Îi place fotografia, să se joace, mâncarea. Asta e ordinea în care credem noi că se întâmplă lucrurile, deși, după cum se vede mai sus, e loc pentru tot felul de experimente. Aura Petrașcu tocmai a împlinit 30 de ani si este stabilita de 7 in Brasov, direct din Capitala, cu scop de "vacanta de cateva saptamani".
A studiat la Universitatea Politehnica, a pornit, ca tot studentul, in campul muncii ca promoter si a sfarsit intr-o multinationala. "Fuga" la Brasov i-a deschis calea catre un job part-time si un freelancing in fotografie, numa' bune sa-i ramana timp de hoinarit si copilarit.
Acum face fotografii la mâncare, dar se și joacă cu ea, ca să nu o facem noi. De ce își pune, totuși, brusturi în cap? Iată:
Drumul spre fotografie
Drumul spre fotografie nu a fost pavat... intentionat :) S-a intamplat sa am o camera point&shoot la-ndemana si o posibilitate de colaborare tip voluntariat cu o revista studenteasca, prin 2006. Am vandut si cateva fotografii unei agentii de voiaj si uite asa nu m-am mai dezlipit de aparatul foto.
Cum ai ajuns la food photography
Printr-un amalgam de factori: curiozitatea de a experimenta in propria bucatarie, inceputul unui regim vegetarian si descoperirea Instagramului. Am inceput timid cu fotografierea "munchies-urilor" pregatite pentru cina sau mic-dejun, apoi apetitul s-a deschis o data cu cadoul de Craciun din 2012: un loc la cursul foto intensiv sustinut de Radu Dumitrescu (Grey Wolf Studios - Photography) la F64.
Mi-am luat avant si le-am propus celor de la Bistro de l'Arte (un loc de suflet din Brasov) sa-mi permita un voluntariat foto (daca pot spune asa) la evenimentele la care ei faceau partea de catering. Asa am ajuns sa fac punte intre pasiunea pentru bucatarie si cea pentru fotografie, sa experimentez lumini, setup-uri si culori in diverse locatii, unele mai putin conventionale.
Nici nu ma dezmeticisem complet din "nebunie", ca m-am trezit cu un set de lampi de studio, profi, de la un prieten care se lasa de meserie. Si abia atunci mi-am dat seama ca nu mai am scapare :)
Lucruri de tinut seama in food photography
Sunt de parere ca e foarte important sa livrezi un produs corect si-atunci pe primul plan e sinceritatea. Mancarea fotografiata trebuie redata asa cum arata in realitate, decorurile nu trebuie sa fie pompoase, accesoriile trebuie sa fie utile, nu doar frumoase.
Daca atunci cand fotografiezi o persoana ai la-ndemana comunicarea, cand surprinzi un apus trebuie sa fii omul potrivit la momentul potrivit, in cazul fotografiei de food sforile sunt toate in mainile tale (din momentul in care bucatarul a finalizat produsul).
Don't play with your food
Dupa doua-trei proiecte desfasurate in cateva localuri din Brasov, am constatat ca importanta unui food photographer in proiectele din domeniu nu este pusa pe lista prioritatilor.
In conditiile in care trendul chef-ilor/ food makerilor a crescut simtitor, atat in online cat si in farfuriile restaurantelor, inca ne izbim de reticenta patronilor de localuri si a bucatarilor/barmanilor de a colabora cu un fotograf avizat.
Ideea a pornit de la regula "cu mancarea nu te joci", ca ironie la atitudinea intalnta, mentionata mai sus. Am preferat sa folosesc expresia in engleza, pentru ca, initial, am publicat din fotografiile proiectului doar pe Instagram.
Daca la inceput foloseam doar cate un element de food a accesoriu, treptat m-am adaptat produselor de sezon si am tinut cont de ce gaseam prin piata cand faceam cumparaturile.
Boom-ul s-a produs cand am urcat primul potret din serie pe profilul de Facebook. De la cunoscuti care s-au amuzat pana la necunoscuti care au dat share, reactiile m-au convins ca Don't play with your food, Let me do it for You trebuie sa fie in continua desfasurare.
Specificul fotografiilor tale
Lumina naturala. Daca la inceput m-am entuziasmat pentru lampile de studio primite, cu timpul mi-am dat seama ca sinceritatea din fotografiile mele e strans legata de lumina naturala. Asta bineinteles, cand este posibil.
Cea mai grea parte pentru tine
Sa conving oamenii din domeniu ca daca ai o camera foto sau un telefon cu care poti face fotografie la ce ai gatit, nu inseamna ca ai terminat treaba si e "buna de tipar" (ase vedea: print meniu, share pe Facebook, etc).
Inca duc munca de lamurire cu bucatari si ospatari ca cel mai bine e sa picur eu uleiul cand e setupul gata, sa am acces la ustensilele lor in timpul sedintelor foto (fara sa alterez produsul final, evident), sa foloseasca ingrediente si accesorii exact ca atunci cand servesc un client, etc.
Incerc sa le gestionez tot timpul cu zambetul pe buze, la inceputul sedintei, cand inca e toata lumea relaxata. E important sa se stie ca nimeni nu vrea sa le ia locul sau sa-si insuseasca rolul lor.
Invazia fotografiei
Din punctul meu de vedere, calitatea este cea care ii pozitioneaza pe fotografii profesionisti. Tocmai invazia de imagini (bune si rele) este cea care scoate fotograful profesionist in fata.
El va avea totdeauna avantajul ca setupul, lumina, calitatea vor fi perfect imbinate pentru un final armonios: fotografia delicioasa de pe meniu, din postarea de pe facebook care aduna shareuri, din mailul de multumire, etc.
Clientii
In prezent, clientii sunt din domeniul Horeca, din Brasov si imprejurimi.
Colaborarea de lunga durata cu Bistro de l'Arte va da nastere la sfarsitul anului unei carti de bucate (retete ale bistroului din cei 16 ani de activitate si fotografii semnate de mine).
Apoi, proiectul care ma tine intr-o continua provocare, fotografii cu cocktailuri by Bar Dome (barman Mihai Fetcu). Toate cererile au venit de la ei (bistrouri, cafenele, restaurante), in urma recomandarilor si a paginii de facebook.
Colaborarea cu clienții
Colaborarea incepe o data cu prima intalnire, menita sa bata in cuie dorinta clientulul. Abia dupa ce am aflat directia in care isi doreste sa mearga, stabilesc si restul detaliilor (daca suntem compatibili).
Incerc sa nu fac compromisuri, din doua motive: Munca mea sa fie apreciata si clientul sa fie multumit. Consider ca orice compromis lasa loc de bajbaiala, nu sunt genul nehotarat :)
Negociez cand simt ca se merge intr-o directie corecta pentru ambele parti. Tocmai pentru ca nu am ajuns inca sa am venituri exclusive din food photography, nu negociez ca sa ma imbogatesc.
Incerc sa raman freelancer, pentru ca sunt de parere ca sanatatea creierului vine din propriile hotarari. Dar am o colaborare soft si faina cu RTB Agency
Food photography in Romania
Am incercat sa ma tin deoparte de influentele locale. Nu din ignoranta, dar imi place sa ma uit "peste gard". Inspiratia mi-o iau de lafood bloggeri si fotografi straini.
Atat cat am observat cu coada ochiului, partea de fotografie de mancare se devolta continuu, indiferent ca porneste ca un hobby+blog cu retete sau ca proiect pt cate un brand de produs.
Mancarea ta preferata
Imi plac mancarurile simple, cele de acasa si, mai ales, cele din Ardeal (unde am fost pana la 23 de ani fara smantana in ciorba? sau fara sa stiu de placinta de rabarbar?!) :)