In urma cu putin peste doi ani scriam un articol pe un blog de specialitate despre VR in marketing. Inca nu lucrasem aproape cu nimeni din tara si incercam sa conving lumea ca realitatea virtuala are o utilitate foarte mare pentru brand-uri care vor sa transmita un mesaj, o poveste, o exeprienta. La inceputurile propriului studio realitatea virtuala insemna in Romania o singura casca GearVR. Intre timp am ajuns sa lucram pentru produse si campanii locale Beko, Coca Cola, Huawei, Caroli Foods, Renault, si multe alte nume din afara.
Din experienta celor doi ani, impedimentul principal in implementari de VR il constituie cunoasterea. Suntem proiectati sa nu avem nevoie de ceva ce nu cunoastem.
Deci ce inseamna realitatea virtuala sau VR (virtual reality)?
Termenul desemneaza orice tehnologie care inlocuieste campul vizual cu o imagine digitala, statica sau dinamica, interactiva sau nu. In realitatea virtuala, utilizatorul poate alege unde priveste, de cele mai multe ori rotind capul si privind intr-o directie sau alta.
Sunt trei platforme distincte prin care poti experimenta realitatea virtuala.
- Pe internet, prin aplicatii de tip web VR, precum youtube 360 sau facebook 360, sau orice alte aplicatii web VR.
- Pe mobil, printr-o casca de tip Cardboard sau GearVR in care rotirea capului este tradusa in mediul virtual si poti simti adancimea/scara spatiului virtual prin efectul stereo.
- Pe un PC folosind o casca Oculus Rift sau HTC Vive, unde nu doar rotirea capului este inregistrata cat si miscarea castii si a controller-elor asociate castilor, deci a mainilor.
Pe masura ce treci prin cele trei platforme, in ordinea de mai sus, poti creste nivelul de complexitate al aplicatiilor VR. In egala masura scade mobilitatea platformei si implicit reach-ul potential. Mult mai multa lume are acasa un laptop/telefon conectat la internet decat au un Rift sau un Vive si un PC de gaming.
Beneficiile aplicatiilor VR se formeaza din impact memorabil pentru utilizator, scurtarea distantelor si costurilor pentru diferite aplicatii (training, demo produs, vizite), interactivitate cu unul sau mai multi utilizatori la distanta si multe alte aplicabilitati.
Despre hardware, constrangeri, optiuni si costuri scriu si discut zilnic minute bune in conversatiile cu clientii nostrii. Totul se intelege aproape instant in schimb cand avem ocazia sa demonstram aplicatii din portofoliul nostru pentru toate platformele. Asta pentru ca realitatea virtuala este greu de explicat in cuvinte, dar fiind o experienta senzoriala este foarte usor de inteles atunci cand este experiementata.
Din acest motiv sunt foarte incantat de initiativa Marcom Hub de a organiza un workshop despre realitatea virtuala cu oameni din marketing, comunicare, HR.
Acolo voi putea ilustra in 10 minute ce nu as reusi in 10 pagini sau in zeci de video-uri, care adunate nu transmit mai mult de 50% din senzatia experimentarii efective a aplicatiilor noastre.
Si totusi ce efecte produce o campanie care introduce o experienta de realitate virtuala?
In primul rand este vorba de pozitionare. Pozitionare a brand-ului fata de celelalte brand-uri din spatiul in care concureaza, ca un brand inovativ, deschis noilor tehnologii, si foarte important, transparent.
In realitatea virtuala utilizatorul este in control, el decide unde priveste si interactioneaza liber cu mediul virtual.
In plus, realitatea virtuala este prin natura ei, un mediu imersiv care atrage in totalitate atentia utilizatorului. Nu iti poti verifica telefonul in timpul experientei si chiar daca poti alege sa te uiti oriunde, oriunde vei vedea un mediu conceput de creatorul experientei.
Te voi ajuta sa elimini scepticismul si reticenta proiectelor VR si te pot diferentia in ochii, reali sau virtuali, ai consumatorului tau. Te invit sa descoperi, sa simti, sa explorezi. Cei neinitiati vor pasi corect in VR, iar cei care au avut experiente mediocre isi vor schimba impresia. Este un angajament profesional al studioului nostru.
Tocmai in acest spirit de cunoastere avansata voi conduce workshop-ul organizat de Marcom Hub unde voi raspunde intrebarilor, vom clarifica impreuna multe idei preconcepute care exista despre VR.
----------
George Cretu este Founder & Executive @ CG Artefacts