Ștefan Buda (Two & From): Am aflat pe propria piele cât de important este fiecare pixel pe un material

Ștefan Buda (Two & From): Am aflat pe propria piele cât de important este fiecare pixel pe un material

Cariera de publicitar a lui Stefan Buda (Managing Partner, Two & From) a inceput cu doua internshipuri, la BBDO & Ogilvy. A ales apoi Client Service, departament unde ai nevoie de people skills, dar si sa stii sa furi meserie din alte departamente. Ani mai tarziu, a decis ca industria publicitatii il poate gazdui si intr-o agentie mai mica, asa ca a venit alaturi de prietenii Andrei & Andrei (fondatori) si Alexandru (concept & continut). Two & From suna bine.

Inca de la inceput ne-am proiectat ca o agentie full service si am urmarit sa aducem majoritatea serviciilor la noi in casa

Cel mai recent proiect (si cel mai complex) este rebranduirea Miniprix, iar in portofoliul baietilor se mai afla clienti precum Rohrer, Azuga sau Rainbow. 

In ultimul an, cumuland toate asseturile brandului, am atins 100.000 de euro si-un pic cifra de afaceri. Dar suma asta nu iti cumpara reputatia in piata, asa ca nu ne gandim prea des la ea.

Incotro se vor duce urmatoarele investitii ale businessului? Stefan spune ca fix in ei, in membrii echipei. Un training, o vizita la psiholog. Bettering oneself, gen.  Detalii despre toate gasiti in interviul de mai jos.

 

Publicitatea. Intro cu Stefan

Mi-a lipsit un pic sa intru la Drept si singurele locuri ramase libere erau la o facultate privata. Astfel am avut destul de mult tim p liber la dispozitie :) Am vazut o campanie de recrutare pentru Advice, am intrat, si de acolo mi s-a deschis o intreaga noua lume. Mai tarziu am facut si un master in domeniu.

Mi-a placut de la inceput mediul cool, mai putin formal decat marea parte a joburilor de birou, in care cel mai important lucru parea sa fie libertatea de a incerca. Orice idee ai avea, daca se potriveste pe brief, poate deveni realitate. Am facut 2 internshipuri la BBDO & Ogilvy, am continuat cu niste ani petrecuti la Infinit si Ogilvy si uite asa am devenit publicitar. Eram cel mai mic si lumea era dornica sa ma invete. Este o industrie foarte prietenoasa.

 

Client Service

Dintre toate departamentele, aici mi s-a parut ca ma potriveam cel mai bine. Aveam ceva fler in vanzari, vorbaret am fost dintotdeauna si ma descurcam bine si pe partea de multitasking. Cu timpul, mi-am dat seama ca este un job mult mai complex, in care ai nevoie de people skills, dar si sa “furi” cunostinte din toate departamentele. Si, foarte important, sa-ti asumi mereu responsabilitatea - pentru idei, pentru proiecte, pentru echipa.

 

Traseu pana la antreprenoriat

Fiind o agentie de retea, majoritatea proiectelor pe care am lucrat la Ogilvy erau pentru clienti externi. Pentru ca in tarile respective industria publicitatii este mai putin tanara decat la noi, standardele si stilul lor de lucru sunt diferite. Au proceduri bine definite, testate si validate de-a lungul timpului, iar fiecare stie exact ce are de facut. Contrar primei impresii, toata aceasta organizare nu limiteaza procesul creativ, ci dimpotriva, ii ofera cadrul necesar sa infloreasca.

Am lucrat pe multe campanii integrate, pe standuri pentru evenimente, pe OOH-uri de 100 m in Dubai si am avut de-a face cu mult video content. Am aflat pe propria piele cat de important este fiecare pixel pe un material.

Am invatat ca e usor sa fii prieten cu toata lumea, dar provocarea e sa ramai personajul bun si cand bati la usa cu deadline-ul si cu feedback-ul clientului.

 

Two&From

Agentia a fost fondata de un strateg si un art, carora li s-a alaturat foarte rapid un copywriter.  Mi-a placut managementul colaborativ si structura elastica si am stiut ca pot sa contribui. Am preluat functia de Managing Partner si de responsabil in relatia cu clientii.

Am cochetat mereu cu ideea de a fi antreprenor, insa am asteptat sa se alinieze si stelele de asa natura: sa acumulez know-how, sa-mi cunosc atuurile si limitele, sa inteleg ce functioneaza si ce nu in industrie si care ar putea fi rolul meu in acest puzzle. A contat si faptul ca eram cu totii prieteni dinainte, dar si fosti colegi, asa ca stiam ca ne potrivim ca echipa si ca mod de lucru.

 

Echipa Two&From

De data asta, ne-am strans laolalta voluntar, dar totul a inceput cand ne-am trezit colegi in aceeasi agentie acum ceva ani. Cu timpul ne-am rasfirat, insa legatura a ramas stransa datorita lucrarilor freelance pe care colaboram in acea perioada.

Andrei Medar si Andrei Constantin sunt membrii fondatori si se ocupa de zona de strategie, respectiv de creatie, iar Alexandru Vasile-Bugarin, bijuteria, se ocupa de intreaga parte conceptuala si de continut. Nu suntem cea mai ortodoxa gasca de publicitari, dar chimia este palpabila si proiectele au o calitate aparte.

 

Servicii

Chiar daca toti membri agentiei (vorbim strict de mileniali) au un know-how dezvoltat pe partea de digital, inca de la inceput ne-am proiectat ca o agentie full service si am urmarit sa aducem majoritatea serviciilor la noi in casa. In prima faza, am dezvoltat serviciile la care ne pricepeam cel mai bine - creatie, strategie si client service. Acum observam o crestere serioasa in media si development.

 

Proiecte si clienti

Primul val de new business a venit “the hard way”: telefoane, mailuri si door-to-door. Dar am batut la usi solide: Rohrer, Azuga Waters, Bread & Spices. Apoi, pe masura ce finalizam proiecte, mai primeam si cate o recomandare.

Cu putin networking si un credential brici, ne-am deschis usi catre clienti cu expunere mai mare in piata, ca Miniprix, cu care lucram de peste doi ani, sau Rainbow. In majoritatea ipostazelor, am avut de construit de la zero identitati si experiente digitale, iar majoritatea au beneficiat de campanii ample de awareness si sales.  

 

Cel mai complex

Rebrandingul Miniprix ia premiul la toate categoriile. Imaginati-va: branding de la zero, trainingul clientului, refacerea unui e-shop mamut si o strategie 360. Nu-i deloc usor sa preiei un cont static de aproape 20 de ani si sa il remodelezi intr-un brand viu cu o comunicare multichannel constanta si cu tragere la generatia Z. Iar daca ne-am obisnuit cu complexitatea proiectului, partea interesanta abia acum incepe.

 

Bread & Spices

Brandul nu exista in digital, deci brieful a pornit de la nevoia pentru un website. Ne-a incantat foarte mult proiectul si ne-am dorit sa schimbam putin perspectiva vizuala invechita in domeniul food, prin introducerea unui concept nou pe piata din Romania, boulangerie. Am pus foarte mare accent pe poze si pe calitatea aspectului produselor.

 

Dupa o analiza mai amanuntita a oportunitatilor de business, proiectul a evoluat de la un simplu site de prezentare la un e-shop in toata regula. Dupa ce am finalizat asta, am inceput sa derulam campanii tactice in digital pe tot felul de bunatati.

 

Piata si diferentierea pe ea

De la un moment dat, niciunul dintre noi nu mai putea sustine volumul de lucru din colaborari si freelancing. Urmatorul pas era sa aducem totul sub tutela unui brand. Nu a fost o decizie usoara. A fost foarte important pentru noi sa pornim de la acelasi nivel de confort cu care ne obisnuisem pana atunci.

Am stiut ca intram intr-o piata saturata in care agentiile mari dicteaza cu numele si am acceptat provocarea. Ne-am dat seama ca digitalul a ajuns la un soi de “tipping point” si ca tot mai multe business-uri mici si mijlocii au incredere sa-si investeasca resursele in asta.

Ca factor de diferentiere, ne place sa cream campanii si produse publicitare care urmeaza in mod natural obiceiurile omului. Nu ne place sa fortam lucruri sau sa insistam cu campaniile noastre, ci preferam sa fim la locul potrivit pe traseul utilizatorului. In plus, stim ca e foarte important sa includem dev-ul in procesul de creatie, iar asta da un avantaj de fiecare data. Totodata, avem in plan sa cream produse proprii ‘ready to sell’ catre mass market.

 

Provocari si avantaje

In primul rand, ne confruntam cu perceptia clasica de agentie mica. Si ne confruntam des, pentru ca suntem “lacomi”. Vrem conturi mari si asta ne pune in competitie cu agentii mult mai mari decat a noastra. Tot la capitolul provocari punem si promovarea propriului brand pentru care ramane mereu prea putin timp dupa toate task-urile zilei.

Pe de cealalta parte, ne hranim puternic din reusitele noastre si simtim aportul personal in fiecare proiect. Iar cand ajuti business-uri care sunt la inceput de drum, sentimentul reusitei este mult mai puternic. Plecam cu el acasa in fiecare saptamana.

 

 

De business

Cifra a evoluat ca legea lui Moore, intr-o zi cat altii in sapte, iar in ultimul an, cumuland toate asseturile brandului, am atins 100.000 de euro si-un pic. Dar suma asta nu iti cumpara reputatia in piata, asa ca nu ne gandim prea des la ea.

Ne-ar placea mult sa “digitalizam” cativa clienti cu notorietate, in special branduri romanesti. Ni se pare o ordine logica, mai ales in raport cu evolutia noastra. Categoric ne axam pe industrii orientate B2C, unde putem arata mult mai rapid rezultate. Cautam sa aducem cat mai multi clienti brick & mortar in zona digitala, cu precadere in zona de retail unde am invatat foarte mult intr-un timp scurt.

 

Promovarea serviciilor

Pana acum, o mare parte din efort s-a consumat pe retentia clientilor, aspect care are o latura pozitiva prin faptul ca de multe ori atentia si efortul se intorc sub forma recomandarilor. Anul acesta planuim o expunere ceva mai agresiva, mizand foarte mult pe estetica pe care o aducem la masa. Mai avem foarte putin pana cand ne lansam website-ul oficial.

Intre timp, vom continua sa rulam passion-projects de agentie, cum a fost Ghiocelul Feminist.

 

Asteptari si planuri

Deja am inceput anul mai bine decat oricand. Am preluat comunicarea digitala pentru brandul de cafea Fortuna. De aici, 2018 devine mai clar. Va trebui sa ne marim si mai mult echipa, fara sa afectam echilibrul intern, iar asta este o provocare in sine.

Principala directie de investitii suntem noi. Asta poate sa insemne cursuri, traininguri, vacante sau ore la psiholog. Ne-am dat seama ca nu-ti trebuie o armata in publicitate si ca un colectiv unit cu aceleasi obiective poate sa faca aproape orice. O vom tine tot asa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related