Ana Istodorescu: ”Romanii sunt constanti in preocuparea lor fata de estetica personala, fiind de multe ori mult mai dichisiti si la curent cu tot ceea ce inseamna noutate decat locuitorii altor tari din Europa, inclusiv cele din Vest”

Ana Istodorescu: ”Romanii sunt constanti in preocuparea lor fata de estetica personala, fiind de multe ori mult mai dichisiti si la curent cu tot ceea ce inseamna noutate decat locuitorii altor tari din Europa, inclusiv cele din Vest”

La 14 ani, Ana Istodorescu a avut o prima colectie intr-un butic pentru tineri designeri din Bucuresti. A inteles atunci ca nu era pregatita pentru aceasta industrie. Asa ca a terminat liceul si doua facultati care nu aveau legatura cu designul, s-a angajat intr-o companie si apoi si-a dat seama ca artistul din ea vrea sa iasa la suprafata, indiferent de realitatile financiare. A facut NITA SAO. Si chiar daca terminase de curand o facultate de afaceri, business plan-ul initial nu a fost deloc relevant.

Nici target-ul nu era cel pe care il aproximasem. Nici persoanele cu care credeam ca voi colabora nu au fost cele care s-au alaturat intr-un final povestii mele.

Este paralela cu trendurile din domeniul vestimentar, iar intersectia cu ele este doar o coincidenta. Din punctul de vedere al consumatorului, nu le intelege rostul. 

Din punct de vedere al unei strategii de marketing, da, absolut. Dar ca si consumator nu vad de ce si-ar dori cineva sa fie imbracat sau accesorizat la fel ca majoritatea persoanelor din jur. 

Frumosul are multe clisee, spune Ana. Si ele pot fi vazute peste tot in jur. Pentru ea, insa, frumosul inseamna in primul rand o personalitate puternica si aparte.

 

Inceputul

De cand ma stiu am fost atrasa de frumos si arta, in toate formele sale. Daca nu pictam atunci croiam, cantam, fotografiam, gandeam piese de teatru sau scriam articole de revista. 

Prima tentativa de a crea a fost la 14 ani, cand am avut prima colectie de haine intr-un butic pentru tineri designeri din Bucuresti. Am inteles in schimb rapid ca nu eram pregatita la momentul respectiv pentru aceasta industrie.

Mai apoi am terminat liceul, am urmat cursurile a doua facultati care nu aveau nicio tangenta cu design-ul, m-am angajat intr-o companie, iar la varsta de 24 de ani am realizat ca artistul din mine trebuia sa reiasa la lumina, oricat de nesustenabil financiar si anevoios poate fi un astfel de drum.

 

Invataturi

Dificil task-ul de le selecta pe cele mai importante. Drumul unui antreprenor este zilnic presarat cu invataturi.

Cred ca cel mai important lucru este ca dupa 3 ani de NITA SAO am invatat sa invat. Constant si din toate sursele posibile.

Pe langa cursurile de perfectionare in domeniul realizarii palariilor, a design-ului, proiectarii vestimentare si croitoriei, fur meserie de la toti oamenii priceputi cu care incerc sa ma inconjor. Priceputi in dezvoltarea unei afaceri, in relatiile cu clientii si in general in domeniile in care activeaza.

In plus, am realizat ca nu avem destul timp la indemana incat sa invatam numai din propriile greseli asa ca ar fi bine sa incercam pe cat putinta sa invatam din start si din alte altora.

 

Un designer din Romania la inceput de drum

In primul rand un designer trebuie sa isi dea seama daca este capabil sa isi si managerieze propriul brand sau are nevoie o alta persoana care sa se ocupe de toate aspectele ce nu tin de creatie. Trebuie sa ai un adevarat on/off switch astfel incat sa poti fi artist atunci cand este cazul iar mai apoi administrator, contabil, PR si toate celelalte pozitii care de fapt iti ocupa cea mai mare parte a timpului.

Din punct de vedere al antreprenoriatului este foarte important sa ai cunostinte de baza in toate domeniile afiliate, astfel incat sa intelegi cum functioneaza totul si sa stii sa vorbesti limbajul celor cu care mai tarziu vei colabora sau care se vor alatura brand-ului ca si angajati.

Cat despre networking, ii apreciez mult pe cei care exceleaza in aceasta arta. Este un know-how care poate deschide foarte multe usi. Personal am mult de lucrat la acest capitol, nefiind deloc punctul meu forte.

Reputatia nu este un lucru pe care il poti controla cu adevarat. Caracterul in schimb, da. Atata timp cat esti fair play si multumit de felul in care iti scrii propria poveste, nu ar trebui sa fi ingrijorat de reputatie. 

 

Primul proiect

Lansarea brand-ului a fost cel putin surprinzatoare. Desi terminasem de curand o facultate de afaceri, business plan-ul initial nu a fost deloc relevant. Nici target-ul nu era cel pe care il aproximasem. Nici persoanele cu care credeam ca voi colabora nu au fost cele care s-au alaturat intr-un final povestii mele.

Experienta per total a fost una din care am invatat mult si fiecare obstacol a avut rolul sau.

Nimic nu te poate pregati in schimb la inceput pentru acele mici atacuri de cord pe care le ai cand iti vezi creatia purtata de catre cineva pe strada sau la un eveniment. Acelea sunt amintirile cele mai placute. Si in ziua de azi simt o bucurie ireala de fiecare data cand intalnesc o clienta care poarta ceva realizat de catre mine.

 

Etapele de creatie

Inspiratia poate fi directa sau subliminala. De multe ori nici nu realizez de unde a rasarit acea idee. In cazul ultimei colectii de haine mi-a picat fisa abia dupa ce terminat toate schitele si am ascultat din nou o anume melodie. Iar o parte din refren descria perfect ideea colectiei respective.

Studiez constant istoria modei dar incerc pe cat posibil sa nu ma las influentata direct de aceasta. Reproducerile pot aparea cateodata involuntar. Cat despre proces, etapele sunt de obicei schitarea-alegerea materialelor-proiectarea-testarea-reproiectarea-retestarea-realizarea.

 

Cea mai grea parte

Imi este greu sa ma hotarasc intre doua variante de raspuns. Lipsa timpului si oboseala sau reticenta oamenilor de a cumpara haine realizate de catre designeri romani in locul celor vandute in marile magazine din mall-uri. Dar daca ziua mea ar avea 48 de ore in loc de 24 atunci banuiesc ca as putea rezolva-o pe a doua. Asa ca lipsa timpului. 

 

Amprenta

Nu cred ca am o amprenta din punct de vedere al design-ului, in general. Dar faptul ca sunt si designer de palarii iar mai toate shooting-urile si outfit-urile mele includ si acest accesoriu, poate fi considerat o amprenta.

 

Evolutia domeniului in Romania

Cu greu. Suntem din pacate o tara cu foarte multe talente nesustinute. Iar fara multa incapatanare si tarie de caracter aripile artistilor se pot frange dinainte ca acestia sa poata zbura.

 

Obiceiurile romanilor

Cred ca romanii sunt constanti in preocuparea lor fata de estetica personala, fiind de multe ori mult mai dichisiti si la curent cu tot ceea ce inseamna noutate decat locuitorii altor tari din Europa, inclusiv cele din Vest.

 

Trenduri

Sunt, by choice, paralela cu trendurile din domeniul vestimentar. Daca ne intersectam este o simpla coincidenta. Asta pentru ca nu inteleg rostul lor. Din punct de vedere al unei strategii de marketing, da, absolut. Dar ca si consumator nu vad de ce si-ar dori cineva sa fie imbracat sau accesorizat la fel ca majoritatea persoanelor din jur. Atata timp cat ai incredere in tine, fii persoana aceea imbracata in verde atunci cand culoarea pantone a anului este o nuanta de violet.

 

Frumosul si cliseele lui

Cliseele le vedem si auzim peste tot. De la felul in care ar trebuie sa arate femeia 'ideala', la modurile in care cineva ar trebui sa se imbrace sau sa se aranjeze pentru ca sa mascheze anumite trasaturi sau caracteristici care nu se afla pe lista actuala de atuuri, samd.

Pentru mine frumosul sta in increderea de sine si intr-o personalitate puternica si aparte.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related