In discutia "cu ce te imbraci la yoga" a intrat recent o varianta de raspuns autohton: brandul de haine SUAV, gandit si pus pe roate de o fosta si, respectiv, o actuala membra a ghildei Client Service.
Ramona Sima (ex Client Service Director la Papaya) si Sanziana Serbanescu (Account Director, CAP) s-au apucat de yoga separat in urma cu niste ani. Indragostite, s-au si tinut de asta, timp in care si-au dat seama ca optiunile de haine pentru yoga disponibile la noi nu sunt atat de multumitoare pe cat ar putea fi. Pornind de la criteriile confort, libertate de miscare si aspect, Ramona si Sanziana s-au apucat sa-si puna ideile pe hartie, cu ajutor de la designerul Ciresica Cuciuc.
Toate hainele sunt produse din materiale naturale (bumbac, in, bambus) intr-o croitorie bucuresteana, unde Ramona si Sanziana lucreaza indeaproape cu croitoresele pentru a obtine modele si finisaje complet pe brief. Si asa au rezultat topurile, pantalonii si onesie-urile SUAV, care, dupa cum veti observa, intra lejer (sic!) si in categoria streetwear.
Iata, deci, singurul brand de haine de yoga de pe piata locala si unul dintre putinele branduri internationale din aceasta nisa care produc local si responsabil. In rest, numarul de studiouri de yoga creste exponential de la an la an, pare ca lumea din jur se tot apuca de asta, multi fiind dintre cei care nu s-au inteles bine cu sportul "obisnuit" (e si cazul Sanzianei). Acum ca aveti si echipament adecvat, uite cum se imputineaza scuzele.
Ideea cu hainele de yoga
Sanziana: Evaluam in gluma diverse scenarii de a porni ceva pe cont propriu, fantasmam la diverse idei care sa ne ofere mai multa libertate. Aveam prietene care isi facusera florarii si cofetarii si ne intrebam ce simtisera oare cand s-au decis sa faca pasul. In cele din urma am plecat de la o nevoie a noastra, reala, si apoi ne-am lasat ghidate de intuitie.
Stiam ca nisa are si avantaje si dezavantaje, dar am fost cucerite de individualitatea unui astfel de brand, o premiera pentru foarte multe piete.
Desi la nivel global mai sunt cateva branduri de haine de yoga, cele care produc local si responsabil sunt extrem de putine. Avem deci avantajul de a aduce ceva nou, relevant, intr-un context care este cat de cat pregatit sa ne inteleaga filosofia.
Ramona: Yoga este un business global de 10 miliarde de dolari care se mareste. In Romania, interesul pentru yoga este de asemenea in crestere, numarul de studiouri de yoga creste exponential de la an la an – atunci cand m-am apucat de yoga, am gasit cu greu un studio, insa astazi exista foarte multe optiuni.
In acelasi timp, in Romania nu exista alte branduri de haine de yoga. Iar retailerii de sport au in portofoliu putine produse destinate practicii yoga. Deci, ni s-a parut un moment bun pentru a lansa un business in acest domeniu.
Ramona, cum ai decis sa pleci din agentie? Urmeaza Sanziana?
Ramona: Yoga m-a ajutat sa fac alegerea :) A fost o decizie luata rapid, contrar modului meu de a fi. Sanziana si cu mine ne ocupam de SUAV in paralel cu joburile noastre din agentii de mai bine de un an. Noi am facut de la inceput lucrurile ca la carte, asa cum stiam ca se construiesc brandurile. Tocmai lansasem site-ul de e-commerce si lucrurile incepusera sa devina mai complexe.
In acelasi timp, jobul din agentie era din ce in ce mai stresant si solicitant. La finalul unei zile mai grele, la clasa de yoga mi-am stabilit ca intentie sa gasesc o solutie (explicatie pentru cei care nu practica yoga: la inceputul unei practici de yoga, iti poti stabili un scop, o intentie, un obiectiv). In acea seara, am luat decizia de a renunta la calea batuta, publicitatea, si de a ma concentra pe cea noua, antreprenoriatul.
Sanziana: Eu inca #rezist , scrieti cu incredere la [email protected] (imediat langa este [email protected]) si rezolvam orice :))
De la yoga la streetwear
Ramona: Nu gaseam haine speciale de yoga in prea multe locuri. De obicei, gaseam colanti, in care eu nu ma simteam bine – ma strangeau, ma faceau sa fiu mai preocupata de ce dezvaluie colantii colegilor mei de practica, decat de practica in sine. Iar putinii pantalonii de yoga largi pe care ii gaseam nu aratau bine.
Am vrut ca hainele noastre sa fie suficient de confortabile pentru practica yoga, dar si frumoase, astfel incat sa aratam bine in timp ce ne miscam, si, de ce nu, sa le purtam si pe strada. Materialele pe care le folosim sunt de buna calitate si cat mai naturale (bumbac, in, bambus) si suntem foarte atente la finisaje.
Sanziana: Am vrut sa gasim acele linii care sa cada frumos pe corpurile in miscare, in diverse posturi, in mers. Am vrut ceva indraznet, dar functional. Neaparat natural, care sa nu polueze si sa respecte pielea.
Cu cine lucrati pe partea de design?
Ramona: Am fost norocoase cu experienta anterioara din publicitate, fiindca am avut know-how-ul de a construi un brand sanatos de la inceput. Dar si prieteni cu experienta relevanta care ne-au sarit in ajutor.
Unul dintre ei e Ciresica Cuciuc, care ne-a ajutat sa desenam modelele pe care le aveam noi in minte si sa le si transformam in prototipuri. Ea ne-a recomandat un mic atelier de croitorie bucurestean, cu care a si tinut legatura la inceput, astfel incat sa traduca feedback-ul nostru asupra prototipurilor, care era exclusiv din punct de vedere al utilizatorului, in limbajul de croitorie – taieturi, finisaje, cusaturi etc.
Productie locala
Sanziana: Producem intr-un mic atelier de croitorie din Bucuresti. Voiam sa lucram impreuna cu croitoresele, sa avem contact direct cu fiecare model si, chiar daca nu il coasem noi, sa ne asiguram ca este asa cum ni l-am imaginat. Vrem sa testam fiecare prototip, sa verificam cum se comporta diversele materiale; Folosim materialele cat mai naturale (bumbac, in, bambus) si suntem foarte atente la finisaje.
Majoritatea furnizorilor i-am ales la recomandarile prietenilor din domeniu, am facut totul din aproape in aproape, facand cercetare si luand contact cu cat mai multa lume din domeniu.
Brandul SUAV
Ramona: Numele l-am gasit noi, oarecum intamplator. Intr-o discutie cu Sanziana, vorbeam despre brandul pe care voiam sa il cream, despre pozitionare, despre personalitate. Si cuvantul “suav” a aparut in acea discutie ca o parte a personalitatii brandului pe care ni-l imaginam noi.
Sanziana, care e partea mai creativa a echipei noastre, a facut o lista de nume posibile in care a inclus si “suav”, iar eu, probabil si din orgoliu, pentru ca venise de la mine, l-am ales cu mult entuziasm :)
Lasand gluma la o parte, l-am ales fiindca este simplu, usor de retinut, inteligibil universal (se gaseste sub diverse forme si in celelalte limbi de circulatie internationala) si genereaza el insusi o imagine, o impresie despre brand.
Sanziana: Identitatea vizuala este realizata de Teodor Minea, care ne-a incredintat si un mic manual de brand, dupa care sa ne ghidam in toata comunicarea vizuala.
Brieful initial, scris foarte riguros de Ramona cand inca nu aveam nici primii pantaloni de yoga desenati, a incercat sa descrie cat mai mult viziunea noastra de brand. Voiam sa fim undeva la intersectia dintre un brand de fashion, unul de sport si unul de wellness. Teodor a avut sarcina sa inteleaga toate aceste teritorii pe care ne doream sa le atingem, dar totusi sa ne cream propria noastra identitate.
In prezent, pentru comunicarea de zi cu zi lucram cu Robert Soparlache si Valentin Lica.
Comunicarea brandului
Ramona: Evident, fiind un business de e-commerce, comunicam online, pe pagina de Facebook si Instagram. Pana acum, ne-am concentrat pe partea de generare de awareness, pe cresterea organica in social media. Am inceput de curand sa investim si in campanii pe social media si AdWords.
Am construit brandul de la inceput pentru a functiona la nivel global (yoga e un fenomen cu siguranta mai dezvoltat in alte piete), insa pana acum am operat doar in Romania. In perioada urmatoare vrem sa ne extindem comunicarea si catre alte tari.
Sanziana: Ne concentram mult pe continut. Anna Florea si Serban Ilicevici (Rivulet Studio) ne-au ajutat pe partea de video:
Este primul dintr-o serie mai lunga. A fost selectionat si la Bucharest Fashion Film Festival anul acesta. Lucram mult si cu ilustratie, cu Loreta Isac si, din nou, Anna Florea. Pe partea de fotografie colaboram cu Andreea Goia, dar ne ajuta mult si Gabriel Enache.
Ramona: Cum ziceam, avem multi prieteni priceputi la lucruri pe care noi nu stim sa le facem. Diana Frentiu ne ajuta cu comunicarea pe social media si SEOTEHNICA ne ajuta cu SEO si, cum zic ei, tot ce tine de Sf. Google :)
Insa comunicarea pe paginile de social media ale brandului o facem noi, adica Sanziana (eu apar mai mult in fotografii, purtand hainele SUAV), fiindca ne-am dat seama ca noi stapanim mai bine tone of voice-ul al brandului si pentru ca, desi, suntem/ am fost accounti, avem studii “de specialitate” (litere, respectiv jurnalism).
Greseli de evitat pentru un antreprenor incepator
Ramona: Sa nu se demoralizeze prea devreme. Antreprenoriatul este foarte greu si complex – experienta profesionala anterioara te ajuta intr-o masura foarte mica, pentru restul, trebuie sa fii pregatit sa inveti, sa o iei de la zero. Desi avem experienta cu atatea branduri, am descoperit ca majoritatea principiilor de comunicare de la brandurile mari nu functioneaza in cazul brandurilor mici, nou nascute, fara putere financiara.
Sa nu fie rigid daca si-a facut un plan, sa fie pregatit sa testeze foarte multe idei.
Sa nu tina cu dintii de o idee. Daca s-a dovedit ca nu functioneaza, sa o abandoneze, sa incerce altceva.
Top 3 lectii de folos din publicitate
Sanziana: O sa ma bazez pe experienta de project manager:
1. Fa totul “by the book”, nu sari etapele, de la brief la evaluarea proiectului.
2. Verifica tot, in cele mai mici detalii.
3. Lasa-i pe cei care se pricep sa faca ce stiu ei mai bine, rezista tentatiei de a fi subiectiv si de a-ti da cu parerea in domenii in care nu esti pregatit.
Clienti si obiective
Ramona: Suntem inca la inceput, deci nu consideram numarul de comenzi important, deocamdata. Ne uitam mai degraba la satisfactia clientilor, la feedback-ul lor, la cei care comanda in mod repetat.
Si, din acest punct de vedere, stam foarte bine: nu avem aproape deloc retururi (ni s-a intors o singura pereche de pantaloni), feedback-urile sunt exclusiv pozitive in legatura cu designul, finsajele si materialele folosite si avem cativa clienti fideli, inclusiv instructoare de yoga, care poarta cu bucurie mai multe produse SUAV.
Cea mai fidela clienta este o instructoare de yoga care ne-a comandat 6 produse, in plus fata de cele 3 pe care le are deja. Si ii multumim pentru asta :)
In urmatoarele 6 luni vrem sa ne concentram pe achizitia de clienti pe site-ul nostru si pe extinderea dincolo de Romania.