Ce mai face Carioca: "Aruncam totul in lupta pentru fiecare proiect - si la figurat, si la propriu. In paranteza fie spus, am pierdut o camera Hasselblad + accesorii in mare, la un proiect cu buget mic"

Ce mai face Carioca: "Aruncam totul in lupta pentru fiecare proiect - si la figurat, si la propriu. In paranteza fie spus, am pierdut o camera Hasselblad + accesorii in mare, la un proiect cu buget mic"

Elvetia, Franta, Polonia, Italia, Germania, Marea Britanie, Statele Unite, Canada, Mexic, Columbia, Africa de Sud, China si tot asa, cat te tine scroll-ulMulti cetateni ai planetei isi plimba ochii pe creatiile oamenilor de la Carioca, care inca traiesc si muncesc in Romania, bine reprezentati fiind si in alte 9 zone ale globului. In schimb, ultimele doua proiecte romanesti ale studioului de care stim noi sunt Primus - "Filantropi" semnata Rusu+Bortun (2016) si La Minut - "Mustarul numarul 1 al Romanilor" de la Jazz Communication (2017). "De ce nu lucreaza clientii romani cu Carioca" e o intrebare pe care Andrei Stoleru (Creative Director) a intalnit-o si la panelul despre craft de la FIBRA, unde s-a stabilit de comun acord: clientul nostru inca percepe craftul ca fiind scump si, dupa toate masurile, irelevant. Intre timp, cei de afara au alte pareri si umplu vreo 90% din timpul de lucru al echipei Carioca (acum, de vreo 22 de oameni). Pornit in 2006 de Dragos Coman, Dragos Traistaru si Andrei Stoleru, studioul a inceput sa castige premii si notorietate cam 3 ani mai tarziu; tot pe atunci i-am intors si noi cu intrebarile. Se feresc sa nominalizeze proiecte preferate si semneaza orice doar cu "Carioca". Ce ne mai zic in rest, imediat mai jos:

 

Carioca, de la inceput

Sunt bune interviurile astea ca iti mai aduci aminte cum ai facut de ai ajuns intr-un punct, noi deja avem 12-13 ani de activitate, intr-un fel mai aude lumea de noi, ca suntem din Romania, Bucuresti. Am pornit Carioca in perioada “flamboyant braziliana” a industriei, 2006-2007. Inca se facea print mult si asta probabil era un drive bun pentru toate materialele printate. Noi in perioada aceea am reusit sa alcatuim un portofoliu competitiv chiar pentru ce se intampla in afara, asta chiar ne-a ajutat mult la ceea ce a urmat.

In rest, credem ca ne-a ajutat si faptul ca am fost primii care am schimbat putin industria foto de atunci. Pe atunci nu exista ca fotograful sa predea produsul final.


Proiecte personale / Death by Diamonds and Pearls


Proiecte personale/ Portrete

Pe langa ca am schimbat acest concept si am impus un standard, noi am implementat si ideea de serviciu complet pentru visualurile still. De la treatment / productie / foto / postproductie. Lucru care ne defineste si azi, chiar daca lucrurile s-au mai extins pentru noi si in CGI / Motion. Bineinteles, experienta noastra ca art directori a contat si conteaza si acum.

 

Evolutia

Cum ziceam, structura lui Carioca nu s-a schimbat, s-a imbunatatit cu alte departamente in decursul anilor. Avem departament de productie, departament de CGI, departament de postproductie, departament financiar, departament de motion, directori de creatie, fotografi.

Avem acum partea de video pe care o dezvoltam tot mai mult, astfel incat putem spune ca in curand vom avea un studio complet, care sa acopere si cele mai complexe proiecte. De la filmari simple, pana la integrari de elemente de filmare cu CGI sau efecte din postproductie.

Suntem siguri ca experienta drumului parcurs pe fotografie si grija pentru fiecare detaliu ne vor duce exact unde trebuie. Suntem deschisi noilor provocari si dornici sa facem lucruri speciale si in aceasta directie - si suntem siguri ca acest segment, avand in vedere cum a inceput si cat de repede se dezvolta, va ajunge unul dintre puternicele motoare de creatie din Carioca.

 


Agentie: McCann Worldgroup Rome; Client: Poste Italiene


Agentie: Rusu+Bortun; Client: Primus/Patru Maini

Ca echipa, am pornit 4 si acum suntem undeva la 22 de colegi. Responsabilitatea este acum impartita la mai multi - noi, la Carioca, cu totii suntem responsabili de cum arata ce facem, de calitate. Calitate care nu trebuie sa fie buna, trebuie sa fie exceptionala. E fun intr-o echipa mai mare, mai ales in teambuildingurile si petrecerile anuale Carioca, unde putem spune ca impunem un standard an de an.

Una dintre realizarile lui Carioca este ca a devenit un loc de munca care implica vizibilitate internationala si locala. Este, fara indoiala, cool sa lucrezi intr-o companie care este cunoscuta in proportie foarte mare worldwide in domeniul in care activeaza. Iar domeniul este unul chic… advertising.

  

Sa lucrezi intr-un mediu extrem de competitiv, sa vezi ca nu sunt balauri altii din afara, sa observi palpabil ca doar munca si talentul conteaza la castigarea un pitch, sa vezi ca esti respectat worldwide si local si ca doar munca ta prezenta conteaza si face ca alte proiecte sa urmeze, este ceva.  

In rest, pentru cei care nu stiu de noi, am luat an de an cu noroc si talent niste Cannes-uri, cu Epica o ducem bine, suntem in rankingul de la Luerzer's in top, lucram de la Est la Vest, din China/Vietnam pana in USA/Mexic/Canada. Suntem pe carioca.ro


Parteneri: Visualeyes si Rod Communication Zurich

 

Proiecte & clienti

Oportunitatea de a lucra 90% din an pentru proiecte din exteriorul Romaniei face ca experienta echipei si nivelul calitativ sa creasca permanent. Suntem intrebati care sunt proiectele cele mai importante pentru noi. De fiecare data spunem ca, pentru Carioca, nu exista vreun favorit sau un criteriu care poate face ca implicarea noastra sa fie mai mare sau mica.

Toate pentru noi sunt foarte importante, aruncam totul in lupta pentru fiecare proiect. Putem spune asta si la figurat si la propriu. In paranteza fie spus, am pierdut o camera Hassel Blad + accesorii in mare, la un proiect cu un buget mic. In domeniul acesta imediat se duce vorba despre orice proiect, oamenii circula de la o agentie la alta, dintr-o tara in alta. Deci tot timpul trebuie sa faci lucruri exceptionale.

Criteriul estetic sta la baza tuturor deciziilor noastre. Indiferent de unde vine un proiect, indiferent cat de creativ este, daca nu are bugetul minim necesar pentru a putea fi realizat, noi nu-l luam. Poate pierdem bussines pe termen scurt, dar pe termen lung credem ca pozitia asta ne avantajeaza. In rest, creativitatea nu se manifesta diferit in Romania fata de ce se intampla afara.

 


Agentie - Mullen Lowe SSP3; Client - Aguila (AB InBev)

Noi avem marele avantaj ca agentiile sunt clientii nostri, mai exact echipele de creatie si artbuyerii. Deci oameni instruiti si cu care poti discuta argumentat orice.

Parcurgand tot fluxul decizional agentie / client final, un brief, un concept ajunge la noi destul de slefuit. La noi ajunge partea frumoasa din tot angrenajul, parte care noi trebuie s-o facem si mai frumoasa / logica vizual / stilata / cu personalitate. Conceptele sunt ca niste bebelusi ai agentiilor; din cauza asta, cum spuneam, nu avem cum sa fim mai atasati de unele proiecte, toate sunt deosebit de importante pentru ca au in spate timpul fiecarei echipe, multa munca back and forward.

 

"Notorietatea"

2006-2008 au fost anii in care se lucra mult in industria din Romania. Noi din ce am vazut, cam ce faceai se cumpara. Perioada aceea ne-a ajutat sa punem bazele portofoliului nostru cu care, incepand din 2009, am iesit in afara. A coincis cu criza globala; probabil preturile competitive, talentul si norocul s-au mulat perfect pe acea perioada si au contribuit la vizibilitatea noastra in afara.

Munca noastra este cea mai buna reclama pentru noi. Dar folosim cu mare entuziasm Facebook, Behance, website, aparitii in diverse publicatii de profil. Suntem la carioca.3 din punct de vedere site. Site-ul este foarte important si, din cauza ca lucrurile evolueaza, trebuie inlocuit. Cam la 4 ani, noi il schimbam ca arhitectura. Festivalurile au si ele aportul lor, bineinteles.


Agentie - Martin Agency; Client - Renault France

 

Credite: Carioca

Studioul are niste principii care le-a urmat de la inceput si care le metine si pentru viitor. Intr-adevar, intotdeauna semnam cu Carioca orice lucrare a noastra. Este, pana la urma, un lucru firesc, atata timp cat orice produs al nostru este muncit si gandit la comun.

 

Dezvoltarea businessului

Din punct de vedere business, o ducem ok. Am avut sansa sa nu avem fluctuatii de cashflow; avem, sa zicem, acel confort financiar ca firma care ne permite sa ne concentram strict pe proiecte si nu pe lucrurile inerente de zi cu zi din punct de vedere financiar.

Nu inseamna ca intoarcem banii cu lopata in nici un caz, dar avem banuti sa ne facem treaba,  cand e cazul de lucruri neprevazute. Facem si noi forecasturi, analize anuale si semestriale, suntem chibzuiti in general cu tot ce facem. Faptul ca lucram worldwide ne ajuta bussines-wise foarte mult. Atunci cand o piata se simte rau alta merge mai bine si tot asa. De exemplu, in trecut noi lucram mult in Rusia, de 5 ani nu am mai facut nimic cu ei.

Carioca are mult potential, ca brand, ca posibilitati de wing-uri. Ne place sa spunem despre Carioca ca este o firma cu viata, cu energie. Nu suntem blazati deloc, suntem foarte atenti in jur, ne adaptam permanent, dar pastrand principiile noastre de baza, si suntem deschisi la idei noi venite din afara.

 

Viitor

In perspectiva, avem o lista de proiecte relationate Carioca si nu numai. Avem multe planuri de viitor, proiecte mai vechi care au deja structura facuta, doar trebuie sa le implementam, sa continuam sa crestem organic Carioca mai departe.

E greu sa vorbesti de ce va fi, ce frumos va fi. Ca structura, noi suntem formati sa vorbim la prezent despre ce facem; mai bine spus, proiectele noastre sa vorbeasca despre noi. 

Cat despre Inhale, nu este un proiect sistat. Sa spunem ca este cumva in faza de "restructurare".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related