[Ura in vremea bulelor] Laura Nedelschi: Rufele sa stiti ca si le spala toata lumea - si divortatii, si homosexualii, si toate rasele Pamantului, si familia traditionala

[Ura in vremea bulelor] Laura Nedelschi: Rufele sa stiti ca si le spala toata lumea - si divortatii, si homosexualii, si toate rasele Pamantului, si familia traditionala

Si depinde de fiecare brand daca doreste sa vorbeasca despre detergent sau problemele de gen din gospodarie, adauga Laura Nedelschi, Creative Director Kubis Interactive. Oricum, in ultima perioada, spune ea, mai poti vedea la TV si barbati care spala vase sau azi, de la masa cu salam, mai poate sa lipseasca ba tata, ba mama, fara sa banuiasca nimeni ca a fugit in lume din amor nebun.

In ceea ce priveste noul val de ura care incinge planeta, Laura crede ca este doar roata istoriei, care se invarte. O evolutie fireasca:

E cu noi mereu si are un cerc fantastic de exact, care se intoarce si e mereu implacabil. Si chiar se cheama "paradoxul tolerantei" cercul asta.

Despre bulele care se intalnesc la coada sau la sedintele cu parintii, mesajele politice ale brandurilor, frica, ziduri si social media, in randurile de mai jos:

 

Un nume pentru ura noastra

Ca de obicei in cazuri de genul asta, nu cred ca e o noutate reactivitatea asta. E o roata a istoriei care se tot invarte, in functie de perioada.

Poate ca acum cateva sute de ani persoanele neintelese, cele care actionau in afara normei, erau victimele vanatorilor de vrajitoare (apropos, ultima vanatoare documentata a fost doar acum vreo suta de ani, intr-o tara vecina cu a noastra).

Azi persoanele din afara normei majoritatii (care poate fi totusi o situatie temporara, ca regula istorica) sunt luate peste picior, primesc politete rece, standarde duble sau piedici efective, prin chichite legale.

Eu nu cred ca e o intoarcere la inceputuri. Cred ca e parte din evolutia fireasca (nu aruncati cu pietre...). Si nu e "mai intensa ca niciodata". Suntem noi mai expusi, pentru ca e trimisa catre fiecare dintre noi pe mai multe canale  decat au fost vrodata in istorie.

Dincolo de canalele media organizate, sunt canalele personale. Cele cu mai multi vieweri, de la influenceri mari - pana la cele la care familia sau grupul mic de prieteni sunt expusi. Azi nu mai e nevoie sa ne intalnim sau sa ne intrebam unii pe altii ce pareri avem. Azi aflam de parerile celorlalti si fara sa intrebam.

 

Semnele "revenirii"

E un val nou? ma intorc la ce am scris mai sus. Ce inseamna nou? Ca are cinci ani? Pentru mine poate e mai vechi, ca primele manifestari pe care le inghiteau greu vecinii poate le-am avut acum 10 ani...

Intoleranta exista si cand au aparut primii crestini, si cand au fost primele cruciade. Si cand era interzis partidul nazist in Germania - dar si cand nazistii aflati la putere faceau lagare de concentrare.

E cu noi mereu si are un cerc fantastic de exact, care se intoarce si e mereu implacabil. Si chiar se cheama "paradoxul tolerantei" cercul asta.

Intoleranta apare ca reactie la alte intolerante. Feminismul a inceput cu sufragetele care voiau sa voteze - cerand finalul unei discriminari. Azi feminismul cere deseori discriminre pozitiva...

 

Interactiunea

E greu sa raspunzi la asemenea intrebari fara sa treci din rol de profesionist in rol personal. In rol de profesionist, stiu ca manifestarile traditionaliste sunt amestecate cu cele moderniste. Ca nu exista oameni albi sau negri.

In rol personal, stiu ca am prieteni care sunt gay si nu o spun, pentru ca le e frica sa nu fie judecati - asa ca ne prefacem ca e un secret. Ca am auzit asta iarna in Piata Victoriei, la proteste, remarci de tipul "o lesbiana imputita, da-o dracului", sau am vazut oameni care il citau cu lejeritate si familiaritate pe Becali, uitandu-se urat la cei care isi aduceau copiii la proteste.

Stiu ca sunt sanse de peste 50% ca tatal sau unchiul sau bunicul tau, al celui care citeste randurile astea, sa fi votat macar o data cu "ailalti", iar tu sa mori un pic de ciuda pe dinauntru chiar acum. Intalnesc astfel de manifestari in offline si in online zilnic. In rol de profesionist si in rol personal.

Si interactiunea e fix aia care aleg cele doua parti ale dialogului sa fie: toleranta sau intoleranta. E toleranta atunci cand politetea si intelegerea primeaza, si intoleranta atunci cand cel care nu accepta are o bariera personala in a intelege, considera ca reperele lumii sale sunt agatate de acel concept pe care nu il accepta - si basta.

 

Concluzii

Nu prea inteleg reaparitia asta... din nou zic: poate unii o vad de sase luni. Poate pentru mine e acuta de cinci sau de zece, sau (pe alocuri) dintotdeauna daca am fost o persoana care nu prea a dat doi bani pe norma. Dar aici e problema mea personala si mi s-a parut mereu o dovada de delicatete pentru timpul, ochi si urechile celorlalti sa nu imi spal rufele personale in public.

 

Cat de inchisa/deschisa e bula ta?

Asta cu bula ma face mereu sa rad. E ca wall-ul de Facebook. Nu-ti mai convine nimic din ce vezi acolo dar nu te prinzi nici in ruptul capului ca TU ai facut wall-ul ala sa arate asa. Fix asta e si cu bula. Nu-ti convine "bula", pai atunci fa ceva, iesi la o bere pe o terasa din Militari cu niste oameni pe care ii cunosti vag, urca-te in autobuzul ala care trece prin Colentina si asculta ce zic oamenii, ia metroul pana la gara, stai de vorba cu alti oameni, fa pentru o saptamana alt job decat jobul tau obisnuit (fii ghid, fa curatenie in case, fa taximetrie, spala vase intr-un restaurant, fii asistenul personal al cuiva, lucreaza la McDonald's).

Da, probabil ca o sa zici aaa,dada, suna cool - dar nu ai sa faci asa ceva niciodata, pentru ca ti-e frica ca poate te deprimi, ca poate pierzi timp (??), frica / rusine ca te vede vecina mamei tale si barfeste in tot blocul,  frica sa nu te doara, sa nu te impunga...

Si uite-asa, tocmai ai inteles ce simt intolerantii. Frica, frica curata! Bula nu exista, exista zona de confort si reperele personale. Cand sunt toate astea sunt la tine si stii ce sunt, nu ti-e frica. Doar cand sunt doar pe la vecini, prieteni si parerile lor, iti e frica de mori!

 

Efectele asupra publicitatii

Sper ca fiecare brand (adica om care are treaba cu un brand) o sa isi vada de treaba lui si o sa zica doar ce e firesc sa zica. Rufele sa stiti ca si le spala toata lumea - si divortatii, si homosexualii, si toate rasele Pamantului, si familia traditionala. Cat de firesc i se va parea unui detergent sa considere ca asta e un subiect pentru el - asta e treaba fiecaruia si e de discutat de la caz la caz.

 

Online-ul

Nu prea cred ca ajungi in online doar la toleranti. Toleranti cu ce? Ca intoleranti tot suntem toti in legatura macar cu ceva mic, pana la urma. Chit ca suntem intoleranti cu intolerantii si tot o facem macar uneori...

Cred ca social media a fost dintotdeauna un loc de dezbatere, de-asta a si fost perceput ca un loc plin de oameni deschisi. Tocmai capacitatea de a fi un loc de dezbatere l-a transformat intr-un asemenea teren propice pentru branduri.

Nu sunt deschisi toti cei care sunt in SM, stim for a fact ca sunt o multime de vieweri pasivi, depinde doar unde alegi sa te uiti. Oamenii sunt ceva mai vocali decat in alte media pentru ca nu exista mediere, nu e un redactor care sta in capul mesei la wall-ul tau si zice ca "boss, asta e un subiect irelevant".

Daca ai chef la doua noaptea obosit si un pic baut, poti sa scrii cu naduf despre orice loc de parcare blocat de alta masina si depre orice politician care te-a ebnervat rau, dar rau, nu oricum! Tot de la lipsa de mediere se trag si discutiile alea, care daca au juice, pot tine mult si bine fara sa intervina nici naiba.

Comunicarea brandurilor e pur si simplu conjuncturala de cele mai multe ori - mai putin in rarele cazuri in care exista strategii serioase si bine puse la punct pentru digital.

Trebuie sa recunosc ca am apreciat in ultima vreme respectul pe care il au majoritatea marcilor in situatii de fierbere maxima, cand se retrag in liniste pentru macar cateva zile daca subiectul adus pe masa de ele poate parea superficial in situatia data.

E un organism viu, e normal ca paradigma regulilor de conduita in sm sa fie mereu in schimbare - azi pur si simplu nu e politicos sa faci ceva ce acum doi ani era nu doar firesc, ci chiar cool.

 

Exemple sexiste/rasiste

Cred ca sunt mult mai putine decat erau - chiar in mod firesc exemplificate - acum cativa ani. Lasa adurile alea din anii 60 cand ea isi lua un spank parintesc de la sotul.

La noi in curte, pe TV, acum cativa anisori doar femeile spalau vase, de exemplu, acum mai apar si barbati. Toate mezelurile aveau familia in par la masa - azi mai poate sa lipseasca ba tata, ba mama, fara sa banuiasca nimeni ca a fugit in lume din amor nebun.

Din nou, depinde la ce te uiti si cum te uiti la lucruri. E destul de greu sa fim obiectivi si probabil ca vor zbura niste rosii in directia mea acum - dar chiar cred ca intr-o oarecare masura, reactivitatea la intoleranta o alimenteaza, macar in parte.

 

Bulele din target

Bulele - surpriza! - se intrepatrund. Nu prea au incotro, le unesc pana la urma macar niste cozi la primarie sau niste sedinte cu parintii, sau un tramvai 41.

Cred ca noi ar trebui sa ne scuturam nitel si sa tinem ochii mai larg deschisi pe a accepta faptul ca nu exista targeturi blocate intr-o casuta din excel, ci oameni reali - iar ei nu au un numar finit de valori.

Mai trebuie sa acceptam ca nu le stim nici noi pe toate niciodata (ce bine!), asa ca e bine sa mai punem mana sa si citim un sociolog, un psiholog, un expert in comportamente inainte sa dam cu piatra si sa zicem ca "ala nu are dreptate".

Nu prea suntem intr-un business care e despre dreptate - ci despre sensibilitati umane si respect pentru target. Si mai trebuie sa acceptam ca si noi suntem super idioti si intoleranti uneori pentru alti oameni, iar daca e sa despartim firul in patru, nici macar nu stiu la ce se refera in textul asta cuvaintele "noi" sau "bula noastra".

 

Brandurile si asumarea subiectelor sociale controversate

Am scris mai sus ca toata lumea cumpara detergent (surpriza - not, sper!) Sincera sa fiu, nu mi-ar conveni ca ceva atat de irelevant ca o marca de bureti de vase sa imi dea mesaje politice. Chiar daca or sa fie despre bula mea, am sa ma dau la o parte. Poate azi or sa fie prieteni cu mine. Maine insa - la fel de arbitrar si aiurea - pot sa inceapa sa ma vaneze.

Zic sa fim cu minea la noi si sa nu incercam sa scobim pentru brandurile noastre dupa relevanta pe unde nu exista. Atentie, eu aici vorbesc de mesaje de brand, nu de investitiile companiilor in media. Aia e o alta poveste.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Kubis

KUBIS is a creative agency led by curiosity. Vigilant and open-minded, we feed our minds with science and our hearts with fiction. We like to go bold, we want to go big, and we like to go first. Our ideas are... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related