de pret. Legat de considerentul COST, am ales sa abordam sistemul de discount saptamanal, pana la aducerea noului lot de marfa.

In acest sistem, clientii care doresc produsele cu adevarat deosebite, se motiveaza sa ajunga in prima saptamana in magazin pentru a le procura; a doua saptamana are un discount de 25% cu produse foarte bune, unele chiar si cu eticheta (sistem outlet); iar ultima saptamana de marfa are un discount de 50%, preturile produselor regasindu-se intre 5-20 ron.

 

Drumul hainelor

Hainele vandute sub numele District 10 sunt aduse din Belgia, comandate de la furnizori cu renume in domeniu. Magazinul s-a axat pe articole de zi cu zi, de la haine de strada si ocazie pana la accente care te fac deosebit: bijuterii, genti si incaltaminte de calitate superioara.

Selectarea hainelor se face in functie de nevoile magazinului la momentul respectiv, ele variand de la un sezon la altul. Comanda se face catre  depozitul din Belgia, care trimite marfa in functie de calitatea dorita, cantitatea necesara si sortarea se realizeaza in functie de modele, sexe etc. Calitatea in depozite este de mai multe feluri:

Crema: produse noi, de brand

Calitatea 1: produse noi, eticheta, branduri mai mici

Calitatile 2,3,4: produse folosite cu grad de uzura variat, marea majoritate nonbrand sau cu defecte

District 10 Vintage nu comercializeaza decat produse Crema si Calitatea 1. Ne dorim fidelizarea clientilor intr-un mod corect si transparent.

 

Produse populare

Cele mai popluare produse sunt intotdeauna cele cu eticheta si/ sau de brand, indiferent de vechimea acestora. Multe ajung in pungile de cadouri oferite la variate evenimente si aniversari.

In plus, oamenii inca au conceptia de a nu purta haine folosite, conceptie foarte gresita; orice articol vestimentar care trece granita unei tari, detine acte care atesta dezinfectarea acestuia si nu in ultimul rand, indiferent de unde se achizitioneaza un produs vestimentar, acesta trebuie spalat inainte de purtare, deoarece a trecut prin zeci de maini de la productie la depozitare si vanzarea propriu zisa.

 

Relatia romanilor cu hainele pe care le poarta

Evolutia romanilor cu hainele este la fel de variata cum sunt si acestia ca oameni; batranii acestei tari cumpara rar si pastreaza tot ce au achizitionat inca din tinerete pe cand tineretul, in special al anilor 2000, schimba lookuri cel putin o data pe an.

 

Moda sustenabila

Ideea de sustenabilitate incepe sa ia forma si in Romania, insa cu pasi greoi. Contextul de reciclare al hainelor nu exista (din ceea ce stim noi), depozitele SH autohtone aprovizionandu-se tot din UE.

Singurul context de reciclare al hainelor este acela de donatie individuala, intre cunostinte sau prin Biserici/ Manastiri/ Scoli, in context de calamitati natural si alte situatii extreme. Moda sustenabila inca nu isi are locul deoarece conceptul de Mall este in prim plan la nivel extins, comparative cu cel de SH.

Autoritatile guvernamentale sunt cele care pot deschide calea catre o viata sustenabila si pot diminua obstacolele (preponderant birocratice), ce apar in sistem.

 

Promovare

Comunicarea nonverbala o efectuam prin intermediul vitrinelor magazinului fizic pe care incercam sa le punem in evidenta prin produse conceptuale District 10, iar comunicarea “verbala” o efectuam prin canale de social media (Instagram, facebook), unde postam aproape zilnic tinute noi, concursuri, schimbari de look si feedback-ul clientilor fericiti.

 

Elementul specific este Vanzarea Personalizata pe care o oferim in magazine, prin intermediul personalului calificat. District 10 nu este un magazin tip alimentara, unde alegi un produs si il duci la casa, pentru a-l achita, ci un magazine unde esti intampinat cu multa caldura si unde esti ajutat sa iti gasesti tinuta sau cadoul ideal.

 

SH-urile online 

Din pacate nu va putem raspunde la aceasta intrebare, deoarece noi nu suntem un SH online, ci doar ne promovam online pentru atragerea unei plaje mai variate de client, catre magazinul fizic. Online, acestia pot vedea si rezerva produsele postate, ca ulterior sa le achizitioneze in magazinul fizic. Pe viitor vom aborda si posibilitatea comandarii online si livrarii prin cuierat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related