[De ce boicot?] Raluca Feher: Trebuie făcuți să înțeleagă că nu mai putem accepta ca ei să se joace cu mințile familiilor noastre, așteptând ca instituțiile să-și facă treaba

[De ce boicot?] Raluca Feher: Trebuie făcuți să înțeleagă că nu mai putem accepta ca ei să se joace cu mințile familiilor noastre, așteptând ca instituțiile să-și facă treaba

Prin Frontline Club, Raluca Feher a inițiat anul trecut campania prin care cerea companiilor să amendeze derapajele televiziunilor de știri prin retragerea bugetelor de promovare. Anul acesta, a revenit cu același apel. Până acum, s-au alăturat inițiativei peste 21.000 de oameni.

Consider că este o datorie pe care o avem noi, oamenii din comunicare, să încercăm să fim sanitarii pădurii. Într-o societate în care instituțiile sunt golite de conținut, noi trebuie să facem treaba instituțiilor.

Iar companiile trebuie să fie responsabile în afara festivalurilor de publicitate, mai spune Raluca. Și că e timpul să nu mai finanțeze minciună, dezinformare, propagandă care duc la distrugerea solidarității sociale și la emigrarea masivă a tinerilor din țară.

 

De ce te-ai alăturat boicotului

Alături de colegul meu Iulian Preda de la Frontline Club Bucharest, am inițiat în ianuarie trecut această campanie după ce, a milioana oară, derapajele celor 3 televiziuni (A3, Rtv, B1) rămăseseră neamendate de CNA. Consider că este o datorie pe care o avem noi, oamenii din comunicare, să încercăm să fim sanitarii pădurii. Într-o societate în care instituțiile sunt golite de conținut, noi trebuie să facem treaba instituțiilor.

Mi-a rămas în minte modul în care new yorkezii s-au organizat în timpul blackoutului din 2001 (cred). Oamenii au organizat rețele de transport, au fluidizat traficul, au creat hosteluri ad-hoc pentru navetiștii care stăteau prea departe ca să poată să ajungă acasă.

Este o chestiune de igienă și solidaritate umană.

 

Efecte

Companiile trebuie să fie responsabile în afara festivalurilor de publicitate. Managementul lor, oameni care stau în Pipera și alte cartiere de fiță, oameni cu 2 mașini, 3 scutere, copiii la școli  pe care dau 1500 de euro pe lună, oameni care mănâncă doar la restaurante prin Floreasca și Dorobanți și fug în uichenduri la cursuri de yachting, ei bine oamenii ăștia sunt orbiți de propriul confort și nu pricep că bunăstarea lor este direct legată de bunăstarea nației. Pe scurt, dacă poporului nu îi e bine, nu va cumpăra, profitul se va duce în cap și nici ție omule de Pipera nu o să-ți fie bine.

Sper să priceapă că e timpul să nu mai finanțeze minciună, dezinformare, propagandă care duc la distrugerea solidarității sociale și la emigrarea masivă a tinerilor din țară.

 

De ce e nevoie ca brandurile să ia atitudine

Pentru proprirul lor buzunar. Populația educată fuge cu sutele și miile și zecile de mii din țară. Ăștia sunt oamenii pe care corporațiile îi vor de clienți.

Care sunt cauzele exodului?

Poate principala e pierderea speranței.

Aceasta vine din discursul public al politicienilor, din impostura, nesimțire, ignoranța și tupeul cu care este condusă această țară.

 

Responsabilitatea brandurilor

Am mai spus asta: dacă eu vând pește proaspăt și aleg să fac asta pe o tarabă care pute a rahat, nimeni nu o să-mi cumpere marfa. Companiile cumva consideră că nu există o legătură între tarabă și produsul pe care îl vând. Greșit. Taraba, portbagajul de mașină, folia de plastic pe care îți expui marfa spune la fel de multe despre tine ca și pepenii pe care i-ai cultivat în grădină.

 

Critici

Brandurile nu fac politica si nici nu ar trebui;

Restrangerea libertatii de exprimare: "daca nu vrei sa te uiti la un post, schimba canalul";

Totul pe lumea asta este politică. Să te plasezi în afara politicii, e ca și cum ai considera că exiști în afara aerului.

Companiile dau șpăgi ca să facă și să dreagă, contribuie la campanii electorale, fac lobby-adică trag sfori, cum se zice la noi-ca un anumit lucru să se aprobe sau o anumită lege să fie adoptată. Nu fac politică?

Ăsta e cel mai ridicol lucru din lume. De fapt nu, restrângerea libertății de exprimare este cel mai ridicol lucru din lume. Șerban Nicolae îi zice unei colege parlamentar că are un film cu mama acesteia făcând sex anal. Libertate de expresie?

CTP spune de premier că are o freză de pavian cu mantie și este amendat. Libertate de expresie?

Constituția spune că avem dreptul să fim corect informați și ce se întâmplă la televiziunile A3 și Rtv nu are nicio legătură cu informarea ci cu propaganda și dezinformarea. Încalcă, în 99% din cazuri, principiul imparțialității și al pluralismului de opinii, nu există un echilibru al acestora și împiedică publicul să-și formeze liber o părere.

Aceasta nu poate fi libertate de exprimare. Niciodată.

În plus, încă o dată, nu am cerut închiderea posturilor ci ca advertizerii să nu mai finanțeze discursul urii.

 

Cum poate fi măsurat în România fake news

Toți mint, toți distorsionează.

Asta e teoria. Cumva similară cu: toate partidele aceeși mizerie.

Eu cred că unii mint mai mult ca alții, unii dezinformează mai mult ca alții, unii, pe scurt, sunt mult mai rău ca alții.

Și aceia trebuie opriți, re-educați. Făcuți să înțeleagă că noi, societatea, nu mai putem accepta ca ei să se joace cu mințile familiilor noastre, bunicilor noștri, așteptând ca instituțiile să-și facă treaba.

E ca și cum ne-am apuca acum, cu toți, să punem mână de la mână să facem o autostradă.

Pare nerealist că vom reuși dar cât să mai stăm și să ne lamentăm cât Puterea ne fură până și butoanele de la telecomandă?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related