Stiti ce se intampla? Invidia e ciudata. O data ca e mica, urata, rea si distructiva - iar a doua e invidia din publicitate. Bine, hai sa nu picam in extreme. Sunt, desigur, si publicitari care nu stiu sa se trateze de oftica prin creatie. Dar de asta suntem noi aici, sa va reamintim: oftica nu e fatala, chiar deloc. Trebuie s-o iei cu binisorul, s-o intelegi, s-o mangai pe cap si sa-i arati ce poate face pe meleaguri mai constructive: cum ar fi, de exemplu, un brainstorming.
Eugen Suman spune cu gura lui, fara sa-i tremure glasul sau sa-i crape obrazul de rusine: in fiecare an sunt campanii care starnesc in el focul acrisor al ciudei. Totodata, zice ca la fel de bine inveti din succesele altora, ca din greseli.
In traducere tabloida: „AROGANTA lui SUMAN!! Vezi CUM Presedintele ADC*RO face scapata INVIDIA PUBLICITARA si ne lasa DOAR AMBITIA. Rusine!”.
Si, daca tot ati ramas doar cu ambitia, inscrierile pentru FIBRA sunt deschise pana pe 5 noiembrie. Haidem, ca unui invidios nepregatit chiar n-are cum sa-i stea bine.
Invidia de prima oara
O sa dau raspunsul pe care o sa-l tot auziti daca lumea raspunde cinstit la intrebarea asta: “American ROM”. Si a functionat in doi pasi. Cand am vazut spotul, mi-am zis “wtf, ce-i prostia asta?”
Si cand am vazut campania in intregimea ei, ca sa zic asa, a fost un moment din ala, de bec aprins deasupra capului, de “Now I get it!”. Impresionant ca au avut un client atat de misto si deschis sa riste, impresionant ca a functionat si in vanzari (parca a luat si effies, correct me if I’m wrong) (n. red. da, a luat), impresionant ca a avut cel mai mare succes al publicitatii romanesti din toate timpurile la festivaluri.
Campanii smechere, deci enervante
An de an exista cateva campanii care rup tot si in vanzari, si in festivaluri. Deci momentul ala de “%&$%*” e constant in viata publicitarului. De multe ori, nici macar nu e “de ce nu mi-a venit mie asta?” ci “cum naiba s-au gandit la asta?” N-are sens sa enumar aici un sir aproape infinit de campanii extrem de bune.
La mine invidia nu e niciodata pe negativ, cum vad pe la colegi de industrie. La mine oftica e constructiva. “Vreau si io / Pot si io / Fac si io” si nu “e ghost, stiu eu mai bine, ca eu n-am vazut campania asta”. In general, mi se pare ca e foarte multa invidie negativa la noi in industrie; ca daca ar fi din asta pozitiva, n-ar fi doar una, doua agentii in top, am creste toti exponential.
Dar cand tu nu vrei sa inveti nimic din succesul altora, te acresti ca tu n-ai, apoi inventezi scuze si dusmani invizibili, normal ca n-avem unde sa mergem. Ca sa revin la subiect, pot sa-ti zic ca n-a evoluat in timp faza cu invidia. Mereu m-a ambitionat.
Unde se vede invidia?
In work mai bun. Acolo se canalizeaza. Au facut altii si eu n-am facut? Pai, god damn it, sa fac atunci. Nu e vina altora ca fac treaba buna, e vina mea ca nu sunt inca acolo.
De fiecare data dupa Cannes, ma intorc cu ambitie cat pentru tot anul. Cand vezi nivelul la care s-a ajuns in alta parte, n-ai cum sa nu vrei sa fii si tu acolo.
Cel mai bun lucru care a iesit din invidie
Ambitia.
Publicitari demni de invidiat
Dobre, Botan si Ioana Filip pentru campaniile care-ti bubuie capul, Jorg pentru optimism, ambitie si constanta, Mihnea si Frinculescu pentru inspiratia pe care au dat-o nu doar colegilor din Publicis, ci tuturor din industrie, Gongu pentru cum vine de unde nici nu te-astepti si te trezesti cu o campanie despre care vorbeste toata Europa, Serban pentru cele mai misto spoturi TV din RO.
Cum planuiesti sa-ti gestionezi mai bine invidia pe viitor?
Hai sa nu va raspund la intrebarea asta si sa va zic altceva: imi doresc sa fiu mult mai invidios decat sunt acum pe campaniile din RO si sa fie mai mult de doua agentii care sa-mi starneasca invidia asta. Si imi doresc sa fac eu invidiosi mai multi oameni decat am facut pana acum. Asa sa ne-ajute inspiratia pe toti.
Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative.
Festivalul este organizat de IQads, platforma media dedicata industriilor creative din Romania.