Ea este Online Marketing Specialist Telekom Romania, iar el este Content Marketing Specialist la Vola.ro. Împreună călătoresc și farfuresc.
Pentru Alexandra Sîrbu și Cătălin Cincu, mâncarea a fost un punct important de intersecție. Alături de călătorii. Adunate, a ieșit un blog de food and travel. Ei vorbesc despre cum a apărut Calatorii si Farfurii, trendurile din această zonă, cum s-au schimbat obiceiurile românilor la masă și cum i-a ajutat experiența în comunicare la farfurit.
Pe Cătălin îl puteți vedea în acțiune și la Eden, pe 10 si 11 mai, la Cupa Marketerilor la Gătit, pentru că face parte din echipa Chez Vola.
Cum a început drumul culinar
Alexandra: Eu am avut dintotdeauna o pasiune pentru gătit, iar când l-am cunoscut pe el (n.r. - Cătălin) mi-am dat seama că îi place să mănânce. :-) Deci a fost un fel de win-win.
Declicul
Cătălin: Înainte de ”Călătorii și Farfurii”, a fost salt’n’Sasha, locul de joacă în care Alexandra împărtășea rețete și încerca preparate noi.
Ulterior, am început să călătorim, să descoperim locuri și mai ales gusturi noi. Iar de-a lungul anilor am adunat ceva povești și recomandări pe care le tot ”pasam” printre prieteni. Ulterior am început să mâncăm și cu un aparat de fotografiat în mână și am decis că e momentul să punem de un blog despre călătorii și farfurii.
Temerile de început
Alexandra & Cătălin: Dacă pe partea de conținut lucrurile erau ca și rezolvate, cele mai mari ”dificultăți” le-am întâmpinat când a trebuit să punem site-ul ”pe picioare”.
Am învățat împreună ce înseamnă cPanel, ftp și ceva noțiuni mai avansate de html și, cu câteva sfaturi de la prieteni care lucrează în programare, am lansat blogul într-o formă pe placul nostru.
Experienta in marcom
Alexandra & Catalin: Amândoi avem joburi în marketing online, iar la bază, studii în comunicare, deci experiența și-a spus cuvântul când am creat blogul.
În plus, am fost dintotdeauna pasionați de scris și de-a lungul timpului am adunat experiență prin job-uri part-time și internship-uri în tot felul de redacții, unde ne-am ”format” mâna.
Cum și de unde ați învățat
Alexandra & Catalin: Despre partea de blogging am vorbit mai sus. Dar dacă ne referim la această zonă pe care nouă ne place să o numim ”food & travel”, este o pasiune în care investim mult timp.
Petrecem ore visând la itinerarii și locuri care par departe, citind despre restaurante și bucătării din toate colțurile lumii și uitându-ne la show-uri TV de profil, de la emisiunile lui Anthony Bourdain la episoadele din Chef’s Table.
Bilanț
Alexandra & Catalin: Acum suntem într-un moment de respiro cu blogul. Încercăm să punem lucruri pe foaie, să gândim un plan long-term și să îi dedicăm mai mult timp. Avem multe povești de spus care abia așteaptă să fie așternute în postări.
Părțile bune apar în fiecare zi. Am cunoscut oameni foarte pasionați de ceea ce fac, de la proprietari de restaurante la bucătari celebri, de la oameni de marketing și comunicare foarte open mind la reprezentanți ai autorităților de turism. Este cel mai plăcut sentiment să concretizezi în offline relațiile pe care le începi în online.
Cât despre părțile rele, nu credem că am dat până acum de vreuna. Cum spuneam, timpul este cel care ne mai joacă feste din când în când, dar în rest, e totul ok.
Planuri
Pe termen mediu, planul nostru ar fi, bineînțeles, să scriem mai mult Și poate să ne axăm puțin mai mult și pe zona de travel, nu doar pe food. Iar ca să dăm și mai mult din casă, avem în ”mânecă” câteva interviuri simpatice, așa că fiți cu ochii pe noi. :-)
O provocare ar fi faptul că trebuie să călătorim mai mult. Urmează să ieșim pentru prima din Europa, în Maroc, după care trebuie să ne planificăm și următoarele călătorii. În interes de blogging, evident. :-)
Targetul
Alexandra & Cătălin: Ne adresăm oamenilor cărora le pasă unde mănâncă atunci când călătoresc. Fie că se abat pentru o oră de la traseul lor să ajungă la o bodegă unde vin doar localnicii sau că se interesează de un restaurant ok din punct de vedere calitate-preț în apropiere de centru.
Vrem să ne citească acei ”smart travelers”, cum ne place nouă să îi numim, care călătoresc pentru experiențe și știu să se bucure de ce are mai bun de oferit un oraș chiar și on the budget.
Obiceiurile
Alexandra & Cătălin: Zona culinară a devenit din ce în ce mai legată de călătorit în ultimii ani. Tot mai mulți oameni pleacă ”afară”, mănâncă ”precum locanicii” și vor mai mult. E cea mai bună metodă prin care poți cunoaște o cultură nouă.
Iar non-related to travel, suntem de părere că la pasiunea românilor pentru gastronomie au contribuit în ultima vreme show-urile culinare de la TV, dar și restaurantele noi, tot mai interesante, care apar pe harta Bucureștiului și nu numai.
O influență importantă asupra fructificării acestei curiozități pentru zona culinară o au și festivalurile culinare care au luat cu asalt marile orașe ale țării.
Oamenii descoperă aici gusturi noi și o stare de bine pe care le-o oferă mâncarea interesantă și astfel își deschid apetitul pentru noi experiențe culinare. :-)
Trenduri
Trăim într-o perioadă în care totul se bazează pe ”instant sharing”, lucru care este ”the big thing” și în zona de food. Toată lumea e înnebunită să-și pozeze și posteze farfuriile, să creeze stories și să facă live-uri pe Instagram și pe Facebook. Încep să apară din ce în ce mai mulți influenceri care nici nu mai au nevoie de blog și care își creează comunități mari doar pe rețelele de socializare.
Un alt trend este cel dat de site-urile și publicațiile mari (ex. Eater, Food & Wine), care asociază din ce în ce mai mult mâncarea și călătoriile în articole de genul ”Top X restaurante din Madrid” și promovează constant noțiunea de ”eat local”.
Cât despre diferența dintre bloggeri și publicații, am observat că publicul de blog este mai interesat de tonul subiectiv, de insight-urile din viața celui care scrie și de experiențele pe care le-a trăit el. Din acest motiv se face acea legătură între rețea de socializare, ”instant sharing” și blog, despre care vorbeam anterior.
Promovarea
În momentul în care am conturat ”Călătorii și Farfurii”, aveam în plan să pornim promovarea pe majoritatea canalelor importante: Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest.
Din păcate, tot din motiv de timp, am rămas doar cu primele două, unde încercăm să creștem cât de organic putem. :-) Trebuie să recunoaștem că Instagram rămâne canalul nostru preferat și că, încet, încet, ne facem curaj să intrăm și în zona de video.