Nu va obisnuiti cu politicieni pe aici. In afara de Tocilescu, care oricum ne raspunde greu la mailuri, putini indeplinesc criteriile IQads de a ajunge pe site. Unul dintre acei putini e Ovidiu Raetchi. Nici nu va zicem din ce partid face parte, ca nu conteaza. L-am ales din doua motive. In primul rand, pentru ca vrem sa completam seria noastra in care oameni de comunicare isi dau cu parerea despre cum comunica politicienii in online. Si o completam chiar cu opinia catorva politicieni destepti.
In al doilea, Raetchi este parlamentar si scriitor (de-ala pe bune, pe care-l gasiti si pe elefant.ro). Iar pe Facebook, pune poze cu familia, pisica si catelul. Uneori, povesteste despre proiectele sale legislative, iar alteori, se lasa geneors taguit de prieteni care fac misto de el.
Despre Tariceanu, de pilda, Raetchi spune ca e ceva mai colorat vizual decat Dragnea si ca pune poze cu el la fiecare postare. Dar:
Daca pun o poza cu pisica mea, iau de doua ori mai multe like-uri decat obtine Tariceanu pentru pozele lui cu vizite in teritoriu.
Si pentru ca va mai trece ceva timp pana cand Ovidiu Raetchi va candida iarasi la Primaria sectorului 5, chiar ne-am permis sa postam una din acele poze cu pisica lui. Sub ea, o postare de-a lui Calin Popescu. N-O SA VA VINA SA CREDETI CE-A IESIT. In interviul de mai jos.
De la stanga la dreapta
In online, clivajul stanga-dreapta devine, in fapt, clivajul intre politicienii care iau voturi pe Facebook si cei care le obtin la televizor si prin structuri de partid. De aici e usor de intuit unde vom vedea calitate si interes - si unde vom gasi formalitati si semnale pentru oamenii de casa.
Dragnea, Tariceanu si Firea - stangistii anti-DNA - beneficiaza de o expunere TV la care oamenii de dreapta-pro-Justitie nu vor putea visa in urmatorii ani. Ei nici nu simt presiunea de a comunica inteligent pe Facebook, nici nu sunt aici in mediul lor natural - online-ul fiindu-le ostil in mod covarsitor.
E motivul pentru care nu isi permit sa fie interactivi si sa raspunda la intrebari - ce poti raspunde cand esti intrebat de dosarele penale, de casele din Brazilia, de zecile de firme ale Primariei Capitalei? Cu alte cuvinte:
Dragnea
Este formal si asezat, zici ca e Dancila la tribuna Parlamentului, nu iese din textul primit, nu ridica ochii din foaie. Felicitari, urari, participari. Are cont de Facebook pentru ca asa se cuvine, dar il tine la nivelul de avarie, pentru ca altfel ar fi confruntat cu un val prea mare de ostilitate.
Tariceanu
E ceva mai colorat vizual, pune poze cu el la fiecare postare (reflex de manechin, deh), dar scrie doar pentru aparatul de partid ALDE. Daca pun o poza cu pisica mea, iau de doua ori mai multe like-uri decat obtine Tariceanu pentru pozele lui cu vizite in teritoriu.
Firea
Se stie! - e kitschul intrupat, pogorat in online. Spre deosebire de Dragnea si Tariceanu, care isi vad lungul nasului, Firea crede despre sine ca e comunicator in acest mediu, deci forteaza cu poze din sufragerie si de la moaste. Are un numar mai mare de interactiuni, pentru ca Primaria are in subordine zeci de directii unde e bine sa lasi un like, acolo, pentru Doamna, ca nu se stie niciodata; dar, in general, lumea rade pe seama ei.
Doamna Firea are insa aceasta calitate extradordinara in politica romaneasca: nu are simtul ridicolului si nu are pic de auto-ironie, motiv pentru care nu va intelege niciodata foarte limpede ca e tinta bascaliei.
In zona Opozitiei, cum spuneam, lucrurile stau altfel, pentru ca Opozitia nu are accesul PSD-ALDE in media clasica. Opozitia trebuie sa isi castige voturile aici, in online, muncind din greu.
Ciolos
Fiind foarte rezervat in relatia cu televiziunile, lucru coerent cu imaginea lui de ardelean serios, Ciolos e un fenomen in online. Are o capacitate remarcabila de impingere a mesajelor. Beneficiaza de o retea organica (nu osificata, cum sunt in general cele de partid, in care oamenii dau share fara sa citeasca uneori mesajul), pe care a dobandit-o in perioada in care era premier, gratie unei echipe extraordinare de imagine si de online.
In plus, asupra lui s-a revarsat in mod natural si cota de simpatie construita in ani de zile de Vlad Voiculescu. Asta face ca orice mesaj de la Ciolos sa fie imediat vizibil si sa fie in acelasi timp aparat, promovat, clarificat de influenceri.
O singura problema va avea de infruntat echipa Ciolos - trecerea la ipostaza de politician profesionist, cu partid, care vrea sa fie ales. Daca pana acum el beneficia de acea prospetime naturala a omului din afara politicii, a "civicului" care intervine uneori dintr-un imperativ moral, de acum el e obligat sa comunice frecvent (zilnic, chiar) pozitionari politice. Si e mai greu sa pastrezi la fel de vie comunicarea cand intri in rolul asta institutional.
Orban
Cu Ludovic Orban am discutat de mai multe ori despre online, stiu cum gandeste. El este adeptul autenticitatii. Si-a facut contul relativ recent, prin 2016 sau 2017 - un cont personal, pentru prieteni, nu unul de personalitate.
Exceptand citatele, extrasele din emisiuni etc, cred ca isi lucreaza singur postarile si sunt convins ca el raspunde la intrebari. Nu se simte bine ca "produs de marketing", vrea sa fie, cum spuneam, autentic. Spre deosebire de Ciolos, care e in primul rand om de online, Orban se simte cel mai bine in dialog, in live-uri, la tribuna, de asta si sunt multe dintre postarile sale bucati video.
Iohannis
Klaus Iohannis face, in acest moment, comunicare institutionala, sobra, de presedinte. Asa e normal, cand esti presedinte fiecare cuvant are implicatii si cel mai sanatos este sa ramai rezervat si atent. Nu te poti juca de-a covfefe pe Twitter - cum isi permit altii. Dar, atentie, asta e doar distributia de rol a momentului, Iohannis isi calculeaza atent pasii si se pastreaza deliberat pentru momentele electorale.
El este presedintele riguros si discret pentru ca asta a fost stragia de la inceput, intr-o lume post-Basescu care cerea liniste. Insa va amintesc ca Iohannis a castigat toate alegerile la care a participat, desi pleca mereu din pozitia invinsului. Cand vine momentul, Iohannis canta imnul, face glume, iese in strada si devine super-produs de Facebook. Cand va reintra in campanie electorala, va surclasa fara probleme orice rival in online.