N-a venit chitită spre publicitate ci mai mult curioasă, după ce-a aflat de la alții c-ar fi o industrie mișto. A studiat Comunicare și apoi s-a angajat copywriter la High Contrast, o agenție digitală din Brașov. După nici un an, trece la account management, funcție pe care o pune puțin pe hold, cât stă într-un internship în Austria.
Dar de ce să-ți lași tu jobul de manager pentru cel de intern? Pentru că vrei să te întorci la birou cu o perspectivă nouă asupra agențiilor și, eventual, cu un partener de business. Cam asta făcea Emilia Jercan prin 2014, fix în perioada când industria creativă a început să fie căutată de clienți locali dar și de studenți. Și High Contrast și-a îndreptat atenția către segmentul tânăr în vreo două campanii mișto de recrutare. Vezi, de pildă, Movetobrasov.com, care a strâns 300 de CV-uri.
Ei, dar Brașovul mai are nevoie de niște timp pentru a înțelege adevărata valoare a industriei creative. Ce bine însă că o agenție digitală nu este condiționată de reședință. Așa că portofoliul lor de clienți cuprinde companii din București, Cluj, dar și din Belgia, Emirate, State, Germania ș.a. Echipa de 10 oameni, colaboratorii și Emilia (care între timp a preluat rolul de conducere dar încă se implică pe partea de copy) lucrează de zor, pentru ca site-urile și identitățile web făcute pentru ei să fie awwwarded.
În continuare, Emilia explică cu detalii treburile care se petrec în bucătăria High Contrast - printre care și side businessul MUSHIN, o aplicație de muzică pe bază de AI. Ia, vedeți voi:
Din backgroundul Emiliei
Am fost mereu pasionată de industriile creative, dar la Facultatea de Comunicare și PR am ajuns cumva întâmplător. Am avut norocul să-mi placă și asta. Am învățat că e important să fii activ și implicat, să te informezi când descoperi un subiect care te fascinează. Am cunoscut oameni din industrie participând la Școlile de Comunicare organizate de domnul profesor Florin Nechita și de la evenimentele agențiilor din București. Am început apoi să îi urmăresc în Social Media și mi-am dat seama că e o industrie care mi s-ar potrivi.
În perioada internshipului în Austria eram Account Manager în High Contrast și eram curioasă cum se lucrează într-o companie din afara țării; trebuia să încerc. Am ajuns dintr-o echipă de digital formată aproape exclusiv din băieți într-o echipă exclusiv de fete cu proiecte în offline. Le-am povestit atât de mult despre High Contrast încât cele două agenții au ajuns să colaboreze cât timp eu eram în „vacanță”. Mi-am dat seama atunci că pot fi un brand ambassador foarte bun :)
În echipa High Contrast
Încă fac copy, cel puțin o zi pe săptămână. De cele mai multe ori pentru proiecte sau campanii interne, sau pentru proiecte ale clienților care mă prind de la brief.
Îmi aduc aminte că Rareș (Creative Director, High Contrast) avea un stilou cu cerneală roșie pentru feedback. Eu, elev de nota 9 (cel puțin), am început să iau 4 și 5 abia când m-am angajat. Cred că mi-a prins bine, acum nu mai avem cerneală roșie în birou :)
Nu m-am gândit că o să fiu account, cred în continuare că este cel mai greu job din agenție. Am ajuns pe post tot din întâmplare, pur și simplu era nevoie de un account și înțelesesem cât de cât cum merg lucrurile. Unele proiecte mi-au ieșit foarte bine, altele mai puțin. M-am bucurat când am găsit oameni mai buni decât mine pe tasks & time management.
Ca Chief Executive Officer
În 2016 Rareș a pornit MUSHIN.FM, un startup ce urmează să schimbe felul în care ascultăm muzică în spațiile publice. Așa că a fost nevoie de un om care să îi preia biroul și o parte din responsabilități. Și-a păstrat titlul de Creative Director și vine suficient de des la birou pentru procese creative și pentru a „agita” echipa.
Am lansat recent o campanie pentru studenți cu mesajul „We let you choose your own job title. We are that cool”. Cam așa este și cu titlul meu de CEO. Într-o agenție cu 10 oameni, CEO-ul face și copy, postează pe Instagram, HR, new business meetings, Exceluri cu venituri și cheltuieli. Am încercat să nu mă iau foarte în serios tocmai pentru că îmi place în continuare să fac și taskuri pe care le făceam și acum 5 ani.
Responsabilitățile au venit treptat, cel mai greu mi-a fost și încă îmi este să le spun oamenilor că nu îi angajăm sau că nu mai continuăm colaborarea. Am avut câteva nopți nedormite pe tema asta. Am primit însă libertatea de a schimba procese sau de a implementa idei într-un timp scurt, fără cereri semnate de management. Am acceptat pentru că îmi place cum a crescut High Contrast în ultimii ani și mă bucur că am luat parte la asta.
Piața din Brașov
Pe plan local, industria creativă a început să conteze sau să se exprime mai hotărât începând de prin 2012. Atunci am format și noi echipa curentă și tot cam atunci au început brandurile locale să apeleze la specialiști.
Lucrurile încep să prindă contur în Brașov iar pentru noi evoluția este evidentă. Vedem din ce în ce mai multe agenții noi, freelanceri care se retrag în Brașov pentru a lucra pentru clienți din afara țării, startup-uri curajoase pornite aici care ajung în Silicon Valley.
Vedem creștere pe toate planurile atât la noi, cât și la nivel de industrie. Dar, cel mai important, vedem oameni tot mai buni și livrabile de calitate. Asta dovedește cumva capacitatea creativului brașovean de auto-educare în industrie, de studiu și research, într-un oraș în care nu există nici școală, nici prea multe oportunități de educație non-formală în domeniul creației sau digitalului.
Comunitatea restrânsă din prezent e o provocare și o oportunitate în același timp. Aceiași oameni prezenți la toate evenimentele culturale, aceiași studenți care aplică la joburi, oameni buni explorând dintr-o parte în alta. Îți dorești un client local? Cunoști deja trei oameni care ar putea să te pună în legătură cu el.
Clienți locali vs. clienți de pretutindeni
În prezent, avem un raport echilibrat între clienții din țară (majoritatea din București sau Cluj) și din afara țării (Belgia, Emirate, SUA, Germania, Austria, UK, Franța). Procentul clienților din țară e în creștere în ultimii ani, ceea ce ne-a surprins cumva. E un semn bun însă, deducem că a început să fie nevoie de produse digitale de calitate și la noi. Comunicarea noastră este în mare parte în limba engleză, sursele de studiu și inspirație sunt internaționale, nu ne limităm la piața din România. Importantă e viziunea globală, limitele fizice sunt ușor de depășit.
Ne face plăcere să lucrăm pentru branduri locale, dar este mai greu să ne vindem serviciile aici. Încă nu este percepută corect valoarea unor livrabile premium. Lucrurile se schimbă însă când business-urile locale au un om de marketing în interiorul organizației, ceea ce încurajăm.
Cel mai complex proiect comercial
OKIAN este proiectul cu cea mai „personală” și cea mai îndelungată istorie, mai ales pentru că fiecare om din echipa High Contrast a participat într-un fel sau altul la construcția brandului sau a site-ului OKIAN.
Povestea începe în 2007 când Tudor Benga (OKIAN founder) a avut viziunea celei mai mari librării online din România și i-a corupt în proiect pe Rareș Drăgan (High Contrast) și Bogdan Colceriu (Marketing Consultant). Doi ani mai târziu a fost lansat site-ul, unul dintre pionierii industriei de carte din România cu peste un milion de produse, o adevărată provocare din punct de vedere tehnologic.
High Contrast a construit brandul și site-ul OKIAN, iar după lansare am fost implicați în continuare în branding și tehnologie pentru OKIAN și am livrat de la web design și dezvoltare, la campanii de marketing, branding de produs, ilustrații și chiar packaging.
Din doi în doi ani a existat un update major pe proiect, fie că a fost vorba de schimbarea pe strategie, vizual sau tehnologie. OKIAN.ro este în continuare o provocare în fiecare an, iar Black Friday este noaptea albă în care stăm la birou cu ochii pe Google Analytics, așteptând să depășim recordul de vizitatori unici.
Portofoliul de clienti
Avem un portofoliu foarte variat, plecând din zona corporate (RINF TECH, Zitec), la startup-uri românești (Frisbo, MUSHIN.FM, Zonga), ecommerce (OKIAN, F64, Cosmetic Plant, Deilani), până in domeniul cultural (Editura Art, Observator Cultural, Librarium).
Ne place să lucrăm cu ONG-uri, am avut acum ceva timp o campanie „HC + ONG = LOVE” prin care ne-am dus noi către ONG-uri cu propunerea de a le aduce o îmbunătățire. Avem proiecte cu WWF, Natura2000, Tășuleasa Social, Fundații comunicare, Eco-România, Asociația AER.
În ultimul an, portofoliul și modul cum au ajuns clienții la noi a fost foarte dinamic. Am ajuns să lucrăm cu F64 în urma unui pitch, ceea ce nu facem în mod normal. Am fost contactați de Conferința Bisericilor Europene și am ținut un pitch în Bruxelles pentru identitate de eveniment - o industrie unde a trebuit să facem research mai mult decât de obicei. Am început să lucrăm cu Zitec la identitate de produs, un proiect pe care abia așteptăm să-l vedem online. Am pus și un nou continent pe listă printr-o colaborare interesantă cu o agenție de digital din Dubai.
Promovarea agentiei
Site-ul agenției este principalul nostru canal de promovare și ne folosim de toate trucurile de growth hacking atunci când putem. Suntem activi în Social Media, de la Facebook, Instagram, YouTube și pe platforme specializate pentru digital precum Awwwards, Behance sau Dribbble.
Titluri precum ”Honorable Mention” pe Awwwards sau ”Site of the day” pe site-uri de specialitate funcționează cel mai bine pentru noi. Pe lângă faptul că primim feedback din partea comunităților de digital, devenim foarte vizibili de fiecare dată când lansăm un proiect.
Avem și activități offline de promovare, cel puțin o dată pe an facem un eveniment la sediu unde invităm brașovenii care ne știu sau care vor să ne cunoască. Anul trecut am lansat Demisol, un spațiu gratuit de co-working oferit freelancerilor, studenților și tuturor celor activi în industria creativă din Brașov.
Așa cum ne așteptam, cel mai des e frecventat de designeri, developeri, ilustratori, copywriteri, oameni de marketing, arhitecți sau fotografi. Scopul proiectului a fost să aducem în aceeași clădire cu noi oameni cu care am putea colabora sau pe care am putea să îi angajăm. Conceptul a fost atât de bine primit încât oamenii care au aflat de Demisol s-au oferit să țină workshop-uri gratuite pentru a menține comunitatea activă.
New businessul
Majoritatea clienților vin din recomandări sau ne găsesc online. Atunci când ne dorim un client anume, îl abordăm direct, așa cum am făcut cu F64. Am investit câteva ore de design, copy și creative direction pentru a face un demo de design de shop, așa cum îl vedem noi. Am trimis pitch-ul la client, a urmat o discuție și, câteva luni mai târziu, un refresh pe blogul celei mai mari comunități de fotografie din țară.
Recent am început să lucrăm cu o echipă care face new business pentru noi, am ajuns astfel la firme interesante din țară cu care sperăm să și colaborăm curând.
Despre campania Movetobrasov.com
Move to Brașov este o campanie de recrutare pentru web designeri, developeri și specialiști de marketing din afara orașului. Site-ul a fost lansat pe 25 aprilie și a adunat peste 9.000 de vizite, un reach de peste 15.000 de utilizatori în Social Media și peste 300 de CV-uri trimise.
Avem atât colaboratori cât și clienți răspândiți în Europa, distanța nu a fost niciodată o problemă, mai ales când vorbim de proiecte de digital. Lucrăm cu freelanceri din Iași, Cluj, Mureș, Constanța, București și am întâlnit astfel oameni foarte buni pe branding sau web. Mulți dintre ei ne-au spus că și-ar dori să se mute la un moment dat în Brașov și le-am dat un motiv în plus.
Proiectul a început cu un hackathon de weekend, a urmat un site lansat în opt ore și un „Nu” hotărât de la directorul nostru de creație. Am făcut încă o ședință de creație, am stabilit noile direcții și am creat un site foarte apreciat acum în comunitățile de design și front-end. Au fost peste 250 de ore de lucru la concept, design, dezvoltare, content, promovare. Dar este unul dintre cele mai faine proiecte interne lansate până acum și cu cea mai mare expunere.
Evoluția din ultimii 4 ani
În ultimii ani am ajuns de la 4 oameni la 10, iar asta s-a văzut și în calitatea livrabilelor, în proiecte și clienți din ce în ce mai mari, într-un vibe de agenție așa cum ar trebui. Ultimii 4 ani în câteva cuvinte: clienți cool din România, lansare de startup în High Contrast (MUSHIN.FM), studenți internaționali în internship, deschidere Demisol co-working space, teambuilding-uri pe Postăvaru, primul Honorable Mention pe Awwwards, prima Noapte a agențiilor în Brașov, strategie nouă pe new business cu echipă externă, concert în garaj, invitație la pitch pentru Tomorrowland.
În 2017 am avut o cifră de afaceri de peste un milion de RON, cu o creștere de 31% față de 2016, ceea ce s-a întâmplă constant în ultimii ani. Avem de la an la an oameni mai buni, ceea ce duce la un portofoliu fain ce atrage clienți mai mari și proiecte mai complexe.
Provocările industriei
Este nevoie de curaj pentru a porni un business ce are la bază creația în Brașov iar secretul este lipsa limitelor și gândirea la nivel internațional.
Provocarea noastră principală este construirea echipei. Ne dorim oameni din ce în ce mai buni, oameni de creație, proactivi, care nu se lasă furați de iluzia orașelor mari și care au dorința de a construi, nu așteptarea de a găsi locul perfect de muncă imediat ce au terminat studiile.
Ne luptăm cu salariile de corporații și încercăm să compensăm cu alte beneficii. Așa apare nevoia de educare a celor care își caută primul job și încercăm să o acoperim prin prezența la universitate, campanii de HR, evenimente la sediu sau un spațiu de co-working gratuit pentru studenți și freelanceri.
Pe termen lung, provocarea este să generăm creștere menținând totodată calitatea premium, să stam la curent cu tendințe și tehnologii într-o industrie unde schimbarea se produce aproape instant, tocmai pentru a menține standardele internaționale promise.
Planuri de dezvoltare
Obiectivul nostru principal este să ajungem cea mai tare agenție de digital din țară în următorii 3-5 ani, să fim prima opțiune din mintea clientului când vrea să facă un proiect în digital sau a unui potențial coleg atunci când își caută un job în agenție interactivă. Vrem să creștem portofoliul de clienți cu cel puțin 5 nume noi până la final de an și să angajăm cel puțin doi programatori, un om de new business și un designer.