[Brieful de la primarie] Vlad Derdeicea: Din pacate, multe din concursurile noastre mioritice se termina cu deznodamanturi asemanatoare

[Brieful de la primarie] Vlad Derdeicea: Din pacate, multe din concursurile noastre mioritice se termina cu deznodamanturi asemanatoare

Mai in gluma, mai in disperare, unii propuneau ca slogan pentru Romania: ”Atentie, cade tencuiala”. Am putea adauga in aceeasi nota pasiv-agresiva si ”Niciun castigator”. Acopera multe laturi complexe nationale. Dar sa nu cadem in exagerari triste si sa continuam cu povestile concursului pentru logo-ul Oradea.

Vlad Derdeicea, Founder & Art Director Subsign, a participat optimist: forma de prezentare a concursului ii dadea incredere. Brieful, mai putin. Avea multe ”cum sa nu” si foarte putine “cum sa da”. Peste program si in timpul liber, echipa a lucrat cam trei saptamani la propunerea inscrisa. Rezultatul il cunoastem deja. Dar, si in ciuda lui, merita sa vorbim despre proces, brandurile de oras si evolutia acestui domeniu in Romania.

 

Participarea

Cand am aflat despre concurs cred ca trecuse mai bine de jumatatea perioadei de inscriere, colegul nostru Bogdan l-a descoperit pe cateva grupuri de designeri si antreprenori din Romania si am zis ca ar fi o buna oportunitate sa contribuim la construim  imaginii unui oras.

Fiind o agentie full service de marketing, am mai avut ocazia sa lucram la brand-uri si identitati din industrii diferite, chiar si pentru evenimente si festivale, insa niciodata nu am avut ocazia sa conturam imaginea unui oras.

 

Temeri

Nu pot spune ca au fost temeri, dimpotriva, il vedeam mai mult ca pe un inbold, si o motivatie de a face ceva cat mai inedit dar si bazat pe traditia si vibe-ul orasului.

Putem spune chiar ca forma de prezentare a “concursului” ne-a oferit incredere.

In prima faza am fost surprinsi de cat de bine erau structurate cerintele, de faptul ca o institutie publica si-a facut un site in care poti gasi toate materialele necesare, si ca totul era organizat, populat cu imagini reale din oras, totul parea foarte profi.

 

Brieful

Trebuie sa recunosc ca la Brief am petrecut cateva zile. Fiind un deadline destul de apropiat (mai ales pentru noi) si dorind sa includem toate persoanele din echipa, ne-am luat timp liber, in care fiecare a trecut prin toate documentele urcate pe site, dupa care ne-am adunat in jurul unui white board si am inceput sa facem schite destul de basic, si sa descifram cerintele si valorile orasului.

Folosind aceasta abordare, ne-am jucat singuri de-a clientul si agentia. In general nu as putea spune ca a fost un Brief foarte exact si foarte clar, s-au regasit multe repetari, mai ales in exemple de “cum sa nu” si foarte putine in directia “cum sa da”.

 

Propunerea

Fiind un proiect pentru un concurs, nu am putut sa lucram full-time la el, pentru ca actualii clienti si proiectele lor au avut si au o mai mare prioritate pentru noi, deci a fost vazut mai mult ca ceva extracuricular, insa asta nu ne-a oprit sa stam peste program si sa ne gandim la el in timpul liber. Cap coada cred ca ne-am luat cam 3 saptamani pana la primele planse printate.

O data stabilite valorile orasului ne-am lasat inspirati de alte identitati de orase modulare care pun accent pe sentimentul pe care ti-l da acel oras, mai mult decat pe un anumit logotip care include un element vizual mai greu sau mai usor de recunoscut.

 

Niciun castigator

Inainte de judeca decizia organizatorilor ar trebui sa intelegem ca in acest domeniu care implica creativitatea unui prestator de servicii si viitoarea imagine a clientului (indiferent ca e oras, companie de IT, sala de fitness, etc.) se creeaza un transfer de incredere si o legatura stransa, din care artistul extrage valorile si viziunea clientul dupa care vine cu sugestii pe care le perfectioneaza in timp alaturi de el.

In cei 12 ani de experienta pe care i-am avut in diverse industrii creative nu am avut niciodata un client care sa imi zica ca ii place sau ii displace ceva si doar atat, fara sa argumenteze sau sa indice ce anume nu ii place.

Pe de alta parte, daca analizam toate propunerile inscrise, pot spune ca 80% din cele trimise nu s-ar ridica la nivel de branding, multe dintre ele sunt doar logo-uri, si nu au un concept in spate si o viziune.

Chiar asa, asta ar insemna ca mai mult de 40 lucrari sunt conform specificatiilor trimise de client si multe dintre ele chiar sunt foarte bune. Dintre aceaste 40 de lucrari, chiar nu s-a ridicat nici o sugestie, intrebare, apreciere ?

 

Avantaje si dezavantaje

Pe langa avantajele evidente, premiul cel mare si expunerea pe care o primeste acea persoana / agentie consider un beneficiu faptul ca poti vedea ce realizeaza mai multe minti creative cu un singur brief. Astfel te poti compara mai usor cu ceea ce este mai direct sau indirect concurenta pe plan national.

Sigurul dezavantaj pe care il vad este ca nu am primit nici un feedback, sau intrebare despre tot procesul creativ la care am lucrat multe ore.

 

Participari viitoare

Nu este primul concurs de genul acesta la care particip, si cu siguranta voi mai participa si la altele pentru ca nu pot generaliza sa zic ca toate brief-urile sau toti clientii sunt la fel, insa din pacate multe din concursurile noastre mioritice se termina cu deznodamanturi asemanatoare.

 

Concursurile de logo-uri publice

Cred ca initiativele sunt respectabile, insa cred ca ar trebui ca membrii juriului sa inteleaga si sa accepte faptul oricine poate sa trimita o propunere buna sau rea si sa nu generalizeze ca toate sunt inacceptabile. Acest lucru este valabil daca oamenii sunt de buna credinta si nu vor doar multe propuneri pe gratis de la oameni care lucreaza peste program pentru a trimite ce pot da ei mai bun.

Partea buna este ca din ce in ce mai multi artisti vor sa contribuie si vor sa faca lucruri frumoase pentru tara, si facand asta pot sa vada la ce nivel sunt in comparatie cu ceilalti. Partea rea este ca nimeni nu a primit nici un  raspuns, e ca atunci cand parintii cearta copii, insa ei nu inteleg ce au facut.

Nu cred ca exista neajunsuri, ci doar sa existe un nivel de implicare egal a celor doua parti si fiecare sa si-l asume. Nefacand acest lucru pierzi din respectul celuilalt, mai ales ca aceste lucrari sunt pro bono pana la un punct. Nu vreau sa judec alegerea membrilor juriului insa pe viitor poate ar fi mai bine sa fie oameni din industria respectiva, care sa fi avut cel putin o experienta asemanatoare in trecutul lor.

 

Logo-urile de orașe

Logo-urile de orase cred ca sunt printre cele mai dificile lucruri de facut in industria de Branding. La companii / clienti privati, ei de multe ori au valorile deja stabilite, si un grup limitat de oameni vor lua decizia finala care se potriveste cel mai bine cu produsul lor sau organizatia lor.

Cand faci imaginea unui oras, atunci trebuie sa tintesti mai sus de atat, trebuie sa apelezi la latura afectiva a cetatenilor, trebuie sa creezi acea mandrie de oras, pe care fiecare locuitor sa o aiba, indiferent daca e vorba despre echipa locala de fotbal, un monument istoric sau festivaluri anuale in aer liber. Un brand bun ar trebui sa se adreseze tuturor in egala masura si sa uneasca valorile intr-o imagine coerenta.

 

Ce stiati despre Oradea

Inainte de a lucra la acest proiect, cred ca am fost odata sau de doua ori in Oradea, insa de fiecare data eram in treacat, nu avusesem timp sa il descopar la pas cu bune si cu rele. Odata ce m-am hotarat sa incepem proiectul am cautat orice informatie, video si imagine din Oradea, chiar am ajuns sa ma uit la vlog-uri facute de acolo pentru a prinde atmosfera orasului si caracterul oamenilor din zona respectiva.

Printre multe video-uri am dat de Emil Rengle care a facut in video foarte fain “Esti din Oradea daca…”, cred ca i-am crescut numarul de vizualizari cu 30 in cateva zile. Nu pot sa zic sa mi-am schimbat perspectiva, ar fi ciudat sa extrapolez alegerea catorva oameni la un oras intreg, dimpotriva, sunt sigur ca multi dintre oradeni sunt la fel de dezamagiti ca si noi despre decizia luata.

 

Etapele de creatie 

Etapele noastre de creatie sunt ca la toate celelalte proiecte de branding: Brief-ul clientului, Documentarea, Stabilirea persona-ului caruia ne adresam, Crearea de scenarii, Schitarea si definearea directiilor generale, Testarea acestor directii cu publicul tinta si in final Desavarsirea conceptului. Perioada de documentare este foarte importanta pentru ca daca nu este facuta corect, iti poate da rezultate diferite la sfarsit.

Dupa cum spuneam si mai sus, am luat toate imaginile, video-urile textele gasite online despre Oradea si le-am analizat incercand sa gasim lucruri comune care sa se repete. Odata identificate acele lucruri le-am considerat ca fiind puncte forte in identitatea orasului. Pentru mai multe detalii puteti vedea pagina noastra de proiect.

 

Orase cu potential

Din pacate nu multe orase din Romania se remarca la acest capitol, poti sa le numeri pe degete pe cele care au o imagine inedita si bine pusa la punct.

Personal, dintre toate brand-urile actuale, cel al Brasovului mi-se pare destul de reusit, iar printre orasele cu cel mai mare potential de brand din Romania cu siguranta s-ar afla Iasul, Clujul, Constanta si Timisoara, toate fiind foarte diferite dar fiecare avand cate ceva aparte.

 

Evolutie

Avand in vedere rezultatul actual nu as putea spune ca a evoluat, tot cred ca mai avem de invatat de la specialisitii nostri, care raman in tara si, mai mult de atat, isi dedica anii de experienta.

 

Exemple de afara 

Bologna City Branding:

Budapest Olympic Logo

Montreal

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related