Muzicianul indie, educatia si antreprenoriatul. Anca Lupes (Star Management): "Romania are inca o piata in care, de cele mai multe ori, lucrurile se intampla dupa ureche"

Muzicianul indie, educatia si antreprenoriatul. Anca Lupes (Star Management): "Romania are inca o piata in care, de cele mai multe ori, lucrurile se intampla dupa ureche"

De la inceputul anilor '90, cand a intrat in industria muzicala, si pana astazi, Anca Lupes (Owner, Star Management) a captat o vorba: "ai nostri sunt la fel de talentati, doar ca ai lor au fost mai mult la scoala". Sa explicam; nu e vorba ca artistii n-ar vrea sa invete si pe meleaguri romanesti, problema e ca n-au unde si cum.

Romania nu are o cultura a invatamantului muzical cum exista afara, spune Anca. Pe langa nivelul de institutionalizare, formele de invatamant din alte parti ale globului trec de partea artistica inspre marketing, productie si media; astfel ca, acolo, tanarul muzician are o idee despre ce presupune constructia unei cariere muzicale. 

Dincoace, la noi, resursele educationale din domeniu se pot numara pe degete. Din cauza asta, Anca si-a suflecat manecile si a pus pe picioare, in mare parte singura, prima editie a conferintei Mastering the Music Business, desfasurata anul trecut. Targetul: artistul indie, cel care nu mai are nevoie de vreo casa de discuri pentru a avea un reach global. Dar care, in acelasi timp, se poate trezi in ceata odata cu oceanul de posibilitati avut la dispozitie pentru a-si aduna publicul.

Lumina se face prin etapizare clara, exemple si inspiratie, creativitate in comunicare si branding, neaparat cu merchandising. Toate acestea fiind adresate de catre speakerii celei de-a doua editii a conferintei, care are loc in iulie, echipei alaturadu-li-se Culturadata - Institutul pentru Cercetare si Formare Culturala, Agentia de Vise si Overground Music.

Ca tot veni vorba, printre ei se numara Alexandra Usurelu, Dan Byron, Jurjak, Serban Cazan (HaHaHa Production ), Vladimir Coman-Popescu (Bite Your Lips), Catalin Davidescu (Dark Side Entertainment), Irina Petrovici (Grolsch Romania) sau Calin Clej (PepsiCo).

Mai multe despre nevoile muzicianului roman independent si ce presupune abordarea hands-on a sus-numitei conferinte, aflam in continuare de la Anca:

 

Inceputul Mastering The Music Business

Povestea a aparut in toamna lui 2015, la scurt timp dupa ce incepusem sa organizez si predau cursurile Industria Muzicala Explicata. Educatia in domeniul industriei muzicale din Romania era un domeniu complet neexplorat la noi in tara, cu o singura exceptie: cursul de impresar artistic organizat de partenerii nostri de la Culturadata.

Din discutiile pe care le am avut cu cei de la cursurile mele imi dau seama ca cel mai mult au nevoie de cineva care sa le dea o directie, sa-i invete sa-si faca un plan de actiune si sa il urmeze, pas cu pas. In plus, au nevoie de informatie care sa le largeasca orizontul de posibilitati si sa ii invete sa recunoasca si sa profite de oportunitatile care li se ofera.

Asa ca, fiind eu insami o persoana dornica de a invata mereu mai mult si mai bine despre domeniul in care imi desfasor activitatea inca de la inceputul anilor '90 (am un master in Music Business de la celebra Berklee College of Music din SUA) am zis ca e momentul ca cineva sa faca ceva si in zona asta.

 

La „cantarit” ideea. Cele bune

Intotdeauna am crezut ca, daca o piata creste, atunci vor creste beneficiile pentru toti cei care lucreaza in domeniul respectiv. Asta mi s-a parut un prim avantaj – sa ridic nivelul intregii piete muzicale, pentru ca am eu o vorba (referitoare la artistii romani): “ai nostri sunt la fel de talentati, doar ca ai lor au fost mai mult la scoala” :)

In marile piete din lume (SUA, UK, Mexic etc) exista o alta cultura a invatamantului in domeniul muzicii. Sunt numeroase scoli, colegii si facultati atat pentru muzica clasica, dar si pentru muzica pop, in care (pe langa muzica) se studiaza si music business.

In 2015 am avut ocazia sa vizitez o facultate de muzica care exista de 20 de ani (fiind una dintre cele 15 academii de muzica existente doar in Mexico City) in care se studiaza muzica pop (care la randul ei cuprinde toata plaja de la rock, blues la dance si ce mai e). Acolo, pe langa instrumente: chitara electrica, bass, clape, tobe, saxofon – you name it – se studiaza si materii de genul music business, music marketing, productie audio, media.

Cand studentul termina facultatea (care dureaza 4 ani) este pregatit cu tot setul de informatii necesare care sa-l ajute la construirea unei cariere.

 

Dezavantaje?

Au fost legate de faptul ca Romania are inca o piata in care, de cele mai multe ori, lucrurile se intampla dupa ureche, nu se prea gandeste strategic, pe termen lung, totul trebuie sa fie "aici si acum".

Nu exista o concurenta reala bazata pe valoare de box-office (unii dintre artistii din Liga 1 vand mai putine bilete intr-un an decat trupe/artisti mai mici care fac turnee de cluburi sau sali mici). Ca atare, e o piata in care "stiinta de carte" nu este apreciata la justa ei valoare.

Vestea buna este ca – in cei doi ani de predat si promovat "invatamantul" in domeniul music business-ului - am intalnit din ce in ce mai multi  tineri care gandesc la fel ca mine.

Oameni care au refuzat sa cedeze in fata lui "lasa ca merge si asa" si au mers pe drumul perfectionarii - au citit, au invatat, au mers pe la scoli afara si acum au povesti de succes de spus, experiente de impartasit - sunt adevarate exemple. Iar eu ma bucur ca un copil de fiecare data cand intalnesc un astfel de om.

 

Echipa

Am organizat (in cea mai mare parte) singura prima editie, acum, la a doua, parte din oamenii cu care "gandim la fel / simtim la fel" (ca sa parafrazez un mare hit mainstream) mi s-au alaturat in organizare si le sunt foarte recunoscatoare.

E vorba despre doamna Carmen Croitoru Director al Culturadata – Institutul pentru Cercetare si Formare Culturala, despre Carina Sava (Agentia de Vise) si intreaga echipa Overground Music – Codrut Dumitrescu, Iulia Pop si Cosmin Ionescu.

O implicare importanta o au anul acesta Smiley si compania sa, HaHaHa Production insa daca tot am ajuns la capitolul asta, doresc sa le multumesc absolut tuturor speakerilor care vor fi prezenti.

 

Directia: artisti romani independenti. De ce?

Pentru ca acesta e momentul lor. Acum 15-20 de ani un artist independent nu avea decat un singur gand: sa semneze un contract cu o casa de discuri. Altfel era condamnat la anonimat. Publicul nu ar fi avut cum sa faca cunostinta cu muzica lui. De cand a aparut internetul, lucrurile s-au schimbat total. Acum nu numai ca are acces la publicul din Romania, ci la oameni de pe intreg mapamondul. Artistul anului 2017 are posibilitatea sa gandeasca global si asta e uluitor.

Ne straduim anul acesta sa aducem in fata artistilor romani independenti persoane care le vor spune cum se poate face asta si mai mult decat atat – ii pot ajuta. Ii pot conecta cu oameni de pe intreg mapamondul – fie profesionisti fie colegi artisti cu care sa initieze colaborari.

Le pot oferi instrumente la indemana si extrem de simplu (si ieftin!) de utilizat pentru a-si vinde propria muzica ramanand in acelasi timp in deplina proprietate asupra ei si a drepturilor aferente (de autor si conexe).

  

 

Coordonatele muzicianului roman de indie

Muzicianul roman independent nu are semnat un contract cu una dintre casele de discuri majore din Romania. Cei mai multi sunt in zona de underground (scena extrem de efervescenta si care isi iteste din ce in ce mai mult capul in mainstream) si sunt membri intr-una sau mai multe trupe.

Isi scriu singuri muzica si o inregistreaza, isi organizeaza concerte singuri (sau cu ajutorul unei agentii de booking), multi au manageri care ii sprijina in activitatile de zi cu zi.  Multi sunt autodidacti in ce priveste studiul muzicii, unii apeleaza la profesori de instrument pe care ii aleg dintre instrumentistii consacrati ai momentului.

Din ce in ce mai multi realizeaza ca nu prea mai poti sa fii doar artist si (nevoia ii) invata sa devina antreprenori.

Una dintre cele mai dificile sarcini ca artist independent este sa-ti gasesti, sa-ti aduni si sa-ti mentii fanii. E un proces laborios si de durata care este ingreunat si de lipsa platformelor de comunicare - suntem o tara cu o singura revista majora de muzica: Sunete. In alte teritorii exista publicatii de muzica pe genuri, publicatii dedicate fiecarei categorii de instrumente, pentru echipamente de live si de studio etc.

 

Privire spre industrie

Cea mai mare problema cu care se confrunta industria independenta este lipsa resurselor - financiare, de comunicare, de spatii de concert, inclusiv a resurselor de informare si educatie. Incercam si prin aceasta conferinta sa venim in sprijinul acestei zone a industriei muzicale cu informatii valoroase care sa compenseze aceasta lipsa.

Din punctul meu de vedere, in Romania exista un decalaj din ce in ce mai vizibil intre industria "clasica" reprezentata de casele de discuri majore si zona "indie".

Casele de discuri sunt in principal orientate pe produsele de "larg consum" (sa le zicem asa), care aduc castig imediat, dar care se adreseaza unui public superficial si care nu va investi in idolii sai pe termen lung.

Intre timp, zona indie isi creste incet, dar sigur, un public loial, inteligent, care are comportament de fan adevarat: merge la concerte, cumpara bilete, cumpara merchandising, are capacitatea de a intelege o muzica mai complexa si cu un mesaj consistent. Acestia, odata cooptati, vor sta alaturi de artistul preferat multi ani.

 

In ce fel abordati aceste probleme?

Obiectivul nostru principal este sa punem in fata participantilor la conferinta oameni si povesti de succes care sa ii incurajeze sa mearga pe drumul artei sincere, fara compromisuri.

Dorim sa le demonstram ca se poate, ca altii asemeni lor au facut-o si au reusit. Pentru ca, dincolo de marketing si vanzari si strategii si antreprenoriat, succesul are la baza muzica iar fiecare artist trebuie sa faca muzica pe sufletul lui, nu pe al altora.

Sinceritatea in arta e cel mai important atu al unui artist si ceea ce il atinge pe fan in primul rand, la nivel "subliminal". Cum imbraci muzica in productii de calitate, cum o comunici si cum o prezinti publicului sunt ingrediente care vor aduce succesul mai aproape intr-un timp mai scurt, daca vreti. Dar sinceritatea, autenticitatea, sunt cele mai importante.

 

Topicuri high-profile de anul asta

Mi-e greu sa spun, am incercat sa facem o lista cuprinzatoare de subiecte care sa raspunda nevoilor cat mai multor artisti si profesionisti din industrie. Ideea principala este ca exploram toate variantele pe care le poti aborda ca artist independent, astfel incat sa poti trai bine facand ceea ce iubesti, asa cum crezi tu ca trebuie facut astfel incat sa te reprezinte.

Vom avea si o serie de seminarii la care participantii vor putea invata diverse lucruri hands-on, prin aplicatii practice sau studii de caz.

O noutate interesanta pentru aceasta editie este si MMB Extended – o serie de workshop-uri de compozitie si productie muzicala pe care le vom organiza in colaborare cu HaHaHa Production si care se vor desfasura pe 12 iulie (a doua zi dupa conferinta) in studiourile HaHaHa.

Iar sub titulatura MMB Showcases, voma avea in fiecare seara, dupa terminarea conferintei, doua serii de showcases la care vor participa atat artisti romani, cat si artisti straini dornici de a se "arata" profesionistilor din industria muzicala locala – fie ei agenti de booking sau promoteri. Show-urile vor fi gazduite de clubul Fratelli si organizate in parteneriat cu acesta.

 

Promovare

Ne straduim sa ajungem la cei pe care ii vizam pe toate caile, dar in special prin online. Din pacate in industria noastra actuala nu exista foarte multe modalitati de a comunica un eveniment de business si nu un spectacol sau o lansare.

Avem la indemana comunitatea celor care au participat la cursurile mele in ultimii doi ani, comunitatea agentilor si agentiilor independente de booking si management si diverse alte comunitati de muzicieni independenti adunate sub forma de grupuri de Facebook. Incercam sa comunicam destul de targetat, mai ales ca nisa e destul de ingusta.

Insa, pe masura ce lumea afla despre conferinta, incepem sa capatam sustinere si de la medii offline.

Prin intermediul invitatilor straini incercam sa cream conexiuni cu piata internationala, pentru a spori promovarea artistilor romani dincolo de granitele tarii.

 

 

Dificultati

Cea mai dificila parte este atragerea de sponsori, probabil si pentru ca industria muzicala nu are inca o reputatie foarte profi; nu pentru ca nu ar fi si profesionisti redutabili in interiorul ei, dar mai ales pentru ca ei nu au comunicat pana acum ca atare.

In pietele dezvoltate, conferintele de genul asta sunt sustinute de marile companii implicate in industrie – de la producatori de instrumente si echipamente muzicale de tot felul pana la marile platforme online. In Romania, deocamdata, nu este cazul. Suntem inca la inceput, dar nu dezarmam. Cum ar zice englezul, Mastering The Music Business is here to stay :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related