Moonshiners of the Apocalypse, un board game care nu e pentru ofticosi

Moonshiners of the Apocalypse, un board game care nu e pentru ofticosi

Un PR si un artist stateau pe canapeaua lor din sufragerie si se gandeau cu ce proiect ar putea sa-si mai complice viata. Pe langa agentia pe care o detin, scurt metrajele de animatie si romanul fantasy pe care le fac, au concluzionat c-ar mai fi loc de ceva. Ce sa fie, ce sa fie? Laura Dorila si Giuliano Draguleanu s-au oprit la board games. Si asa, fara sa aiba vreo mare experienta, s-au apucat de gandit conceptul si strategia pentru Moonshiners of the Apocalypse. Ati intuit cam despre ce e vorba: 1920, prohibitie intr-o lume paralela postapocaliptica - parca de la idee, drumul parea drept. Dar cum socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea din targ, pentru a finisa o mecanica buna de test, a fost nevoie de 14 luni. 

Moonshiners of the Apocalypse e un board game pentru 2-4 playeri - gangsterul Benny Whitaker, casnica devenita bad girl Marla Jonnes, fostul detectiv Samuel Connery si pariorul Alfred Wolffe - obisnuiti sa joace murdar. Laura descrie jocul:

Este indicat sa te feresti de Moonshiners of the Apocalypse daca te deranjeaza umorul negru, moralitatea discutabila si faptul ca in joc iti invingi inamicii band cot la cot cu ei, pana cand unul dintre voi cade sub masa. 

Pe parcurs, in echipa au mai venit Marius Deak, publicitar si jucator de board games inrait, finantator al proiectului, Barbu Harsan (cu care am mai vorbit) care a ajutat la grafica si Silviu Avram care a facut sculpturile 3D ale personajelor. Pana acum, au reusit sa produca trei prototipuri, care au costat mai mult decat preconizasera. Insa campania de Kickstarter e pe cale sa inceapa, iar dupa finalizarea ei, planul este sa colaboreze cu o firma de productie din China, mult mai ieftina si chiar specializata pe board games - lucru neintalnit in Romania. Urmeaza, asadar, o perioada de comunicare intensa si multe alte board games lansate sub umbrela 2Fat2Fly Games. 

 

Din 2015 la Fanatik Media si pana-n prezent

Fotbal, Politica & Board games – asa s-ar rezuma experienta mea in Marketing & PR. Sincer, foarte mult timp nu am stiut exact ce vreau sa fac, dar am avut mereu curaj si ambitie, cel mai important lucru fiind sa fiu ALTFEL. Si pana acum mi-a cam iesit.

Nascuta si crescuta in Bucuresti, am ales sa urmez cursurile Colegiului National Sf. Sava, urmate de Management la ASE si un master in PR. Mi-am inceput activitatea de om al muncii la ComputerLand, unde dupa numai 1 an de ucenicie mi s-a oferit sansa de a conduce firma de PR a Grupului, catre care era externalizat si PR-ul FC Dinamo. Aceea a fost perioada mea de glorie PRistica, din 2006 pana in 2013, cand am organizat tone de evenimente, am cunoscut si am lucrat cu oameni din toate domeniile – de la fotbalisti si pana la politicieni. Fiind specializata in PR sportiv, am plecat la Fanatik Media, care urma sa lanseze site-ul de sport www.fanatik.ro, unde am condus departamentul de marketing online.

Dupa 2 ani am decis, impreuna cu un prieten, sa ne deschidem o regie de vanzari publicitate print & online  - Green Life Media, in cadrul careia imi desfasor activitatea si in momentul de fata. 

                 

Ideea unui board game

In noiembrie 2016, stateam de vorba cu logodnicul meu despre crowdfunding si am concluzionat ca este o super oportunitate neexploatata in Romania. Aveam amandoi capul doldora de idei, asa ca ne-am propus sa incercam un proiect pe Kickstarter.

Am trecut repede prin mai multe variante, de la un coffee table book cu nuduri artistice, la filme de scurt metraj si un serial de animatie (asta fiind skillul principal al logodnicului meu), insa cu cat invatam mai multe despre Kickstarter cu atat devenea mai clar ca nu oricine, oricum si cu orice fel de proiect are succes. Asta pana am ajuns la sectiunea de board games, care a “bifat” repede toate “nevoile” noastre: creativ? Check! Dificil? Check! O poveste de spus? Check! Desi nu aveam foarte mare experienta in domeniul board games nici macar ca jucatori, subiectul ne-a prins repede. A fost o adevarata provocare si cred ca amandoi aveam nevoie de asta.

Acum, privind in trecut, banuiesc ca am fost mai degraba inconstienti decat curajosi, pentru ca niciunul dintre noi nu si-a inchipuit ce va presupune proiectul la care ne inhamasem de buna voie si nesiliti de nimeni, mai ales ca nu ne-am multumit cu un joculet simplu de carti, am vrut sa ne facem intrarea “in big style”, pentru ca why not?!

 

Concept si target

Dificil nu este sa gandesti mecanica. O idee, doua idei, zece, mai devreme sau mai tarziu se leaga ceva. E ca in orice alt domeniu presupun: de idei, sunt pline sertarele tuturor. Sa si duci o idee la capat, sa o implementezi, sa o faci sa functioneze, sa mearga totul ca uns - asta e altceva.  

Cat despre joc, o sa citez din memorie, din textul de prezentare, incercand sa aiba o noima tradus in romana: “Moonshiners of the Apocalypse  este un joc nu foarte cooperativ, un joc care imbina town-building, engine building, 4x (eXplore, eXpand, eXploit and eXterminate), pentru 2-4 jucatori, cu un pic de bataie si cateva elemente de role-playing. Moonshiners este jocul de care este indicat sa te feresti daca te deranjeaza umorul negru, moralitatea discutabila si faptul ca in joc iti invingi inamicii band cot la cot cu ei, pana cand unul dintre voi cade sub masa. (sic!)

Actiunea jocului este plasata undeva in 1922, in vremea prohibitiei, intr-o lume paralela postapocaliptica. Jucatorii se intrec in explorarea tinutului si dezvoltarea unui orasel parasit numit sugestiv „Shanty Town”.

Pentru cei care nu stiu, moonshine-ul era posirca americaneasca, alcool ilegal pe care americanii il fabricau in cada in perioada prohibitiei si de la care aveai mari sanse sa orbesti.

 

Etapele de implementare

Pai… lucrurile au stat cu totul altfel la inceput. Adica acum cca 14 luni initial voiam un cu totul altfel de joc, mult mai complex, cu o poveste care sa se dezvaluie si schimbe “natural” pe masura ce jucatorii avansau. Toate bune si frumoase, doar ca ne-am cam prins urechile. Ideea era buna (o sa o dezvoltam in curand), insa prea ambitioasa, mai ales pentru un prim proiect. Si nu doar pe partea de game-design, totul era mult prea complex. A fost o alegere excelenta sa schimbam macazul.

Cateva idei si cam 2 luni mai tarziu, aveam deja o samanta de joc. Sau cel putin stiam incotro voiam sa mergem, pentru ca distractia abia incepea. Problema cu game-designul e ca in legenda Mesterului Manole: Orice visezi noaptea si vrei sa implementezi a doua zi, iti cam darama tot ce ai construit pana atunci. Dar e ok, e parte din proces.

Una din cele mai placute si interesante parti a fost cand am gasit si dezvoltat povestea jocului. Ideea initiala a fost pur si simplu ca vrem ceva post-apocaliptic. Dupa care ni s-a parut banal si “fumat” si am inceput sa ne gandim cum am putea sa ii punem un “twist”, un mot, ceva sa dam o perspectiva originala unei idei deja vechi. Si asa a aparut ideea de apocalipsa in trecut si nu in viitor, in 1920 mai precis. Apoi a venit cumva natural ideea prohibitiei, apoi ideea de Bootleggers si Moonshiners, care s-a dezvoltat ulterior in personaje concrete, fiecare cu povestea proprie, eroi si antagonisti, samd. Ca la orice poveste care se respecta.

 

Resursele necesare

Cea mai importanta resursa a fost Sfantul Internet (research) + ore si ore de brainstorming + o masa pentru sute de ore de testing + pixuri si foi + creioane colorate si blocuri de desen + tot felul de componente de la alte jocuri + ceva mai multi bani decat am crezut noi initial ca va fi nevoie (grafica, miniaturi, prototipuri, campanie SM, revieweri etc).

 

Echipa

Initial, echipa a fost formata din subsemnata si iubitul, Giuliano Draguleanu. Despre mine v-am spus deja destule. Giuliano este un adevarat artist - unul dintre cei mai inteligenti, creativi si talentati oameni pe care i-am cunoscut. A facut regie de film (animatie), a scris, regizat si realizat cateva scurt metraje de animatie (pe care a invatat singur sa o faca pentru ca i s-a parut cool) iar acum, in paralel lucreaza de zor sa termine un roman fantasy. 

Dupa cateva luni l-am cooptat si pe Marius Deak - publicitar care conduce agentia de digital marketing Green Pixel, unul dintre putinii nostri sustinatori in acele momente, cand tuturor li se parea o joaca ideea noastra. Board gamer inrait, Marius ne sustine atat moral, cat si financiar, in masura in care timpul ii permite.

 

Sub umbrela 2fat2fly Games

Da, impreuna am format 2Fat2Fly Games, umbrela cu nume ciudat si cu un porc in logo, sub care vom derula toate proiectele board games care urmeaza. Pe scurt, 2Fat2Fly si-a propus sa cucereasca lumea board-game-urilor!

Pentru asta colaboram cu the best grafician ever - Barbu Harsan din Targu Mures (pe care Giuliano il cunoaste inca de pe vremea cand conducea ca si regizor un studio de animatie la Timisoara si care ne-a sustinut si ne-a ajutat ca jocul nostru sa arate atat de cool) si cu Silviu Avram, un alt artist foarte talentat, care ne realizeaza sculpturile 3D pentru miniaturile jocului.

 

Productia

Pot sa afirm cu mandrie ca am ajuns deja la cifra impresionanta de 3 jocuri produse☺care jocuri sunt de fapt prototipuri, adica arata, par a fi, dar nu sunt nici pe departe variantele finale. Am avut nevoie de ele pentru testing si pentru a participa la Zilele Jocurilor - Conventia de board games, care a avut loc in noiembrie 2017 la Targu Mures, la care am castigat Locul 1. Dar costurile pentru a produce glorioasa cifra de 3 jocuri-prototip au fost usturator de mari. In Romania nu e nimeni specializat in productia de board games.

Productia efectiva a jocului va incepe abia dupa ce se incheie campania de Kickstarter. China e campioana la productia (tiparirea) de board games. Exista acolo o multime de companii dedicate super-specializate in acest domeniu si o fac foarte bine si foarte ieftin. Pe scurt, jocul urmeaza a fi produs in China.

 

Planul de comunicare 

Aici treaba e destul de clara. Adresandu-te unei nise foarte bine conturate (mai ales in USA, fenomenul board games e in foarte mare dezvoltare si comunitatile sunt destul de usor de identificat) exista cateva medii de comunicare pe care trebuie sa comunici si sa advertizezi si daca o faci cu cap si ai si sprijin financiar este imposibil sa nu ai succes. Diferenta insa, o da gradul de succes pe care vrei sa il obtii.

Pentru noi Social Media are intaietate, punand accentul pe Facebook, Instagram si Twitter. Pe locul imediat urmator ar fi website-ul, pe care l-am facut cat de comercial si atractiv am putut (mai ales pentru piata americana, care cuprinde cam 60% din userii de Kickstarter). Un alt canal nisat pe care este indicat sa avem o expunere cat mai mare este Board Game Geek – un site de prezentare si socializare unde totul se invarte in jurul jocurilor, care e in acelasi timp si o imensa baza de date a tuturor game-urilor existente. Si da, intr-adevar, trimiterea jocului catre revieweri cu statut de influenceri in comunitatea de board-gameri este obligatorie din punctul nostru de vedere. Ei pun pecetea asupra jocului si explica exact cum se joaca. Filmele lor de prezentare au ajuns la un nivel foarte inalt si cei care ii urmaresc tind sa isi bazeze decizia de a cumpara sau nu un anume joc pe parerea acestor review-eri/influenceri.

 

Campania de pe Kickstarter

Campania o tot gandim inca de cand am inceput sa lucram la proiect, stim cum va arata pagina de Kickstarter in momentul in care vom lansa, ce va contine teaserul, filmul de prezentare, care vor fi stretch goalurile etc.

Potentialii “backeri”/donatori sunt destul de greu de abordat direct, tinand cont ca momentan nu ne permitem sa participam la marile conventii de board games, prin urmare cea mai eficienta metoda este newsletterul + posibilitatea de a testa jocul pe Tabletopia (o platforma online care permite testarea jocurilor).

Foarte important pentru campanie este sustinerea proiectului din partea unui numar cat mai mare de persoane din prima zi, chiar din primele ore. Astfel, jocul va aparea in topurile cu noutati, iar cei ce vor vizita pagina vor avea o mai mare incredere in reusita proiectului. De aceea de lansat, vom lansa Campania pe Kickstarter atunci cand vom considera ca suntem cu adevarat pregatiti – speram in iunie sau iulie 2018. Pregatiti, inseamna o baza cat mai mare de fani activi ai paginii de Facebook a jocului si un numar cat mai mare de abonati la newsletterul Moonshiners.

Dar lasand cifrele la o parte, senzatia de roller-coaster e cea cu care as compara o pre-campanie ca a noastra. Am facut multe greseli si am fost dezamagiti, dar am si invatat enorm de multe lucruri si suntem extrem de mandri si fericiti cu ce am realizat pana in prezent. Acum simtim ca suntem pregatiti si pentru urmatoarele campanii.

 

Planuri

Pe scurt? Vrem sa cucerim lumea cu board gameul “Moonshiners of the Apocalypse”! Pe lung? Finalul lui 2018 ar trebui sa ne gaseasca in pregatirile de livrare a jocurilor “Moonshiners” catre toti cei care ne-au sustinut pe Kickstarter. In paralel, abia astept sa ne apucam de urmatorul joc. Bigger, better, louder!

Suntem realisti, nu ne asteptam sa ne imbogatim cu banii care ne raman dupa ce producem si livram primul joc, dar avem o sansa reala de a intra in lumea game-designului. Si daca ne va permite sa ne dedicam in toatalitate 2Fat2Fly Games, unde sa producem 2-3 jocuri pe an, se cheama ca ne-a cam iesit combinatia!    

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related