[Flori, fete, feminism] Gabriela Lungu: "In Romania #metoo a apus rapid. Aici, daca abuzul nu e grav, aproape de granita penalului, atunci nu prea se pune la socoteala"

[Flori, fete, feminism] Gabriela Lungu: "In Romania #metoo a apus rapid. Aici, daca abuzul nu e grav, aproape de granita penalului, atunci nu prea se pune la socoteala"

Cel putin in unele bule, 8 martie sa nu mai este despre flori oferite de barbati, ci despre femei. Femei care vor drepturi egale. Adica, un fel de intoarcere la semnificatia principala a acestei zile. Si cum conversatia globala din ultimul an s-a accentuat pe acest subiect, de la empowerment la #metoo, sarbatorim Ziua Internationala a Femeii cu o serie in care sa facem un bilant al celor mai importante momente din miscarea de egalitate de gen din ultima perioada. 

Gabriela Lungu, WINGS Creative Leadership Lab, spune ca in Marea Britanie s-a depasit deja zona de “discutii”. Exista guideline-uri ale industriei, coduri de buna practica, certificari. WPP a publicat recent un raport privind situatia in companiile sale cu privire la gender equality, care arata peste 40% pay-gap in JWT si peste 20% in Ogilvy.

Problemele cele mai mari ale industriei sunt aceleasi ca peste tot: discriminarea (de la cea soft, la abuzuri grave, inclusiv de natura sexuala), diferenta salariala pentru pozitie, expertiza si responsabilitati similare (pay gap) si accesul la leadership (glass ceiling), spune Gabriela Lungu.

Cateva initiative au aparut si in Romania, in acest sens. Dar lucrurile se misca greu. Ca ambasador al Cartei Diversitatii in Romania, Gabriela spune ca a pornit discutii pentru a determina un angajament public al firmelor din industrie (agentii si clienti) cu privire la diversitate. Semnatarii sunt putini, desi prevederile cartei nu implica nici pe departe ceva atat de “drastic” precum publicarea vreunui raport intern. 

 

Conversatia despre drepturile femeilor 

Recunosc ca nu sunt la curent in detaliu cu ce se intampla in tara; stiu cateva initiative (cel mai mult mi-a atras atentia Lady Steps powered by ADC*RO, si am si participat ca vorbitor la unul dintre evenimente, la invitatia Simonei Suman), dar sunt convinsa ca multe nu mi-au ajuns pe radar. N-as vrea deci sa raspund mai mult aici...

 

De ce unele femei evita cuvantul „feminism” 

Este o situatie reala, care ma intristeaza foarte tare. Cred ca sunt trei motive principale.

Primul este lipsa de informare cu privire la subiect – multe femei cred in mod eronat ca feminismul este anti-barbati sau despre superioritatea femeilor, si in consecinta resping acest termen (el inseamna de fapt egalitatea, sau corectarea inegalitatii de drepturi si oportunitati intre femei si barbati).

Al doilea este generalizarea situatiei personale fericite – cu logica “mie nu mi s-a intamplat sa fiu discriminata, deci nu cred in discriminare” (un argument foarte des intalnit, dar care e atat de ridicol: nici violate sau batute sper ca nu au fost, dar nu cred ca vreuna se indoieste ca exista viol si violenta).

Si al treilea, deloc de neglijat, este insusirea termenului de catre femei cu moralitate indoielnica si conduita reprobabila, ma refer aici cu precedere la politicienii din clasa corupta aflata la conducere. Chiar si initiative feministe absolut valide, in linie cu ce se intampla pe plan international, sunt duse in ridicol de astfel de oameni (vezi deja celebra fraza cu femeia “motostivuitor”). Nu e de mirare deci ca multe femei de buna credinta nu vor sa se asocieze in niciun fel cu “doamnele” in cauza si evita deci termenul.

Vad o usoara schimbare in bine (mai multi oameni deschisi la subiect) dar din pacate mai este foarte mult de lucru pentru o schimbare reala de mentalitati.

 

#metoo

Din  ce am observat eu, in Romania #metoo a apus rapid. A fost un val, care a maturat un pic ce era mai rau si mai rau, dar nu s-a transformat intr-o miscare.

Tot e bine ca s-a intamplat chiar si-un val – vremelnic cum a fost, el a lasat ceva urme pozitive. Cred ca cel putin in industria de MarCom orice om cu inclinatii spre abuz se va gandi de multe ori inainte de a trece la actiune, orice femeie abuzata se va simti mai incurajata sa iasa in fata imediat, iar companiile vor reactiona cred eu mai bine de-acum inainte.

De ce nu s-a intamplat o miscare? Pentru ca in Romania daca abuzul nu e grav tare, aproape de granita penalului, atunci nu prea se pune la socoteala. Multe lucruri de neconceput in alte culturi, si care sunt considerate in mod clar acte de “sexual harrasement”, la noi sunt trecute cu usurinta cu vederea, ba chiar exista o simpatie pentru ele. Suntem noi europeni, dar suntem estici, suntem latini, avem o cultura machista, foarte traditionala din multe puncte de vedere.

 

Miscarea pentru egalitatea de gen 

O sa discut putin despre UK, piata pe care in acest moment o cunosc cel mai bine. Evolutia este incredibila acolo. In ultimii 2-3 ani lucrurile s-au schimbat enorm. Sunt extraordinar de multe initiative ale industriei locale: Creative Equals este probabil cea mai importanta, dar as mentiona si organizatiile SheSays, Women in PR UK sau Women in Marketing UK, care au devenit in ultima vreme atat de vocale si de active, cat si premiile Women of Tomorrow by IPA & Campaign UK care identifica in fiecare an femeile cu potential de lider. Exista si programe interne, in cadrul companiilor. Exista si initiative ale barbatilor, de sustinere a femeilor. Totodata programele globale precum 3% sau SeeItBeIt sunt foarte de impact si in UK, cunoscute si apreciate.

Problemele cele mai mari ale industriei sunt aceleasi ca peste tot: discriminarea (de la cea soft, la abuzuri grave, inclusiv de natura sexuala), diferenta salariala pentru pozitie, expertiza si responsabilitati similare (pay gap) si accesul la leadership (glass ceiling).

Pentru a le rezolva, s-a depasit deja zona de “discutii” – exista guideline-uri ale industriei, coduri de buna practica, certificari etc. De curand de exemplu WPP a publicat un raport privind situatia in companiile sale cu privire la gender equality; desi rezultatele sunt absolut dezastruoase (cu peste 40% pay-gap in JWT si peste 20% in Ogilvy, de exemplu) publicarea acestui raport este un fapt extraordinar, de nesperat acum 2-3 ani. Primul pas pentru a repara o situatie, este sa realizezi ca e ceva de reparat si sa te prinzi cat de mult e de reparat.

Si intreb si eu, retoric... Cate femei din Romania nu si-ar dori un astfel de raport publicat de catre companiile la care lucreaza? Cand este oare realist sa speram la astfel de actiuni concrete si in tara?

Ca ambasador al Cartei Diversitatii in Romania, am pornit discutii pentru a determina un angajament public al firmelor din industrie (agentii si clienti) cu privire la diversitate. Lucrurile se misca greu. Avem inca destul de putini semnatari (un mare BRAVO celor care au facut-o), desi prevederile cartei sunt atat de firesti, de bun simt in anul 2018, si nu implica nici pe departe ceva atat de “drastic” precum publicarea vreunui raport intern. Asta spune foarte mult despre ce se intampla in Romania si unde ne situam fata de UK.

 

Campanii sociale

Cate vreme problemele sunt inca acolo, nu cred ca pot exista “prea multe” incercari de a le rezolva.

Ce deranjeaza cred pe toata lumea este cinismul. Folosirea acestei cauze sociale doar cu scopul castigarii unor premii sau cu scop comercial, fara a schimba nimic cu adevarat. Deranjeaza ipocrizia. Folosirea subiectului pentru un plus de imagine de catre agentii sau companii in care discriminarea femeilor este parte din realitatea de zi cu zi. Chiar am scris despre asta un articol pentru Campaign UK, pe baza unei povesti personale (va aparea in numarul de 8 martie).

 

Empowermentul si brandurile

Aici as raspunde cam la fel ca mai sus: niciun efort nu este de prisos sau neavenit daca este sincer, autentic, si brandurile chiar vor sa schimbe ceva in societate, si nu doar sa castige comercial profitand de aceasta cauza.

Desigur ca avem nevoie de mai mult decat “empowerment”, dar criticilor le sugerez sa-si canalizeze efortul spre a pune in practica alte solutii, si nu spre a discredita ce se face deja. Veacuri de inegalitate si descurajare au produs in randul femeilor un deficit de ambitie; initiativele si campaniile de empowerment (Lean In e preferata mea) sunt deci binevenite pentru a starni in tot mai multe femei acea dorinta de a conduce.

 

Cum sarbatoresti 8 martie

Sunt romanca, deci 8 martie e mai mult ziua mamei decat ziua internationala a femeii. Imi serbez deci mama, mai ales ca e si ziua ei de nastere in aceasta perioada.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Branduri

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related