Scenografie si dor de duca

Scenografie si dor de duca
Credit foto: Nicu Ilfoveanu

Monica Muntean e unul dintre putinii oameni care au invatat la liceu si facultate despre jobul pe care il au in viata reala. Luam cazul ei - sectia Scenografie si la Nicolae Tonitza si la UNArte. Totusi, asa cum ne-a spus si ea, la scoala inveti de toate, dar te cam opresti la practica propriu-zisa. A intuit asta destul de timpuriu si a inceput inca din liceu sa lucreze pe platourile de filmare de la Castel Film, ca intern. Lucrul acolo s-a intins pana in perioada facultatii, atat cu scenografi romani, cat si straini. 

In anul doi de facultate, dintr-un impuls, si-a trimis portofoliul la Media Pro Pictures; i-au propus jobul de Set Decorator / Art Director pentru un serial TV. Job pe care l-a si acceptat. Anii de lucru nu au venit doar cu experienta, ci si cu oameni care au recomandat-o mai departe pentru proiecte de: filme de lungmetraj straine, filme de lung si scurtmetraj romanesti - printre care si scurtmetrajul independent "Prima Noapte" (First Night) in regia lui Andrei Tanase, filmul "Affinty", 2008 UK, Romania, Canada), filmul "Ghouls" -, show-uri TV - sezonul 5 "Masterchef"-, seriale - "Doctori de mame" in regia Craig Lines -, reclame, videoclipuri etc. 

Printre clientii ale caror ad-uri au avut decoruri semnate Monica Muntean sunt si Yves Saint Laurent, Telekom (in colaborare cu GMP, Reload Film s.a.), Pantene (in colaborare cu Centrade s.a.), Aroxol (in colaborare cu Next Advertising, Studioset s.a.). Toate proiectele fiind project-based, iar in cazul ei, in regim freelance. Dar zic sa citim toata povestea in varianta scrisa de ea:

 

Monica si dragostea pentru scenografie

Am studiat Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza Bucuresti, sectia Scenografie. Am urmat apoi studiile de licenta si masterat la Universitatea Nationala de Arte Bucuresti, Facultatea de Arte Decorative si Design, sectia Scenografie.

Pe timpul vacantelor de vara din perioada liceului, incepusem sa lucrez (internship) pe platourile de filmare de la Castel Film, in departamentele de scenografie, la diferite filme straine. Eram o adolescenta, tocmai trecusem printr-o tragedie de familie si simteam ca timpul fuge.

In timpul acestor internship-uri am luat singura niste decizii si mi-am propus sa aflu mai mult decat ce imi putea oferi scoala. In momentul in care am intrat in contact direct cu lumea cinematografiei, mi-am confirmat ca aceasta era profesia pe care imi doream sa o urmez. Iar cu timpul, scenografia a devenit mai mult decat un job, ajungand sa devina o mare pasiune.

 

Internship-urile si practica in afara scolii

Cum spuneam, aceste internship-uri au inceput la Castel Film pe platouri, in perioada liceului si s-au intins pana prin perioada facultatii, din initiativa si cautari proprii. 

In facultate faci exercitii de concept  - schite de atmosfera pentru decoruri si design de costume, machetare pentru diverse scenarii de film, piese de teatru, proiecte de televiziune, performance-uri. Esti mai degraba familiarizat cu faza incipienta a unui proiect real. Practica ti-o croiesti singur, pentru ca scoala romaneasca nu te pregateste propriu zis pentru etapele ce urmeaza dupa faza de concept. Mai e de lucrat, ca aceasta sa avanseze intr-o directie asemanatoare cu practica acelor universitati cu profil de renume international.

Chiar si asa, o sa sune a cliseu, experienta se acumuleaza in timp, muncind la cat mai multe proiecte, invatand de la cei mai buni din jurul tau. Am avut sansa sa lucrez cu scenografi profesionisti romani si straini, si sa aplic ce am invatat de la ei.

 

Cel mai greu la inceput

Interactiunea si lucrul in echipa cu oamenii incapatanati. Acceptam greu tipul acesta de rigiditate in domeniul cinematografiei, nu intelegeam de ce unii blocheaza parca in mod voit proiectele si buna desfasurare a lucrului in echipa.

Pe parcurs am invatat sa jonglez cu diferitele tipologii umane, sa tolerez anumite comportamente sau, in functie de caz, sa ma zbat pentru ca lucrurile sa revina la metodologia de lucru adecvata.

 

Traseul catre televiziunile si casele de productie din CV

Am inceput in 2003 la Castel Film cu filmul de lungmetraj ,,Method’’, in regia Duncan Roy ca asistent de scenograf, sau mai bine zis ,,copilul bun la toate’’, sub aripa scenografului Cristian Niculescu. Au urmat apoi vacantele de vara din timpul liceului, in care am lucrat la diferite filme straine cu scenografi romani si straini.

Dupa terminarea liceului si dupa experienta traita pe platouri pe o perioada de cativa ani, am decis sa dau la UNArte, la scenografie. Pe parcursul facultatii am continuat pe aceleasi platouri la alte filme straine, avand din ce in ce mai multe responsabilitati ca: Decor Painter, Asistent scenografie, Standby Assistent Art Director, Standby Art Director.

La sfarsitul celui de-al doilea an de facultate am decis sa imi construiesc un CV si un mini portofoliu cu experienta acumulata si am trimis documentele catre departamentul de resurse umane ale studiourilor Media Pro Pictures. Dupa cateva zile, am fost contacta pentru o serie de interviuri. Mi s-a propus sa fiu Set Decorator / Art Director la un serial TV "Doctori de mame" in regia Craig Lines, Shani Grewal, Peter Kerek, pe o perioada de aproape un an de zile. Si am acceptat. 

Dupa lucrul cu Castel Film si Media Pro Pictures, s-au conturat diferite relatii profesionale si a urmat apoi o serie de recomandari, din partea celor cu care am lucrat, care au condus la multiple colaborari cu case de productie romanesti sau in co-productie straine.

Am lucrat la filme de lungmetraj straine, filme de lung si scurt metraj romanesti, show-uri TV, seriale, reclame, videoclipuri, diferite amenajari de design interior, etc. Si toate proiectele au fost project –based. Asa este in acest domeniu.

 

Cele mai complexe proiecte? 

Imi este greu sa specific in mod exact care au fost mai complexe/ dificile sau care ma recomanda. Daca un proiect este complex, nu inseamna neaparat ca este si foarte solicitant creativ sau calitativ. Sunt proiecte complexe/ dificile ce sunt creative si calitative si sunt altele care nu. Conteaza foarte mult si cu ce oameni lucrezi, incepand de la client, agentie, regizor, productie.

Ma dedic foarte mult oricarui proiect indiferent de cantitate / dificultate. Cred ca daca activezi intr-un domeniu si iti place foarte mult, ajungi sa fii foarte dedicat si ajungi sa nu mai constientizezi daca e greu. Un proiect bun, pentru mine, e creativ si de calitate. Cantitatea si dificultatea conteaza mai mult in contextul financiar.

Totusi, cateva exemple de proiecte la care am lucrat cu drag si care au avut un impact asupra mea: Yves Saint Laurent - LA NUIT DE L'HOMME EAU ELECTRIQUE, Regia: Colin Tilley (U.S.A), Production Designer : Monica Muntean, co-productie: Mitra Film, Abis Studio (Romania) si Phantasm.tv (Franta), Agentie Betc Luxe Paris, Client: Yves Saint Laurent. 

Telekom - ,,Robbie Williams - Let me entartain you tour’’, Agentie: GMP, Client: Telekom, Regia: Bogdan Moldoveanu (Hypno), D.O.P: Alexandru Dorobantu (Ate), Art Director: Monica Muntean, Casa de productie: Reload Film.

Pantene Pro V – ,,cu Laura Cosoi’’,  Agentie: Centrade, Client: Pantene Pro V, Regia: Barna Nemethi, D.O.P: Tudor Mircea, Art Director: Monica Muntean, Casa de productie: De Film.

Aroxol - "Gandacul", Agentie: Next Advertising, Regia Anton Groves, D.O.P: Marius Ivascu,  Art Director: Monica Muntean, Casa de productie Studioset.

Show TV - Master Chef Romania, sezonul 5, Moderatori: Razvan Fodor, Chef Adi Hadean, Chef Foa (Florin Scripca), Patritzzia Paglieri, Regia: Marius Toader, D.O.P: Mihai Ungureanu, Art Director: Monica Muntean, Productie: Pro Tv, Media Factory.

Scurtmetrajul independent "Prima Noapte" (First Night), regia Andrei Tanase, Director de imagine: Barbu Balasoiu, Production Designer & Costume Designer: Monica Muntean, co - productie Libra Film, Commitet, Exotik Filmproduktion GmbH si ARTE/ SWR Germany. 

Pelicula ii are in distributie pe Alfredo Minea, Cristiana Luca, Mimi Branescu si Elvira Deatcu. A castigat marele premiu al Competitiei nationale la cea de a 29-a editie a Festivalului International de Scurtmetraj de la Dresda – Filmfest Germania 2017. A fost nominalizat in diverse festivaluri de film internationale, printre care a concurat in 2016 si pentru trofeul acordat celui mai bun scurtmetraj in sectiunea Orizzonti a Festivalului de la Venetia. In acest moment este in competitia TIFF- Transilvania International Film Festival de la Cluj Napoca 02 – 11 iunie 2017. 

 

Specificul scenografului freelancer. Avantajele si dezavantajele

Scenograful freelancer isi asuma sa inteleaga nevoile regizorului, agentiei, clientului in functie de caz. Expune un anumit portofoliu, concepe si propune scenografia, se documenteaza, cere sau i se impune un deadline. Asigura si garanteaza pentru faza incipienta  de concept - design, pana la fazele de preproductie si productie.

Lucrez in regim freelancer de la inceputul activitatii in acest domeniu si am libertatea de a lucra independent cu toate casele de productie. Asa este peste tot, in domeniul cinematografiei. Majoritatea membrilor unei echipe de filmare, indiferent din ce tara, indiferent de departament sau de casa de productie, lucreaza project – based. Mai sunt si exceptii.

Freelancingul are avantajele si dezavantajele lui. Avantajele sunt daca ai proiecte in mod constant si ca poti avea timp liber atat cat iti doresti, iti gestionezi singur timpul. Uneori imi pot alege si proiectele in functie de ce ofera ele.

Dezavantajele sunt atunci cand exista o inconsecventa in frecventa proiectelor, deci uneori ai prea mult timp liber si mai putine proiecte. Un alt dezavantaj pentru un scenograf freelancer este atunci cand, in timpul proiectelor,  ajungi sa lucrezi mai mult decat un angajat si acumulezi nopti nedormite; dar ai satisfactia de final ca totul a iesit bine si ajunge sa nu mai conteze acest aspect.

 

Viata de scenograf

Imi place si incerc sa fiu la curent cu tot ce se intampla pe plan cultural local si international; de la evenimente de arta contemporana – instalatii, expozitii, performance-uri, muzica experimentala, experimente culturale pana la cinema, teatru independent, dans contemporan, etc. Cred ca este foarte important sa ai un cadru vast de referinte culturale, sa iti mentii mintea alerta. Cartile/albumele de arta si design, precum si de scenografie, arhitectura, cinema, televiziune, teatru, fotografie etc au si ele un rol in procesul de documentare.

O sursa foarte buna de inspiratie pentru mine sunt si calatoriile in zone cat mai variate din punct de vedere geografic si cultural, precum si dialogul cu oameni din diferite categorii sociale. Atunci cand nu pot sa calatoresc fizic, calatoresc pe internet.

Cred ca un scenograf se documenteaza pe tot parcursul vietii, nu exista o limita. Fiecare proiect are scenariul / povestea lui. Invariabil, de fiecare data afli lucruri noi si iti imbogatesti bagajul de cunostinte. Pot spune ca imi place foarte mult si probabil ca daca nu faceam scenografie, as fi facut ceva in zona documentarii, ca alt domeniu de activitate. 

 

Promovarea - o prioritate?

Pot spune ca desi sunt o persoana extrovertita, sunt destul de misterioasa pe retelele de socializare. Discut cu pasiune despre ceea ce fac, dar mai degraba face to face. Am un portofoliu care ma recomanda si mizez pe faptul ca o colaborare reusita pune in miscare in mod organic alte proiecte si colaborari.

Cred in colaborarile anterioare si in ideea de network in continua dezvoltare, o retea generata efectiv de oamenii cu care lucrezi. Ajungi astfel sa fii promovat de alte persoane din domeniu, de case de productie, s.a. in functie de contributia ta concreta la un anumit proiect.  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related