Oamenii așteaptă lucruri și asta e natura umană. Aici își au originea multe dezamăgiri, dar și pașii spre o lume mai bună. E mai rău, însă, când oamenii nu așteaptă. Sau nu se pregătesc pentru ceea ce e inevitabil. ”Unexpecting the expected” s-a numit prezentarea lui Vineet Gupta, Chief Executive Officer DDB Mudra Group, la conferința IAA, care a avut loc săptămâna trecută.
Am vorbit câteva minute cu Vineet, după prezentarea lui, despre felul în care tehnologia schimbă așteptările oamenilor. De altfel, legătura lui cu lumea digitală este una strânsă și de durată. Vineet a fost, la început, Digital Officer DDB Mudra Group, iar inainte de asta, India Marketing Lead pentru Microsoft Advertising. În rândurile de mai jos el vorbește despre curba învățării, necunoscutul prezentului, temerile de viitor și noua generație de creativi.
Creativitatea în Microsoft
Tehnologia îți oferă moduri noi de a face lucrurile. Tehnologia mișcă lumea în alte direcții, o face mai accesibilă, ne ajută să stabilim conexiuni, să rezolvăm probleme reale. Asta m-a învățat Microsoft: cum să folosim bucăți de tehnologie ca să facem oamenii mai activi, cum să conectăm brandurile mai bine cu consumatorii.
Schimbări în lumea digitală
Cea mai mare schimbare din ultimii ani este autenticitatea. Este singurul fel de a face lucrurile. La începutul internetului, dacă îți amintești, toți eram anonimi. Vorbeam în camere de chat fără să știm cine sunt celelalte persoane. Acum, datorită platformelor sociale, nu îți mai poți ascunde identitatea.
Datorită acestor elemente de autenticitate, oamenii sunt mai deschiși unii cu alții, și cred că brandurile ar trebui să replice aceeași filosofie. Cum pot să fie autentice? Chiar dacă mesajele lor sunt adresate maselor de consumatori, la finalul zilei trebuie să își dea seama cum pot relaționa cu fiecare individ.
Brandurile trebuie să fie ”ele însele”, să aibă sens, să fie accesibile consumatorului, să asculte, nu doar să vorbească. Acestea sunt schimbări fundamentale în organizații.
Cum se adaptează companiile
E un teren nou pentru toată lumea, așa că avem o curbă a învățării. Sunt unele branduri care fac față bine acestor schimbări, altele încearcă să țină pasul. Nu e ușor. Toate însă încearcă să înțeleagă această lume nouă. Sunt organizații care le ajută să facă asta. Bineînțeles, industria de advertising, companiile de tehnologie.
Lucrurile evoluează într-un ritm atât de accelerat, încât nimeni nu poate spune că e înaintea acestei curbe, este un proces constant și continuu de învățare.
Temeri de viitor
Cea mai mare temere... Știi, este un nivel al complexității cu care vine tehnologia. Nu e un spațiu în care toată lumea se simte confortabil. Sunt oameni care îmbrățișează tehnologia și sunt alții care continuă să o chestioneze: are sens sau nu? Frica mea ține de cei din urmă. Nu are niciun rost să o chestionăm. Este o realitate. Viitorul va fi tehnologic. Așa că mai bine înveți cum să o folosești, decât să crezi că nu, nimic nu se va schimba.
Trenduri
Cel mai mare trend are legătura cu personalizarea. Există diferite canale pe care operează organizațiile și provocarea e cum faci ca toate canalele acestea să se întâlnească. Cum înțelegi consumatorii diferiți. Înainte, brandurile își segmentau targetul în funcție de indici demografici, dar acum există multe alte feluri de a-ți segmenta audiența. Aici o să se investească mult, în viitorul apropiat. Data, real-time, analytics.
Ce nu mai funcționează din metodele tradiționale
Nu cred că putem vorbi de ceva care nu mai funcționează, dar dacă privim lucrurile izolat, atunci nu va funcționa. Trebuie să continuăm să facem ce știm mai bine, pentru că asta nu se schimbă, dar trebuie să le adăugăm în ”marele blend”. Agențiile de publicitate nu mai pot face doar reclame.
Prezentul
Est foarte mult ”necunoscut” în această fază. Cel mai important este să trecem peste frica de necunoscut. Așa va rămâne această etapă în istorie. Este vorba despre disruption și cum să găsești sensul în toate astea. Când oamenii își vor da seama de asta, lucrurile se vor îmbunătăți.
Este foarte important să te înconjori cu oameni potriviți, pentru a face față schimbărilor. Nu doar oameni din publicitate, ci oameni din diferite domenii, tinerii care încearcă să facă multe lucruri acum, start-up-uri... În India apare un start-up la fiecare minut. Trebuie să fii sigur că ajungi la ei și că le înțelegi propria perspectivă asupra lumii. Tinerii văd lumea mult diferit de noi.
Noua generație de creativi
Ei înțeleg mult mai ușor ceea ce se întâmplă, pentru că ei s-au născut în era digitală, spre deosebire de noi, care am fost expuși și la forme analog și digitale. Pentru ei, o astfel de gândire, în mediul tehnologic, este mult mai naturală. Așa că pot veni cu soluții organice, fără să trebuiască să își mute vechile feluri de a gândi în contextul nou. Au un fel nou de a face lucrurile, fără efort.