Avem si logo pentru centenarul Marii Uniri de la 1918. Ca orice concurs public, logo-ul castigator al celor de la FCB a avut de intampinat, dupa terminarea procesului, cea mai grea proba. Parerile romanilor. In mod traditional, au fost reactii de toate felurile, de la ordinea culorilor din drapel, la stilistica, parodii sau utilitatea unui astfel de demers.
Am vorbit cu Claudiu Dobrita, Creative Director, FCB Bucharest, despre culisele facerii acestui logo. Care sunt temerile cand participi la un concurs de logo-uri publice, de unde incepi in fata unei asemenea teme monumentale, care au fost etapele de documentare si creatie, prin ce variante de concepte si idei au trecut pana a ajunge la marea hora.
Cu precizarea apasata ca toata lucrarea e pro bono, ne-a raspuns dupa cum urmeaza:
Cum v-ati decis sa participati. Argumente pro si contra
Amestecate. Primul gand a fost ca o sa trecem prin acelasi proces rusinos al logo-ului Bucurestiului, ca e riscant, ca daca nu iese bine o sa iasa prost, ca, evident, “afaceri cu statul”. Apoi ne-am zis hei, 100 de ani de la Unire, target: Romania. Ne bagam.
Brieful
A sunat scurt si la obiect, cu accent pe viitor, cu un ton optimist, de aniversare mai mult decat de comemorare, cu un inventar al sensibilitatilor si precizarea apasata ca toata lucrarea e pro bono.
De unde incepi sa abordezi o astfel de tema serioasa
De la prezent. Unde am ajuns in tot timpul asta. Ne-am uitat din mai multe perspective la context si am realizat ca suntem mai degraba in cel mai bun moment al nostru ca tara, ca popor, din ultimii 100 de ani. Geopolitic, social, hai si economic, cu toate bubele-n cap, ne e mai bine acum decat acum 20, 40, 60 de ani.
Apoi am realizat ca cel mai misto lucru e ca am facut asta impreuna. Am ramas impreuna si am participat impreuna la toate schimbarile si, mai mult decat atat, ca tot impreuna va trebui sa fim si de acum inainte, indivizi diferiti, cu educatii, venituri si afinitati politice diferite.
De aici concluzia a fost ca de fapt unirea nu se aniverseaza, ci se demonstreaza in fiecare zi. Asa a aparut manifestul celor care fac unirea, adica noi, noi toti, impreuna. IMPREUNA a fost si cuvantul cheie in dezvoltarea ideii.
Etapele de creatie
Noi nu am cautat niciodata doar un logo. Aveam nevoie de o ancora strategica, de gandul care sa ne duca la executie, care sa sustina un mesaj si sa genereze o campanie.
Am stat de vorba cu antropologi, economisti, sociologi, am studiat campanii similare ale altor tari pentru a vedea cum au ajuns altii la adevarul suprem in materie de relevanta pe un asa subiect, cu un asa target.
Sensibilitati
Am simtit ca e important sa fie despre viitor, optimist, pozitiv, cu un mesaj de incluziune, de celebrare impreuna a unor valori mai mult decat o comemorare cu coroane de garoafe. Alea se vor face oricum, inevitabil.
Cea mai grea parte
In primul rand a trebuit sa tinem cont de faptul ca exista deja o platforma politica a carei nume era perfect pentru acest eveniment, si anume “Romania 100”, deci nu era o varianta.
Apoi, dincolo de specificatiile tehnice implicite care tin de vizibilitatea pe diverse materiale, ne-am dorit un logo modern, viu.
Am avut inclusiv o propunere cu un logo format din elemente care nu erau niciodata aceleasi, dar forma ramanea aceeasi, un logo interactiv care presupunea o campanie de constructie etc.
Apoi am avut o propunere care includea un simbol din opera lui Brancusi, sinonim cu Romania in lumea buna.
Logo-ul care a castigat a intrunit insa toate elementele specifice unui astfel de demers, cu atatea milioane de “stakeholderi” cu un cuvant de spus, adica romanii.
Cum v-ati pregatit pentru reactii
Nu ne-am pregatit altfel decat o facem de obicei, si anume luandu-ne munca in serios. Am discutat cu specialisti, dupa cum ziceam mai sus, am avut o strategie, un concept coerent si actionabil - prezentarile sunt publice, de altfel - si am executat in creatie in echipe de art directori si graphic designeri absolventi de arte plastice.
Avem un head of art cu doctorat in asa ceva, stim ce facem si despre ce vorbim. Am prezentat in fata unui juriu format din specialisti si am castigat votul publicului.
Am citit de toate: critici nemestecate din partea unor persoane care, invitate sa vorbeasca despre asta de pe margine, au cazut in plasa in loc sa-si decline competentele. Comentatori de facebook, revizionisti cu povesti personale, grupuri, dregatori, multime. Titluri de ziar stridente cu un continut mediocru si nedocumentat. Dar nu e nimic nou si asa se intampla cand anvergura e atat de mare.
Ordinea culorilor din drapel
Le-am raspuns deja si explicatia se afla si pe pagina Ministerului Culturii.
Invataturi
Ca e mai bine sa participi decat sa stai deoparte. Si ca e si mai bine sa castigi.