Daca ieri vorbeam despre cauzele si solutiile lipsei generalizate de motivatie din industria de research, astazi mergem din aproape in aproape alaturi de Traian Nastase (Managing Partner, iSense Solutions) si aflam despre preocuparea consultantilor din research pentru echilibrul viata personala-job. Un context care aduce presiuni suplimentare asupra managementului companiilor de research care, astfel, vor fi tot mai nevoite sa renunte la politica preturilor mici pentru proiecte de cercetare supraincarcate ca anvergura si obiective.
Traian Nastase vorbeste in textul de mai jos si despre "coloana vertebrala iSense" - iSense Modern Consumer Tracker, un demers de identificare a comportamentelor specifice consumatorilor romani care pleaca de la trendurile globale de consumer. Instrumentul este utilizat si corelat cu descoperirile altor cercetari desfasurate de agentie:
De la "Maturialism" (consumatorul din Romania a evoluat si ii place sa isi ceara drepturile si sa protesteze daca are o nemultumire) pana la "Reinventarea Traditiei" (consumatorul roman este nostalgic si ii plac produsele re-aduse din trecut "with a touch of modernism"), acest instrument a devenit un fel de coloana vertebrala a iSense. Ne ajuta sa oferim consultanta avansata clientilor prin punerea lucrurilor in context si prin faptul ca, permanent, consultantii nostri sunt informati si conectati la prezent.
Cele mai frecvente proiecte de research desfasurate in cadrul iSense sunt studiile strategice (segmentari, estimat potential piata, pozitionare de brand, identificarea de noi teritorii), finalizate deseori cu workshopuri la care participa clientii si agentiile lor, adauga Traian. Pozitionarea iSense se afla insa in zona digitala, agentia desfasurand pana astazi proiecte de cercetare online nu doar in Romania, ci si in alte peste 20 de tari.
Evolutia pietei de research in Romania in 2017
Desi compania noastra a inregistrat o crestere constanta in ultimii 4 ani, piata totala, ca valoare, este cam la fel. Exista o presiune pe costuri care nu credem ca face bine nimanui, dar in ultima vreme aceasta tinde sa dispara cand clientul intelege plus valoarea pe care o aduci oferindu-i servicii cu un nivel mai mare de complexitate si calitate.
Nivelul actual al research-ului din Romania
Ca valoare si cultura a research-ului, suntem in urma Statelor Unite si Europei de Vest si va mai trece ceva timp pana cand acest decalaj va fi recuperat.
Ca player local, am identificat insa o oportunitate – sa ne extindem serviciile si pe aceste piete din afara, in special prin cercetari online (pe baza de panel online sau comunitati online de cercetare, cu toate procesele administrate local din Romania). Astfel, am realizat pana acum cercetari in peste 20 de tari, iar know-how-ul acumulat lucrand pe aceste proiecte internationale ne ajuta inclusiv in proiectele locale.
Cerintele clientilor
Clientii apeleaza la noi in special pentru studii strategice (segmentari, estimat potential piata, pozitionare de brand, identificarea de noi teritorii de atacat). Exista si un apetit pentru testari ultra rapide, cu rezultate online real-time sau in 1-2 zile (in special pentru testari de ad-uri, concepte) si cercetari de satisfactie a clientilor sau mystery shopping.
Datorita pozitionarii si ofertei noastre, clientii asteapta de la noi solutii moderne, digitale, rapide. Orientarea spre solutiile moderne si sondarea consumatorului modern fac parte din ADN-ul iSense (chiar motto-ul nostru este "The Modern Consumer Company").
Prin tot ceea ce facem, punem clientul in contextul propriu-zis al vietii consumatorului modern (si cu totii suntem consumatori moderni, pentru ca traim intr-un context modern, cu acces in permanenta la informatii, bombardati cu publicitate, cu mai putin timp si cu o varietate de branduri dintre care putem alege).
Chiar daca suntem puternic orientati spre solutii moderne, digitale si online, agentia noastra este full-service, oferind si studii fata in fata sau telefonice, pentru produsele pentru care, momentan, inca se mai preteaza aceste tipuri de studii.
Servicii si tool-uri noi
Inca de la infiintarea iSense ne-am propus sa avem o abordare diferita – sa asezam toate informatiile despre consumator in contextul vietii lui actuale, moderne. Asa a luat nastere iSense Modern Consumer Tracker.
Este un produs prin care analizam trendurile si comportamentele globale referitoare la consumatorul modern si, apoi, le masuram constant impactul local, pentru a vedea ce se aplica si in tara noastra. Astfel, am identificat 26 de comportamente de actualitate specifice consumatorului modern din Romania.
De la "Maturialism" (consumatorul din Romania a evoluat si ii place sa isi ceara drepturile si sa protesteze daca are o nemultumire) pana la "Reinventarea Traditiei" (consumatorul roman este nostalgic si ii plac produsele re-aduse din trecut "with a touch of modernism"), acest instrument a devenit un fel de coloana vertebrala a iSense. Ne ajuta sa oferim consultanta avansata clientilor prin punerea lucrurilor in context si prin faptul ca, permanent, consultantii nostri sunt informati si conectati la prezent.
Ca instrumente utilizate, realizam multe cercetari online pe baza de panel, comunitati online, facem cercetari prin smartphone, masuram comportamentul online prin cookies, apelam la gamificare cu fiecare ocazie pentru a face research-ul mai interactiv pentru respondenti.
De anul acesta am investit in tool-uri de neuromarketing (eye tracking, masurarea activitatii cerebrale, emotion recognition) pentru a sonda si reactiile inconstiente ale consumatorilor la stimuli, tool-uri care aduc plus valoare cercetarilor pe care le realizam.
Businessul iSense
Grupul iSense (iSense Solutions si iSense Solutions International Research) este de 4 ani intr-o crestere puternica. Am incheiat anul 2017 cu o crestere semnificativa, double digits.
In prezent, iSense Solutions are peste 90 de clienti din toate domeniile de activitate. Pentru noi este foarte important sa dezvoltam colaborari de lunga durata cu partenerii nostri si ne bucura faptul ca aproape toti clientii care fac studii constant se reintorc sa lucreze cu noi.
Problemele research-ului romanesc
Piata de research din Romania joaca "safe" si merge prea mult pe carari batatorite. Este usor sa zici ca nu exista o cultura a research-ului la clientii din Romania si ca piata de research este apatica. Dar daca tu, ca agentie, nu aduci o scanteie in plus astfel incat sa ii entuziasmezi pe clientii potentiali, sa le arati pragmatic un Return on Investment si sa ii faci curiosi, atunci nu are rost sa te vaiti de faptul ca piata de research nu creste.
Provocari in 2018
Lumea se misca acum mult mai rapid, tehnologiile apar si dispar mult mai rapid, consumatorul se schimba intr-un ritm mult mai alert decat se intampla acum 10 ani. Principalele provocari ale unei companii de research in 2018 & beyond sunt acelea de a intelege contextul in care se afla, de a se adapta acestuia si, in paralel, de a-si ajuta clientii sa se adapteze prezentului si sa se pregateasca pentru viitor.
Consultantii care lucreaza in research sunt din ce in ce mai scumpi, iar echilibrul viata personala-job devine tot mai important pentru ei, ceea ce, sincer, este un lucru de apreciat si respectat.
In contextul asta, se intampla doua lucruri:
1. Managementul companiilor de research trebuie sa fie intr-un continuu dialog sincer cu proprii consultanti, sa le inteleaga asteptarile si sa gaseasca formulele potrivite pentru a impaca presiunile de business cu nevoile individuale.
2. Practicarea politicii preturilor mici in research nu mai poate fi o formula castigatoare, iar clientii care isi vor dori preturi mici vor trebui sa faca, in mod constient, rabat la calitatea sau la cantitatea de informatii pe care o primesc.
Remarcam de asemenea clienti cat mai pragmatici, in special cei care au experienta cu un volum mai mare de studii, a caror optica s-a schimbat. Au inceput sa aprecieze mult mai mult research-ul care aduce valoare adaugata prin consultanta oferita si, in acelasi timp, vor sa vada un Return on Investment clar.
Provocarile research-ului din Romania cred ca sunt minunate. In mod firesc, ar trebui sa forteze toate agentiile sa cresca si sa se autodepaseasca. Si, daca acest lucru este facut cum trebuie, vor avea de castigat si clientii si consultantii, iar valoarea research-ului si a pietei va creste.
Functia de consultanta a research-ului
De multe ori finalizam studiile strategice cu workshop-uri alaturi de client si agentiile acestuia. In aceste workshopuri lucram cu insight-urile din cercetari pe care le conectam la businessul clientului. Peste toata aceasta poveste suprapunem informatiile din Modern Consumer Trends Tracker, cu scopul de a fi mereu cu mintea conectata in prezent si de a inova intr-un mod pragmatic.
Cu alte cuvinte, in procesul de consultanta punem lanterna pe informatia relevanta, o punem in contextul modern si facilitam integrarea ei in contextul de business al clientului.
Evolutia cercetarii de piata in urmatorii 3-5 ani
Vad 2 directii in care research-ul si agentiile de cercetare de piata se pot indrepta. Probabil ca in urmatorii 3 ani nu se va delimita ceva foarte clar, dar cu siguranta unele agentii vor tatona diferite directii.
1. Automatizare, real-time data si real-life measurement. Aici intra instrumentele de social listening, web intercept, studiile ultra-rapide online cu raspuns aproape instant sau a doua zi, comunitatile online prin care poti raspunde rapid la diferite intrebari, studiile aici si acum pe mobile. Este o zona dinamica si curajoasa, care profita din plin de dezvoltarea tehnologiei.
2. Research-ul consultanta. Aici se pot dezvolta agentiile care au consultanti buni, care stiu sa se descurce cu varietatea de informatii si sa o traduca pentru businessul clientului.