Uneori, să nu-ți poți găsi starea nu-ți dăunează chiar deloc. Ba din contră. Tudor Anghel, de pildă, s-a văzut neobosit, dar n-a stat să se învârtă în cerc; și-a canalizat energiile în proiecte pentru oameni. A cofondat o asociație care ajută copiii născuți prematur și familiile lor, un festival de muzică electronică la Dunăre și un ONG care se ocupă de curățarea locului înainte și după event. Și mai e o fundație între ele: urmează o clinică pentru copii, în completarea primei fundații sus-numite.
De data asta ne îndreptăm atenția asupra celui mai light proiect - festivalul 3 Smoked Olives Island Festival (3SO) - un eveniment pe care, astăzi, îl putem numi "alternativ" (vezi UNTOLD & co). De altfel, chiar Tudor spune că nu își dorește să fie un eveniment pentru toată lumea; nici măcar nu-l vede ca 'doar' un festival de muzică electronică. Ci unul care adună deopotrivă iubitori ai genului dar și ai deconectării de cotidian prin natură. N-am ajuns la niciuna dintre cele 5 ediții, dar putem să ne imaginăm că n-ai cum să nu te deconectezi, când asculți muzică bună în acustica Insulei Păcuiul lui Soare de lângă Brațul Ostrovului.
Un alt lucru care face parte din cultura festivalului este curățenia, cum spuneam:
Fiecare ediție începe cu o curățenie riguroasă a zonei – strâns peturi, cărat nisip, nivelat, greblat. La final se adună fiecare muc de țigară pentru a lăsa totul ca și cum nu am fost acolo. Este unul dintre motivele pentru care nu suntem pet friendly.
Cât despre organizare, echipa principală este formată din cinci, la care se alătură alți cinci colaboratori și, uneori, oameni de-ai locului. După ce am aflat toată povestea 3 Smoked Olives Festival, noi am votat că cea mai frumoasă parte a ei este cum a început: prin petreceri date pentru prieteni și prietenii lor. Ia vezi, ție ce parte îți place cel mai mult?
Backgroundul lui Tudor
Mă simt flatat că pot să vorbesc, măcar pe scurt, despre proiectele dragi mie. Legat de studiile mele, am terminat Facultatea de management si marketing, dar cred ca educația informală este și ea importantă. De multe ori însă ceea ce ajungi să faci în viață e cu totul altceva. Nu aș putea să afirm că a trebuit să caut mult ca să-mi găsesc vocația, dar întotdeauna mi-a plăcut să mă implic, așa că voluntariatul a fost o a doua ‘’carieră”. Sunt un om căruia îi place acțiunea, fie că particip activ în acțiuni demarate de alții, fie sunt eu forța care le generează.
ONG Avocado, IuvoMed, Șansă la viitor
Sunt diferite, asta pot să spun cu siguranță, dar punctul comun al ultimelor mele proiecte este socialul, cum poate un business să servească și alt scop decât cel evident. ONG Avocado este o extensie firească a 3 Smoked Olives Island Festival, pentru că am un mare respect pentru sălbăticia locului unde are loc festivalul și pentru că noi, oamenii, nu am fost primii acolo. Acest ONG are grijă să se păstreze nealterată frumusețea insulei pe care are loc festivalul și impactul nostru acolo să fie doar acela al unor invitați civilizați. Curățăm zona și la venire și la plecare, asadar respect pentru natură.
Fundatia Șansa la Viitor e proiectul meu de suflet, e locul în care sperăm să oferim soluții pe termen lung unor cazuri de copii născuți prematur cu grave probleme de sănătate. Tocmai m-am întors de la o conferință de fundraising care mi-a întărit credința că sunt aici pentru a-i ajuta pe ceilalți, că pot să-mi folosesc cel mai bine calitățile în slujba celor care vor moșteni lumea. Clinica Iuvomed a apărut tot din ideea de a folosi ce avem la îndemână pentru a ajuta fundația. Concret am găsit un spațiu, l-am renovat și cât de curând vom deschide primele cabinete. Ineditul sau dacă vrei, ideea inovatoare, este de a oferi servicii medicale gratuite cazurilor sociale ale fundației, asadar respect pentru semenii noștri.
Startul 3 Smoked Olives Island Festival
Îmi amintesc cu drag de primele petreceri. Așa a început, ca o serie de petreceri pentru prieteni și prieteni ai prietenilor care împărtășeau gustul comun pentru muzică electronică. În primul rând ne-a legat muzica și apoi identificarea cu o comunitate.
Am pornit la drum cu doi prieteni, încă suntem la bază aceeași formulă. Oficial în acest moment, echipa organizatorică numără cinci membri (eu, Constantin, Valentin, Dragoș și Bogdan) și aproximativ cinci colaboratori mai apropiați festivalului. Legat de nevoie, nu știu ce sa zic mai exact. Noi simțeam că nu ne regăsim într-un festival strict comercial, la modul cum sunt ele organizate acum in Romania. Apoi, comunitatea strânsă în jurul festivalului avea alte așteptări și noi cumva am creat, dar și intuit mediul pe care și l-au dorit.
Numele, nici nu-mi mai aduc aminte exact când a apărut numele. Cert este că în momentul în care ești alături de prieteni, pe malul Dunării, ascultând natura și muzica pe care o îndrăgești e greu să pui un nume, să definești o stare, un feeling. În engleză lucrurile sună mult mai bine, mai exotic, era un fel de bitter sweet reality, nu eram pe malul Mediteranei la o petrecere cool. Eram trei prieteni lângă o colibă de pescuit, bucurându-ne de tot ce putea să ne ofere viața în momentul ăla și crede-mă, pentru noi era perfect. Nu am mai testat alte variante de nume, s-ar fi pierdut din vibe-ul inițial.
De la prima ediție încolo
Wow, amintiri dragi, dar am crescut așa de mult de atunci. Prima ediție a fost timidă, cred că ăsta e cel mai bun cuvânt care o poate defini. Ne-am diferențiat încă de la început prin procesul de selecție al comunității participante, trebuie să iubești muzica în primul rând, apoi să respecți mediul. Nu am pornit la drum în ideea de a câștiga altceva decât notorietate printre cei care simțeau la fel ca noi.
De-a lungul timpului, clar, am evoluat, am învățat din greșeli și am rafinat procesul de selecție a partipanților. Am ieșit din zona în care ne doream ca oamenii să vină și să vadă ce am realizat noi. Știi cum e asta, ca atunci când tu ai impresia că ai cel mai frumos copil. Festivalul este copilul nostru și noi simțeam că e cea mai cool idee din câte există. Speram cumva că dacă oamenii vin la festival o să simtă la fel, dar nu merge așa. De obicei, ideile care tind să fie pe placul majorității sunt și orientate spre alt gen de câștig. Printre cele mai interesante experiențe a fost să interacționăm cu oamenii locului și să-i integrăm în organizare. Sunt ceva personaje pitorești acolo.
Line-up-ul
Surprinzător, oamenii sunt dornici să descopere România. Cred că principala problemă este că realitatea care se transmite în afară nu are legătură cu cea din teren. La noi, cu cea de pe insulă. La început am adus artiști din zona de confort a noastră, ulterior, festivalul a luat amploare când a intrat Drae (Dragoș), omul care a ajutat să aducem artiști și sa creștem semnificativ line-up-ul în fiecare an. Cea mai riguroasă selecție pentru artiști este să rămânem în zona de muzică electronică.
Dificultăți de organizare
În primul rând și cel mai evident, festivalul se desfășoară pe o insulă unde nu sunt facilități de niciun fel. Tot echipamentul trebuie transportat pe apă, deci logistica evenimentului scoate omul de creație din noi. Apoi ar fi organizarea în sine care uneori durează și săptămâni – înainte și după festival. Acum de exemplu, insula e încă inundată, vorbim de un nivel al Dunării cum nu s-a mai întâlnit în ultimii 20 de ani. Ne păstrăm optimismul, dar avem și back-up. Fiecare ediție începe cu o curățenie riguroasă a zonei – strâns peturi, cărat nisip, nivelat, greblat. La final se adună fiecare muc de țigară pentru a lăsa totul ca și cum nu am fost acolo. Este unul dintre motivele pentru care nu suntem pet friendly.
Publicul
În primul rând trebuie să aibă 21 de ani împliniți, asta ca să poată lua decizii asumate. Glumim, dar nu prea. Ne dorim ca oamenii să ne aleagă ca o evadare din cotidian, nu ca distracție ocazională. Ne dorim oameni care să iubească muzica electronică și să aprecieze natura și sporturile în aer liber. Ne surprinde în fiecare an felul în care creștem comunitatea și faptul că oamenii asemenea nouă știu cum să ne găsească.
Promo
Comunicarea se face exclusiv online. Avem un partener care se ocupă de comunicare și targetare. Am stabilit de la început ce fel de oameni ne dorim, iar online-ul oferă exact toolurile necesare pentru a ajunge la acești oameni. Este un proces riguros de selecție prin care ne asigurăm că suntem festivalul potrivit pentru așteptările celui care se înscrie.
La inceput a fost in-house apoi am colaborat cu Alexandru Filoteanu pentru câteva îndrumări și în 2018 am schimbat toată identitatea cu ajutorul lui Laurențiu Lupu (Art Director cap). Brieful unui vizual trebuie să transmită în mai puțin de un minut o serie de trăiri, vibe-ul insulei: muzică, oameni cool, oază de relaxare în sălbăticie și nu în ultimul rând frumusețea țării noastre.
Anul ăsta
Pentru noutăți și line-up vă invit să ne urmăriți pagina de Facebook și site-ul, mai nou avem și secțiune de blog. Avem de pus la punct întreg festivalul pentru că niciodată planul de pe hârtie nu seamănă cu realitatea. V-am spus că insula e încă acoperită de apă. Suntem pregătiți pentru neprevăzut și o să ne folosim de experiența acumulată să surprindem în mod plăcut. Nu vrem să dezvăluim prea multe aspecte legate de activități, dar cu siguranță o să reflecte creșterea noastră ca oameni și organizatori (nu-i spunem maturizare încă).