Daca v-ati intrebat vreodata de ce reclamele par sa aiba, de multe ori, cam aceiasi actori, ei bine, oamenii din productia AV inteleg cel mai bine care-i treaba acolo. Printre acestia, Tiberiu Munteanu (AV Manager la McCann Bucharest):
Rapiditatea cu care se desfasoara lucrurile, timpul scurt de la aprobarea proiectului si momentul la care trebuie sa fie “on air” nu lasa prea mult loc de experimente in zona casting-ului
Lasand detaliile de casting deoparte, overall, serviciile de productie oferite de meseriasii romani au aproximativ aceeasi calitate ca cele din afara. Exista mai putina disciplina, insa compensam cu flexibilitate. Cea mai lunga filmare la care Tiberiu Munteanu a participat a fost pentru Nestle/Nespresso si a fost filmata in Hamburg. Iar cea mai complexa, un proiect VR 360, pentru Vodafone.
S-a numit “See your future”. Productia a fost o premiera in Romania. Primul proiect VR, 360 filmat cu noua camera Nokia Ozodin Elvetia, a fost un proiect regional cu multe intalniri si oameni interesanti
Schimbarile aduse de tehnologie
Evolutia tehnologiei a permis accesul mai multor grupuri in zona productiilor video, acest lucru a afectat intr-o oarecare masura calitatea finala, dar a crescut continutul video in special in zona de online.
Evident, costurile si timpul de executie au scazut in zona productiilor mici. In zona productiilor “broadcast”, costurile au crescut usor sau asa ar trebui sa se intample, pentru ca tehnologia “high end” care permite realizarea acestora este scumpa, trebuie mentinut un ritm de innoire si actualizare al echipamentelor.
“Tehnologia” non-profesionala folosita in mod creativ creeaza produse video de calitate acceptabila, content pe internet, si a incurajat clienti si brandurile mici sa isi faca simtita prezenta in aceasta zona.
Cum a evoluat oferta de productie?
A stagnat in zona de “broadcast”, s-au intarit unele companii de productie, altele au pierdut din energie, au aparut oferte noi in zona de “online”, sunt regizori tineri care se descurca altfel pe domeniul asta in care se pot exprima mai usor, exista mobilitate si dorinta de a se experimenta.
Nivelul serviciilor de productie oferite in Romania
Aproximativ la fel ca in afara, mai putina disciplina, mai multa flexibilitate, accesibilitate in locatii speciale, oameni inventivi, echipe care isi fac treaba bine, echipament video la standarde atunci cand bugetul permite.
Exista oameni buni in toate zonele; punctele forte ar fi costul scazut al manoperei si echipelor de constructii decoruri si scenografie, ceea ce face Romania atractiva la acest capitol. Nu as putea spune ca exista puncte slabe, in general am trecut cu bine peste toate provocarile si... nu au fost putine.
Clientii romani
Asteptarile sunt aceleasi fie ca sunt clienti 100% din Romania sau din afara tarii. Toti doresc bugetele “decente”, timp scurt de pregatire si livrare, licente pe mai multi ani in toate mediile dar si exclusivitati pe actori.
Pentru ca nu este o stiinta exacta ca matematica sau aviatia, in productia de reclame TV si content de net apar mereu cerinte “speciale” care pot parea uneori absurde, mult prea greu de acomodat in bugetele si timingurile date.
Am invatat insa ca daca cineva iti cere un elefant in Bucuresti in plina iarna, este bine sa ii raspunzi “ce fel de elefant iti doresti: african sau indian?”. Negociezi apoi modelul si in final gasesti varianta care multumeste pe toata lumea, ai parte de provocari mereu, face parte din specificul jobului, nu te plictisesti niciodata.
Productii si bugete mari
Aproximativ 100.000 euro, de la aceasta suma se poate spune ca bugetul este mare si ai de-a face cy o productie cu 2 sau 3 zile de filmare, locatii interesante, echipament high-end.
"Frecventarea" acelorasi actori in reclame
Rapiditatea cu care se desfasoara lucrurile, timpul scurt de la aprobarea proiectului si momentul la care trebuie sa fie “on air” nu lasa prea mult loc de experimente in zona casting-ului. Conteaza preferintele regizorilor romani in special pentru anumiti actori cu care stiu ca lucrurile merg bine, dar si oferta limitata de la agentiile de casting.
Productia pentru online vs. pentru TV
Diferentele sunt doar daca le cere bugetul. Fiecare client isi construieste strategia diferit, unii investesc in productiile de online la fel sau chiar mai mult ca in zona de broadcast, au o libertate de exprimare mai mare in zona asta, alti clienti considera online-ul ruda saraca a TV-ului si fac compromisuri pe toata linia, de la echipe de filmare si echipament pana la catering, totul este redus la minim.
Timingul mediu de productie
Productia unui spot de buget mediu cu una sau doua zile de filmare, postproductie standard, prezentare si aprobare la client este de aproximativ 2 saptamani, din momentul in care ai primit aprobarea pe buget. Inainte de asta, au loc etapa de prezentare a scenariului, modificari, mai multe runde de negociere ale bugetului. Clientii din telecom, data fiind dinamica ofertelor, preseaza timingul si uneori realizam miracole.
Cea mai lunga filmare a fost de 6 zile in Germania, Hamburg, pentru clientul Nestle/Nespresso din Elvetia, a fost un proiect regional cu multe intalniri si oameni interesanti.
Cea mai complexa productie a agentiei in 2017
Cea mai complexa productie a fost un proiect VR, 360 pentru Vodafone numit “See your future”. Productia a fost o premiera in Romania. Primul proiect VR, 360 filmat cu noua camera Nokia Ozo. Pentru acest proiect am lucrat cu casa de productie Studioset si cu Lewis Smithingham, un pionier in tehnologia VR 360.
Am ales Studioset deoarece au dorinta sa abordeze proiecte in care se folosesc tehnologii noi, immersive. Cele 3 filme au fost un exercitiu… oare asa va arata viitorul? Am ales 3 meserii: padurar, doctor, architect si ne-am imaginat cum au evoluat acestea in viitorul apropiat.