[Startup hub] Sorana Olaru (Transilvania StartUp): La nivel declarativ suntem cei mai “cu inițiativă antreprenorială” din Europa; în fapt, suntem pe ultimul loc la numărul de firme nou înființate

[Startup hub] Sorana Olaru (Transilvania StartUp): La nivel declarativ suntem cei mai “cu inițiativă antreprenorială” din Europa; în fapt, suntem pe ultimul loc la numărul de firme nou înființate

Nu avem educatie financiara si habar nu avem sa facem bugete. Daca suna dur, este pentru ca asa si trebuie. Pentru antreprenorii aflati la inceput de drum, cel putin, este preferabil sa nu se minta singuri si sa nu isi creeze ”o poveste atat de frumoasa in jurul afacerii lor, incat sa ajunga sa o creada fara a o cerceta”. Cuvintele ii apartin Soranei Olaru Zainescu, de la Transilvania StartUp. 

Incepem, asadar, o serie de interviuri cu oamenii din spatele acceleratoarelor de business si comunitatilor care au ca scop declarat ajutorul dat micilor intreprinzatori din Romania. Transilvania StartUp se afla in Cluj-Napoca si ofera un program complex de formare, mentorat, consultanta si networking. La care se adauga si posibilitatea de a primi o finantare de aproape 150.000 de lei.

Dintre cei aproape 400 de participanti, vom alege 60 care vor veni la Cluj pentru un pitch in fata unor experti evaluatori. In urmatorii 3 ani, obiectivul nostru este sa crestem frumos 46 de antreprenori si 46 de afaceri.

Criteriile de a accede la program nu se uita in primul rand la businessul sau ideea propriu-zise, ci la antreprenor, spune Sorana. Intr-o afacere aflata la inceput, conteaza, in ordinea asta: ideea, timingul si banii. Iar in mixul acesta, isi gasesc locul si destule afaceri  din industriile creative.

 

 

Context

Transilvania Start Up este un proiect in care suntem implicate 4 entitati. O firma de consultanta mare - Relians Corp, doua ONG-uri foarte active pe domeniul formarii antreprenoriale si Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor din UBB.

Noi, ca oameni, provenim din medii destul de diferite, dar ne place asta, pentru ca ne completam reciproc foarte bine. Eu am studiat jurnalism si sociologie, dar conduc de peste 10 ani un centru de formare profesionala, Centrul Regional Formatest.

Am avut pana acum zeci de cursuri si proiecte de formare manageriala si antreprenoriala. In echipa mea de la Formatest am experti in formare, dar si in campanii de informare si constientizare. Impreuna cu sotul meu suntem si mici antreprenori, avem acum un atelier de tamplarie, dar am mai avut mici afaceri si in trecut, ne-am lovit de multe greutati, am invatat multe si suntem gata sa dam mai departe din experienta noastra.

Colegii nostri de la Relians sunt expertii in management, scoliti inclusiv in strainatate, iar celalalt ONG din parteneriat este de fapt unul dintre fondatorii Cluj Hub - cel mai bun spatiu de co-working din Cluj si, mai mult, un spatiu in care efectiv se cresc afaceri bune :) Lavinia a terminat Studii Europene si are si propria ei firma de consultanta. Horatiu s-a alaturat echipei dupa ani de zile de experienta in domeniul financiar-bancar.

 

Ideea unui accelerator

Ideea a aparut mai demult, de pe vremea cand am inceput noi micile noastre afaceri si nu era nimeni in jur sa ne ajute sau macar sa ne mai descalceasca putin problemele. Ne-am dorit atunci un one stop shop pentru antreprenori si o retea de business care chiar sa functioneze. Sunt multe retele de acest gen in teorie, dar in practica am realizat ca foarte putine pun accentul pe nevoile reale ale antreprenorilor.

 

Resursele

Din fericire, proiectul nostru este finantat din bani europeni, avem finantare pe o perioada de 3 ani si asta ne salveaza de multe probleme :) Fiind 4 parteneri, ne folosim si de resursele pe care fiecare le poate pune la dispozitie, inclusiv la nivel de spatii de co-working.

Cea mai importanta resursa in cazul unui demers de acest fel sunt oamenii, fara doar si poate. Daca ai oameni pasionati de ceea ce faci, daca lucreaza cu placere si investesc energie pozitiva in munca lor, restul resturselor se vor gasi intotdeauna.

 

 

Criteriile pentru a intra in program

Intr-o prima faza avem criterii pentru antreprenor, nu pentru startup-ul in sine. Cautam, asa cum spune si campania noastra, oameni cu visuri, oameni dispusi sa iasa din zona lor de confort pentru o anumita perioada pentru a se lansa pe calea antreprenoriatului care sa le permita, ulterior, sa traiasca viata pe care si-o imagineaza.

Criteriile sunt destul de putine intr-o la inceput: sa fi angajat sau inactiv, sa vrei o afacere in regiunea de NV si sa iti asumi in cazul in care vei castiga finantarea, conditiile impuse de ajutorul de minimis si de programul de finantare Romania Start Up Plus - respectiv crearea si mentinerea a 2 locuri de munca.

Oricine cu o idee de afacere se poate inscrie in programul nostru si va fi programatla un interviu. In cadrul interviului urmarim mai multe aspecte, printre altele si cat de bine este documentata ideea de afacere, gradul de inovatie sociala a afacerii, gradul de inovatie tehnologica, cum se raporteaza afacerea la problemele de mediu si multe altele. Nu in ultimul rand, urmarim motivatia viitorului antreprenor, entuziasmul cu care vorbeste despre ideea lui.

 

Programul

Ce oferim noi este un program complex de formare, mentorat, consultanta si networking si posibilitatea de a beneficiar de o finantare de 146.800 de lei. Toti cei care trec prin cursul nostru de formare pleaca acasa cu un plan de afaceri sustenabil, dezvoltat sau valiat pe parcursul cursului.

Dintre cei aproape 400 de participanti, vom alege 60 care vor veni la Cluj pentru un pitch in fata unor experti evaluatori. Cei mai buni 46 vor primi fiecare 146.800 de lei si sprijin constant pentru dezvoltarea afacerii lor timp de 2 ani.

 

Realitatea ne inspira cel mai des, nu credem atat de mult in modele universal valabile, de aceea suntem dispusi sa creem programe personalizate pentru cei pe care ii sprijinim.

Avem in spate o armata de consultanti, mentori si formatori - vrem sa fim siguri ca putem aloca tot timpul necesar pentru programele individuale de sustinere a startup-urilor din comunitatea noastra.

Sesiunile de formare le facem in functie de nevoi, nu avem o frecventa anume, pana in septembrie le vom tot organiza. In octombrie vrem sa alegem cele mai bune 60 de planuri de afaceri din 375, apoi cele mai bune 46. Pana in decembrie am vrea sa putem da o prima runda de finantare castigatorilor.

 

Cum va diferentiati?

Eu cred ca noi vorbim mai pe limba noilor antreprenori. Mai putine cifre, ai multa pasiune. Mai putine cuvinte mari si mai multa interactiune reala, umana. Antreprenoriatul ca stil de viata este foarte fain, esti stapan pe tine si pe timpul tau, muncesti cat poti/vrei. Nu totul se rezuma la profitabilitate si active.

Este despre a trai frumos si a face lucruri bune si pentru comunitatea din care faci parte. Acesta este mesajul pe care noi am vrea sa il transmite si asta cred ca ne diferentiaza de restul retelelor de acest fel.  

 

Acceleratoare tot mai multe

Cresterea in zona antreprenoriala nu este exagerata, ne mentinem la un nivel relativ constant, unde discrepanta dintre dorinta si realitate este foarte mare. La nivel declarativ suntem cei mai “cu inititiva antreprenoriala” din Europa, dar in fapt, suntem pe ultimul loc la numarul de firme nou infiintate.

In schimb, da, incubatoarele si acceleratoarele de afaceri au explodat in ultima vreme si aici sunt mai multe motive. E un business nou si destul de bun, antreprenorii au nevoie de relatii, interactiune si, de ce nu, socializare cu cei asemeni lor. Si mai exista si o serie de fonduri europene alocate pentru aceste retele, cum este si cazul nostru.

 

Model de business si obiective

Deocamdata functionam cu finantare europeana si lucram la modelul propriu de sustenabilitate. Cred ca vom merge pe ideea de abonamente diferit pentru diverse servicii pe care le vom oferi. Nu avem inca formula ideala, este in lucru.  

In urmatorii 3 ani, obiectivele noastre sunt cele pe care deja le-am descris. Sa reusim sa crestem frumos 46 de antreprenori si 46 de afaceri :) Si in plus sa reusim sa mentinem contactu cu toti cei care au fost la cursurile noastre de formare, avem o comunitate care sa isi puna la dispozitie resursele si care sa fie o inspiratie si un ajutor pentru noii antreprenori.

Nivelul inscrierilor in program

Nu e un nivel extraordinar, dar e normal intr-un fel. Nu avem o cultura a dezvoltarii antreprenoriale, ba mai mult, avem o cultura a exagerarii rezultatelor, a pozitivarii excesive. Mult idealism, putina cercetare de piata. Eu personal nu vad o evolutie per ansamblu.

Sunt cateva idei geniale, care vor fi si viitoarele afaceri de mega succes, in rest... mai e mult de lucru. Ce ne propunem noi este si sa ii aducem cu picioarele pe pamant pe cei care nu au o idee de afacere profitabila sau nu au cercetat inca o piata pentru produsul sau serviciul lor.  

 

Domenii de activitate ale startup-urilor

Depinde foarte mult si in ce medii ne promovam; acum, de exemplu, sunt multe afaceri pe IT in combinatie cu alte sectoare cum ar fi medicina medicina. Ies chestii foarte interesante :) Si industriile creative sunt bine reprezentate.

 

Observatii

Ca oamenii se grabesc si se mint singuri, isi creeaza o poveste atat de frumoasa in jurul afacerii lor, incat ajung sa o creada fara a o cerceta. Ca nu avem educatie financiara si habar nu avem sa facem bugete.

 

Nevoi pentru un startup

Ideea - un produs sau serviciu foarte bine definit.

Timingul - piata trebuie sa fie pregatita pentru acel produs sau serviciu.

Finantarea - banii nu sunt totul, dar ei trebuie sa fie la locul potrivit, in momentul potrivit.

 

Mediul antreprenorial si statul roman

Statul roman descurajeaza intr-o oarecare masura entitatile mici care nu sunt  favorizate si protejate de stat, comparativ cu alte tari in care un startup nu este supus taxelor in primul an de la infiintare, tocmai pentru a reusi sa intre pe  o linie de plutire si sa isi amortizeze investitia cat mai eficient. Bineinteles, birocratia, taxele mari, schimbarea codului fiscal in interval dese de timp, instabilitatea politica  sunt cele mai mari stoppere pentru startup-uri.

Demersurile “de mai bine” sunt programele de finantare si fondurile nerambursabile care ajuta antreprenorii sa isi dezvolte ideile si sa primeasca un ajutor concret – atat financiar cat si educational si de mentorat (in functie de program).

 

Ce urmeaza pentru voi?

In toamna vom avea primul pitch in aceasta formula, in cadrul comunitatii Transilvania Start Up. Avem deja o serie de proiecte foarte interesante, dar nu as vrea sa vorbesc acum despre ele. Cred ca vom putea face un material foarte interesant in septembrie, cand vom vedea ce a iesit efectiv din partea de formare, care sunt cele mai bune 60 de afaceri ale anului :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related