Tocmai de aceea, Cannes-ul ar trebui sa evolueze catre un festival de creativitate, spune Claudia Chirilescu, Director General Spoon, care completeaza jurnalul nostru de pe Croazeta, cu un bilant posteveniment. Claudia merge de 5 ani la Cannes pentru a lua pulsul industriei. Face asta mai mult in sala de conferinta si mai putin ghidandu-se dupa nivelul campaniilor premiate.
Si anul acesta, la prezentari, s-a vorbit mult despre cum incepe sa se dizolve modelul traditional de agentie, despre algoritmi, inteligenta artificiala, brand safety si transparenta. S-a vorbit mult si despre curaj, risc si frica:
Atmosfera
Eu merg de 5 ani la Cannes Lions si motivul pentru care o fac este ca vreau sa iau pulsul industriei din perspectiva discutiilor desfasurate in salile de conferinte si mai putin dupa nivelul proiectelor premiate.
Cand spun nivelul industriei includ alaturi de marketing si comunicare si zona de tehnologie, companii de inovatie si firme de consultanta cu care impartim aceleasi bugete de comunicare.
Referitor la editia din acest an, perceptia mea a fost ca numarul participantilor a fost mai mic decat anul trecut, undeva cu -10—20%. Motivul cred vine din faptul ca agentiile mari nu isi mai permit sa trimita acelasi numar de angajati la Cannes, pe de o parte, si costurile care cresc usor, dar sigur, de la an la an.
Noutati
Multe sunt noi. As incepe cu modelul de agentie de publicitate, asa cum il stim noi, care incepe sa se dizolve. Pe fondul diversificarii nevoilor clientilor, al presiunii acestora de a-si digitaliza business-ul, de a deveni omnichannel, totul este in tranzitie spre un nou model.
Comunicarea de care brandurile au nevoie o pot face intern, prin echipe specializate, o pot face cu agentii de comunicare, o pot face in parteneriat cu platformele sau direct cu influencerii. Deci e multa competitie pe bugetele de marketing si granitele intre aceste entitati sunt relative.
Lumea desteapta isi bate mult capul sa inteleaga algoritmii din spatele platformelor care folosesc inteligenta artificiala. Multi profesori specializati in neuroscience, sociologi, psihologi vin la masa noastra si incearca sa ne ajute sa intelegem comportamentul consumatorului si sa exploatam aceste insight-uri in folosul brandurilor in mod relevant.
Se discuta mult de brand safety si clientii cer platformelor transparenta.
Parti bune, parti mai putin bune
Oameni in cautare de raspunsuri, mai multe discutii cu cartile pe masa, mai putine situatii de bagat capul in nisip si tipat “nimic nu se schimba, totul e la fel”. Sigur, “the show must go on” dar cum, vom afla in episodul urmator. Stay tuned!
Mie tot imi lipseste, ca agentie independenta, un cadrul de networking eficient. Bautele cu roze de pe plaja la finalul zilei nu sunt suficiente.
Mi-ar fi placut sa vad discutii despre email marketing, unul dintre cele mai eficiente modalitati de interactiune cu clientii pentru multe branduri (o prezentare MailChimp de exemplu). Prezentari cu studii de caz sau workshop-uri pe UI/ UX, asa cum exista la SXSW.
Sa vad companiile de tehnologie ca au prezentari publice, ca discuta transparent despre toate subiectele sensibile precum fake news si brand safety.
Mirari, enervari
S-a vorbit atat de mult despre curaj, risc si frica... Este clar ca ne preocupa pe toti schimbarile pe care le traversam. Cel mai mare risc este sa nu ne asumam nici un risc, am auzit in cel putin 10 conferinte.
Controverse
Personal cred ca festivalul trebuie sa evolueze mai rapid catre un festival de creativitate si sa se distanteze de conceptul de “publicitate”.
Consumatorii au aversiune fata de acest concept “publicitate” si noi trebuie sa intelegem asta. Creativitate in business, in dezvoltarea de produse, in folosirea inteligenta a datelor, in user interface, in experiente, in folosirea influencerilor. Despre asta trebuie sa fie Cannes Lions, in perceptia mea.