Tefeliști, tefeliști peste tot. Cum s-a transformat un grup de chat cu 3 oameni într-o publicație online

Tefeliști, tefeliști peste tot. Cum s-a transformat un grup de chat cu 3 oameni într-o publicație online

23 de tineri. Studenți, angajați full-time, antreprenori, liberi profesioniști. Împrăștiați prin Europa. Reunind tot spectrul ideologiilor politice: Libertarieni, liberali, conservatori, centriști și socialiști. S-au întâlnit pe un group-chat de Facebook și s-au hotărât să facă o publicație online. Fără deadline-uri și presiunea audienței. Un loc de dezbatere și dialog care să spargă puțin bula. Așa a apărut anul trecut, pe 1 decembrie, Tefelistul.

”Inițial fiind doar un group chat înființat de 3 prieteni pentru a discuta situația politică din Februarie 2017. Cu timpul, membrii au adăugat în grup persoane în care au avut încredere că pot contribui în mod constructiv la dezbaterile purtate, chatul ajungând în momentul de față la 30 de persoane”, spune Alexandru Țurcan, unul din membrii echipei.

De ce tocmai numele acesta? Au pornit de la acronimul "tineri frumoși și liberi", expresie folosită cu toate conotațiile pe internet (cinism, încântare, furie, entuziasm, neîncredere, speranță) și care înseamnă de fapt tineri care vor o schimbare în România. Și-au asumat ironia cu care este privită o astfel de generație și au mers mai departe.

Ce vor ei? Poate construirea unui nou spațiu public.

Alexandru ȚurcanMia Romano, Gabriel Vanca,  Mihai Gabriel Costea și Mihai Chereji povestesc cum au trecut de la idee și discuții de Facebook la un plan concret, cum funcționează redacția fără deadline-uri, ce surse de finanțare caută și ce spune publicul până acum.

 

Ideea

Mia Romano: Totul a început cu un group-chat de Facebook. Eram câțiva tineri care discutam (și continuăm să o facem) politică, abordam teme sociale și evenimente însemnate din România și din jurul globului.

După câteva luni, pe la finele lui octombrie 2017, Eduard Nicolae Popa a venit cu ideea unei publicații online. Cum toți ne săturasem să postam lucruri doar pe wall-urile noastre de Facebook și să fie văzute doar de un număr limitat de persoane din „ bula" noastră de prieteni virtuali, am acceptat cu rapiditate ideea.

Gabriel Vanca: Entuziasmul a fost foarte mare încă de la început și ne bucurăm că rămâne la fel în continuare. Astfel, după ce am căzut o bună parte din  cei de  pe chat de acord cu ideea lui Eduard, ne-am apucat de treabă și am început sa concretizăm ideea. Am achiziționat un domeniu web, spațiu virtual pentru hosting, am creat o pagină de Facebook și am început sa ne creăm platforma mult dorită cu pași mici dar siguri.

Astfel, pe 1 decembrie 2017, cu câteva articole pe teme de educație, politică, economie și social-cultural, a luat naștere platforma Tefelistul.

 

Greutăți

Mia Romano: Principala greutate, pentru mulți din redacție, este jonglarea vieții de zi cu zi cu activitatea pentru Tefelistul. Pentru că majoritatea ne petrecem o mare parte din zi la muncă sau studiind, am decis să nu ne impunem limite de timp pentru scrierea articolelor sau un număr fix de articole ca și obiectiv lunar. Scriem așadar articole când ne permite timpul liber.

Gabriel Vanca: Această abordare are atât avantaje cât și dezavantaje. Avantajul e că nu scriem doar pentru a avea ceva scris și pentru a atinge un număr pe o tabelă. Astfel, ne permitem să ne concertăm pe calitatea articolelor mai degrabă decât pe numărul lor.

Dezavantajul este că uneori nu folosim timpul liber pe care îl avem pentru a scrie, tocmai din cauza faptului că nu avem acel obiectiv. Acest lucru a rezultat în câteva topicuri interesante care nu au fost abordate la timp și a trecut momentul pentru a scrie despre respectivele subiecte.

 

Echipa

Gabriel Vanca: Momentan, din echipă fac parte 23 de persoane, grupul fiind unul eclectic și reunind tineri între 21 și 35 de ani, făcând parte din diverse categorii sociale și având varii ocupații: de la studenți la angajați full-time, antreprenori și liberi profesioniști.

Membrii redacției sunt împrăștiați în toată Europa, reunind persoane care trăiesc în Marea Britanie, Germania, Franța, Ungaria cât și în marile orașe din România.

Punctul forte al echipei este reprezentat de varietatea de viziuni politice reunite în același loc, incluzând libertarieni, liberali, conservatori, centriști și socialiști, reușind cu succes să se țină deoparte de viziunile extremiste.

Alexandru Țurcan: Echipa s-a coagulat în decursul anului 2017, inițial fiind doar un group chat înființat de 3 prieteni pentru a discuta situația politică din Februarie 2017. Cu timpul, membrii au adăugat în grup persoane în care au avut încredere că pot contribui în mod constructiv la dezbaterile purtate, chatul ajungând în momentul de față la 30 de persoane. 

 

Scopul

Mihai Gabriel Costea: Tefelistul nu este un proiect care să vizeze atragerea publicului într-o direcție anume. Scopul este prezentarea diverselor puncte de vedere asupra unor subiecte, ca model de formare a acestui public.

Spre deosebire de grupurile de persoane care emit concluzii, păreri ș.a.m.d privitoare la diverse teme, dintr-un spațiu separat, echipa de la Tefelistul dorește să coboare în arenă, să provoace socializarea oamenilor care ajung să citească articolele.

Finalitatea poate fi reprezentată de construirea unui nou spațiu public, chiar dacă discursul nostru nu este unul angajat politic. Nu stabilim canoane culturale, însă propunem o metodă de a face pedagogie social-culturală bazată cu adevărat pe dialog.

 

Numele

Mia Romano: Am trecut prin câteva variante, dar toate pornind de la acronimul pentru "tineri frumoși și liberi", pe care îl folosim atât ironic cât și cu sensul propriu, de tineri care vor o schimbare în România.

Au existat mai multe opțiuni pentru numele publicației: de la The Tefelist (inspirat din The Atlantic) până la cea la care am ajuns în final, Tefelistul.

 

Finanțare

Mihai Chereji: Momentan suntem non-profit și self-funded dar vom explora metode de a accepta donații. Flattr.com e un model interesant, unde creatorii de content online sunt plătiți în funcție de timpul petrecut pe siteul lor.

Mia Romano: Deocamdată nu căutăm surse de finanțare pentru că suntem încă la început și aceasta nu este o prioritate pentru noi. Însă nu am refuza oportunități în viitor, atâta timp cât acestea nu ar duce la cenzurarea sau la impunerea unui anumit tip de conținut.

 

Condițiile unei sponsorizări

Gabriel Vanca: Orice finanțare este binevenită, atâta timp cât nu se încearcă controlarea conținutului pe care noi îl publicăm sau al accesului cititorilor la informație așa cum e ea publicată pe platforma noastră.

Mihai Chereji: Vorbind despre publicitate, nu o excludem pe viitor, dar orice colaborare în acest sens cu o companie sau agenție va avea condiții stricte prin care avem control asupra prezentării și asupra produselor cărora le facem reclamă.

Cu siguranță reclamele ar fi integrate în look-ul site-ului. De exemplu, theoutline.com a adoptat un procedeu foarte interesant pentru prezentarea reclamelor și ne-ar face plăcere să ajungem la nivelul acela de integrare al reclamelor în design-ul site-ului.

 

Publicul

Gabriel Vanca: Publicul nostru țintă este cel interesat de politica dincolo de propaganda, indiferent de orientare politica.

E dificil de vorbit de reacții fiind lansați de mai puțin de două luni, însă acele reacții pe care le-am observat până în momentul de față au fost încurajatoare.

Și nu, prin "încurajatoare" nu ne referim la faptul că ni s-a cântat în strună, ci tocmai opusul: am avut reacții foarte variate la articolele noastre și am văzut dezbateri înflăcărate. Ne bucuram ca am avut o reacție atât de polarizantă, acest lucru fiind exact ce ne dorim pentru a stabili acel dialog social de care vă vorbeam adineauri.

 

Promovare

Alexandru Țurcan: Momentan promovăm articolele Tefelistul prin pagina omonimă de pe Facebook, unde, prin prisma calității acestora, am reușit să ne formăm o bază de cititori fideli.

De asemenea, articolele noastre sunt prezente și pe feedul în limba română de pe agregatorul de știri NewsNow.co.uk. Pe viitor ne dorim să experimentăm și alte platforme de social media pentru a ne promova și a ne angaja în discuții cu cititorii noștri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related