Online se poate face orice. Chiar si Tangomeet-uri saptamanale cu profesori din Argentina

Online se poate face orice. Chiar si Tangomeet-uri saptamanale cu profesori din Argentina

Povestea celui mai recent proiect al Catalinei Rusu incepe in 2008, pe vremea cand, la indemnul unei prietene, se apuca de cursuri de tango argentinian, in Bucuresti. Descoperind complexitatea comunitatilor de tango, vede in ea o oportunitate de business. Impreuna cu trei prieteni, dintre care doi profesori de tango, descopera nevoia platformei online de cursuri, Tangomeet:

"Cei care invata tango, la un moment dat incep sa calatoreasca mult pentru a intalni profesori de talie internationala; ceea ce poate deveni prea scump si prea time-consuming".

Dupa ce-au pus planul pe hartie si-au facut zeci de Skype calls cu profesori din toata lumea, au filmat si primul set de lectii. Functionalitatea platformei a ramas aceeasi: creat cont si platit abonamentul care iti ofera o lectie sau doua pe saptamana. De-a lungul celor 6 ani de existenta, lista profesorilor si oferta cursurilor au evoluat. 

Catalina nu e la primul proiect pe care il initiaza; in trecut a mai facut Bucharest Hubb (un co-working space pentru freelanceri si antreprenori in tech), Geekcelerator (o platforma de fundraising pentru startups care vin cu solutii tech), Founden HQ (project management app). Si desi par fara legatura, firul rosu, cum ne spune si ea, e online-ul. Acolo unde se intampla si Tangomeet, despre care aflam mai multe, in urmatoarele:

 

Catalina Rusu - cu diversitate in proiecte si invataturi diverse

Diversitatea pentru mine e fericire, e ce-mi vine natural. Insa m-a si facut sa ma indoiesc de mine, sa cred ca ceva e gresit in cum sunt. Eu sunt un om care se plictiseste repede. Si asta cred ca ma face curioasa. In incercarea de a scapa de plictiseala incep si caut, ma informez, invat sau fac ceva nou. 

Proiectele in care am lucrat, da, sunt oarecum diverse. Dar imbucurator este ca, totusi, cred ca a existat intotdeauna un fir rosu care a traversat tot ce am facut de 15 ani incoace - online-ul. Adica, proiectele astea ori se desfasurau pe net, ori erau destinate celor care isi duceau activitatea pe net. 

Proiectele pe cont propriu au inceput acum 10 ani. Doar ca stim ca n-aduce anul cat aduce ceasul :) The real life, adica tot ce s-a intamplat dupa facultate, mai ales proiectele pe cont propriu, m-au invatat ca nu mai esti responsabil doar de deadline-urile tale si de ce livrezi tu. Brusc devii responsabil de actiunile si deciziile, si oarecum de ce rezulta din emotiile altor oameni. Asta cred ca a fost intotdeauna si ramane partea cea mai grea pentru mine. Practic devii responsabil de acest ceva asupra caruia nu ai niciun control. 

Si cred ca lucrul cel mai tare cu care m-am ales dupa niste ani de dat cu capul de pereti este ca intelegi ca nimic nu e niciodata degeaba. Si mai intelegi ca singurul lucru care conteaza cu adevarat e sa te bucuri tu in proces, sa fii tu impacat cu fiecare actiune pe care o faci. Tu si cei pentru care alegi sa faci actiunile. Si de ce s-au incheiat? Pentru ca au esuat intr-o forma sau alta. Si astfel, fiecare lucru care s-a incheiat a devenit un soi de stepping stone pentru ce a urmat. Chiar daca aparent nu vezi vreo legatura. 

 

Cum a luat nastere proiectul Tangomeet

In 2008, datorita prietenei mele, Monica, am descoperit in Bucuresti o comunitate frumoasa de tango argentinian. Am inceput sa iau lectii si sa cunosc oamenii frumosi din acea comunitate.

Apoi am descoperit ca exista o comunitate la nivel international alcatuita din multe comunitati locale, si ca exista nume de referinta, dansatori si profesori in jurul carora graviteaza aceste comunitati. Am descoperit ca tangoul e o lume complexa, cu propriile reguli; o cultura cu totul noua si fascinanta pentru mine. O gasesc fascinanta pana in prezent. Si complexa. O cultura cu multe - multe fatete. Poate ca de asta a reusit sa ma tina in ea atat de mult timp :) 

Am fost 4 care am pornit Tangomeet.com: eu, partenerul meu de atunci, Vlad Stan, cu care faceam atunci Bucharest Hubb si Business Design Academy, Andreea Trascu si Andrei Baican, care pe vremea aceea predau tango in Bucuresti la Casa de Tango si calatoreau mult la festivaluri internationale de tango. Practic a fost combinatia perfecta. Vlad si cu mine veneam cu experienta online-ului, iar Andrei si Andreea veneau cu experienta tangoului, si legatura trainica cu comunitatea internationala de tango de atunci. 

Vlad era cel care cauta mereu oportunitati (a se citi nevoi sau probleme nerezolvate) in market-urile/comunitatile care ne placeau, tango-ul fiind una dintre ele, si eu eram cea care punea cap la cap modalitati de a le rezolva. Cumva ne completam. Si cautand, am ajuns la Andrei si Andreea care au fost super entuziasmati sa se alature.

Si asa am inceput sa cautam toti patru, pana am ajuns, din aproape in aproape, sa ne dam seama ca cei care invata tango, la un moment dat incep sa calatoreasca la festivaluri internationale, la workshop-uri cu profesori si dansatori de talie internationala.

Doar ca e de-a dreptul imposibil s-o faci cat de des ti-ai dori. Pentru ca totul devine mult prea consuming in termeni de timp si bani. Si asa am venit cu ideea de a livra lectii online de tango cu unii dintre cei mai ravniti profesori din lume, astfel tu putand sa inveti cu ei saptamanal si la costuri mult mai mici. Cuplul de profesori cu care am inceput sa lucram la platforma in 2010, au fost Sebastian Arce si Mariana Montes. Ei au fost pionerii care au crezut in Tangomeet si s-au alaturat cu entuziasm si idei. 

 

Etapele de implementare

Am vrut sa facem lucrurile metodic si cu pasi mici. Fara angajari colosale, fara birouri spectaculoase. Cat mai mic, cat mai eficient si cat mai liber. Despre asta era si despre asta este in continuare de fapt. Aplicam si la Tangomeet tot ce propuneam celor cu care faceam consultanta si tot ce predam la Business Design Academy. Tangomeet era un proiect pe care fiecare dintre noi il facea alaturi de alte proiecte si job-uri, dar care ne aducea multa satisfactie. 

Etapele au fost asa: mai intai am facut niste fise detaliate cu un set de ipoteze, pe care am inceput sa le testam cu potentiali clienti. Faceam Skype calls cu zeci de oameni din comunitati de tango din toata lumea, cei care s-au inscris pe landing page-ul pe care-l puseseram online inainte de orice. 

Apoi pe baza ipotezelor verificate am construit produsul, adica am filmat un set de lectii cu Sebastian Arce & Mariana Montes, si am construit prima versiune a site-ului impreuna cu Okapi. L-am lansat pe 28 septembrie 2011. Functiona asa: iti faceai un cont si plateai un abonament. In functie de abonamentul pe care-l alegeai primeai una sau doua lectii pe saptamana. Ideea era sa ai acelasi comportament de invatare pe care-l aveai offline la scoala ta locala de tango. Iar scopul era, si este in continuare, sa ai access usor, saptamanal, la unii dintre cei mai tari profesori de tango din lume. 

 

Echipa din spatele proiectului si rolurile fiecaruia

Acum suntem eu si cu Andreea, partenera mea, zi de zi in proiect, alaturi de o mare familie de profesori, cum ne place noua sa-i numim, si cu multi freelanceri din toata lumea cu care colaboram pe diverse segmente. Din fericire, am reusit sa pastram mic, eficient, flexibil si liber. N-avem birouri, putem face productii oriunde in lume si colaboram intre noi pe net. 

In productii suntem eu si Andreea pe set, cu o echipa de freelanceri. Partea online, adica platforma e la mine. Arhitectura si vizualul le fac eu, si implementarea o facem cu o firma de development din Romania. Eu ma ocup de creatie pentru marketing si de directia creativa in post-productii, pe care iarasi le lucram eu si Andreea impreuna cu freelanceri cu care colaboram de multa vreme. Interactiunea cu clientii si relatia cu profesorii le impartim intre mine si partenera mea. 

Si uneori ne ajuta pe partea de pozitionare si comunicare, prieteni creativi si smart ca Liudmila Matei si Iulian Padurariu. Dupa cum vezi, nu e vorba de vreo fisa a postului sau de ceva rigid. Lucrurile sunt destul de fluide si interconectate, ceva ce-am cautat intotdeauna.    

 

Tangomeet acum 6 ani, la lansare

Cand am lansat aveam un singur cuplu de profesori, iti faceai cont pe site, plateai un abonament lunar si primeai saptamanal lectii. Adica deschideai o data sau de doua ori pe saptamana Tangomeet si te asteptau acolo lectii cu zeii astia din tango. 

Clientii au aparut din prima zi. Evident am comunicat si promovat cu niste timp inainte, iar clientii erau, normal, din tribul de followeri ai dansatorilor cu care am lansat. Erau din vreo 60 de tari cred, mai putin din Romania :) Si sincer, ne-am asteptat ca o sa fie asa. 

 

Old & New Tangomeet - functionalitatea platformei

Old Tangomeet e prima versiune a platformei pe care am inlocuit-o pentru a putea acomoda noi cupluri de profesori. Am trecut de la abonamente lunare la colectii de lectii. Asta ne-a dat noua si clientilor flexibilitate. Multi erau nerabdatori sa vada mai mult de 2 lectii pe saptamana. Si acum, cand cumperi o colectie poti vedea toate lectiile deodata. Old Tangomeet o sa dispara la un moment dat. Il mai tinem un pic pentru niste lucruri pe care le avem de facut intern.

Toate modificarile le-am facut pe baza feedback-ului primit de la clientii cei mai activi, clientii vizionari cum ii numim noi si a unor ipoteze pe care le-am emis noi vazand cum se foloseste platforma. A sta permanent in conexiune cu clientii a ramas pana in prezent “religia” noastra :) 

 

Oferta si structura cursurilor

Noi replicam in productii libertatea specifica “organizatiei” noastre. Pe de o parte pentru ca este natural sa fie asa. Pe de alta parte, pentru ca fiecare cuplu este unic si noi vrem sa pastram acea unicitate. Sa-i lasam sa se manifeste pe set exact asa cum sunt. Sa predea ce vor, cum vor, in structura pe care o vor si apoi toata organizarea, impachetarea, daca vrei, se intampla in post-productie. In cazul in care au o curicula pre-formata, o predau pe aceea si noi o luam ca atare. 

Star-ul programului este cuplul de profesori. Cei care-i urmaresc vor sa-i vada pe ei autentici, sa-i vada asa cum ii cunosc, sa invete de la ei asa cum sunt obisnuiti. Iar ultimul lucru pe care ni-l dorim noi este uniformizarea. Tot timpul ne gandim - cum ar fi sa fii violonist si sa inveti direct de la Mozart, sa-l vezi pe el in fata pianului?

Si cumva peste ani, cand acesti profesori pe care-i filmam nu vor mai calatori deloc la festivaluri si nu vor mai fi disponibili offline pentru multi, asta va fi singura modalitate prin care vei mai putea lua lectii cu ei. Si atunci devine imperativ sa pastram totul cat mai autentic posibil. 

Se intampla sa lansam noi colectii de lectii cam de 2 ori pe an, dar nu este un orar batut in cuie. In viitor e posibil sa se intample mai des, sau mai rar.

 

Productia: proces si dificultati

Pentru profesori, sa predea in fata camerelor fara sa aiba elevii in fata, e ceva nou si initial sunt multe emotii, au o abordare oficiala. Pentru ca nu e usor si e complet diferit pentru ei fata de cum e intr-un workshop offline. Si atunci, noi ne transformam si putin in psihologi, astfel incat ei sa se poata relaxa si sa devina ei insisi. Insa pentru ca e multa libertate, challenge-ul este sa ramai suficient de organizat, cu restul lucrurilor. Pentru ca timpul nu este nelimitat, in special al lor. Adica cumva, trebuie sa fii atent sa nu te ia valul.

Dificil cumva este sa fii cu atentia in toate partile. In afara de ce am mentionat mai sus, pe de o parte esti atent la continutul care se filmeaza, pentru ca deja in capul tau incepe post-productia. Deja vezi cam cum ai putea organiza in colectii ce se filmeaza, ce mai lipseste, ce materiale ajutatoare ai mai putea filma (talk-uri, dansuri), in ce poveste imbraci totul. Incerci sa scoti cat mai mult din acele putine zile pe care le ai la dispozitie.

Pe de alta parte ai bucata tehnica: set-up, unghiuri, sunet. Pentru ca nu filmam intr-un studio de obicei, ci intr-un setting destul de cozy, avand in vedere ca ideea este sa inveti dupa lectiile astea la tine acasa si noi iti aratam practic prin locul in care filmam ca n-ai nevoie neaparat de mult spatiu, zgomotele exterioare sunt foarte challenging, cei care fac productii stiu probabil.

Totul fiind intensificat de faptul ca nu filmezi un film dupa un script. Deci nu prea poti avea multe duble. Este improvizatie si de multe ori a doua oara nu-ti iese la fel de natural ca prima data. Dar e al naibii de frumoasa fiecare productie! 

 

Din ce zone provin clientii?

Clientii sunt de peste tot. De pe toate continentele locuite :) Mai exact din 75 de tari. Iar conceptul a prins cel mai bine acolo unde lumea este deja obisnuita sa invete online. Are deja acest comportament in alte domenii. Cu alte cuvinte in SUA, de unde vin 24% din vanzari si in Europa de Vest.

 

Planurile de dezvoltare

In loc de raspuns o sa dau copy-paste acestui citat pe care l-am extras recent dintr-un documentar misto de pe Netflix, care se cheama “Abstract: The Art of Design”. Ii apartine lui Bjarke Ingels: “It’s somehow like when you start a journey, you know what’s important for you, but you don’t necessarily know where you’re going. But you know that, if you make the decisions based on the things that you know that matter to you, wherever you’re gonna end up, it’s where you need to be.” 

Pentru ca asa cred ca e cel mai sanatos. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related