Andreea Tanasescu, fondatoarea Give Credit: Traditiile din intreaga lume au mult de suferit din cauza asaltului modernitatii. Patrimoniul imaterial nu isi are Vogue-ul lui, creditul se da in functie de cifre si trenduri

Andreea Tanasescu, fondatoarea Give Credit: Traditiile din intreaga lume au mult de suferit din cauza asaltului modernitatii. Patrimoniul imaterial nu isi are Vogue-ul lui, creditul se da in functie de cifre si trenduri

S-a scris pe aici, pe la IQads, cum Tory Burch si-a recunoscut greseala si a dat credit inspiratiei romanesti, dupa ce La Blouse Roumaine i-a tras de maneca in legatuta cu asemnarile ostentative, s-a scris si despre inrudirea involuntara a Bihorului cu Diorul, caz care s-a lasat cu tacerea din partea brandului de moda, in ciuda explicatiilor date de expertii etnografi. Si acum scriem cum a pornit miscarea Give Credit si care sunt micile ei victorii in incercarea de a lupta cu amnezia marilor branduri cand vine vorba de sursa inspiratiei.

Ajungem, astfel, la Andreea Tanasescu. Andreea a fondat La Blouse Roumaine in 2012, o comunitate dedicata culturii identitare din Romania si a facut apoi demersuri pentru a sarbatori Ziua Universala a Iei, pe 24 iunie 2013, odata cu sarbatoarea Sanzienelor. Acum, prin Give Credit, insista sa atraga atentia marilor case de moda cand colectiile acestora seamana cu cele populare.

La aceasta documentare participa intreaga comunitate, primim fotografii din toate colturile lumii de la romanii din diaspora si nu numai. Daca cineva e intr-un magazin din Tokyo si vede o bluza inspirata de IA romaneasca, fotografia ajunge in timp real la noi.

 Ea crede ca brandurile care mizeaza pe autenticitate au ocazia sa spuna o poveste extraordinara apeland la inspiratia folclorica. Dar creditul se da in functie de cifre si trenduri: daca statisticile indica audiente bune pentru Africa, feminism si calatorii, vom avea o colectie care va fi prezentata folosind aceste cuvinte cheie pentru sursa de inspiratie. Ce e de facut? Campanii educative, reglementarea legislatiei. Anul acesta, Give Credit lanseaza si Cultural Fashion Day. Ca sa nu ne mai certam, mai bine celebram, spune Andreea.

 

Inceputul

Campania a inceput de la o postare primita pe Instagram. Era un crop screen al unui colaj publicat pe pagina de facebook a brandului Iiana, o piesa din colectia Tory Burch resort 2018 si o haina romaneasca realizata de Iiana impreuna cu Arta Casnica Tismana. Erau identice.

Numele campaniei este de fapt un hashtag care se foloseste in social media ori de cate ori cineva copiaza sau se inspira in proportie considerabila dintr-o creatie atribuita unui autor individual sau colectiv, fara sa mentioneze sursa originalului.

 

Ce a urmat

Am verificat cu atentie modelul preluat de Tory Burch. Era o copie aproape identica a unei haine romanesti din colectia Muzeului Metropolitan de Arta din New York pe care noi am readus-o in atentia publicului in 2012, odata cu lansarea comunitatii La blouse roumaine. Mai tarziu, IIana a reconstituit-o in atelierele de la Tismana si a redat-o circuitului comercial. Am cautat piese vestimentare din Africa, ori in tinutele Primei Doamne a Statelor Unite, Jackie Kennedy, care erau mentionate ca surse de inspiratie.

Apoi am incercat sa gasesc modele din Balcani si Mediterana unde se regasesc motive similare, insa nu am gasit nici o haina identica cu cea prezentata de Tory Burch. Dupa ce am avut toate datele pus cap la cap, am realizat un vizual alaturi de o scrisoare deschisa catre Tory Burch pe care l-am publicat pe Facebook si Instagram in care am cerut creditarea sursei de inspiratie.

 

Am invitat-o pe Tory Burch sa vina in Romania pentru a cunoaste artizanii si, de ce nu, pentru a investi in femeile antreprenor (Tory Burch detine si o Fundatie care se implica in proiecte de antreprenoriat feminin). Postarea a devenit virala, are peste 25.000 de shares si a ajuns la peste 3.500.000 de oameni.

Apoi a urmat cazul celebru de acum #BihornotDior, care ne-a fost prezentat de Radu Fradu prin intermediul paginii Tara Binsului - Terra Beiusensis. Un cojoc de Bihor, mai precis o vesta din costumul traditional barbatesc de Beius si o bundita bucovineana au fost copiate 1 la 1 in prima colectie Christian Dior realizata sub indrumarea noului director de creatie, Maria Grazia Chiuri. Am urmat acelasi proces, de aceasta data cum multe explicatii venite din partea comunitatii bihorene, dar si a expertilor etnografi.

 

Cea mai grea parte este gestionarea comentariilor si argumentarea in timp real a diferitelor raspunsuri. Ai nevoie de o echipa care sa lucreze in schimburi pentru a face fata unui volum de informatii atat de mare.

 

Echipa

Depinde cum privesti lucrurile. Poate fi imensa sau foarte mica. Eu coordonez proiectul, iar in momentul in care apar campanii noi se activeaza o echipa fantastica de voluntari. Consider ca echipa este intreaga comunitate, deci peste 180.000 de oameni.

 

Reactii

Au fost extraordinare, ne-au sustinut in proportie covarsitoare. Au argumentat de multe ori mai bine ca noi necesitatea acestui Give Credit pentru moda de inspiratie folclorica. Am preluat cele mai bune raspunsuri si contributii, le-am promovat in comunitatea noastra. Fiind in apropierea Zilei Universale a Iei, multe comunitati de romani din intreaga lume au ales sa includa campania Give Credit in cadrul evenimentelor de pe 24 iunie.

Mai mult, comunitati internationale s-au solidarizat cu noi, din America de Sud pana in Europa si Africa.

 

Raspunsul brandurilor

Da, Tory Burch a raspuns campaniei #GiveCredit, modificand descrierea colectiei din 2017 cu specificatia ca "onoreaza broderiile romanesti" si a retras haina copiata. A ajutat mult si presa care a sustinut cauza La blouse roumaine. Tin sa le mutumesc cu aceasta ocazie. Casa Dior nu a raspuns inca.

 

Cazurile

Este o activitate constanta a comunitatii La blouse roumaine, inca din 2013. Documentam modul in care ia si costumul traditional romanesc au fost si sunt preluate in moda contemporana.

Este o forma de user generated content, pentru ca la aceasta documentare participa intreaga comunitate. Primim fotografii din toate colturile lumii de la romanii din diaspora si nu numai. Daca cineva e intr-un magazin din Tokyo si vede o bluza inspirata de IA romaneasca, fotografia ajunge in timp real la noi.

 

Obiective

Avem nevoie de campanii educationale la nivel global. Traditiile din intreaga lume au avut si au mult de suferit din cauza asaltului modernitatii care, desi nu recunoaste in cele mai multe cazuri, isi trage esenta si forta creativa tocmai din  aceste radacini culturale, formate in timp prin aportul generatiilor intregi de designeri anonimi ai planetei. Brandurile care mizeaza pe autenticitate au ocazia sa spuna o poveste extraordinara apeland la inspiratia folclorica. Au ocazia sa foloseasca cunoasterea traditionala, o comoara nepretuita pentru mult doritul lux sustenabil pe care il invocam cu atata ardoare. 

Dar cum patrimoniul imaterial nu isi are Vogue-ul lui, informatia corecta este trecuta cu vederea pentru ca totul functioneaza pe fast-forward in moda de azi. Traditia nu este bine cunoscuta, nu este inteleasa si este in multe cazuri asimilata cu notiunea de vechi in sensul negativ. Credit-ul se da in functie de cifre si trenduri. Daca statisticile indica audiente bune pentri Africa, feminism si calatorii, vom avea o colectie care va fi prezentata folosind aceste cuvinte cheie pentru sursa de inspiratie.

Problema nu este doar la branduri, ci si la comunitatile care gestioneaza acest domeniu al traditiei. Legislatia foarte slaba sau inexistenta nu lasa loc de dezvoltare, de recontextualizare, de promovare.

Suntem intr-un moment de transformare, de trecere de la o paradigma la alta. Vom asista la nasterea unuor branduri culturale care se vor baza aproape in totalitate pe inspiratia traditionala si resursele locale, in care nu vom mai avea un director creativ, ci o comunitate creativa. Atunci credit-ul va fi parte din ADN, din justificarea existentei brandului.

 

Planuri

Give Credit va trece la un alt nivel in 2018, va avea un website propriu si o campanie extraordinara denumita CULTURAL FASHION DAY. Ca sa nu ne mai certam, mai bine celebram.

Mi-am dat seama ca design-ul vestimentar de inspiratie etnica, cat si costumele si textilele traditionale, nu isi au locul lor bine definit in lumea de azi. Si atunci m-am gandit ca un prim pas ar fi, la fel ca in cazul iei, o zi in care sa constientizam valoarea imensa a modei culturale. Ea se transmite din generatie in generatie, nu depinde de culorile Pantone ale anului sau de verdictul trendurilor. Nu dispare, revine constant in atentia noastra, in fiecare sezon. Deci, in 2018 vom da startul oficial, pe 24 iunie, al Zilei Modei Culturale. Brandurile vor fi invitate sa dea credit si sa celebreze, alaturi de comunitatile din intreaga lume, povestile pe care le purtam si oamenii care le-au pastrat pana azi.

Termenul de Cultural Fashion l-am preluat de la numeroasele evenimente interntionale dedicate modei etnice, locale, cum ar fi  Cultural Fashion Week-urile din Africa sau India.

De ce avem nevoie? De un singur lucru: finatare. In rest avem mai mult decat ne-am fi dorit vreodata.

 

Istoria hainelor

Este o pasiune din adolescenta. In perioada comunista am avut acces la multa fotografie de moda si arta, am colectii de reviste si albume din intreaga lume. Apoi, culmea, am descoperit intr-un almanah Romania literara, editat foarte prost, fotografii alb-negru cu creatiile Doinei Levinta. A fost momentul in care m-am indragostit iremediabil de acest domeniu pe care l-am experimentat de atunci in mod constant. Am lucrat in moda romaneasca a anilor 90, in productia de film internationala si in televiziune.

Portul traditional este tot o mostenire din copilarie, din satele Trasilvaniei, de acolo de unde vin. Am crescut cu Yves Saint Laurent, Doina Levinta si costumul traditional romanesc.

 

Cate ii ai?

Ati auzit de cizmarul fara cizme? Eu sunt. Nu am multe. Patru pe care le port, dintre care doua mostenire de familie. Am avut mult mai multe, dar le-am oferit cadou.

Le port la sarbatori de tot felul, indiferent ca sunt traditionale, religioase sau personale, cand trebuie sa transmit un mesaj despre La blouse roumaine si Romania. Imi place sa le combin cu piese vestimentare sau accesorii din alte tari si culturi. Atunci ma simt cel mai bine ca romanca, ca cetatean al Planetei. Nu am purtat nicioodata un costum intreg, o voi face anul acesta pe 1 Decembrie cand implinim 100 de ani. Am emotii. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related