[De la second hand] Adelina Serafim (Consignatia 7): Pe soseaua Giurgiului - Piata Progresul am numarat 16 magazine SH. Fiecare cartier are o banca, un market, o farmacie si un SH

[De la second hand] Adelina Serafim (Consignatia 7): Pe soseaua Giurgiului - Piata Progresul am numarat 16 magazine SH. Fiecare cartier are o banca, un market, o farmacie si un SH

Dupa 11 ani de corporate, Adelina Serafim a luat decizia sa faca ceea ce ii place inca de la 14 ani: si anume sa caute lucruri valoroase acolo unde altii vad doar carpe. Inspirata de Sex and the City, Adelina a fondat Consignatia7, care a inceput ca un shop de second hand si s-a transformat treptat intr-un butic vintage. Diferenta dintre cele doua e ca piesele sunt atent selectate, iar shoppingul de SH devine o experienta.

Inca ne zbatem intre shop-urile cu haine la mana a doua si vintage shop-uri. In ultimul an tot mai multe magazine si-au schimbat denumirea din Second Hand Shop in Vintage Shop, ceea ce ce este o greseala. Vintage Shop-urile reprezinta o categorie speciala de second hand, explica Adelina.

Noi continuam sa scotocim si prin SH-uri, si prin vintage si thrift shop-uri in cautare de informatii: cum a evoluat piata trecutului, cine sunt noii consumatori, de ce au redevenit populare second hand-urile si cum se manifesta fenomenul cultural care le inconjoara. 

 

Inceputul

Pe 24 iunie anul acesta, Consignatia7 a implinit un an de activitate, un an destul de bun pentru un business aflat la inceput de drum si care ne-a deschis ochii catre noi directii de dezvoltare.

Consignatia7 la inceput era un shop de tip SH care aduna laolalta haine vintage sau moderne second hand, urmand ca pe parcurs sa selectam din ce in ce mai mult piese vintage/retro.

A fost un an in care ne-am dorit sa testam piata si sa transformam shoppingul in SH intr-o experienta, ceea ce cred ca am si reusit. Ne-am dorit foarte tare ca oamenii sa inteleaga ca SH nu inseamna doar haine vechi, ci de cele mai multe ori haine cu personalitate care prin reintegrarea lor in circuit devin elemente ale sustenabilitatii.

 

Fondatorii

Eu si sotul meu suntem fondatorii acestui business. Ideea exista inca de pe vremea cand urmaream Sex and the City si mi se parea fascinant ca personajul principal vorbea despre  tinute perfecte alcatuite dintr-o rochie de 10$ si o pereche buna de pantofi, in timp ce in Romania inca era rusinos sa recunosti ca iti cumperi haine la mana a doua.

Asta se intampla acum mai bine de 15 ani. Intre timp, am remarcat ca tot mai multi oameni vad in asta (si) un mod de a-ti arata grija pentru mediul inconjurator, astfel incat dupa 11 ani de corporate am luat decizia sa fac ceea ce imi place inca de cand aveam 14 ani si anume sa caut piese superbe acolo unde altii vad doar carpe.

 

Piata din Romania

Pe sos. Giurgiului - P-ta Progresu am numarat zilele trecute 16 magazine SH. Cred ca in mai putin de 2 km. Cam atat de bine. Fiecare cartier are o banca, un market, o farmacie si un SH.

Imediat dupa anii 90 au aparut, de fapt. Oamenii aduceau baloate de haine mai ales din Germania si le vindeau aici la kilogram. Intre timp, am trecut prin perioada aceea in care era musai sa iti cumperi haine din mall, iar din SH cumparau mai ales cei care nu isi permiteau altceva, astfel incat o perioada au intrat intr-un con de umbra.

In ultimii ani in schimb, in RO a inceput sa fie cool sa admiti ca te pasioneaza SH-urile, nu doar ca ocazional mai treci pe acolo. Stiu clienti care au program de vizitat SH-uri saptamanal, care se informeaza, care sunt foarte asumati. Asa au aparut SH-urile la bulevard, mai vizibile, mai curate.

Ramane totusi in continuare un business de conjuctura pentru cei mai multi, un fel de "easy money" cauzat de nivelul de trai redus si investitia initiala mica. Interesul a crescut doar in randul celor care au vazut pana de curand in SH doar o dovada a faptului ca nu iti permiti mai mult si nu potentialul de a purta piese deosebite, unice.

Faptul ca la TV au aparut emisiuni in care fetele purtau haine din SH reusind look-uri deosebite a ajutat foarte mult. De asemenea, in afara exista in ultimii ani aceasta miscare de rezistenta fata de consumerism cand vine vorba de haine.

Pe covorul rosu apar tot mai multe tinute alcatuite din piese vintage, casele de moda propun look-uri care ar putea fi cu usurinta replicate folosind piese retro/vintage. Si desigur, social media ajuta foarte mult. Pe vremuri SH-urile erau ascunse, acum au inclusiv conturi de instagram.

 

Fenomenul cultural

Asa este. Cred ca totul porneste de la social media, mai ales. E nevoie de continut dinamic, mereu nou, mereu altfel. Oamenii au nevoie de informatie noua, de imagini noi permanent, de experiente. Este foarte dificil sa ai continut fresh pe Instagram ca influencer purtand mereu aceleasi haine, competitia online este foarte mare. Milenialii au nevoie sa se inspire si sa inspire permanent, astfel incat SH-urile au devenit sursa de material. Ca esti pasionat de ecologie, moda sau cultura urbana, SH-urile iti ofera continut.

 

 

Consumatorii

Indraznesc sa spun ca profilul consumatorului nostru este diferit de cel al unui SH obisnuit. Datorita selectiilor pe care le facem si a locatiei, consumatorii nostri sunt mai ales tineri informati, pasionati de moda (retro/vintage), care cauta piese deosebite, urmarind trendurile actuale dar si consumatori maturi care cauta piese de o anumita calitate pentru care ar plati un pret mult mai mare in magazinele mass-market.

Apar insa tot mai des consumatori care intra pentru prima oara intr-un SH si care raman mereu impresionati de faptul ca nu au avut pana acum curaj sa incerce, iar dupa prima vizita raman loiali si neobositi in cautarea lor de piese noi.

SH-ul te face foarte repede dependent, de aceea noi ii sfatuim mereu sa cumpere responsabil. Majoritatea sunt obisnuiti sa calatoreasca, astfel incat au vazut SH-uri si in alte tari si sunt capabili sa compare pietele. Multi dintre ei, ca si turistii spre exemplu, spun ca SH-urile noastre sunt mult mai bune din punct de vedere a pretului si a calitatii selectiilor.

Toti consumatorii nostri insa sunt dintre cei care prefera sa intre in SH-uri cu selectii de tip "crema" (adica fara defect), decat in cele in care exista marfa de tip colecta pentru a economisi timp, mai ales si pentru siguranta ca vei gasi piese deosebite, nu marfa la mana a doua de la marile magazine de fast-fashion. De altfel, multi dintre ei nu sunt deloc interesati de lanturile de magazine "fast-fashion" din cauza elementelor neclare din punct de vedere a sustenabilitatii si a productiei.

 

Cum isi aleg hainele

Exista doua tipuri de consumatori, ca peste tot: cei pragmatici si cei romantici sau pasionati, sa spunem. Cei pragmatici aleg piese de calitate, din materiale bune pentru un pret mai mic decat cel pe care l-ar da in magazinele de specialitate pentru piese asemanatoare, iar cei romantici aleg in functie de potentialul "wow" al pieselor.

 

Oricum ar fi, important este ca ceea ce cumpara sa fie unic astfel incat la urmatorul festival sa nu se trezeasca ca prietenii lor nu ii pot deosebi in multime, pentru ca pana la urma despre asta este vorba atunci cand esti pasionat de SH: sa cumperi ceva ce nu se regaseste in mai multe culori si masuri pe toate rafturile magazinelor mari.

 

Drumul hainelor

Hainele noastre reprezinta o selectie de 1%-3% dintr-o colecta. Este foarte dificil de selectat si pentru asta ai nevoie de oameni pe care sa ii inveti sa separe marfa ta de orice altceva. O

colecta reprezinta un total de lucruri donate de oameni, de la haine la orice ti-ai putea imagina ca ar ajunge intr-un punct de colectare. Momentan avem un furnizor local si unul strain, insa foarte curand vom incepe propriul nostru sistem de colectare in Romania pornind de la premisa ca oamenii in continuare cumpara mai mult decat au nevoie, ajungand sa arunce efectiv hainele la gunoi, lucru care este extrem de daunator.

 

Absolut tot ce cumparam poate fi refolosit, mai ales hainele. Vindem mai ales denim - asa cum era el pe vremuri, adevaratul denim nu cel cu supraelastic - foarte multe piese din matase, rochii vintage si accesorii. Anul acesta este un interes crescut pentru piesele sport, retro datorita influentelor hip-hop din moda anilor 80, care se regasesc si in trendurile actuale.

Procesul curatorial este ceea ce deosebeste un SH obisnuit de unul premium. Este mult mai greu sa remarci croiala unei piese si potentialul  acesteia, daca este sifonata, murdara sau daca ii lipseste chiar si un nasture. In al doilea rand, faptul ca platesti mai putin nu inseamna ca ceea ce cumperi trebuie tratat ca un obiect lipsit de valoare, cu atat mai mult atunci cand esti pasionat.

Pe mine, personal, ma deranjeaza foarte tare cand vad ca oamenii nu pretuiesc aceste haine. Faptul ca cineva le-a donat, nu inseamna ca este in regula sa le vinzi ca pe gunoaie pentru ca nu asta sunt si ce iti doresti este ca ele sa nu ajunga la gunoi.

Atunci cand cumperi SH, gestul tau marunt este extrem de important din punct de vedere ecologic. Important este sa nu daunam mediului inconjurator si sa cream cat mai multe posbilitati ca aceste piese sa reintre in circuitul de consum, pana la momentul la care vor servi doar ca sursa de materiale reciclate. Noi selectam orice piesa care isi poate continua viata in forma ei initiala, cu mici ajustari daca este nevoie, iar cele care nu mai pot fi folosite in niciun fel se recicleaza.

 

Produse populare

Fara indoiala anul aceste sunt piesele din denim, mai ales pantalonii cu talie inalta si jachetele oversized ale brandurilor consecrate.

 

Relatia romanilor cu hainele pe care le poarta

Nu foarte bine. Romanii sunt inca in soc vizavi de faptul ca au la dispozitie atatea branduri de fast - fashion, incat cumpara prea mult si fara responsabilitate fata de mediul inconjurator. Cred ca inca suntem in faza aceea in care simtim nevoia ca la fiecare salariu sa ne cumparam "ceva frumos", dar exista speranta ca oamenii vor incepe sa puna mai mult pret pe esenta si mai putin pe forma in urmatorii ani, astfel incat se va diminua aceasta categorie a consumatorilor impulsivi.

 

Moda sustenabila

Cred ca daca nu ar fi existat cativa retaileri mari care sa faca asta, ar fi fost considerat inexistent pentru publicul larg. Din pacate, moda sustenabila in Romania (si nu numai) ramane mai scumpa decat celelalte optiuni si nu suficient inteleasa.

Moda sustenabila reprezinta o investitie pe care o faci pentru mediul inconjurator, pentru urmasii tai si abia apoi pentru tine. O piesa creata din materiale reciclate, handmade este mult mai rezistenta decat una fast-fashion, astfel incat este mult mai eficient sa porti moda sustenabila decat altceva.

Problema este ca mai ales in Romania, consumatorii nu vor sa poarte aceleasi piese mai mult timp. Vor mereu ceva nou, vor ce vad la tv sau pe canalele de social media.

Nu exista suficienta educatie pe aceasta tema, inca traim un dolce far niente din punct de vedere a impactului pe care il au alegerile noastre zilnice fata de mediul inconjurator. A doua problema ar fi resursele ca sa poti demara o afacere in acest sens si teama fata de un domeniu pe care abia il intelegem la nivel colectiv.

Si mai cred ca micii antreprenori romani interesati de acest domeniu nu sunt suficient sustinuti economic si legislativ. In Romania este in continuare foarte dificil sa pui pe picioare un sistem de colectare si reciclare si, daca reusesti totusi, este si mai greu sa educi oamenii sa renunte la lucrurile lor astfel.

 

Promovare

Clientii nostri, multi dintre ei, cred ca principalul nostru mod de promovare este prin social media. De fapt, noi am inceput sa fim prezenti in social media la ceva timp dupa ce magazinul deja avea cozi saptamanale si asta pentru ca au insistat ca nu putem exista altfel. Am vrut foarte mult sa urmarim un proces organic de crestere, nu fortat. Nu stiu daca multi dintre consumatorii nostri stiu ca noi nu avem si nici nu am avut vreodata buget pentru publicitate.

Am pastrat o atitudine egala fata de toti clientii nostri, indiferent ca erau influenceri sau vedete locale si am cautat sa nu facem favoruri in schimbul publicitatii. Am mentinut mereu atitudinea de tip "primul venit, primul servit" oarecum impotriva curentului, sa spunem.

In acest fel, consumatorii nostri au inteles ca toti sunt la fel de importanti pentru noi si ca avem increderea ca selectiile noastre vorbesc de la sine, fara a fi nevoie de trucuri. Am pastrat o comunicare naturala, de la om la om, potrivita pentru acest tip de afacere.

Ne cunoastem clientii dupa numele mic, le cunostem povestile, nevoile. Am creat acolo, pe George Vraca 7, o mica comunitate a celor pasionati, un loc in care vii sa faci shopping ca de la prieteni, iar asta a contat enorm. Si cred ca se vede de la distanta ca ne place ceea ce facem si ca nu urmarim doar un profit imediat, ci o schimbare pe termen lung in acest peisaj.

 

 

SH-urile online

SH-urile online sunt un fenomen destul de nou prin prisma faptului ca reprezinta o adevarata provocare din punct de vedere logistic. Un SH ca sa functioneze trebuie sa adauge permanent stoc nou si sa aiba un sistem de sale permanent. Ca sa faci asta online, ai nevoie de foarte multe resurse, iar asta declanseaza un lant intreg de posibile impedimente.

Dar SH-ul inseamna mult mai mult decat o haina, intr-o poza. In primul rand, hainele SH sufera de aceasta problema a calitatii. Nu stii ce poti sa primesti acasa. Nu stii daca nu cumva in poza nu se vad micile imperfectiuni, decolorari si asa mai departe care s-ar putea sa schimbe complet haina.

In al doilea rand, masurile. Multi cumparatori cauta masura perfecta, dar in SH asta poate fi ceva rar, astfel incat cel mai bine este sa cumperi offline si sa probezi. Sunt putini cei care inteleg ca masura nu este cel mai important aspect atunci cand cumperi retro/vintage ci modul in care ajustezi acea piesa prim mici trucuri de styling astfel incat sa o poti purta, chiar daca e doua masuri mai mare.

In al treilea rand, SH-urile sunt in general mici afaceri locale. Oamenilor le place ca in drum spre super market sa opreasca putin acolo sa vada ce mai e nou. Majoritatea cunosc vanzatorul, de cele mai multe ori e chiar cineva din cartier. Nu mai gasesti acest tip de comert nicaieri. E foarte personal si cred ca oamenii nu sunt inca dispusi sa renunte la asta.

 

Peisajul SH din Romania

Peisajul SH online este dominat de doi jucatori mari din acest domeniu, ceea ce cred ca ii descurajeaza pe multi in acest demers. Ce ma surprinde insa sunt micile shop-uri de instagram care reusesc sa puna piesele intr-un context vizual, reusind performanta de a influenta interesul consumatorilor pentru SH, reducand astfel scepticismul fata de aceasta categorie si fata de shopping-ul online.

Ba mai mult, ajuta si magazinele offline care sunt pline de vanatori de comori gata sa inceapa propriul lor business de instagram pentru rotunjirea veniturilor.

Offline inca ne zbatem intre shop-urile cu haine la mana a doua si vintage shop-uri, iar asta e usor de observat prin prisma faptului ca in ultimul an tot mai multe magazine si-au schimbat denumirea din Second Hand Shop in Vintage Shop, ceea ce ce este o greseala. Vintage Shop-urile reprezinta o categorie speciala de second hand, iar noi la Consignatia7 ne straduim sa atragem atentia asupra acestui aspect.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related