Concepte ciudate pentru oamenii lui 2018: țesut la război, prelucrarea stufului și papurei, fierărie, olărit și ceramică, lucru în lemn, bucătărie tradițională, moară pe piatră și brutărie, tipar manual, legătorie de carte. Sunt câteva din atelierele creative pe care le pot încerca în Satul meșteșugarilor, de la Moara de hârtie, realizat cu finanțare de la Guvernul Norvegiei. Trecutul românesc nu este exotic doar pentru străini, ci și pentru cei de aici. Dana Georgescu spune că organizația lor încearcă să schimbe puțin perspectiva și să creeze o legătură între tradiție și prezent.
Satul meșteșugurilor este dedicat meșteșugurilor din satul tradițional românesc, adaptate contextului contemporan și își propune să recreeze atmosfera satelor de odinioară, să-i convingă pe cei care-l vor vizita că meșteșugurile pot supraviețui și în secolul vitezei, spune Dana Georgescu
Astfel de tradiții pot constitui o sursă de venit pentru oamenii de la țară. Cei de la Moara de hârtie nu urmăresc doar să colaboreze cu meșteri și artiști, ci și să creeze locuri de muncă: obiectele de aici sunt create într-un atelier-muzeu, lucrate de mână, cu echipamente istorice, recondiționate, dar folosind și pe alocuri tehnologia modernă, tocmai pentru a face viabile aceste activități.
Provocarea cea mai mare este să le aducă mai mult în prezent și să le arate că sunt vii – şi pot fi susţinute prin măsuri concrete, prin cumpărarea de produse și participarea la activități.
Scurt istoric
Asociația Moara de hârtie a iniţiat şi dezvoltă Ansamblul Moara de hârtie şi Satul meșteșugurilor din Comana (județul Giurgiu, în imediata apropiere a Bucureștilor), ce găzduiește 10 ateliere creative care îşi trag seva din meşteşugurile practicate în satul tradiţional românesc: țesut la război, prelucrarea stufului și papurei, fierărie, olărit și ceramică, lucru în lemn, bucătărie tradițională, moară pe piatră și brutărie, dar şi realizarea de hârtie de mână, tipar manual şi legătorie de carte.
De când a apărut ideea Moara de hârtie, nu am visat doar la cât de frumos ar fi să existe acest loc, ci am și muncit în direcția construcției lui. Astfel că, în 2011, am inaugurat la Comana un mic Atelier-muzeu, un loc aparte în România, dedicat meseriilor vechi din domeniul cărții. Văzând entuziasmul copiilor și adulților totodată, în contact direct cu activitățile inspirate de aceste meserii vechi, în 2014 am decis să mai deschidem un drum și să construim tot aici, la Comana, un mic sat în care meșteșugurile tradiționale românești să redevină relevante în societatea actuală.
Pentru ca visul să devină realitate, am scris un proiect, iar Satul meșteșugurilor a putut fi ridicat datorită unei finanțări de la Guvernul Norvegiei. Satul meșteșugurilor este dedicat meșteșugurilor din satul tradițional românesc, adaptate contextului contemporan și își propune să recreeze atmosfera satelor de odinioară, să dăruiască o stare de bine, să-i inspire și să-i convingă pe cei care-l vor vizita că meșteșugurile sunt minunate, că pot supraviețui și în secolul vitezei și că, punându-le frumos în valoare, ne putem hrăni sufletul cu cele mai neprețuite daruri.
Echipa
Echipa întregului Ansamblu Moara de hârtie – Satul meșteșugurilor totalizează, în acest moment, 12 oameni, din care echipa de management este formată din 4 persoane. Angajaţii sunt ajutați de o echipă constantă de 8 voluntari, din aproape 30 cu care am lucrat în ultimii 2 ani.
Misiunea
Misiunea noastra este de a fi un spatiu de sinergie între oameni, meșteșuguri şi arta, realizând acestea prin:
1. Familiarizarea publicului larg cu istoria şi actualitatea meșteșugurilor creative promovate de noi - Ansamblul Moara de hârtie – Satul meșteșugurilor este deschis spre vizitare în week-end-uri, în fiecare an, din mai până în octombrie.
2. Împrietenirea participanților la activitățile organizate de noi cu meșteșugurile şi valorile satului tradițional românesc. Astfel, organizam, la noi și în țară, ateliere de lucru practice cu copii şi adulți, pe teme care pornesc de la meșteșuguri și se transformă în activități creative, recreative și, bineînțeles, educative.
3. Realizarea de obiecte manufacturate din materiale naturale, folosind tehnici inspirate din tradiția meșteșugurilor, gândite să fie relevante pentru cumpărătorii din secolul XXI.
Rolul nostru este să reamintim societăţii româneşti că meşteşugurile tradiţionale, dar şi cele creative derivate din acestea, pot fi, pe de o parte, o foarte mare şansă pentru mediul rural, prin faptul că ele pot fi o sursă de venit pentru oamenii de la țară. Apoi, ele sunt şi o şansă pentru noi să ne redescoperim rădăcinile care ne fac să avem o voce clară în societatea contemporană.
Poate cel mai important obstacol pe care îl avem este faptul că o mare parte a oamenilor apreciază meşteşugurile, dar le consideră ca fiind parte din trecut. Provocarea noastră este să le aducem mai mult în prezent, să le arătăm că sunt vii – şi pot fi susţinute prin măsuri concrete, prin cumpărarea de produse manufacturate, prin participarea la activitățile noastre și prin donații.
Tocmai de aceasta noi suntem un proiect atipic, pentru că urmărim nu doar să colaborăm cu meșteri și artiști, ci și să creăm locuri de muncă sigure pentru oamenii care vor să ni se alăture. De aceea, obiectele ce poartă marca Moara de hârtie sunt obiecte create într-un atelier-muzeu, lucrate de mână, cu echipamente istorice, recondiționate, dar folosind și pe alocuri tehnologia modernă, tocmai pentru a face viabile aceste activități.
Pentru a putea păstra și a duce mai departe aceste povești de demult, avem nevoie ca oamenii să conștientizeze aceste lucruri și să înțeleagă că este nevoie ca și ei să le susțină împreună cu noi, că numai împreună putem face ca aceste activități nu numai să nu se piardă, ci ele să își recapete un rol din ce în ce mai important în viața noastră și să redevină activități nelipsite din educația copiilor.
Am avut la un moment dat o reacţie surprinzătoare din partea unei persoane care nici măcar nu ne-a vizitat, ci doar a comentat online foarte supărată că noi promovăm meşteşugurile contra cost. Sunt oameni care consideră că trebuie să facem reduceri sau chiar să lucrăm gratis.
De foarte multe ori, ni s-a întâmplat ca oamenii să creadă că primim fonduri de undeva, și că ei, ca și clienți, nu trebuie să plătească nimic. De aceea, am încercat să explicăm de fiecare dată că pentru ca acest spațiu să existe, avem nevoie de susținerea tuturor celor care mai cred în frumusețea și utilitatea unor astfel de proiecte și că în spatele lor sunt investiții mari.
Avem noroc că cei care ne vizitează îşi dau seama de ceea ce este important pentru ca noi să existăm şi cât de multă muncă este în spatele atelierelor şi produselor noastre. De fapt, chiar asta încercăm să demonstrăm: că încă meșteșugurile merită atenția noastră și că, pot fi, nu numai o sursă de bucurie, ci și o sursă de venit pentru cei care încă mai cred în ele.
Un alt obstacol este percepția tinerilor asupra locurilor de muncă ce presupun activitate manuală, anume că acestea sunt perimate, preferând locuri de muncă unde cred că se câștigă mai bine și se muncește mai puțin sau, mai rău, preferând să nu lucreze deloc, mulțumindu-se cu puțin, pentru un confort aparent, oferit de familie.
Proiecte importante
Cel mai important „proiect”, desi este impropriu spus aşa, este chiar sustenabilitatea Ansamblului Moara de hârtie-Satul meşteşugurilor. În acest moment încă avem mare nevoie de sponsorizări şi donaţii din partea companiilor sau persoanelor care înţeleg că ne bazăm pe sprijinul lor.
Scopul nostru este ca, în următorii ani, să reuşim să ajungem la un echilibru între venituri şi cheltuieli, doar prin eforturile noastre, prin serviciile şi produsele pe care le oferim publicului interesat. Activitățile, atelierele, colaborările, vizitele și conceperea de produse relevante pentru clienţii secolului XXI sunt direcții pe care le urmărim pentru dezvoltarea acestui proiect.
Surse de finanțare
Multă lume crede că noi suntem instituţie publică şi că primim bani de la stat. Încă de la înfiinţarea noastră, principala sursă de venit au fost serviciile oferite de noi, în special demonstraţiile şi atelierele practice de meşteşuguri pe care le organizăm pentru adulţi şi copii.
În timp, am creat şi o serie de mici societăţi comerciale găzduite de Ansamblul Moara de hârtie – Satul meşteşugurilor, iar acestea îşi completează veniturile şi prin mica producţie meşteşugărească pe care o realizează.
Când identificăm finanţări relevante pentru noi, redactăm şi propuneri de finanţare – până acum am implementat proiecte finanţate de Uniunea Europeană, Guvernul Norvegiei, AFCN, Ordinul arhitecţilor din România. Aşa cum spuneam şi mai sus, echilibrul îl putem obţine prin sponsorizări şi donaţii, urmărind să realizăm un parteneriat pe termen lung cu cei care ne sprijină.
Ajutor de la companii
Companiile ne sprijină în primul rând cumpărând de la noi produse şi servicii, dar şi oferindu-ne sponsorizări. În ultima perioadă şi noi am fost mult mai activi în a căuta parteneri în mediul de business şi putem spune că suntem în discuţii cu mai multe companii în vederea obţinerii de sprijin din partea lor.
Însă este nevoie de multă muncă de convingere, pentru că domeniul nostru de activitate nu este la fel de vizibil ca problemele sociale.
Voluntarii
În acest moment, avem aproximativ 30 de voluntari cu care colaborăm, mai rar sau mai des, iar dintre ei, aproximativ 8 ne sunt un sprijin constant. Sunt oameni de vârste diferite, de la elevi şi studenţi la angajaţi şi pensionari, sunt şi din Comana, dar şi din Bucureşti, iar profesiile sunt şi ele foarte diferite – de la economişti la ţesători, de la fierari la angajați în companii.
Tinerii sunt, în acest moment, cei mai familiari cu ideea de voluntariat, pentru că au şi numeroase oportunităţi de a fi voluntari ca elevi şi studenţi. Însă spre plăcuta noastră surprindere, am găsit şi oameni din comunitatea locală, oameni pentru care voluntariatul însemna munca obligatorie la câmp în anii comunismului, care, aflând de existența proiectelor noastre, vin de drag pentru a contribui cu experiența lor la păstrarea și promovarea meșteșugurilor.
Surprize
Suprizele rele preferăm să le uităm – deşi, evident, au fost şi dintre acestea. Fiind un proiect de suflet, ne-am fi aşteptat ca unii din oamenii cu care am lucrat de-a lungul timpului să îl fi înţeles mai bine şi să se fi dăruit mai mult pentru bunul lui mers. Unii nu au înţeles – iar noi am învăţat de la fiecare câte ceva şi am găsit tăria să mergem mai departe.
Însă surprizele bune sunt cele care ne fac să avem energia să continuăm demersul nostru – oameni care ne vin în ajutor atunci când avem nevoie, oameni care sacrifică din timpul şi din resursele lor ca să ne ajute dezinteresat, oameni care preferă să lucreze cu noi pentru ceea ce reprezentăm sau care ne cumpără produsele chiar dacă ar fi putut obţine ceva similar mult mai ieftin din altă parte.
Foarte multe surprize plăcute primim din partea micilor vizitatori care cu toată sinceritatea ne spun cât de mult le-a plăcut la noi, sau că si-ar fi dorit ca vizita să dureze mult mai mult, sau că le-ar plăcea să lucreze la noi când vor fi mari. Iar bucuria cea mai mare este atunci când copiii revin împreună cu familiile lor pentru a le arăta și lor un loc pe care l-au îndrăgit.
Sunt cadre didactice care au înțeles cât de mult contează pentru copii să petreacă măcar din când în când timp de calitate, participând la activitățile noastre, și si-au propus să ne viziteze cel puțin o dată pe an împreună cu copiii.
O altă surpriză foarte plăcută este să aflăm că Ansamblul Moara de hârtie – Satul Meșteșugurilor este din ce în ce mai cunoscut de oameni din toată țara. Dacă până acum aproximativ un an eram vizitați de adulţi şi copii din București și din zonele limitrofe, de anul trecut am început să avem participanți la ateliere și din Buzău, Călărași, Brăila, Ploiești, Oltenița, Constanța, Târgoviște.
Strategii de comunicare
Cum resursele pe care le avem sunt limitate și se îndreaptă mai ales către oamenii cu care lucrăm și găsirea soluțiilor celor mai potrivite pentru susținerea proiectelor, comunicarea şi PR-ul sunt, într-un fel, cenuşăresele noastre.
Suntem o echipă mică, dar ambițioasă, cu responsabilități multiple, iar nișa pe care activăm ne solicită mai mult în celelalte sectoare ale activității noastre, în ceea ce privește comunicarea ocupându-ne doar de ceea ce este strict necesar.
Pentru că ne-a fost la îndemână, costurile au fost reduse și eficiența sporită, comunicăm cel mai mult în mediul online, site-urile noastre (www.moaradehartie.ro si www.satulmestesugurilor.ro), buletinul informativ prin email şi reţeaua socială Facebook fiind principalele canale de comunicare. Am învăţat din mers micile secrete ale fiecăruia şi învăţăm în fiecare zi cum să fim mai eficienţi. De asemenea, trimitem și către presa scrisă, radio, TV, comunicate de presă în momentul unor evenimente mai importante.
Sprijin de la agenții
Până acum nu am primit niciun fel de ajutor în promovare de la agenţii de publicitate, însă suntem deschişi să identificăm modalităţi prin care să îi ajutăm şi noi pe ei, ca mulţumire pentru sprijinul acordat nouă.
Promovare
Urmărim să comunicăm într-un limbaj cât mai accesibil, jucăuş, pentru că vrem ca lumea să înţeleagă că suntem un loc plin de viaţă, de relaxare, de aducere aminte cu bucurie a valorilor noastre.
Ne ferim de clişeele legate de tradiţie ca fiind ceva formal, învechit, imuabil. Vedem tradiţia meşteşugurilor ca pe o comoara care, descoperită, permite să potenţăm prezentul cu elemente validate de înaintaşii noştri.
Cauzele bune, zice lumea, se promovează singure. Noi am descoperit că, în efervescența societății de consum, nu e chiar suficient și este nevoie de multă energie, timp, curaj, răbdare pentru ca lucrurile să funcționeze.
Când lupți pentru o cauză bună, o faci din suflet și faci tot ce poți pentru ca acea cauză să fie cunoscută și să fie câștigătoare. În cazul nostru, este nevoie să explicăm ce suntem şi ce facem, pentru a ne face înțeleși cât mai bine. Odată ajunşi la noi, oamenii sunt cuceriţi – însă important este să știe că existăm.
Obstacole
Mediul ONG are o obsesie legata de nevoia de a comunica, însă, cumva, nu prea reuşeşte acest lucru fără ajutor profesionist. Comunicarea creativă este esențială pentru noi, în absența resurselor ce pot fi alocate de alte tipuri de jucători, cum ar fi companiile.
Inițiative de promovare
Am putea încadra la proiecte de comunicare și promovare, lansarea din această primăvara a celui mai nou Cărțișor de Autor, aflat la cea de-a doua ediție, un concept de cadou inovativ de primăvară, cu un mărțișor sub formă de carte, ce conține versuri - anul acesta purtând versurile lui Nichita Stănescu.
Am avut un parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române și ne-am bucurat că acest proiect a avut succes.
Pe termen lung, cel mai recent proiect de promovare al nostru este buletinul informativ prin email. Trimis, de regulă, săptămânal, informăm şi prin email pe cei care sunt interesaţi despre activităţile noastre, programul de vizitare şi ce produse noi realizăm.
Cine ajută în România
Oamenii care ajută sunt cei care îi pun mai presus de ei pe ceilalți, oamenii care știu să facă sacrificii. Cei care și-au dat seama că pentru a fi ei fericiți trebuie să îi facă pe ceilalți fericiți. Prin intermediul acestei serii de articole, suntem siguri că veți identifica și promova o mulțime de oameni și asociații care ajută cu adevărat în România și vă felicităm pentru aceasta idee care ajută la rândul ei. Noi nu susţinem neapărat o cauză socială, deşi activitatea noastră poate fi încadrată fără ezitare în domeniul economiei sociale.
Când te ocupi de educație prin activități creative, sensibilizezi mai greu decât atunci când ești un ONG care se ocupă de servicii de sănătate. De aceea, primim cu greu sprijin financiar din partea companiilor și chiar și a persoanelor fizice. Nu putem şi nici nu vrem să concurăm cu cauzele sociale – unde, într-adevăr, oamenii sunt impresionaţi mai ușor de situaţiile respective.
Am descoperit însă că există sprijin şi pentru tipul nostru de activităţi, mai mic faţă de cel pentru cauzele sociale, dar există. Urmărim să creştem încrederea oamenilor în ceea ce facem noi şi va creşte şi nivelul de sprijin pe care aceştia ni-l acordă. Este important să înțelegem cu toții că dacă nu ne vom ocupa cu adevărat de educația spiritului copiilor noștri, vom avea cu toții de pierdut. Acordându-le timp și implicându-i în activități cu adevărat importante în devenirea lor, le facem - și ne facem - cel mai mare bine.
Evoluție
Contactul nostru cu acţiunile caritabile este destul de limitat, noi fiind poziţionaţi într-o altă zonă din spectrul neguvernamental. În măsura puterilor noastre, chiar și noi desfășurăm activităţi caritabile – oferim ateliere gratuite sau cu tarif redus pentru copiii din comunitate, persoane cu diverse dizabilităţi sau pentru cauze sociale.