[Cum promovezi binele] Daniela Buzducea (Fundația World Vision România): Fiecare copil pe care-l pierdem în întunericul sărăciei și al subdezvoltării este un cost pe care România nu și-l mai poate permite

[Cum promovezi binele] Daniela Buzducea (Fundația World Vision România): Fiecare copil pe care-l pierdem în întunericul sărăciei și al subdezvoltării este un cost pe care România nu și-l mai poate permite

Abuzuri, abandon şcolar, continuarea unui cerc vicios al sărăciei. Aceastea sunt probleme complexe care nu se pot rezolva într-un timp scurt, spune Daniela Buzducea, Director Executiv, Fundaţia World Vision România.

De 28 de ani în România, organizația a ajutat peste 500.000 de copii și adulți să aibă oportunități pentru o viață mai bună. Iar cei care au primit ajutor, l-au dat mai departe. Mulți dintre copiii care au fost în programe World Vision au vrut să facă ceva pentru copiii rămași în sat. Copiii de şcoală generală de la sate aleg să facă meditaţii cu elevi din clasele primare pentru a-i ajuta să treacă anul şcolar. Dacă o familie a primit o donaţie de stupi de albine, de iepuri sau capre, odată înmulţită donaţia, aceştia au început să dăruiască altor familii din comunitatea lor. 

Cei de la World Vision știu asta pentru că cea mai mare parte a echipei, formată din 240 de persoane, locuiește în satele şi comunele pe care le ajută, pentru a se asigura că înțeleg exact nevoile comunităților.

În prezent, majoritatea românilor care ajută sunt cei care răspund unor nevoi imediate, urgente. Este urgent să ajutăm un copil care suferă de o boală gravă sau este urgent să ajutăm un om aflat în pragul disperării.

Ceea ce ne dorim este ca oamenii să transforme donaţia ocazională şi punctual într-un obicei constant, astfel încât sprijinul lor să aibă impact mai mare, pentru toată societatea, spune Daniela.

Ea vorbește despre sensibilitățile promovării cauzelor bune, obstacolele ONG-urilor în România, surse de finanțare, ajutor de la companii și agenții de publicitate, voluntari și români de bine, dar mai ales despre efectele - uneori invizibile - ale sărăciei asupra copiilor.

 

Scurt istoric 

World Vision România a început să lucreze în România în 1990, sprijinind copii aflaţi în insituţii rezidenţiale de protecţie a copilului, prin îmbunătăţirea standardelor de îngrijire şi schimbare a mentalităţii personalului, creând servicii care să-i reunească pe copii cu familiile lor sau să prevină abandonul.

Începând cu anul 1997, am lansat programele de dezvoltare comunitară rurală pentru educaţia, sănătatea şi protecţia a peste 50.000 de copii vulnerabili din judeţele Iaşi, Cluj, Constanţa, Dolj, Ialomiţa,  Vaslui şi Vâlcea.

Zece ani mai târziu, în 2007, am lansat primul proiect de burse, ”Vreau in clasa a IXa”, finanţat cu sprijinul donatorilor români. În total, pe parcursul celor 28 de ani de activitate World Vision România a ajutat peste 500.000 de copii și adulți să aibă oportunități pentru o viață mai bună.

În prezent, organizaţia oferă atât donatorilor români cât şi companiilor locale, multiple posibilităţi de a ajuta copiii din mediul rural aflaţi în dificultate.

 

Echipa

În prezent, echipa Fundaţiei World Vision România este formată din 240 de persoane. Cea mai mare parte dintre aceștia locuiesc în satele şi a comunele în care lucrăm sau în proximitate, pentru a ne asigura că înțelegem exact nevoile comunităților și că suntem pregătiți să răspundem în mod individualizat.

Astfel cunoaştem foarte bine atât contextul local cât și pe fiecare dintre copiii şi familiile cu care lucrăm. Angajaţii noștri sunt, în majoritate, asistenţi sociali sau lucrători sociali, psihologi, educatori, deci personal specializat pe domeniile de asistenţă pe care organizaţia le acordă: educaţie, sănătate, protecţia copilului, dezvoltare economică.

 

Misiunea

În fiecare zi, muncim pentru a avea un impact în viaţa a peste 1.9 milioane de copii, prin intervenții directe și advocacy bazat pe realitățile din teren. Aspirația noastră este să trăim, alături de cei care ne sprijină, bucuria de a şti că fiecare copil din România, în special din mediul rural, este protejat şi educat pentru viaţă.

E mult de lucru până atunci, dar fiecare copil pe care-l pierdem în întunericul sărăciei și al subdezvoltării este un cost pe care România nu și-l mai poate permite. Avem deja un deficit mare de forță de muncă, mulți copii care nu termină școala sau o termină fără a ști să citească funcțional, care au tare generate de nutriția precară sau violență în familie.

Sunt încă multe obstacole cu care ne confruntăm. Unele sunt create de mediu: mulţi dintre copiii vulnerabili pentru care lucrăm locuiesc în sate izolate, în care este dificil de ajuns, motiv pentru care sunt prea puțini specialiști, iar oportunitățile lor de dezvoltare sunt astfel limitate.

Altele sunt create de lipsa unui cadru legislativ care să permită dezvoltarea durabilă a satelor și oportunități egale pentru copii, așa cum afirmă Convenția ONU cu privire la drepturile copilului ratificată de România în 1990.

 

Proiecte importante

Cu siguranță proiectul cel mai important „marca” World Vision este dezvoltarea comunitară, prin care contribuim la transformarea comunităților rurale, întărirea spiritul comunitar, mobilizarea liderilor formali și informali pentru a identifica resursele proprii necesare în rezolvarea problemelor cu care se confruntă și pentru a deveni o comunitate de familii independente financiar.

Aceste programe vizează educaţia, sănătatea, bunăstarea economică a familiei, formarea spirituală şi civică a cetăţenilor. La acestea putem adăuga proiectele susţinute de donatori români, cum ar fi “Pâine şi Mâine”, prin care oferim o masă caldă şi un program de after school zilnic la sat, “Vreau în clasa a IXa!” care oferă copiilor o bursă lunară pentru a merge la liceu, sau proiectul “Serbează şi Donează”, prin care „sărbătoritul” poate transforma cadourile de la prieteni în donaţii punctuale pentru copii: alimente, rechizite, haine, produse de igienă, jucării sau pilote.

 

Surse de finanţare

Până de curând, principala sursă de finanţare a organizaţiei a fost asigurată prin parteneriatul internaţional World Vision. România, cu toate disparitățile sale economice și sociale, are puterea de a-și proteja copiii mult mai bine decât la începutul anilor 90, în timp ce nevoile altor copii ai lumii au crescut în ultimii ani (dezastre natural, războaie, etc.).

De aceea în ultima vreme ne-am asumat să căutăm din ce în ce mai mult sprijin în România pentru copiii noştri şi am apelat la donaţii individuale, sponsorizări acordate de companii şi proiecte cu finanțare europeană.

 

Ajutor de la companii

Există mai multe modalităţi prin care o companie se poate implica pentru a sprijini un ONG. De cele mai multe ori, aceste modalităţi se încadrează în strategia de CSR a companiei. Unele companii aleg să facă competiţii de proiecte în urma cărora acordă granturi.

Altele găsesc mai simplu și mai direct să acorde sponsorizări în bani, produse sau servicii pentru o cauză care este în linie cu politica de CSR aprobată. În mod cert, tot mai multe companii devin active social și caută soluții de a-şi implica angajații prin modalităţi creative de susţinere a unei cauze sociale ca soluție de creștere a satisfacției personale, pe modelul companiilor vestice.

Companiile au înţeles că astfel contribuie atât la creşterea reputaţiei, cât şi a motivaţiei angajaţilor și fidelizarea anumitor categorii de clienţi. Am lucrat cu companii care au ales ca pentru fiecare donaţie făcută de către un angajat, să dubleze suma, crescând impactul asupra cauzei susținute de aceștia.

Avem exemple de companii care au contribuit direct, cu bani, la proiectele noastre și ne-au ajutat să creștem numărul de copii cu care am lucrat sau să dezvoltam abordări inovative de intervenție. Avem de asemenea exemple de parteneri care au implicat angajaţii în proiecte de voluntariat, beneficiind de fapt, de un altfel de teambuilding: o mână de ajutor la construcţia unei case, la renovarea unei grădiniţe sau a unei şcoli sau orice alt sprijin necesar unei comunităţi.

În momentul de faţă, Fundaţia World Vision România se bucură de sprijinul şi implicarea mai multor companii care oferă sponsorizări în bani, sprijină campaniile de fundraising, finanțează granturi sau organizează activităţi de dezvoltare personală pentru copii. De zece ani, KFC şi Pizza Hut au fost alături de noi, organizând campanii punctuale de fundraising pentru bursierii Vreau în clasa a noua. LIDL donează pentru ca elevii de clase primare din mediul rural să beneficieze zilnic de o masă caldă şi sprijin în efectuarea temelor.

Prin proiectul “Empowering women in need”, desfăşurat cu sprijinul Sodexo şi Stop Hunger International, Fundaţia World Vision România susţine familiile vulnerabile pentru a-şi creşte producţia agricolă şi pentru a dezvolta mici afaceri rurale. Desfăşurat în parteneriat cu compania farmaceutica Merck Sharp and Dohme (MSD) România, proiectul “Mame pentru viaţă” ajută 15000 de femei vulnerabile din 30 de comunităţi rurale din România.

În egală măsură, Fundaţia Vodafone ne sprijină deja de trei ani la rând, prin finanţarea proiectelor educaţionale pe care noi le derulăm pentru copiii de la sate. Alte parteneriate include implicarea angajaţilor unei companii în activităţi de dezvoltare personală, meditaţii sau tabere tematice. Spre exemplu, patru bursieri Vreau in Clasa a Noua din judeţul Cluj au fost selectaţi pentru a participa la „Global Youth Forum” (GYF), organizat de Compania Steelcase în Grand Rapids, SUA.

 

Voluntari

Mulți dintre voluntarii noștri sunt profesioniști, mulți din satele în care lucrăm și care au înțeles cât de importantă poate fi contribuția lor dincolo de ”cerințele postului” pentru soarta unui copil sau a unui grup de copii.

O mare parte dintre voluntarii World Vision sunt elevi de liceu şi studenţi, uneori masteranzi. Acștia include și mulți dintre copiii care au fost în programe World Vision și care își exprimă interesul de a face ceva pentru copiii rămași în sat.

Cealaltă parte o constituie angajații din companiile care desfăşoară campanii interne de mobilizare, clienţii acestora sau parteneri. Cel mai adesea construim relații pe termen lung, pentru că sunt atrași de experienţa unică de a face o schimbare pentru cineva mai puțțțiiin dărui din timpul lor.

 

Surprize

Cele mai frumoase suprize sunt cele în care beneficiarii proiectelor noastre, fie că sunt copii sau adulţi, odată ajutaţi, vor ca şi ei, la rândul lor, să ajute persoane aflate în dificultate din comunitatea lor. Spre exemplu, dacă o familie a primit o donaţie de stupi de albine, de iepuri sau capre, odată înmulţită donaţia, aceştia au început să dăruiască altor familii din comunitatea lor. Un alt exemplu este cel în care copiii de şcoală generală de la sate aleg să facă meditaţii cu elevi din clasele primare pentru a-i ajuta să treacă anul şcolar. 

 

Strategii de comunicare

În prezent, comunicarea are rolul de a reflecta nevoia beneficiarilor noştri şi de a crea un mediu de awarness, încredere şi credibilitate, de a crea acel fundament fertil care să ofere oportunitatea unor noi parteneriate cu companii locale, angajamentul donatorilor români şi chiar schimbarea politicilor publice.

Nu putem ignora creşterea accelerată a vitezei în comunicare, faptul că oricine îşi doreşte să aibă informaţie de calitate cât mai accesibilă şi cât mai uşor de parcurs şi că social media este acum cel mai important mijloc de informare.

Acesta este şi motivul pentru care atât noi, cât şi alte ONG-uri, am devenit din ce în ce mai activi în spaţiul digital, derulăm campanii de fundraising şi realizăm grafice şi infografice precum şi conţinut video dedicat care ilustrează cât mai clar problemele pe care le adresăm precum şi impactul şi progresul proiectelor noastre.

 

Sprijin de la agenții de publicitate

Avem multe campanii realizate în colaborare cu agenţii de publicitate, așa cum avem și campanii pe care le-am realizat cu„forțe proprii” sau la care agențiile au contribuit pro-bono sau cu costuri mai mici. Ne-au ajutat să ne creionăm mai bine mesajele pentru a ajunge la publicul ţintă sau să punem în cuvinte simple probleme sociale complexe.

Spre exemplu, România continuă să fie “fruntaşă” la abandon şcolar în rândul ţărilor din Uniunea Europeană iar mai bine de o treime dintre persoanele cu vârsta de peste 15 ani sunt analfabeţi funcţional: nu ştiu să scrie şi să citească corect sau nu înţeleg ceea ce citesc.

Unul din motivele pentru care această realitate nu se schimbă este că, la sate, acolo unde rata de abandon şcolar este mare, copii de clasele 1 – 4 se confruntă cu multe lipsuri, merg la şcoală flămânzi şi nu se pot concentra la ore.

De aceea, Fundaţia World Vision România a lansat proiectul Pâine şi Mâine, un proiect cu finanţare locală prin care copiii de şcoală primară din mediul rural beneficiază de o masă caldă precum şi de sprijin în efectuarea temelor la şcoală. Pentru a traspune în cuvinte simple rolul şi eficienţa unui astfel de proiect în reducerea abandonului şcolar, am apelat la o agenţie de publicitate care a sumarizat problema într-un slogan simplu şi creativ: “Unii copii mănâncă doar litere”.

 

Sensibilități în promovare

Suntem o organizaţie care lucrează pentru copii şi, în special, pentru copiii foarte vulnerabili de la sat. De aceea, acordăm o atenţie sporită modului în care o acţiune de comunicare, fie că este un spot TV, o ştire pentru mass-media sau un interviu pentru social media şi youtube, prezintă vulnerabilitatea acelui copil. Suntem mereu atenţi să respectăm integritatea şi demnitatea copilului şi să nu lezăm în niciun fel imaginea copilului.

În general, orice acţiune de comunicare este însoţită sau fundamentată de studii şi statistici care justifică şi întăresc modul în care noi acţionăm în mediul rural.  Încercăm ca toate campaniile noastre să fie susţinute temeinic, tocmai pentru a arăta cât de importante sunt sprijinul şi donaţiile românilor şi care este schimbarea pe care o putem face împreună. Ne ferim să prezentăm realitatea beneficiarilor altfel decât este şi vrem ca toate mesajele noastre să reflecte cât mai autentic povestea copiilor vulnerabili din mediul rural.

 

Cum trebuie să fie promovate cauzele bune

Cauzele bune trebuie promovate ca fiind o responsabilitate a fiecăruia dintre noi. În cazul concret al Fundaţiei World Vision, dacă ne dorim ca viitoarele generaţii de tineri să fie tineri autonomi, educaţi, prosperi, atunci este responsabilitatea fiecăruia să ne asigurăm că generaţiile actuale de copii beneficiază de cât mai multe şanse pentru ca acest lucru să se întâmple. Vedem investiţia în cauzele bune ca o investiţie pe care cineva o face nu pentru altul, ci pentru sine.

 

Proiecte recente de comunicare

Orice ONG are o răspundere în primul rând faţă de cei pentru care lucrează, pentru care trebuie să aloce cât mai eficient resursele, iar apoi față de donatorii săi. De aceea investiţia financiară în bugete pentru campanii de comunicare nu se ridică la nivelul bugetelor pe care o companie le pune la dispoziţie. Tocmai de aceea, creativitatea este cheia pentru o campanile de comunicare de success.

Cel mai recent proiect de comunicare şi promovare este implicarea organizaţiei World Vision în Campania It takes a World to End Violence Against Children, o campanie de prevenire a violenţei asupra copiilor. Primul pas în acest sens a fost lansarea Raportului de cercetare “De ce lovim copii?” primul raport din România care cuprinde o caracterizare a principalelor 7 tipologii de părinți din România care au o atitudine violentă față de copiii lor.

Dacă până în prezent, toate campaniile de comunicare realizate în jurul acestui subiect, nu au făcut decât să arate faptul că, în continuare, violenţa asupra copilului este o problemă în România, noi am vrut să explicăm de ce, ce anume o alimentează şi, cel mai important, cum o putem opri.

 

Cine ajută în Romania

În prezent, majoritatea românilor care ajută sunt cei care răspund unor nevoi imediate, urgente. Este urgent să ajutăm un copil care suferă de o boală gravă sau este urgent să ajutăm un om aflat în pragul disperării.

Ceea ce ne dorim este ca oamenii să transforme donaţia ocazională şi punctual într-un obicei constant, astfel încât sprijinul lor să aibă impact mai mare, pentru toată societatea. Mizăm pe comunicarea onestă, autentică pentru a convinge oamenii de faptul că o donaţie înseamnă, de fapt, o investiţie într-un viitor mai bun pentru toată lumea.

 

A evoluat deschiderea românilor față de acțiunile caritabile?

Sigur că da. Dacă ne gândim numai la multitudinea de acţiuni şi instrumente pe care donatorii români le au la dispoziţie pentru a face o donaţie: de la un simplu SMS la evenimente caritabile sau campanii cu donaţii punctuale. Toate acestea au apărut ca răspuns al unei nevoi, şi anume ca oamenii să aibă cât mai la îndemână posibilitatea de a face o faptă bună. 

Dar de cele mai multe ori, donatorii nu ştiu că în România rurală trăiesc cei mai săraci copii din Uniunea Europeana. Acest enunț, repetat de atâtea ori în ultimii ani încât pare banal, ascunde adevărate drame, pentru că generează un complex de vulnerabilități care duc în cele din urmă la abuzuri, abandon şcolar sau la riscul de perpetuare inter-generațională a sărăciei. Iar aceastea sunt probleme complexe care nu se pot rezolva într-un timp scurt.

Aceste realități, netratate, vor continua să genereze sub-dezvoltare pentru România. Majoritatea dintre noi suntem mai înclinați să donăm pentru o cauză care poate avea o rezolvare imediată. Sărăcia, în schimb, impune o intervenţie mult mai complexă şi desfăşurată pe mai multe paliere şi care necesită un angajament pe termen lung din partea donatorilor. Dar experiența noastră din teren arată că aceste soluții chiar funcționează.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related