Piata research-ului fiind una inca emergenta, clientii au in continuare anumite goluri in raport cu utilizarea instrumentelor de research. Totusi, Luca DeNard (Market Leader, Nielsen Romania) spune ca in Romania exista o disponibilitate de asumare a riscurilor si de a testa solutii si formule noi de cercetare. Dincolo de performantele financiare, Nielsen a incheiat anul 2017 cu un nivel foarte ridicat de "client engagement", lucru datorat flexibilitatii cu care compania trateaza cerintele si nevoile partenerilor sai, adauga el.
In ce priveste noutatile din portofoliul Nielsen, Luca mentioneaza un nou instrument de analiza impactului unei actiuni promotionale, Scan-track, care urmeaza sa fie lansat in curand; iar, pe termen mediu, se anunta implementarea la nivel global a unei strategii de dezvoltare digitala care va schimba colectarea si procesarea datelor in cadrul companiei.
Evolutia pietei de research din Romania in 2017
Din perspectiva Nielsen, foarte bine; si nu ne referim neaparat la performanta financiara. 2017 a venit cu multe provocari, proiecte mari si un nivel de "client engagement" foarte ridicat. Cred ca asta se datoreaza pur si simplu unei atitudini foarte deschise catre partenerii nostri, care ar putea fi sumarizata intr-un slogan de tipul "let's try". Piata de research este natural foarte fragmentata si exista mai multe raspunsuri la aceeasi intrebare de business, iar noi am incercat si vom incerca in continuare sa fim cat mai deschisi si flexibili la toate provocarile.
Ca si economia Romaniei, piata de aici este una emergenta. Companiile au decalaje importante in nivelul de dezvoltare si intelegere a instrumentelor de research, precum si in bugetele alocate acestui domeniu.
Totusi, din multe puncte de vedere, in Romania (si, in general, in pietele emergente), nivelul researchului este bine dezvoltat, in sensul in care exista o tendinta de asumare de riscuri si de a testa solutii inovatoare/noi. In acelasi timp, trebuie sa recunoastem ca pietele ca SUA sau Europa de Vest au un nivel mult mai dezvoltat din punct de vedere tehnologic (infrastructura datelor, rapiditate etc.) care permite sa raspunzi mai usor la cerintele clientilor.
Cerintele companiilor. Tipuri noi de nevoi
Cerinta este intodeauna sa livrezi "up to expectations". Orice companie care investeste in research are niste asteptari si are nevoie sa primeasca tot suportul posibil de la noi. Majoritatea research-urilor se concentreaza pe intelegerea consumatorului, big data analytics, evaluarea eficientei actiunilor in-store si, fiind core business Nielsen, suport pe retail audit.
Noi nevoi? Digital understanding! Pe partea asta, suntem mandri sa cooperam cu cei mai mari jucatori online si asta ne permite sa analizam impactul actiunilor online.
Servicii si tooluri noi
Cea mai mare schimbare va veni in curand si se cheama Scan-track. Este un serviciu pe care Nielsen il are in pietele mai dezvoltate si care iti permite sa analizezi in detaliu impactul unei actiuni promotionale.
Avand in vedere nivelul de cooperare cu partnerii nostri, ei au venit catre noi cu cerinta de a dezvolta un instrument care permite o analiza mai detaliata a efortului de vanzare (drivers si ROI). Suntem absolut convinsi ca acest tool este cel mai bun instrument pentru oricine lucreaza in vanzari sau trade marketing.
Clientii de cursa lunga
Avem o baza de peste 150 de clienti recurenti, dar n-as vrea sa intram prea in detaliu :)
Businessul Nielsen in 2017
Considerand doar indicatorii financiari, Romania a fost tara care a crescut cel mai mult in intreaga regiune si Europa.
Nu exista un pattern general in ce priveste businessul provenit de la clienti multinationali/locali. Cativa clienti au avut nevoie sa optimizeze bugetul si cheltuielile, altii au extins cooperarea.
Politica Nielsen in ce priveste dezvoltarea de rapoarte proprii
Avem o serie de produse proprietary, in special in domeniul analizei avansate si al studiilor de consumator. Platforma noastra de Media Marketing Mix de exemplu, studiile sindicalizate Shopper Trends sau Consumer Confidence Index sunt doar cateva din instrumentele proprii pe care le folosim la nivel international si local. O noutate a anului trecut este Rural Romania - primul studiu sindicalizat care analizeaza comportamentul cumparatorilor din mediul rural.
Cele mai mari probleme ale research-ului de la noi
Pur si simplu, turnoverul de personal! In ultimul an a devenit mult mai dificil sa angajezi in Bucuresti, iar cand colegii nostri pleaca in alte companii (de obicei miscarea naturala este catre un client), atunci noi nu pierdem doar o resursa, ci intregul know-how care se construieste in timp. Acest element ne pune multa presiune si devine mult mai complicat sa ai un nivel de "clients' engagement" constant si consistent.
Functia de consultanta
Specificul Nielsen este ca suntem o companie care masoara ce cumpara shopper-ii, nu suntem neaparat o firma de consultanta. Partea de consultanta devine mult mai relevanta in cazul unora din unitatile pe care le avem, de exemplu big data analytics sau consumer research.
Provocari in 2018
Gasirea celor mai eficiente metode de a ajuta companiile sa inteleaga schimbarile accelerate ce au loc la nivelul pietei si al obiceiurilor de consum.
Perspectivele research-ului in urmatorii 3-5 ani
Pentru noi, este vorba de Digital Journey. Nielsen are la nivel global o strategie de dezvoltare digitala care va schimba radical modul in care vom colecta si lucra datele.