Preloved. Asa se numesc hainele second in afara. E un cuvant in jurul caruia se pot construi tot felul de scenarii. Sau subculturi. La inceputul anilor 90, dupa Revolutie, au venit ajutoarele. Asa s-au intalnit romanii prima data cu hainele altora. O lume intreaga, colorata, complet diferita, traita deja de altii, se deschidea atunci in tricouri purtate. Apoi au inflorit second handurile. Din necesitate si fascinatie. Dupa 28 de ani, second handurile renasc acum cu noile generatii, care le-au transformat intr-un fenomen cultural si mod de viata. Le zic vintage boutique sau thrift shop.
Loredana Cencu si Costi Tomescu, de la ContraBand, postau fotografii cu hainele care le prisoseau sau nu le mai purtau. Cand cererea a devenit prea mare, pagina lor de Facebook s-a transformat intr-un vintage shop. In fiecare saptamana pleaca prin tara si cauta lucruri. Aleg fiecare articol in parte, nu cauta saci cu haine.
Incepem, asadar, o serie despre ce inseamna hainele cu trecut acum, cum au evoluat SH-urile in Romania, ce forme au capatat pe retelele sociale, cine sunt cei care le vaneaza si ce simboluri culturale le adauga pe parcurs.
Inceputul
Numele nostru este Loredana si Costi. Ideea de a deschide un vintage shop a venit atunci cand pagina de Facebook/Instagram a inceput sa aiba un impact puternic si am reusit sa punem bazele unui mic shop.
ContraBand Vintage Shop a aparut acum un an ca o pasiune pentru hainele vintage. Avand foarte multe haine am inceput sa le postam pe retelele de socializare si pe grupurile de profil. Cererea fiind destul de ridicata, ne-am hotarat sa deschidem o pagina de Facebook in care sa postam articolele.
Interesul pentru haine second
Piata thrift shop-urilor este intr-o continua dezvoltare, deoarece cererea cumparatorilor este foarte mare, hainele vintage nu mai sunt desconsiderate ca in trecut datorita influentei retelelor de socializare.
Oamenii abordeaza noi stiluri insipirate din trend-urile de afara, iar second hand-ul le ofera posibilitatea de a mixa diferite stiluri.
Consumatorii
Consumatorii nostrii sunt de obicei adolescenti si tineri care vor sa cumpere haine unicate, deoarece acestia fac parte din subcultura care s-a format in jurul hainelor vintage.
Oamenii isi aleg hainele in functie de activitatile pe care le desfasoara, de muzica ascultata si de pretul care difera de cele din mall-uri.
Drumul hainelor
Hainele noastre sunt aduse de peste tot din tara, plecam in fiecare saptamana si cautam lucruri, cautam si selectam fiecare articol in parte, nu luam la saci cum se procedeaza in magazinele de profil.
Ne uitam in primul rand dupa stilul pe care vrem sa-l abordam, apoi in ce stare se afla articolului, brand-ul acestuia.
Produse populare
Totul depinde de sezon. De exemplu. vara sunt camasile, toamna sunt fasurile s.a.m.d
Relatia romanilor cu hainele pe care le poarta
In trecut nu se punea foarte mare importanta pe aspectul hainelor, insa in ultimul timp tinerii vor sa fie cat mai originali, iar hainele cumparate din thrift shop-uri le ofera aceasta posibilitate. Foarte rar poti aici gasi doua produse identice.
Moda sustenabila
Brandurile massmarket nu pun accent pe moda sustenabila, iar brandurile mici ajung sa fie desconsiderate. Adevarul este ca moda sustenabila ar trebui sa fie mai incurajata pe piata din Romania.
Promovare
Promovarea noastra consta in postarile zilnice de pe retelele de socializare. Ne diferentiem prin faptul ca punem accentul pe calitatea produsului si nu pe cantitate.
SH-urile online
Avantajul vintage shop-urilor online este faptul ca poti cumpara mai rapid, pentru ca piata de desfacere este mult mai mare si mai usor accesibila. Un dezavantaj este faptul ca nu poti proba articolul si nu-i poti simti textura materialului.