Conform celei mai recente editii a studiului ROADS, derulat de IAB Romania cu sprijinul PwC Romania, valoarea totala raportata a pietei de publicitate online din Romania, pentru primul semestru al anului 2017 a fost de aprox 20.3 mil EUR (92,560,911 lei), inregistrand o crestere de 15% fata de acelasi semestru al anului 2016 (raportat la valoarea anuala in lei).
Publicitatea in regim Programmatic reprezinta 19% din totalul veniturilor din prima jumatate a anului 2017, iar publicitatea pe mobil, 42%.
Formatele Display embedded (incadrate in continut sau neintruzive ) raman de departe cel mai utilizat mod de a face reclama, alaturi de formatele de Display Social Media si Publicitate in motoarele de cautare; aceste 3 formate avand o ponderede 53% din valoarea totala a pietei de publicitate digitala.
Ponderea formatelor intruzive & video a fost de 17% din totalul volumului de publicitate rulat in H1 2017 fata de 13% in H1 2016.
La nivel global, pentru a imbunatati experienta consumatorilor/utilizatorilor de internet cu privire la publicitatea online The Coalition for Better Ads vine in intampinarea pietei cu noile standarde expuse in cadrul programului Better Ads Experience si ghiduri de bune practici/noul framework care va certifica publisherii si implicit va acredita browserele si companiile de tehnologie care se vor asigura ca formatele implementate sunt conform standardelor propuse.
Ca referinte pe industrii se remarca o crestere semnificativa a bugetelor advertiserilor din industria Food (+52%), sectorul Financiar arata o usoara crestere +8%, timp in care Telecomul putem spune ca isi mentine bugetele (+1%).
Segmentele de advertiseri cu o pondere de 25% din totalul veniturilor din publicitate in cadrul H1-17 arata o usoara crestere de bugete in acest semestru fie inregistreaza scadere de bugete ca de ex: Cosmetics & toiletries (-15%), Personal Hygiene (-24%), Online retail (+2%) si Auto-Moto (+4%). Alte industrii cu cresteri semnificative de la semastru la semestru ar fi Entertainment & the media (+49%), Household appliances (+62%) si Retail (+84%).
Valoarea totala raportata in studiul ROADS este calculata pe baza cifrelor facturate de catre participanti - atat site-uri si publisheri locali cat si agentii media (raportand ceea ce factureaza atat in retele internationale cat si in alte site-uri locale decat cele care participa independent).
"În cei 10 ani de când PwC realizează pentru IAB România studiul de măsurare a volumului pieței de publicitate online din țara noastră, am fost martorii unei maturizări semnificative a acestui segment al industriei de publicitate, atât din punct de vedere cantitativ din perspectiva bugetelor alocate de companii reclamei pe Internet (cu o rată medie de creștere anuală de 18% a valorii raportate a pieței), cât și calitativ, prin prisma formatelor de publicitate disponibile, a tipurilor de tranzacții și a platformelor folosite.
De asemenea, de-a lungul anilor au intrat în studiu companii tot mai relevante pentru piața locală. Dacă din punct de vedere al volumelor vehiculate, Romania se află încă sub potențial, existând suficient loc de creștere în următorii ani, din punct de vedere al tehnologiilor, industria de publicitate online din țara noastră încearcă să țină pasul cu tendințele europene. Conținutul video devine tot mai important, programmaticul câștigă teren, încet dar sigur, în fața metodelor tradiționale de tranzacționare, iar dispozitivele mobile țintesc pragul de 50% în totalul bugetelor de publicitate digitală.
Piața va continua să crească în următorii ani (previzionăm că va depăși pragul de 50 milioane de euro în 2018) și va deveni tot mai sofisticată. Însă rămâne de văzut în ce măsură creatorii locali de conținut vor reuși să-și îmbunătățească serviciile digitale și să devină mai relevanți pentru consumatori, pentru a rezista "asaltului" platformelor de social media și messaging - cu un rol tot mai important în distribuția și consumul de conținut online." a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.
Tendinţe si evoluţii pentru semestrul 1 2017:
- In topul industriilor in functie de investitia in publicitatea digitala, categoria Food se remarca atat din punct de vedere al cresterii bugetelor (52%), dar si ca pondere din totalul bugetelor investite (+7.7% in H1-17 fata de 5.8% in H1-16). Pe de alta parte, investitiile dinspre Entertainment & the Media se afla intr-o crestere constanta, iar domeniul Auto-Moto mentinandu-si pozitia in Top 5 industrii din punctul de vedere al bugetelor alocate mediului digital.
- Programmaticul se afla in tendinta de crestere de la 14% in semestrul 2 2016 la 19% in semestrul 1 2017.
- Investitia in publicitatea pe Mobile isi aloca 42% din piata locala, fiind aliniata la tendintele europene (unde mobile-ul reprezinta 41,4% din totalul investitiilor in publicitate digitala). Pentru prima data, in acest an, Mobile a fost declarat in studiul ROADS ca platforma, nu ca format, asa cum s-a procedat in anii anteriori, generand o imagine mai buna asupra directiei de alocare a bugetelor.
- La nivel European, cresterea pietei de publicitate online este bazata in special pe mobile si Video. Pentru intreg anul 2017 se previzioneaza o crestere cu aproximativ 10% a industriei Europene - ajungand la o valoare aproximativa de 46 mld eur.
"Trendurile investitiilor in media confirma continutul video ca fiind lider in preferinte, iar dispozitivele mobile sunt cele mai utilizate pentru vizualizarea continutului. Provocarea principala este gasirea unui mix ideal intre mediul digital si cele traditionale pentru a obtine rezultatele asteptate.", Silvia Dumitrascu, Digital Marketing Manager, ING Bank Romania.
Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din România, analizând piaţa în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet și lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalității. Realizat începând cu anul 2008, ROADS oferă date relevante despre încasările nete provenite din publicitate online și contorizează atât datele furnizate de către publisheri care vând direct din propriul portofoliu de site-uri, cât pe și cele furnizate de către regii si/sau agentii media - pe alte canale decat cele deja incluse in studiu. Cifrele nu includ costuri de productie. Incepand cu aceasta editie (H1-17), platformele si formatele au fost redefinite pentru a evidentia mai corect/exact realitatile din piata de online advertising. Comparatiile corecte (in privinta platformelor si formatelor) pot fi facute incepand cu urmatoarea editie.
Raportul complet, care include - printre altele - cifrele detaliate, grafice de sezonalitate, tabelele complete si rate de crestere pe mai multi ani, este disponibil gratuit EXCLUSIV membrilor asociației IAB România, împreună cu raportul similar la nivel european realizat de către IAB Europe (ADEX), asociația europeană în care IAB România este membru fondator.