Prin toamna, anul trecut, 4 prieteni se pregateau de un co-actionariat promitator; cei 10 ani de discutii si planuri nu fusesera o iluzie, ci s-au transformat intr-un muzeu al iluziilor optice. Radu Schmitzer, fost om de vanzari trecut prin companii precum Christian Tour sau Studio Moderna, alaturi de cei trei parteneri din Slovenia si Croatia, deschid in Praga prima locatie a muzeului, iar doua luni mai tarziu, in decembrie, muzeul se lanseaza si la Bucuresti. Pentru niciunul dintre cei 4, Museum of Senses nu este primul business la care se inhama; fiecare dintre ei avand, pe cont propriu, afaceri in domenii precum: transporturi, constructii si amenajari interioare, entertainment s.a.
Cat despre muzeu, pana sa se apuce de treaba, cei 4 au facut multe vacante impreuna si au luat atractiile turistice la rand. Tocmai asta i-a ajutat in gasirea conceptului potrivit proiectului lor: un loc unde oamenii descopera o selectie de iluzii optice devenite deja populare pe internet. Apropo de productie si design, Alexandru Dabuleanu (designer de obiect pentru studioul AITO) si Sweet Damage Crew sunt cei care au pus umerii la treaba din AFI Palace Cotroceni.
In continuare am vorbit cu Radu si Alexandru, motiv pentru care va invitam sa cititi. Dar inainte de asta, trebuie sa ne punem de acord cu un lucru: un business care depinde in mod direct si absolut de experienta pe care o ofera publicului, este o provocare.
Museum of Senses: ideea si povestea
Radu: Povestea noastra comuna incepe la finalul lui 2007, fiind pusa in practica abia 10 ani mai tarziu. Suntem intr-adevar 4 actionari si prieteni cu experiente diferite, pornind de la logistica, constructii si pana la marketing direct.
Niciunul nu suntem la prima experienta antreprenoriala. Pe langa Museum of Senses avem o serie de businessuri deschise in Slovenia, Croatia, Romania, Serbia. Activam separat in domenii diverse: logistica, transporturi, facility management, constructii si amenajari interioare, entertainment.
Insa am visat cu totii sa intram impreuna intr-o zona total noua, una in care si obiectivele noastre personale sa fie implinite. Avem impreuna (cumulat) 8 copii. Poate ca si din acest motiv am reusit sa vedem si sa cunoastem zeci de atractii si locuri diferite, de pe toate continentele, dar si noi modele de business in acelasi timp.
Bazat pe aceste experiente ne-am dorit un concept care sa ii atraga atat pe cei tineri cat si pe cei varstnici, un concept in care experienta analogica este mai presus decat cea digitala, un loc in care ne putem distra dar putem si invata in acelasi timp.
Un concept in care familiile si prietenii comunica unii cu ceilalti, impartasesc experiente si se distreaza – intr-o lume reala si nu utilizand tot felul de gadgeturi electronice, pozele fiind cele care spun "cat 1000 de cuvinte". Un model de business in care valoarea investitiei materiale este mai putin importanta decat investitia in oameni, un model in care inlocuim targetul zilnic de vanzari cu zambetul vizitatorilor nostri.
Pornind din acest punct, s-a nascut conceptul Museum of Senses – o calatorie distractiva dar si educationala, enigmatica, nebuneasca dar si rationala. Credem ca simtim lumea din jurul nostru, dar ne amintim doar sentimentele.
Praga, apoi Bucuresti
Radu: Am ales Praga ca prim oras, intrucat ne-am dorit un oras care sa satisfaca nevoile primare de business, precum marimea, numarul de locuitori, numarul de turisti, un mare oras european. Si ne-am dorit un oras care sa fie artistic, captivant, emotionant, plin de istorie, magie si iluzii!
Capitala Romaniei a urmat apoi firesc, iar decizia parteneriatului cu AFI Cotroceni a venit ca urmare a tendintelor consumatorului bucurestean cat si a pozitiei de top a centrului comercial.
Ne-am bazat inca de la inceput pe ajutorul lui Alexandru Dabuleanu care a simtit alaturi de noi tematica fiecarei camere, aportul lui in zona de design si amenajare a muzeului fiind considerabil. Sweet Damage Crew sunt partenerii care ne-au devenit rapid si prieteni si cei alaturi de care am reusit sa dam viata peretilor muzeului.
Ne dorim sa continuam si sa extindem colaborarea cu artisti locali avand ca obiectiv dezvoltarea de exponate noi cat si a experientei vizitatorilor nostri.
Alexandru: Aveam o colaborare stransa cu Radu de ceva vreme, in domeniul amenajarilor interioare. Iar el a considerat ca ni s-ar potrivi o astfel de provocare. In urma intalnirilor cu ceilalti asociati am ajuns la concluzia ca proiectul este unul inedit si eram nerabdatori sa-l incepem.
Camerele: cum au fost gandite si sursele de inspiratie
Alexandru: Astfel de muzee mai exista si in alte tari. Iluziile sunt rezultatul anumitor principii din matematica si fizica, cunoscute inca de mult timp. Noi am impletit designul ce ne caracterizeaza cu cateva dintre multele idei de iluzii optice.
Ordinea camerelor a fost gandita in primul rand tinand cont de un flux care te poarta prin diverse stari si senzatii. Am tinut cont de dinamica emotiilor prin care poate trece o persoana: high and low. Daca ar fi sa aleg o camera preferata, oscilez intre Infinity Room si Vortex. Dar o sa spun Infinity Room pentru ca amprenta personala este pregnanta :)
In ceea ce priveste inspiratia, in primul rand, ne-am documentat in ceea ce inseamna concurenta, fiind pentru prima data cand interactionam cu ceva asemanator. Ulterior, lucrurile au venit natural, subiectul fiind unul dinamic, jucaus si cate te lasa sa-ti soliciti o zona ce se abordeaza mai rar in proiectele de arhitectura de interior. Nebunia formelor, a culorilor si a materialelor a fost permisa, iar astfel, rezultatele au fost inedite.
Cui se adreseaza muzeul?
Suntem o destinatie atractiva pentru absolut toate segmentele de varsta, pornind de la prescolari si pana la varstnici. Desi principalul nostru canal de comunicare si promovare este social media, consideram ca traim intr-o lume din ce in ce mai digitalizata, o lume in care ne dorim sa aducem copiii langa parinti. Sa descopere, sa exploreze, sa inoveze impreuna. Deci da, putem spune ca principalul nostru target il reprezinta familiile cu copii.
Impresii de pana acum
Radu: Echipa Museum of Senses Bucuresti reuneste un blend select de personalitati diferite care simt, alaturi de noi, ca tot ceea ce facem este doar pentru cei care ne calca zilnic pragul. Zambetele, satisfactia si uimirea acestora sunt telul nostru comun. Ne sunt marturie deja, in scurta perioada de la deschidere, cele cateva mii de poze, comentarii si review-uri din social media, acesta fiind si principalul nostru canal de promovare.
Ii asteptam pe toti cei care vor sa uite realitatea asa cum o stiu, sa-si armonizeze simturile, pe cei care indraznesc sa simta mai mult si sa-si redescopere simturile, sa paseasca in fascinanta lume a Museum of Senses.