Adrian Batista, regizorul Românii au talent: ”E mai transparent ca oricând, e un sezon în care nu avem absolut nimic de ascuns și totul e la vedere, deși formatul nu a fost gândit ca un reality show”

Adrian Batista, regizorul Românii au talent: ”E mai transparent ca oricând, e un sezon în care nu avem absolut nimic de ascuns și totul e la vedere, deși formatul nu a fost gândit ca un reality show”

Povestea lui Adrian Batista cu regia a început în toamna lui 2000, când la PRO TV debuta emisiunea ZERO, primul format reality românesc, iar la finalul căruia apărea anunțul prin care se angaja scenarist. Adrian a scris un scenariu, a aplicat și FFW în 2018 unde este regizorul emisiunii Românii au talent.

A făcut reality, main stream entertainment, magazin, emisiuni mici, mari, la PRO TV, la PRO 2 (fostul Acasă), emisiuni în 2 oameni, telenovelă, serial family, sitcom. 

Am cam trecut prin toate. Pentru că am știut că cel mai important e să nu-ți refuzi experiențe și să ai luciditatea să identifici oportunitățile de a învăța și de a evolua pentru a ajunge să faci atât de bine ce-ți place încât cineva să te și plătească pentru asta, spune Adrian.

A făcut și publicitate. Cinci ani a condus creația la Zero Advertising. Iar în 2014 a devenit regizorul Românii au talent. Sezonul 8 incepe vineri, 16 februarie, la 20:30, la PRO TV. Este o ediție care sărbătorește Marea Unire a Talentului. Adrian spune că e un sezon mai transparent ca oricând, în care totul e la vedere, deși formatul nu a fost gândit ca un reality show: 22 de camere au surprins fiecare moment. El povestește despre trecerea de la scenariu la regie, munca în televiziune, culisele din spatele emisiunii, echipa care ajunge și la 170 de oameni, publicitate, emoție, oameni și povești. 

 

Drumul spre regie

Nimic special aici. Nu, n-am ales caseta VHS de pe tavă la tăierea moțului, dar am fost totuși un precoce cinefil. Mai mult am citit însă, așa era pe vremea aia și am și început devreme. De pe la 4 ani. Și am citit vreo 20 de ani până am ajuns să scriu scenarii la Zero Productions.

În toamna lui 2000, a debutat pe PRO TV emisiunea ZERO, cu George Vintilă și Mihai Dobrovolschi, primul format reality românesc. Ca telespectator, mi s-a părut cel mai cool lucru care se întâmpla la noi în acel moment pe TV. Pe finalul uneia dintre primele emisiuni am văzut anunțul pentru angajarea unui scenarist. Aveam un scenariu nu tocmai strălucit scris pe genunchi pentru un examen la facultate și l-am trimis pe adresa emisiunii.

După nici o săptămână eram la mare, scriam primul scenariu pentru ZERO. Mi-a luat atunci 2 zile lungi pentru ceva ce urma să-mi ia maxim 2 ore. Povestea cu regizatul a venit mai apoi din frustrarea clasică a celui care scrie și nu-și vede imaginile din cap pe ecran. Din același motiv am ajuns în scurt timp să și editez ce scriam și regizam. Nu era neapărat ok, erau mai degrabă primele simptome de control freak. Așa a început.     

 

Etape importante

Totul a fost important. Cea mai importantă a fost fără îndoială libertatea pe care o aveam la Zero Productions. Aveam libertatea să nu respect nicio regulă sau rețetă, nu aveam nicio constrângere, nimeni nu-și punea problema ratingului și a profitabilității. Asta făcea ca totul să fie autentic, sincer, diferit. Important a fost și că bucuria procesului m-a ferit de prejudecăți legate de un gen sau altul.

Am făcut reality, main stream entertainment, magazin, emisiuni mici, mari, la PRO TV, la PRO 2 (fostul Acasă), am făcut emisiuni în 2 oameni, cum a fost “X și Zero” în care George Vintilă apărea pe sticlă și restul echipei eram eu, am făcut proiecte în care eram angrenați peste 150 de oameni. Un proiect drag mie e “Marcă înregistrată”, poate și datorită întâlnirii cu Andi Moisescu.

Mai apoi am făcut telenovelă pe “Acasă”, în timpul căreia am lucrat cu Oana Pellea, Răzvan Vasilescu, oameni de la care încă păstram autografe culese în copilărie pe treptele teatrelor. Am făcut serial family, sitcom. Am cam trecut prin toate. Pentru că am știut că cel mai important e să nu-ți refuzi experiențe și să ai luciditatea să identifici oportunitățile de a învăța și de a evolua pentru a ajunge să faci atât de bine ce-ți place încât cineva să te și plătească pentru asta.

 

Scurt moment de publicitate

Zero Advertising era o mică agenție de BTL care făcea evenimente pentru branduri premium și care mai ciupea câte o promoție națională de la agențiile mari. Mai apoi a crescut pe o nișă ușor atipică și făceam de la identități de brand la strategii de marketing pentru produse nou intrate pe piață, design de produs și multe altele.

A fost mai degrabă o perioadă de respiro, dar a fost perioada în care am revenit printre oameni, BTL-ul te obligă să interacționezi direct cu potențialul cumpărător, te obligă să-l înțelegi și să-i vorbești o limbă pe care să o înțeleagă. E un exercițiu bun. Nu ieși neapărat mai luminat din asta și realizezi că n-o să înțelegi niciodată ce-și dorește publicul, dar ți se confirmă că oamenii, dincolo de clasificările pe demografice, reacționează relativ egal la emoțiile primare.

 

La Românii au talent

N-aveam niciun gând să mă întorc. Mi s-a cerut un CV, am fost chemat la un interviu și mi s-a oferit jobul. În mai puțin de o săptămână, plecam în caravana de preselecții. Eram oarecum familiarizat cu formatul, văzusem câteva ediții românești și highlight-urile edițiilor din Marea Britanie și SUA, pe YouTube. Cam atât.

Știam însă că trebuie să fie un produs premium și că e cu și despre oameni. Așa că focusul în primă fază a fost pe visual și pe storytelling. 

 

Cea mai grea parte

Începutul n-a fost cu nimic mai greu decât edițiile următoare, pentru că te lovești de aceleași probleme, ai aceleași provocări și pentru că nicio ediție nu seamănă cu alta, deși pleci de fiecare dată cu aceleași premise.

Un mare plus însă e că echipa e cam aceeași și că de la an la an ai posibilitatea să evoluezi. Sunt oameni cu mulți ani de televiziune și cu pasiune pentru meseria lor și asta face să fie mai ușor.

Provocarea e de fiecare dată “ce facem nou anul ăsta?”, plecăm de la ceva ce a funcționat deja și încercăm să îmbunătățim. De cele mai multe ori ne și iese. Poate și pentru că deși sarcina viziunii creative și de conținut e la mine, nimic nu e impus, totul e deschis dezbaterii și fiecare are posibilitatea ca o parte din viziunea lui, din pasiunea lui să se regăsească în produsul final.

Sunt al naibii de mândru de echipa de operatori, de directorul de imagine și cred că lucrez cu cea mai bună echipă de editori din piață. Dar tocmai asta face ca întreg procesul să fie deopotrivă greu și ușor. Lucrurile se nasc mai greu când nu faci compromisuri. 

 

Echipa

Nu e o producție ușoară, de la stabilirea conceptului sezonului și până la marea finală sunt cam 10 luni în care se lucrează la foc continuu. Sunt însă mai multe echipe în funcție de etapa de producție. E echipa de producție de bază, e echipa de casting, echipele de filmare, echipa de live… Începem câțiva și pe durata înregistrărilor sau a live-urilor suntem cam 170. Posibil mai mulți uneori.

 

Din culise

Nu știu cât se știe despre ce presupune un proiect de asemenea anvergură, dar în sezonul 7 am încercat să trag cortina și să-i invit pe cei de-acasă în culisele show-ului. E o emisiune despre oameni, cu oameni și nu mă refer aici doar la cei care apar pe scenă.

Cel mai greu e de fapt să faci cumva să ajungi să-i cunoști. Pe toți. Să le știi poveștile, să le înțelegi dramele, să-i respecți, să-i ajuți, să te lași ajutat, să fii deopotrivă cu ei, alături de ei, să empatizezi și să gestionezi emoții, ego-uri, bucurii și tristeți. E epuizant, pentru că te încarci cu toate câte ajungi să cunoști despre atât de mulți oameni și asta chiar nu e puțin lucru. 

Vorbesc aici despre concurenți, colegi, jurați, prezentatori, practic de toți cei implicați într-un fel sau altul în aceeași poveste. Poveste pe care mi-am propus să o spunem oamenilor așa cum e, neviciată de rigorile unui show de divertisment și care să fie totuși entertaining pentru privitor. Cam aici e greul.

Aspectele tehnice ale jobului sunt de departe cel mai ușor de rezolvat, e suficient să știi ce vrei, să reușești să te faci înțeles și să ți se împărtășească viziunea și lucrurile se întâmplă.

 

De la concept la finală

Etapele sunt: concept - casting - preselecții - audiții cu public - filmări povești concurenți - montaj audiții -  selecție semifinaliști - semifinale live - finală. Vital e castingul. Ai concurenți, ai show.

Mai apoi magia se întâmplă la montaj, unde chiar spunem povestea show-ului. Live-urile sunt deja o sărbătoare, noi nu facem decât să-i ajutăm pe cei mai talentați ai sezonului să se exprime la capacitate maximă pe scena noastră. Evident că asta presupune implicare și nu ar trebui să fie un secret că punerile în scenă sunt rezultatul muncii echipei emisiunii, dar întotdeauna plecăm de la ideile lor. 

 

Noutățile din 2018

Sezonul 8 e unul cu totul special. E sezonul în care aducem românii răspândiți prin lume laolaltă cu cei rămași acasă, într-o mare unire a talentului. E o călătorie în care vom afla, încă o dată, că avem acel “ceva” al nostru. Nu știm dacă se numește originalitate, creativitate sau ingeniozitate. Dar sigur avem acel “ceva”.

Ce mă bucură e că am găsit români frumoși, optimiști și dornici să revină acasă pe scena noastră. Așa că le-am unit poveștile într-un sezon get-beget românesc. Cred că e cel mai bun sezon de până acum. Asta e cea mai frumoasă parte. Restul sunt detalii…

Da, e mai transparent ca oricând, e un sezon în care nu avem absolut nimic de ascuns și totul e la vedere, deși formatul nu a fost gândit ca un reality show. Am găsit însă oportun să-i lăsăm pe oameni să vadă ce înseamnă de fapt acest show pentru echipă și cât de mult și de serios și cu câtă bucurie se muncește la el de 8 ani încoace.

Nu mai puțin de 22 de camere au surprins în fiece moment filmul întregii întâmplări. A fost și este un efort uriaș la editing, pentru că am adunat mii de ore de material, dar credem că a meritat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related