Pe cat de veche e prietenia, pe atat de longeviv poate fi businessul. Zic asta pentru ca, acum 15 ani, doi ziaristi si un absolvent de marketing din Cluj si-au deschis agentie profitand de terenul virgin al orasului. I-au spus Trend Communication, agentie full-service.
A urmat o perioada de invatare prin trial si error si formarea echipei. Pe principiul "bai clientule, decat sa externalizam, mai bine iti facem noi tot", a fost construita o echipa formata din oameni specializati in mai multe directii. In felul asta, portofoliul a fost imbogatit cu servicii de marketing politic si PR de criza. La capitolul clienti, situatia sta cam asa:
Am lucrat la nivel regional, national si international cu clienti din retail, energie, sectorul financiar-bancar, oil&gas sau institutii ale statului, iar in ultimii ani am pus umarul la curentul de dezvoltare a companiilor din IT si imobiliare.
Cat despre avantajele de a fi agentie clujeana, Horia Bogdan, unul dintre Managing Partenerii agentiei, aminteste de campaniile care trebuie adaptate la obiceiurile si cultura locale pe care le coordoneaza mai bine, evident, o agentie din partea locului. Si ca tot vorbeam de adaptare, aflam ca Trend Communication colaboreaza constant cu Facultatea de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, cu scopul de a familiariza viitorii publicitari cu mediul de afaceri.
Trend Communication: cum a pornit
La inceput am fost doi ziaristi si un proaspat absolvent de marketing, cu totii prieteni vechi, iar calea fireasca de urmat in antreprenoriat era un business in comunicare. Piata era foarte atragatoare, aproape virgina, iar bagajul de experienta si expertiza cu care veneam fiecare a fost de mare ajutor.
Desigur ca, la fel ca orice inceput, afacerea s-a miscat mai poticnit, dar am invatat din mers, am dobandit cunostinte si aptitudini noi, ne-am facut prieteni din primii parteneri si parteneri din prieteni si, in cativa ani, am devenit un nume de referinta in piata de profil din Cluj.
Evolutia: echipa si serviciile
Inca de la inceput, am vrut sa fim o agentie full-service. Am avut proiecte ample, integrate, de PR, publicitate, analiza media, am selectat oamenii care sa le stie face pe fiecare la cel mai bun nivel. Am reusit sa ne convingem clientii ca munca intr-o echipa integrata, in care toti membrii in parte isi cunosc perfect sarcinile individuale, dar lucreaza impreuna cu ceilalti intr-o aceeasi campanie este o alegere mai buna decat contractarea mai multor agentii pentru fiecare serviciu in parte.
Pentru un birou de marketing si comunicare, una dintre cele mai dificile misiuni este tocmai aceea de a-i face pe toti colaboratorii sa vorbeasca pe aceeasi limba, sa inteleaga in aceeasi masura obiectivele clientului si sa se adapteze practicilor si filosofiei sale. Ei bine, colaborarea cu o singura agentie inlesneste aceasta munca si netezeste mai repede si mai statornic asperitatile.
In plus fata de serviciile uzuale, background-ul din presa ne-a indemnat sa ne gandim la oferirea de servicii de gestionare a situatiilor de criza. Initial, ne refeream la relatiile cu presa, apoi si cu alti stakeholderi, in functie de multitudinea de situatii posibile. Si pot spune cu mandrie ca am avut cateva proiecte pe acest segment care s-au derulat cu mult succes.
Marketing politic
In materie de marketing politic in piata locala, activitatea este in continuare preponderent sezoniera – mai precis, cateva luni o data la patru ani, inainte de alegeri. In general, am avut proiecte de mai mica anvergura, dar ne mandrim cu cativa primari de toata isprava pe care i-am ajutat sa isi castige mandatele.
Piata de comunicare din Cluj: avantaje si dezavantaje
Piata s-a dezvoltat enorm in cei 15 ani de activitate a noastra, la fel ca orice domeniu de activitate din Romania. Iar ritmul de dezvoltare al Clujului a fost chiar mai alert decat cel mediu la nivelul tarii. Impreuna cu dezvoltarea, a aparut si segmentarea si specializarea agentiilor, unele dintre noile business-uri din piata devenindu-ne parteneri – fie clienti, fie furnizori.
Pentru Cluj, deocamdata este imposibil sa aspire la dezvoltarea economica a unui oras de cateva ori mai populat, asa cum este Bucurestiul, care, in plus, gazduieste cele mai mari companii din tara si majoritatea covarsitoare a institutiilor administratiei centrale. Totusi, este de remarcat in ultima perioada un interes tot mai mare al companiilor de a ataca piata clujeana, constatand cu ochiul liber avantul exploziv pe care l-a luat orasul. Speram doar ca sa nu facem aceleasi greseli si sa experimentam aceleasi “dureri de crestere” cu care se confrunta Bucurestiul.
Marele avantaj al unui business in comunicare in Cluj este tocmai localizarea: este mult mai greu si ineficient pentru o companie care are nevoie de o campanie locala sa lucreze cu o echipa de comunicare din Bucuresti, care nu cunoaste cultura locala, obiceiurile locului, felul in care se vorbeste, ritualurile oamenilor, intr-o singura sintagma – parfumul local. Desi pare un amanunt fara mare importanta, disponibilitatea adaptarii unei afaceri la cultura locala poate face diferenta intre un succes si un esec.
Altfel, despre diferentele dintre viata cotidiana sau de afaceri dintre Cluj si Bucuresti s-au emis atatea opinii – de la legende urbane la experiente personale – incat ar fi redundant sa le repet. As spune doar ca multe dintre miturile si bancurile care circula pe aceasta tema isi extrag esenta dintr-un sambure de adevar.
Clientii
Activitatea oricarei agentii de publicitate creste si se dezvolta in stransa legatura cu modul in care merge economia. Am lucrat la nivel regional, national si international cu clienti din retail, energie, sectorul financiar-bancar, oil&gas sau institutii ale statului, iar in ultimii ani am pus umarul la curentul de dezvoltare a companiilor din IT si imobiliare.
Cele mai mari dificultati pana acum
Dupa mai mult de 15 ani de activitate, am invatat ca resursa umana este factorul-cheie in succesul sau esecul unei afaceri, asa incat am considerat tot timpul ca este foarte important sa recrutezi oamenii potriviti la locul potrivit si sa faci tot posibilul sa-i pastrezi in organizatie. Incercam sa colaboram cat mai mult cu Facultatea de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii de la Universitatea “Babes-Bolyai”, ca sa ne cunoastem reciproc cat mai bine cu studentii.
Ei trebuie sa stie ce asteapta mediul de afaceri de la viitorii profesionisti din publicitate, iar companiile din domeniu trebuie sa se adapteze noilor practici de munca pe care si le doresc tinerii profesionisti. Este un proces continuu de descoperire a noului, cu atat mai mult cu cat domeniul nostru inghite pe nemestecate etapele progresului tehnologic.