Absorbante pentru femeile sărace. Irina Vasilescu: ”Oferim și un strop de demnitate femeilor pentru care menstruația este o umilitoare grijă în plus”

Absorbante pentru femeile sărace. Irina Vasilescu: ”Oferim și un strop de demnitate femeilor pentru care menstruația este o umilitoare grijă în plus”

Menstruația. Un alt lucru firesc pentru care se depun eforturi în  a-l transforma în ceva normal și în mintea oamenilor. Despre astfel de demersuri am scris de mai multe ori la IQads. Inițiativa Period Equity din SUA care încearcă să arate că un absorbant poate fi un obiect de lux pentru anumite femei. Sau ambalajele care demonstrează că femeile nu sunt mutanți și au sânge roșu. Și multe alte îndemnuri la normalitate. Tot către normalitate se îndreaptă și politicile din anumite țări care încearcă să asigure absorbante femeilor. Scoția a lansat un program în acest sens, pe care vrea să îl extindă la nivel național. În România a apărut de curând un semn bun și rar în această privință. 

De la începutul anului,  Pe Stop strânge donații pentru a putea oferi femilor sărace absorbante și, în același timp, dreptul la demnitate. Irina Vasilescu tocmai încheiase un proiect pro bono de șapte ani, la  Revista Arte și Meserii, iar Alexandra Tănase face teme cu copiii din Ferentari de vreo doi ani și gătește din când în când pentru oamenii străzii. Proiectul a debutat în ianuarie anul acesta cu un proiect pilot, când au donat 9 pachete. În februarie, numărul a ajuns la 59, iar acum se așteaptă să poată oferi 100 de pachete lunar. 

Reacțiile au fost copleșitoare - pentru campania de crowdfunding, ne propusesem să strângem modesta sumă de 1000 de lei, din care să cumpărăm pachete pentru 8 martie.

Acum, în ultima zi a campaniei, am strâns peste 19000 de lei de la peste 400 de persoane (inclusiv bărbați), spune Irina. 

 Irina vorbește despre cum a început această inițiativă, care au fost reacțiile oamenilor, cum se promovează o astfel de cauză și care sunt pașii de a porni o conversație despre menstruație, fără tabuuri sau prejudecăți, în România.

 

Cum a apărut inițiativa

Am început în ianuarie anul acesta, după ce în toamnă văzusem un reportaj despre Nadya Okamoto, care face asta în SUA. Nu ne putem asuma, deci, merite pentru originalitatea ideii :) Am aflat apoi că inițiative de acest gen există peste tot în lume. A părut o idee utilă și de bun simț, așa că am adoptat-o. Sprijinul primit de la public ne-a dovedit că nu ne-am înșelat.

Mai mult context - eu încheiasem după 7 ani lucrul la un alt proiect pro bono drag mie, Revista Arte și Meserii, și căutam să-mi investesc timpul liber într-o altă cauză. Iar Alexandra, care a venit în echipă imediat după pornirea proiectului, tocmai a prins gustul faptelor bune de vreo doi ani - face teme cu copiii din Ferentari și gătește din când în când pentru oamenii străzii.

 

Concretizarea

Am început cu un chestionar despre necesitățile femeilor la menstruație - după ce l-au completat suficiente persoane, am putut face o medie și am „construit" pachetul cu necesarul pentru o lună. Am cumpărat 10 pachete și, spre finalul lunii ianuarie, am plecat cu ele în rucsac la Gara de Nord. 

În februarie am revenit la gară, unde ne așteptau de două ori mai multe persoane decât luna trecută, și am mers și în Ferentari, la părinții copiilor cu care Alexandra face teme.

 

Ce își propune Pe Stop. Obiective, planuri

Pe Stop și-a propus să ofere pachete cu absorbante și alte produse de igienă intimă femeilor foarte sărace din București.

Pe lângă a acoperi o evidentă nevoie fiziologică, oferim și un strop de demnitate femeilor pentru care menstruația este o umilitoare grijă în plus.

Ce facem acum? Strângem bani pentru a cumpăra produse (azi e ultima zi în care se poate dona la sprijina.ro/cauze/pe-stop) sau direct produse (toată săptămâna aceasta se pot dona produse în coșurile pe care le-am dus la Dianei 4, Macaz Bar, Manasia și Facultatea de Farmacie); facem pachete; le ducem în locurile unde am găsit femei foarte sărace; căutăm noi locuri unde să ducem mai multe pachete.

 

Donații

În ianuarie, la „episodul-pilot", am dat 9 pachete. În februarie, 59, iar acum ne așteptăm să putem da cam 100 de pachete lunar. Ne întrebăm prietenii implicați în cauze sociale unde am mai putea găsi beneficiare - de obicei, cineva știe pe cineva care sigur ne poate ajuta :)

 

Promovare

Pe Stop a fost foarte ușor de promovat - publicul a văzut, ca și noi, logica demersului și s-a implicat copleșitor de mult. Am primit donații și de la bărbați!

Oamenii sunt mult mai puțin jenați decât credeam - de obicei, majoritatea beneficiarelor sunt foarte deschise, se bucură și nu au rețineri în a vorbi despre asta. Am întâlnit până acum doar 2 excepții mai timide.

 

Obstacole

Am întâlnit un singur obstacol, probabil datorat unei neînțelegeri în echipă, la un centru de noapte pentru persoane fără adăpost unde directorul ne dăduse permisiunea să intrăm, dar asistenta de tură ne-a întors din drum. Între timp, am discutat din nou cu ei și cred că s-a rezolvat, iar data viitoare vom avea acces liber.

 

Reacții

Reacțiile au fost copleșitoare - pentru campania de crowdfunding, ne propusesem să strângem modesta sumă de 1000 de lei, din care să cumpărăm pachete pentru 8 martie.

Acum, în ultima zi a campaniei, am strâns peste 19000 de lei de la peste 400 de persoane (inclusiv bărbați). Asta ne-a convins că nevom putea permite să oferim lunar pachete cel puțin până spre sfărșitul anului - donatorii au transformat un proiect mic într-o campanie solidă, pe care femeile sărace se pot baza, și nu știm cum să ne mai exprimăm recunoștința pentru asta.

 

Politici și în România

Cred că discuția despre menstruație și stat poate porni chiar de la un proiect ca al nostru. Este clar că deschidere din partea publicului există. Piedicile pot fi de ordin birocratic și, eventual, politic - sperăm să ne facem o idee mai clară despre aspectul ăsta pe măsură ce avansăm cu proiectul.

 

Feminismul în 2018

În ciuda faptului că Pe Stop are rezonanțe de proiect feminist, nu mă consider în măsură să decid cine înțelege feminismul corect sau greșit. Cred că trebuie să facem eforturi pentru a deveni o societate care nu (mai) discrimiează după criterii de etnie, sex, orientare sexuală, religie, categorie socială etc. Pe Stop încearcă să amortizeze un aspect care le face femeilor foarte sărace viața și mai grea, comparativ cu alte categorii.

Revin la cum încerc eu să gândesc, de cele mai multe ori îmi iese: non-agresiv, non-extremist, punând raționalul și bunul simț înaintea prejudecăților ispititoare și refuzând discriminările. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related