[De ce să rămâi în România] Alex Tocilescu: ”Probabil că antepenultimul o să fure becul și penultimul o să ia întrerupătorul”

[De ce să rămâi în România] Alex Tocilescu: ”Probabil că antepenultimul o să fure becul și penultimul o să ia întrerupătorul”

Iar ultimul așteaptă noaptea, pe plaja din 2 mai. E doar unul din scenariile de viitor. Alex Tocilescu mai are unul, în care o să râdem toți, și cei care plecăm și cei care rămânem, o să bem ciocolată caldă și o să ne bucurăm. 

Alex e unul din cei care a plecat și s-a întors. Din 1989 până în 2008 a stat în Germania și apoi încă un an în America. 

Am și cetățenia română, și pe cea germană, fără ca asta să mă facă să mă simt în vreun fel. Vorbesc româna, aparțin, vreau-nu-vreau de cultura română, trăiesc în România. Cam asta e ce mă face român.

S-a întors pentru că a crezut că avea să fie mai fericit aici. Și așa a și fost.

 

De ce ai rămas 

Păi n-am rămas în România, m-am întors în ea. Am fost plecat din 1989 până-n 2008 în Germania, și între 2008 și 2009 am stat în America. M-am întors pentru că mi s-a părut mai simplu să realizez aici ce aveam de gând să realizez. Și pentru că am crezut că aici aveam să fiu mai fericit decât acolo. De altfel, așa a și fost.

 

Senzația din jur

E nasol. Da’ pe de altă parte cred că e datoria noastră, a ăstora care rămânem, să facem din țara asta ceva unde ei să vrea să se-ntoarcă. Și după aia să le zicem – că o să fim bătrâni – „Vedeți? Noi am rămas aici când a fost greu! Lăudați-ne!”. Și ei o să zică „păi dacă ați fost proști, noi ce să vă facem?”. Și noi o să zicem „Om fi fost proști, da’ uite că am ajuns miniștri!”. Și o să râdem și o să bem ciocolată caldă și o să ne bucurăm.

 

E diferit noul val de migrație?

Într-un fel e, pentru că la început plecau oamenii care nu prea aveau perspective aici: cei din zone dezindustrializate, care nu mai aveau unde să muncească și care s-au dus te miri unde să culeagă căpșuni, să construiască blocuri, să îngrijească bătrâni, să vândă geci de piele în seconduri.

Dar acum pleacă oameni cărora în principiu le merge bine aici, sau cărora ar putea să le meargă bine. Și pleacă pentru că nu se simt apreciați, pentru că văd că niște oameni lipsiți de valoare și de valori devin șefii lor și se comportă ca niște stăpâni, deși au făcut facultatea la fără frecvență la Medgidia, dar sunt copiii cuiva sau nepoții cuiva sau amantele sau amanții cuiva, și trebuie să li se găsească un job călduț pe mulți bani.

 

Sfaturi pentru nehotărâți

Să meargă la Bun de export, un spectacol după o piesă scrisă de mine fix pe tema migrației, care se joacă din când în când la Point.

 

Cine e mai responsabil: cel care pleacă sau cel care rămâne

Ambii sunt la fel de responsabili. Pentru că până la urmă avem o singură viață și suntem responsabili față de noi înșine s-o trăim cum ni se pare nouă mai bine.

 

Cei care rămân dau dovadă de 1) curaj 2) inteligență 3) frică 4) simț al oportunității 5) comoditate

Frică sigur nu, și nici simț al oportunității. Cred că cei care rămân dau dovadă de optimism.

 

Un motiv pentru care merită sa lucrezi în industria din Romania

Oamenii mișto, lucrurile faine pe care le facem uneori, probabil că și banii.

 

Convenția de "a fi roman"

Am și cetățenia română, și pe cea germană, fără ca asta să mă facă să mă simt în vreun fel. Vorbesc româna, aparțin, vreau-nu-vreau de cultura română, trăiesc în România. Cam asta e ce mă face român.

Nu mi se pare mare lucru să fii român, cum nu mi se pare mare lucru nici să fii altceva decât român. E o întâmplare, probabil că aș fi fost mai mulțumit să fiu frumos, deși și aia tot o întâmplare ar fi fost.

 

Ghid personal de supraviețuire în România

Să nu iau lucrurile prea în serios, să-mi păstrez calmul, să fac ce depinde de mine ca lucrurile să fie ok.

 

Ultimul stinge lumina?

Nu, probabil că antepenultimul o să fure becul și penultimul o să ia întrerupătorul. Ultimul o să stea pe plajă în 2 Mai cu un pet cu vin de casă lângă el și o să se uite cum se așterne noaptea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related