Sorin Trâncă, despre 7 ani de Superscrieri: "Jurnalismul narativ este raspunsul cel mai corect la tabloidizare, click-bait si fake news"

Sorin Trâncă, despre 7 ani de Superscrieri: "Jurnalismul narativ este raspunsul cel mai corect la tabloidizare, click-bait si fake news"

Acum 7 ani, la sfarsit de octombrie, intr-o cafenea de pe strada Polona, Sorin Trâncă era agitat. Se intampla ceva important: pusese la cale, alaturi de Fundatia Friends for Friends, niste premii noi in jurnalism. In perioada aceea, presa trecea prin incercari ciudate. Era un moment al schimbarilor care nu anuntau lucruri bune. Redactii inchise sau decimate, senzationalismul care incepea sa se zareasca si in presa serioasa, moguli media arestati. Momentul nu parea deloc sa ceara niste premii noi in jurnalism. Iar oamenii (concurenti sau jurati) erau destul de blazati si reticenti. 

Si totusi. Era un optimism straniu in seara aceea. Total nefondat. Ca si cum incerca sa razbune ceva. Sorin si cei de la FFFF s-au incapatanat sa mearga pe urmele lui. Presa a continuat sa se schimbe in rau, ca tablou general. In paralel, insa, o forta de reactie incuraja semnele bune. Jurnalismul independent, care prindea contur, oamenii din presa care incercau sa isi faca bine meseria, in ciuda mediului inconjurator. 

Superscrieri a crescut in contextul asta si si-a luat forta din aceasta incapatanare. Sunt o competitie care, de 7 ani, sustine jurnalismul narativ si scrierea creativa de non-fictiune din Romania. Anul acesta, Gala are loc pe 20 noiembrie, la Teatrul National, iar "mini-congresul" are loc pe 18-19, la Apollo111. 

Sorin incearca un bilant, mai jos:

 

Misiunea

Misiunea declarata a programului SUPERSCRIERI este de a incuraja si creste autori care, prin forta scriiturii lor, aduc in fata publicului relatari mai robuste, mai documentate, mai putin frivole, care in final sa poata genera schimbarea unei societati tot mai usor de manipulat si antagonizat.

Prima editie Superscrieri

Atunci cand scrii povesti de substanta, plecand de la realitati concrete, adica long-form, este practic imposibil sa spui respectiva poveste fara sa faci un serios efort de empatie cu situatia <<subiectului>>, sau subiectilor tai. Jurnalismul narativ, ca si literatura de calitate, trebuie sa ofere cititorului un take-out moral, o pozitie a autorului fata de subiectul povestii pe care o relatezi.

Gala Superscrieri, 2012

E o munca de documentare dificila, care uneori presupune chiar si sute de interviuri cu surse diverse, si pe care nu ai cum sa-l faci daca nu esti un om cu o misiune inalta in raport cu specia umana. Nu prea ai cum sa scrii asa ceva - si in niciun caz in forma continua - fara sa crezi ca binele invinge.

Gala Superscrieri, 2013

Din punctul nostru de vedere, jurnalismul narativ este raspunsul cel mai corect la tabloidizare, click-bait si fake news. De asta vrem superscrieri (substativ comun, aici), fiindca e vorba de povesti non-fiction care au implicit o functie de informare corecta, in raport cu jurnalismul fast-food, unde conteaza extrem de putin credibilitatea autorului sau a publisherului, deci accountability spre zero.

Superscrieri, 2014

 

Inceputuri

Am spus cativa ani, spre inceputuri, ca privim "Superscrierile" ca pe un Pulitzer romanesc. Si asta si sunt, acum e din ce in ce mai evident: cel mai important concurs romanesc de scriitura creativa de non-fictiune. Pastrand, fireste proportiile: Pulitzerul are 100 de ani si agrega toate scrierile de top ale natiunii americane, care si ea, prin comparatie cu Romania, este mult mai matura.

Noi avem 7 ani si facem asta intr-o tara in care o carte este considerata best-seller daca trece de pragul de 2000 de exemplare vandute. Deci nu ne comparam cu Pulitzerul, nu avem cum, este doar un fel de a explica oamenilor ce tip de miza - si ce tip de calitate a scrierii - sunt la mijloc.

Gala Superscrieri 2015

Gala Superscrieri 2016

 

10.000 de ore

Anual, programul Superscrieri ne consuma in jur aproape 10.000 de ore in timp efectiv de organizare. Fiindca in acest moment, Superscrieri nu mai inseamna doar Gala Superscrieri, ci inseamna si burse, programe de mentorat, finantare directa, iar anul asta vom avea chiar si un mini-festival - Zilele Superscrieri - pe care l-am descris (sper ca publicul sa aprecieze autoironia) "mini-congres de New Journalism" - si unde vom cauta sa aducem, alaturi de cativa invitati straini si aproape toata comunitatea de jurnalism independent si storytelling, o experienta din care toata lumea sa invete ceva: modele de business, tehnici de crowd-funding, dezbateri si masterclassuri cu jurnalisti reputati, care sa impartaseasca din experienta lor celor ce (inca mai) vor sa invete.

Super-ziceri, 2016

Superscrieri este o constructie extrem de delicata, pentru a adauga unei meserii in care exista extrem de multe puncte de vedere, valoare si sens.

Doar munca de jurizare, intalniri, dezbateri, voting si departajarea finala, inseamna peste 350 de ore ale noastre, iar din feedbackurile de la jurati, inca pe atat.

Jurizare, 2017

Le multumim din suflet celor 12-15 membri ai juriilor, care depun efortul asta an de an pentru a avea o competitie puternica si echilibrata (noi incercam sa nu interferam sub nicio forma cu deciziile juriului, sa ii dam toata puterea de a decide asupra calitatii lucrarilor, rolul nostru in ecuatia asta este acela de secretariat si facilitare).

 

Concursul

Nu in ultimul rand, revin la o idee extrem de importanta pentru noi: Superscrieri este o platforma deschisa oricui scrie, indiferent de redactie, indiferent de publisher, indiferent de conditiile publicarii. Vrem sa lasam acest concurs deschis si democratic, fiindca ceea ce e important pentru noi este sa se scrie materiale de calitate, chiar daca ele apar pe un blog.

Primul print Superscrieri, 2011

Importanta e valoarea materialului in sine, iar criteriile dupa care se jurizeaza sunt publice, pentru fiecare categorie, pe ffff.ro/superscrieri. In plus, facem un efort destul de consistent pentru a tine alaturi de Superscrieri si cititorul, fiindca fara cititor, nu exista nici scriitor.

Sunt cateva premii in care votul si sugestiile publicului sunt esentiale si, deci, investim si acolo timp si bani, pentru ca cititorii sa stie ca parerea lor conteaza.

In plus, exista si aceasta nota efectiva de non-profit a intregii idei a Superscrierilor, in sensul ca noi redirectionam toate veniturile din taxa de participare si vanzarea cartii Superscrieri catre finantarea unor premii, adica banii astia se intorc in comunitatea de storytelleri, sub forma unor beneficii financiare acordate castigatorilor.

 

Prieteni

As vrea sa multumesc in mod expres sponsorilor nostri: BRD - Societe Generale, AVON, ORANGE, FAN Courier, Romanian Business Leaders, Rogalski-Damaschin, Kaufland, Enel, Bitdefender. Faceti o treaba extraordinara pentru Romania, chiar daca stiu ca este mai usor sa aprobati bugete pentru cauze "mainstream", ca plantat copaci, ajutat copii (nu zic ca e ceva rau in asta, doamne-fereste). But this is somehow much bigger si, pe termen lung, produce valoare - pe langa ca are impact imediat in viata noastra, a tuturor.

Fiindca fara WatchDog, adica presa serioasa, vedeti si voi ce se poate intampla in societatea moderna. La fel, extind multumirile noastre fierbinti catre partenerii media (DoR, Scena 9, Republica, CJI, The Institute, Romania Pozitiva, Radio Romania Cultural - si, bineinteles, IQ Ads) si ceilalti parteneri tehnici (Heidi, Editura Publica, Humanitas, Carturesti, TNB, Aural Eye, Tea Forte, ZeList - si multi, multi altii).

Fara toti oamenii astia, doar cu banii pe care i-am putea noi investi in Superscrieri, am reusi sa facem o Gala (si cam atat) din 4 in 4 ani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related