90 de restaurante și 51 de localuri POP din București, Cluj, Timișoara, Oradea, Brașov și Sibiu sunt selectate în prima ediție a ghidului Gault&Millau România.
Ghidul va fi lansat oficial în cadrul unei gale pe 14 mai, când se vor anunța premiile Gault&Millau România precum și clasamentul oficial al restaurantelor pentru 2018.
„Misiunea noastră principală este să susținem cultura gastronomică în ansamblul ei, de la bucătari și restaurante la producători și ingrediente locale. Gault&Millau a început acum 50 de ani prin promovarea noii bucătării franceze și a reprezentanților acesteia, cel mai cunoscut fiind Paul Bocuse. Intrarea noastră în România a coincis cu o mișcare similară, din care suntem bucuroși că facem parte și pe care o vom sprijini atât în România cât și în afara ei.”, spune Raluca Hrițcu (co-CEO Gault&Millau România).
„Lansarea în mai a primei ediții locale a ghidului Gault&Millau va reprezenta o premiera multiplă. Pentru prima dată s-a realizat o evaluare a restaurantelor din România la standarde internaționale, urmând aceleași principii și același sistem care se aplică în toată rețeaua Gault&Millau, indiferent că este vorba despre Franța, Polonia, Australia, Canada sau Japonia. Restaurantele din România vor deveni astfel mai vizibile și mai conectate cu ce se întâmplă în prezent în lumea gastronomică. De asemenea, pentru prima dată bucatarii vor fi realmente în centrul atenției și nu doar cei deja cunoscuți publicului larg: recenziile din ghid includ numele chefilor, iar cele mai importante premii Gault&Millau le sunt de asemenea dedicate tot lor.”, adaugă Ștefan Mortici (co-CEO Gault&Millau România).
Sistemul de evaluare Gault&Millau
Procesul de selecție a restaurantelor și localurilor POP pentru Gault&Millau 2018 s-a desfășurat între noiembrie și jumătatea lunii aprilie și a implicat o echipă mixtă de 14 evaluatori romani și internaționali.
Restaurante
Pentru prima dată în România, restaurantele incluse în ghidul Gault&Millau România vor primi puncte și bonete cu echivalare și recunoaștere internațională. Sistemul de notare este de la 0 la 20 și vor intra în ghid doar restaurantele care obțin minim 10 puncte în urma evaluării.
Pe lângă puncte, restaurantele primesc și bonete, respectiv 1 bonetă pentru restaurantele cu note între 11 și 12.5, 2 bonete pentru restaurantele cu note între 13 și 14.5, 3 bonete pentru restaurantele cu note între 15 și 16.5, 4 bonete pentru restaurantele cu note între 17 și 18.5 și 5 bonete pentru restaurantele cu note între 19 și 19.5, acesta fiind de altfel și punctajul maxim care se poate obține. Restaurantele cu note între 10 și 11 nu primesc bonete.
Evaluarea restaurantelor se face pe baza mai multor criterii pentru a reflecta conceptul de experiență completă în care elementele centrale sunt viziunea și tehnica bucătarului-șef.
Ponderea cea mai mare (~70%) în evaluarea unui restaurant este cea legată strict de meniu, de ceea ce li se oferă clienților în farfurie, iar serviciul, atmosfera, designul, raportul calitate-preț etc. reprezintă diferența de ~30% din punctajul final.
În analizarea meniului de mâncare din restaurante, evaluatorii iau in calcul mai multe puncte de referință: viziunea bucătarului-șef, creativitatea meniului, sezonalitatea acestuia, tehnici care presupun un grad mediu sau ridicat de complexitate, calitatea ingredientelor, utilizarea ingredientelor locale.
Localurile POP
Ghidul va include și localuri din categoria POP – care oferă o atmosferă mai relaxată sau/și mai accesibilă decât cea din restaurante. Meniul este în continuare important și evaluat, dar de cele mai multe ori nu reflectă o viziune personală a unui chef, iar experiența culinară este completată în cazul acestor localuri și de alte elemente care le fac relevante și populare - design, un meniu mai special de cocktailuri sau o listă semnificativă de vinuri.
Localurile POP sunt evaluate dar nu primesc puncte și nici bonete, fiind o categorie separată de cea de restaurante în ghid.
Evaluatorii Gault&Millau
Evaluatorii sunt persoane care cunosc foarte bine și sunt pasionate de domeniul gastronomic, au un stil de viață care le permite să călătorească și să viziteze des restaurante, atât din România, cât și din afara țării și prin urmare stăpânesc un sistem solid de referințe culinare care le permite să evalueze corect și complet o experiență culinară. Echipa locală de evaluatori este formată din cetățeni români dar și expați care trăiesc și lucrează în România. În vederea realizării ghidului din mai, evaluatorii din România au fost pregătiți și consiliați de experți Gault&Millau Franța.
Evaluatorii Gault&Millau din România urmează un cod strict de etică, bazat pe aceleași principii oriunde este prezent ghidul în lume:
- INTEGRITATEA: Scopul evaluatorilor este de a aprecia o experiență culinară de calitate, creativă, autentică și totală din perspectiva unui client obișnuit. De aceea evaluatorii analizează restaurantele într-un context de anonimitate totală: nu își declină niciodată identitatea de evaluator în timpul sau în afara procesului de evaluare, nu interacționează cu managementul restaurantului, plătesc nota de plată ca orice client, nu cer niciun fel de favoruri personale de la restaurante înainte, pe parcursul sau post-evaluare. Astfel, evaluările sunt realizate fără niciun fel de interferență cu restaurantele, care sunt analizate într-un context normal de funcționare.
- INDEPENDENȚA: Independența este una dintre valorile principale pentru Gault&Millau, prin urmare evaluatorii nu sunt afiliați comercial niciunui jucător din sectorul culinar.
- RESPONSABILITATEA: Evaluatorii au o perspectivă responsabilă asupra misiunii lor și o ințelegere aprofundată a mizei pe care o are evaluarea realizată pentru poziționarea acelui restaurant, pentru clienții și potențialii clienți. Această perspectivă vine atât din aplicarea unui sistem Gault&Millau de evaluare, unic, obiectiv și recunoscut internațional dar și din valorile care le ghidează propria experiența profesională.
Gault&Millau este primul ghid internațional gastronomic care intră pe piața românească.
Ghidul a fost publicat mai întâi în Franța acum 50 de ani de doi jurnaliști pasionați - Henri Gault și Christian Millau - și s-a făcut cunoscut prin susținerea reprezentanților noii bucătării franceze precum Paul Bocuse sau frații TroisGros. În timp, ghidul a cunoscut un success internațional, Gault&Millau fiind acum prezent în peste 30 de țări și 6 continente.
În România, Gault&Millau își propune explorarea bucatariei locale prin evaluarea calității, creativității și autenticității descoperite în restaurantele locale.