[Cum promovezi binele] Cristian Hatu (CEAE): O mare surpriza a fost sa descoperim ce potential exista in profesori pentru a se produce o schimbare cu sens in sistemul de educatie

[Cum promovezi binele] Cristian Hatu (CEAE): O mare surpriza a fost sa descoperim ce potential exista in profesori pentru a se produce o schimbare cu sens in sistemul de educatie

Elevii pasionati de Fizica sau de Chimie nu trebuie sa fie doar cei olimpici. Curiozitatea exista in majoritatea copiilor din scolile din Romania, dar pentru a o transforma in pasiune pentru stiinte exacte, ai nevoie de profesori buni. Cu asta se ocupa cei de la Centrul de Evaluare si Analize Educationale (CEAE): cresterea calitatii sistemului de educatie. Si daca asta suna prea abstract, Cristian Hatu, presedintele organizatiei, arata pasii prin care incearca sa ajunga acolo: cresterea gradului de alfabetizare stiintifica si incurajarea utilizarii unor mecanisme obiective de evaluare.

Nu doar ca reapare curiozitatea elevilor, dar incep sa fie pasionati de Fizica si Chimie si dobandesc abilitati care sunt cerute acum de angajatori (gandire critica, capacitatea de a rezolva probleme nestandard, abilitatea de a lucra in echipa etc.)

 Despre schimbarile de care are nevoie sistemul de educatie din Romania, intrebarile necesare pentru a ajunge la ele, elevi, curiozitate sau analfabetism functional vorbeste Cristian Hatu in randurile de mai jos:

 

Scurt istoric

Intr-o prima faza, am incercat sa intelegem schimbarile din educatie si am publicat doua rapoarte in legatura cu ce ar fi de facut pentru ca aceste schimbari sa se intample in Romania. Asta se intampla prin 2010-2011. Apoi, strategia a fost sa nu depindem de decidenti, asa ca am gasit o bresa in cadrul programelor scolare: profesorii au libertatea de a alege metodele didactice pentru a forma competentele din programa. 

Acum suntem intr-un proces de extindere si consolidare. Extindere, adica sa ajungem in cat mai multe judete si sa abordam si alte discipline, iar consolidare - sa gasim parghii prin care sa ajutam profesorii. Intrebarea de la care pornim e asta: Cum crestem calitatea educatiei? Pentru ca in Romania se vorbeste foarte mult de efecte de gradul doi sau trei, despre cum sa scadem abandonul scolar, de exemplu, dar nu ajungem la cauza. 

 

Echipa

Sunt 4 persoane angajate full-time si 4 colaboratori. Pe de alta parte, mai lucram cu profesori, pe care ii implicam in realizarea de materiale, si cu experti.

 

Misiunea

Ne intereseaza sa crestem calitatea sistemului de educatie. Pentru a ajunge la asa ceva ne-am stabilit 3 obiective:

1 - Cresterea gradului de alfabetizare stiintifica. Pentru a ajunge la acest rezultat, profesorii folosesc metode inductive de predare (la Fizica folosesc metoda investigatiei, la Chimie, metoda modelarii). Aceste metode sunt folosite de ani de zile in tarile cu sisteme educationale performante.

2 - Sprijinirea educatiei STEM

3 – Incurajarea utilizarii in sistemul de educatie a unor mecanisme obiective de evaluare.

Actionand in acest mod, apar cateva consecinte la firul ierbii: 1) nu doar ca reapare curiozitatea elevilor, dar incep sa fie pasionati de Fizica si Chimie (devin materiile preferate), 2) ei dobandesc abilitati care sunt cerute acum de angajatori (gandire critica, capacitatea de a rezolva problem nestandard, abilitatea de a lucra in echipa etc.)

 

Proiecte

Proiectele ”Fizica altfel” si ”Chimia altfel”.

In primul rand,  am reusit pregatirea a aproximativ 40% din numarul total de profesori de fizica din tara. Pe de alta parte, in luna martie a anului 2017, a fost aprobata de Ministerul Educatiei Nationale noua programa de fizica pentru gimnaziu.

Este pentru prima data cand programa abordeaza fizica din perspectiva investigatiei la scara larga. Obiectivul principal al predarii fizicii este acum cel de alfabetizarea stiintifica a elevilor, care le va permite acestora sa isi dezvolte capacitatea de a face rationamente corecte si de a gasi solutii la problemele cu care se confrunta. Este un pas urias.

Lucrurile arata acum la fizica la fel ca in tarile cu sisteme educationale performante. Cresterea gradului de alfabetizare stiintifica este parte a unui obiectiv si mai larg al CEAE – cel de a creste nivelul de alfabetizare functionala a elevilor romani.

Ne intereseaza si zona de politici publice. De exemplu, am lansat in spatiul public tema analfabetismului functional in urma cu aproape 2 ani. Gasiti aici raportul lansat atunci.

 

Surse de finantare

O parte din bani vin de la fundatii. O alta parte sunt obtinuti din fund-raising. Intentionam sa pregatim in urmatoarele luni aplicatii pentru fonduri norvegiene sau pentru Erasmus.

 

Ajutor de la companii

Daca vorbim despre implicarea companiilor in proiectele pe care noi le desfasuram, acestea sunt foarte constiente de importanta sustinerii unor demersuri de acest gen. S-au confruntat sau se confrunta intern cu probleme legate de abilitatile despre care noi vorbim, inteleg cat de important este ca ele sa fie formate inca din timpul scolii. Sunt companii care sunt constiente ca actualele generatii de specialisti vor iesi din campul muncii si trebuie sa recruteze din generatiile actuale de elevi. Astfel, li se pare firesc si important sa sustina proiectele noastre educationale.

In ceea ce priveste voluntarii, noi nu suntem atat de ofertanti ca alte organizatii. Proiectele nu ne permit sa implicam foarte mult angajatii companiilor. Insa, atunci cand avem ocazia, incercam sa facilitam intalniri intre elevi si specialistii din cadrul companiilor.

In saptamana STEM Discovery Week, o initiativa europeana care isi propune sa promoveze importanta educatiei STEM si a carierelor in aceste domenii, i-am invitat pe cei de la Carmeuse Holding sa le vorbeasca elevilor din Brasov si Dambovita despre oportunitatile, dar si despre provocarile pe care le au in domeniul lor de activitate.

Am lucrat cu voluntari doar pe chestiuni punctuale, cum ar fi organizarea de conferinte. A fost vorba despre elevi de liceu si studenti.

 

Surprize

O mare surpriza a fost sa descoperim ce potential exista in profesori pentru a se produce o schimbare cu sens in sistemul de educatie. Multi dintre ei simt nevoia unei asemenea schimbari si sunt determinati sa faca… efort.

O alta surpriza a fost sa descoperim cati oameni din afara sistemului de educatie sunt dispusi sa ofere sprijin intr-un proces de schimbare a sistemului de educatie. Un astfel de exemplu este Viorel Panaite, de la Human Invest.

 

Strategii de comunicare

Am inceput acest proiect cu dorinta si motivatia de a schimba lucrurile care nu functioneaza in sistemul de invatamant, mai exact de a corecta acele cauze ale analfabetismului stiintific. Initial nu ne-am gandit deloc ca toate eforturile vor trebui comunicate, ca vom avea nevoie de strategii in acest sens, consideram a fi oportun si suficient sa ne orientam toate resursele pentru a produce schimbari cu sens – de la ce se intampla in clasa pana la politici publice.

In timp am realizat ca este nu doar important, ci si necesar sa comunicam atat ce facem, cat si ce avem in plan din cel putin 2 motive: pentru a aduce subiectul analfabetismului functional, dar si stiintific, pe agenda publica si pentru a fi transparenti, un element atat de important intr-un ecosistem in care am fost intampinati cu scepticism si reticenta, asa cum este de altfel intampinata orice schimbare.

Acum avem o strategie pentru tot anul, in care am setat obiectivele principale, mesajele, ne-am ales canalele de comunicare si cum le putem implementa. Am inceput si o colaborare cu un specialist in comunicare, Andreea Burlacu, astfel incat sa ne asiguram ca indiferent de volumul de lucru, va fi cineva care sa aiba in vizor in mod special partea de comunicare.

In rest, avem niste principii solide pe care le aplicam atunci cand alegem unde si cum ne promovam. Nu cautam sa aparem cu orice pret, oricum si oriunde, ci intelept - pe acele canale in care avem incredere.

 

Sprijin de la agentii

Am avut cateva discutii de-a lungul timpului, insa pana acum nu putem spune ca am avut o colaborare inchegata cu vreuna. Mai degraba propuneri, discutii sau executii foarte punctuale.

Momentan lucram cu freelanceri atat pe partea de PR, cat si design, content si tehnic.

 

Sensibilitati in promovare

Tinem cont de faptul ca noi lucram cu oameni, numai cu oameni si ca atare cu sensibilitatile fiecaruia. Nu ne-am propus si nu ne-am dorit niciodata sa aruncam vina pe cineva, ori sa avem un mesaj negativist, acuzator, distructiv. Au existat si disfunctionalitati, dar n-am pus reflectoarele pe ele.  Un exemplu de acest fel ar fi colaborarea foarte proasta cu cineva propus de un partener sa lucreze in proiectul “Fizica altfel”.

Stim ca sunt probleme, insa nu consideram ca ne ajuta sa fim agresivi, ci sa venim cu solutii. Cam asa stau lucrurile in privinta sensibilitatilor.

Legat de clisee nu credem ca in zona noastra de actiune exista asa ceva, insa ne ferim de un limbaj prea complicat, incercam sa fie totul pe intelesul tuturor.

Cauzele sunt tot mai frecvente, in tot mai multe domenii si in tot mai multe forme. Ca atare, e dificil de prioritizat si mai ales de prezentat ca fiind o prioritate fix cauza ta. Insa daca respecti cateva reguli de baza, credem ca si cauzele se supun acelorasi nevoi si perceptii ca orice altceva in comunicare.

Pe scurt, e important sa fii transparent, autentic, asumat, constant si sa nu uiti de storytelling. Oamenii au nevoie sa intre in povestea ta pentru a se putea implica, asa ca o comunicare unidirectionala, rece, pompoasa nu ne-ar ajuta.

 

Probleme de comunicare

Asa cum spuneam mai sus, comunicare pentru un ONG e la fel de importanta ca pentru orice brand. Pentru ca un brand traieste din obiectul activitatii sale, isi construieste astfel bugetul din produsele ori serviciile pe care le vinde. Un ONG poate trai doar din sponsorizari si donatii, ca atare comunicarea e vitala.

Problemele sunt legate de resurse in cea mai mare parte: fie ca vorbim despre oameni, fie despre bani, fie despre timp. Avem multe de facut si organizat, ca atare se intampla de multe ori sa lasam comunicarea mai pe finalul listei. Insa acum avem o strategie, lucram in a fi mai consecventi pe acest plan si a comunica tot ceea ce facem.

Este destul de evident ca e important sa fii creativ pentru a fi vizibil in marea de informatii, cerereri, prezentari, trebuie sa fii disruptiv. Insa este la fel de important sa fii consecvent, corect si rapid in reactii.

Avem o campanie pe care o continuam de anul trecut, numita Visurile lor, in care intervievam persoane cunoscute, profesori, parinti pentru a prezenta modul in care scoala determina si influenteaza caractere si vieti.

Apoi avem blogul propriu pe care comunicam constant si unde incercam sa ne tinem urmaritorii la curent cu tot ceea ce facem. 

In 24 noiembrie 2017, am organizat o conferinta. La aceasta au participant si doi experti din Germania si Portugalia.

Nu in ultimul rand suntem prezenti online atat pe Facebook, cat si pe YouTube.

Comunicam in mod constant cu presa, suntem foarte deschisi si entuziasti la orice tip de cerere: fie ca e vorba de interviuri, prezenta jurnalistilor la clase pentru a vedea cu ochii lor schimbarea, fie ca e radio, tv, online.

 

Deschiderea romanilor

Daca ne uitam la campaniile de fundraisnig derulate in ultimul an si la rezultatele raportate de organizatii, da, cred ca evoluam si mergem in directia cea buna. Sunt multe probleme de rezolvat in Romania si fiecare dintre noi rezoneaza mai mult la o cauza versus cealalta.

Important este sa ajungi cu mesajul potrivit la oamenii potriviti si, ulterior, sa comunici cu ei constant si sa dai dovada de transparenta. Iar rezultatele vor incepe sa apara. Pana acum noi nu am avut nicio campanie care sa se adreseze publicului larg, insa nici nu excludem asa ceva din planurile noastre din viitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related