Ana-Maria Diceanu a lansat recent Brain 4 Strategy, o agentie de consultanta. Senior Partner la GMP, Ana-Maria a condus Divizia de Crisis Management, fiind specialist în comunicarea corporate și gestionarea situațiilor de criză.
Metodele si instrumentele folosite s-au schimbat, au evoluat si chiar rezolvarea situatiilor de criza trebuie schimbata in mod radical.
Ideea unei agentii noi i-a venit in timpul unui concediu sabatic. Si odata incoltita ideea, nu poti decat sa mergi inainte, sa iti calculezi riscurile si sa iti evaluezi corect avantajele, spune Ana-Maria. Despre echipa si planurile noii agentii, ce servicii aduce pe piata, dar si despre recentele crize de PR din ultimii ani si ce au invatat companiile si agentiile din ele, in randurile de mai jos.
Plecarea de la GMP si lansarea unei noi agentii
Decizia de a-mi deschide propria agentie a fost indusa de piata. Interactiunile cu clientii mai vechi sau mai noi au aratat o nevoie pentru o abordare proactiva si holistica a strategiei de PR.
Acest gand a incoltit la inceputul anului in timpul unui concediu sabatic. Odata incoltita ideea nu poti decat sa mergi inainte, sa iti calculezi riscurile si sa iti evaluezi corect avantajele.
Inceputul
Totul a inceput atunci cand am realizat ca abordarea situatiilor de criza este o Cenusareasa in universul de PR. Am cantarit aceasta nevoie a clientilor, de multe ori exprimata si, de si de cele mai multe ori implicita, pentru o solutie care sa raspunda cerintelor curente, moderne ale pietei.
Cand am realizat nevoile si le-am corelat cu ceea ce imi place sa fac si la ce sunt buna, pasul spre agentie a venit natural.
Obstacole
Obstacolul principal este inertia ofertei care genereaza o inerenta lipsa de perspectiva a cererii potentiale. In acelasi timp insa, industria este intr-o rapida si continua schimbare. Metodele si instrumentele folosite s-au schimbat, au evoluat si chiar rezolvarea situatiilor de criza trebuie schimbata in mod radical. Abordarea B4S este, in principal, proactiva. Ne educam clientii, lucram impreuna pentru a determina riscurile potentiale, inca inainte ca acestea sa se materializeze. Construim impreuna scenariile cele mai probabile, impreuna cu solutiile cele mai adecvate.
As spune ca nu a existat nicio parte grea. Modelul nostu de business este oarecum nou pentru Romania, si clientii ne aleg tocmai pentru asta.
Servicii
Competentele noastre complementare ofera fiecarui client solutii unice, perfect calibrate pe specificul fiecaruia. Solutiile noastre tin cont de aspectele complexe ale fiecarei companii, din punct de vedere strategic, financiar, de marketing, de personal si nu numai. Abordarea noastra adreseaza universul stakeholder-ilor in fiece companie: clienti, management, actionari, etc… Ceea ce oferim este integrarea activitatii de PR cu toate valentele clientului nostru.
B4S ofera consultanta in zona de comunicare corporate si reputatie, comunicare financiara, comunicare de criza, training-uri si evaluare/masurare.
Echipa
Am plecat la drum cu o echipa ce reuneste peste 120 de ani de experienta in arii strategice pentru PR. Colaboram cu agentii si freelanceri de top in toate zonele relevante in implementarea strategie de PR.
Planuri
Obiectivul nostru este sa ajutam companiile sa isi atinga rezultatele de care au nevoie in business. Pornim de la consolidarea reputatiei, trecem prin procese de evaluare si masurare relevante pentru a intelege impactul comunicarii si mergem pana la apararea reputatiei prin strategii de crisis prevention.
Avem capacitatea de a deservi o gama larga de clienti, datorita expertizei internationale a consultantilor nostri
Crizele recente
Cu totii am vazut cat de des se intampla ca un brand sa intre in dizgratia publicului in social media. Orice greseala, orice campanie, orice actiune este taxata de public, in special in social media.
Nu ne mai intrebam daca apare o criza ci ne intrebam ce criza o sa apara weekend-ul acesta.
Social media si fake news au schimbat regulile jocului in gestionarea situatiilor de criza. Social media ne-a invatat ca nu mai avem la dispozitie o zi pentru a redacta o declaratie, iar fake news ne-a invatat ca o strategie de crisis management poate sa se construiasca si in jurul unei discreditari a unei surse.
Acestor doua situatii adaugam si cybercrisi si deja ne dam seama ca o companie nu isi mai permite sa fie reactiva in ceea ce priveste preventia si gestionarea situatiilor de criza. Si ma bucur sa spun ca deja am simtit aceasta pozitionare diferita a companiilor fata de criza de anul trecut. Companiile nu se mai opresc la un training media si la manualul de criza – fac simulari de criza, fac analize de risc si planuri de business continuity.
Evolutia si nevoia de mai mult am resimtit-o inclusiv in serviciile pe care le oferim noi. Si aici ma refer in special la doua servicii. Unul este in zona de preventie si anume simulari de criza realizate pe platforme online care ajuta foarte bine la crearea unui mediu cat mai aproape de realitatea unei crize. Iar cel de al doilea produs este in zona imediat dupa criza, sau in timpul crizei, cand toata lumea vrea sa stie care este impactul situatiei respective in mintea consumatorilor, si aici impreuna cu Unlock Market Research am dezvoltat un instrument de masurare bazat pe metode punctuale de analiza.
Iar dupa ce trece criza, putem masura impactul asupra reputatiei si sa incepem refacerea lui, iar aici clientii nostri pot beneficia inclusiv de know-how-ul nostru international.
Invata agentiile si companiile din greseli?
Companiile inteleg si vad riscurile unei situatii de criza. Cele care au trecut prin astfel de momente incep sa se “vaccineze” cu tot felul de strategi si planuri. Se petrece insa prea putin timp in etapa de post criza…se trece prea usor peste ea. E si normal, a trecut criza gata, ne intoarcem la “business as usual”. Cred insa ca trebuie sa ne folosim de orice situatie de criza pentru a deveni mai puternici si mai la adapost.
Ultimele situatii de criza pe care le-am vazut au pornit de la interactiuni intre angajati ai companiei si clienti – sa le spunem actiuni care nu au fost tocmai politically correct. Si nu ma refer doar in Romania, vedem asta peste tot in lume.
Astfel, ce trebuie sa inteleaga companiile, este ca dupa ce au stabilit ei planul de criza, dupa ce au stabilit subiectele sensibile, ele trebuie cascadate in zonele unde exista contact direct cu publicul.
Invataturi in PR
Piata simte nevoia unei abordari specializate, dedicate fiecarei situatii in parte, tinand seama de caracteristicile specifice ale clientului. Clientii au inceput sa inteleaga ca au nevoie de ajutor specializat atunci cand apare o situatie de criza.
Omul de PR care lucreaza in industria de divertisment, sa spunem, interactioneaza cu presa care scrie pe acest domeniu. Cand se intampla insa o criza, avem alti jurnalisti si alti stakeholderi cu care trebuie sa comunicam, deci intervine un alt set de know-how pe care il poti accesa cu ajutorul unor oameni care au o perspectiva multilaterala asupra situatiei si care chiar pot aduce un atat de necesar moment de respiro.
Bune si rele in gestionarea crizelor de pana acum
Reactia rapida lipseste de cele mai multe ori, poate si din simplul fapt ca nu exista la indemana acel consultant de criza de care spuneam. Nu e usor sa te afli in mijlocul unei situatii pe care poate o consideri nedreapta, mincinoasa sau rau voitoare.
E foarte usor sa iei decizii bazate pe emotie si sa nu fie cartea castigatoare aceea.
Schimbari in industrie
Industria de PR este una cu adevarat dinamica, si asta imi place cel mai mult. Nu te plictisesti si nu te lasa sa te blochezi intr-o rutina.
In prezent industria de PR cred ca este intr-un proces de repozitionare si de castigare a locului pe care il merita in strategia unei companii. Valorificarea PR-ului nu este inca acolo unde ar trebui sa fie. In acest sens, evaluarea si masurarea PR-ului devine din ce in ce mai important si mai urgent de implementat de catre oamenii din industrie. Din acest motiv am ales sa fiu primul om de PR din Romania cu certificare AMEC. In acelasi timp am decis sa oferim expertiza de top in domeniul de evaluare si masurare al PR, prin profesionisti de top recunoscuti international.
Factorii care influenteaza domeniul
Desi cateodata greu de cuantificat, este indubitabil ca PR-ul strategic are o contribuite pozitiva asupra business-ului unei companii. Nu doar ca aduce valoare adaugata pentru brandul fiecarei companii, dar incepe sa se foloseasca si de instrumente pentru a demonstra impactul pozitiv in termeni strategici.
Reputatia industriei este un alt aspect care influenteaza perceptia asupra PR-ului. Daca reusim sa implementam standarde de calitate si sa crestem nivelul de educatie vom reusi sa crestem piata si implicit valoarea serviciilor de PR.