[Povești de crowdfunding] Să fie soare și inovație! #CasaEFdeN

[Povești de crowdfunding] Să fie soare și inovație! #CasaEFdeN

Proiectul EFdeN inseamna sustenabilitate si comunitate. In jurul unui prototip de casa solara care rezolva probleme de eficienta energetica si diversificare urbana, s-au strans, pana acum, peste 500 de voluntari. Claudiu Butacu este coordonatorul proiectului care a strans, prin platforma Crestem Idei, circa 8.000 de lei. Banii au fost destinati unor costuri interne ale asociatiei, insa au fost doar o mica parte din sumele necesare, obtinute din parteneriate cu businessuri locale.

Prin platformele de crowdfunding de tipul crestemidei.ro sau Bursa Binelui a celor de la BCR, am invatat sa comunicam foarte bine nevoile proiectului. 

Claudiu spune ca orice campanie de crowdfunding, indiferent ce proiect sau cauza sustinuta si indiferent de ce suma pretinde, trebuie sa aiba un selling point. In cazul EFdeN, acesta a fost ca donatorii pot contribui la participarea cu succes a Romaniei in cadrul celei mai importante competitii de case solare. Este vorba de Solar Decathlon Europe de la Versailles.

Un atu foarte mare ale acestor platforme [de crowdfunding] este ca sunt romanesti si fac o treaba minunata, cresc idei si fac mult bine.

Aflam mai multe din interviul de mai jos.

 

Idee si context

Povestea noastra a luat nastere in 2010, cand echipa PRISPA, formata din cativa studenti si profesori, s-a calificat la competitia internationala Solar Decathlon, cea mai importanta competitie de case solare din lume, desfasurata la Madrid in 2012. Reprezentand pentru prima data Romania in cadrul unei astfel de competitii, echipa PRISPA a proiectat si construit o casa solara care a devenit vicecampioana mondiala la proba de eficienta energetica.

Dupa PRISPA a urmat Team Bucharest 2014, care s-a transformat in EFdeN. Am reprezentat Romania la editia din 2014 - Solar Decathlon Europe, de data aceasta la Versailles, un nou prototip de casa solara, care raspunde unor noi provocari si care lupta pentru rezolvarea problemelor de eficienta energetica, spatiu verde pe cap de locuitor si problema densificarii urbane. Prototip care, dupa intoarcerea din Versailles este expus si deschis publicului larg pe Pache Protopopescu nr. 66, in curtea Facultatii de Inginerie a Instalatiilor.

 

Echipa

Echipa are o poveste interesanta in spate. EFdeN este un proiect educational, unde ne bazam pe imbinarea experientei teoretice acumulata in universitati cu experienta practica a unui proiect multidisciplinar, de la proiectare si constructia propriu zisa, pana la etapele de comunicare si fundraising.

Dezvoltarea personala si profesionala sunt in centrul proiectelor noastre. Astfel, urmarim ca pentru cei ce fac parte din experienta EFdeN, acesta sa fie un proiect de bune practici care sa ii ajute la dezvoltarea unor abilitati si a unei gandiri periferice privind proiectele de constructie ale caselor solare, sustenabile, ce folosesc energii regenerabile. Pana in momentul de fata, proiectul a insumat peste de 500 de voluntari, dintre care patru colegi sunt alaturi de noi inca de la PRISPA.

 

Crowfunding

Strategia noastra de fundraising s-a bazat pe doua directii: parteneriate de tip sponsorizare si platforme de tip crowdfunding. Aceasta din urma cu scopul de a ne suplimenta fondurile si de a evita sa ne bazam exclusiv pe aceasta sursa de finantare. Am mizat mai mult pe parteneriate, in ideea in care puteam obtine produse, materiale si servicii, dar cel mai important, know-how de la companiile care ne sustin.

Pe crowdfunding am initiat proiecte punctuale pentru nevoi imediate. Privind in ansamblu, pentru constructia casei EFdeN bugetul depasea 300.000 euro, iar proiectul cu toate programele si dezvoltarea echipei a atras parteneriate de peste 1 milion de euro, unde sustinerea financiara a fost de aproximativ 15%.

Astfel, am dezvoltat parteneriate cu peste 150 companii nationale si internationale, unde am beneficiat de cel mai mare castig - know how-ul si mai apoi materialele pentru a ne duce proiectele la sfarsit, astfel incat sa reprezentam Romania mai departe.

 

Platforme si ajutor primit

Un lucru foarte important in cadrul proiectelor noastre a fost faptul ca prin platformele de crowdfunding de tipul crestemidei.ro sau Bursa Binelui a celor de la BCR, am invatat sa comunicam foarte bine nevoile proiectului.

Totodata ne-au ajutat foarte mult in zona de awareness, fiind mai aproape de romanii care voiau sa-i reprezentam. Fie pe zona de educatie sau mediu, celelalte proiecte aplicante au fost surse de inspiratie, am cunoscut si mai multe initiative frumoase cu care am si colaborat ulterior.

Am reusit sa ajungem si la un public nou, cei care vor sa ajute proiectele frumoase, care se implica de la distanta si sustin idei ce vor schimba mentalitati sau care pun Romania pe harta lumii si o reprezinta cu toata dragostea. Un atu foarte mare ale acestor platforme este ca sunt romanesti si fac o treaba minunata, cresc idei si fac mult bine.

 

Experiente anterioare

Inainte de proiectul EFdeN, echipa noastra s-a inspirat din experienta unui alt proiect asemanator, PRISPA in cadrul competitiei Solar Decathlon in anul 2012. Ambele proiecte au pornit cu buget zero, iar cu ajutorul partenerilor nostri am reusit sa reprezentam Romania la cea mai mare competitie de case solare si tehnologii integrate din lume.

Am inceput sa facem mult research, am plecat de la nevoia de materiale, de la sticla, usi, lemn pana la cafea, truse de prim ajutor si combustibil pentru masini. Proiectele sunt foarte complexe, avem zona de proiectare, multe intalniri cu posibili parteneri si foarte multa munca pe santier si in teren.

Crowdfunding-ul poate acoperi nevoia unor costuri interne, ale asociatiei, de regula costuri care nu sunt sustinute de parteneri, indirecte, dar esentiale pentru bunul mers al proiectului. Rezultatele au fost mereu in concordanta cu asteptarile avute, nu am tintit pentru acoperirea integrala a bugetului, ci pentru nevoi punctuale si imediate. Este un exercitiu foarte bun pentru ONG-urile nou infiintate, care intalnesc des dificultatea strangerii de fonduri.

 

Asteptari si sfaturi

Am demarat campania cu mult entuziasm. Este posibil sa iti finantezi si intregul proiect, sunt platforme mai mari, precum Indiegogo si Kickstarter, care sunt mai potrivite pentru proiecte mari, unde foarte multi romani au spart gheata si au dezvoltat proiecte inovatoare, demne de laudat.

Primul sfat pe care l-am da este sa aplice, sa-si formeze o strategie, sa-si propuna targeturi realiste si sa se implice total in comunicarea proiectului catre targetul platformelor. Experienta te formeaza ca fundraiser si mereu imbunatatesti noile aplicatii si uite cum incepi sa inveti din experienta, de cele mai multe ori chiar din esecuri.

Nu credem ca esecurile sunt demotivante, ci mai degraba un pas inainte si o confirmare ca lumea nu este doar lapte si miere. Da, este greu sa strangi fonduri si parteneri. Cred ca asta ne place cel mai mult, sa vedem rezultatele muncii noastre, este o confirmare intr-un joc numit realitate si treci de la un level la altul zi de zi.

 

 

DOs & DONTs

Cel mai important e sa prezinti ce faci cat mai elocvent si sa convingi oamenii ca proiectul tau merita sa fie finantat. “Selling point”-ul nostru a fost faptul ca printr-o donatie poti contribui la participarea cu succes a Romaniei in cadrul celei mai importante competitii de case solare si ca zeci de tineri vor avea posibilitatea sa faca parte dintr-un proiect care urma sa prezinte un prototip de casa solara ce va schimba mentalitati.

Este dreptul nostru sa avem locuinte eficiente, sa fim inconjurati de natura si sa controlam parametrii de confort de pe o tableta. Am lansat provocarea de a ne transforma un vis in realitate, acum si in viitor. Mereu ne imaginam ca vorbim despre viitor si casele viitorului. Ce stim sigur este ca tehnologiile exista, specialisti avem, trebuie doar sa vedem cum ne orientam spre o gandire multidisciplinara si cum ne adresam noilor provocari mondiale, pornind de la efectele incalzirii globale si cele ale revolutiei industriale, la cum ne adaptam noului segment de tineri specialisti - millennials.

Noi credem ca millennials reprezinta o arma secreta si abordarea lor este una specifica, intr-o era a vitezei si a dezvoltarii de noi tehnologii foarte rapida, trebuie sa invatam sa comunicam pe intelesul fiecarui segment de public.

DONTS-urile le-am experimentat mereu si un exemplu ar fi: sa nu te indragostesti doar de proiectul tau, sunt o multitudine de alte proiecte minunate si oricat de frumoasa ar fi ideea ta, nu este nimeni obligat sa creada in aceleasi valori cu tine. 

Credem ca un potential initiator al unei campanii de crowdfunding nu ar trebui sa porneasca cu asteptari nerealiste si in acelasi timp nu ar trebui sa plece la un astfel de drum neinformat, ci ar fi mai eficient sa studieze grupul tinta, astfel incat sa isi adapteze selling point-ul in functie de acesta. De asemenea, mincoina este de neacceptat, si initiatorii trebuie sa se asigure ca pot livra ce au promis.

 

Promovarea campaniei

Am folosit atat mediile online cat si cele offline pentru a promova aceasta campanie, dar  ne-am gandit si la campanii de diseminare si la prezentari care sa transmita etapele in care ne aflam.

Am avut parte de foarte multe mesaje incurajatoare, dar si multe descurajatoare cum ca ne-am pierde timpul, ca in Romania nu se poate si ca mai bine ne vedem de drum, sa plecam din tara. Iata-ne inca aici si recomandam tuturor sa-si vada de drumul ales in crowdfunding, pentru ca ii va face din ce in ce mai buni.

 

Donatii si donatori

Prima oara cand am aplicat am reusit sa strangem 8.155 lei, din suma propusa de 8.000 lei. Cat despre un profil al sustinatorului, cei mai multi au fost oameni care ne urmareau proiectul inca din vremea PRISPA sau apropiati ai echipei care nu au avut pana in momentul respectiv metoda care sa le permita sa ne finanteze.

O platforma de crowdfunding are cativa pasi simpli, nu este nevoie sa depui declaratii pe la birouri si administratii locale, e foarte user friendly pentru ambele parti.

Fiind la inceput de drum, prin campania de crowdfunding derulata, proiectul EFdeN a reusit sa stranga o suma care sa ne ajute sa ne punem pe picioare, sa acoperim costurile necesare pentru depasi momentul dintr-un timeline care se intindea pe ani de zile. Cu toate acestea, am atins obiectivul pe care ni l-am stabilit initial si satisfactia a fost imediata.

 

In prezent

In acest moment, dupa participarea la campaniile de crowdfunding, proiectul EFdeN a evoluat, atat in ceea ce priveste numarul studentilor implicati, cat si activitatile pe care le desfasuram in scopurile inalienabilitatii, educatiei, energiei verzi si a schimbarii de mentalitate. Casa EFdeN cu care am participat in cadrul competitiei, in 2012, este acum Primul Centru de Cercetare a Conditiilor de Confort, deschis publicului larg pentru vizitare.

Anul acesta ducem mai departe povestea, proiectand si construind integral o noua casa solara, EFdeN Signature. Acesta este cel mai ambitios proiect al nostru de pana acum, cu care vom reprezenta Romania pentru a treia oara in cadrul Solar Decathlon, ce va avea loc de data aceasta in nucleul economic al Orientului Mijlociu, Dubai.

 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Sectiune



Branded


Related