Ne-am luat cu sărbătorile și apoi cu terapia de uitare a abuzurilor culinare care au avut loc și iată că nu am mai dat refresh la site-ul primăriei să vedem ce concursuri cu balcoane s-au mai anunțat. Așa se face că am ratat publicarea componenței juriului pentru concursul care caută un logo pentru București.
Știți, concursul acela care oferă 50.000 de lei pentru un ”Set de caractere cu rol descriptiv care reflectă istoria / cultura / viaţa oraşului Bucureşti” și caută originalitate, adică ”să îmbine elemente care să reflecte tradiţia istorică a Bucureştiului cu elemente care să ţină cont de tendinţele actuale”.
Mulți se întrebau cine își va asuma responsabilitatea de a alege în funcție de asemenea criterii tulburătoare.
Comunicatul primăriei arată așa:
Alături de Primarul General, din juriu mai fac parte:
Prof. Mircia Dumitrescu, membru corespondent al Academiei Române, secția de Arte, Arhitectură și Audiovizual
Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului București
Anca Boeriu, lector la departamentul Grafică al UNARTE
Dr. Vladimir Nicula , Lector Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu
Ioana Ciocan, Vicepreședinte Uniunea Artiștilor Plastici
Dochița Zenoveiov, brand innovator, „INOVEO”
Bogdan Naumovici, managing partner „23 Communication Ideas”
Corina Vințan, managing partner „Links Associates”
Mirel Palada, sociolog (n. r. - fost purtător de cuvânt în Guvernul Victor Ponta)
Câștigătorul va fi anunțat pe 3 mai.
„Bucurestiul are nevoie de o identitate vizuala proprie, asa cum au toate marile capitale ale lumii.
Prin organizarea acestui concurs ne dorim sa obtinem un logo reprezentativ pentru oras, usor recognoscibil, o carte de vizita pentru Bucuresti, mai ales in ceea ce priveste implicarea Primariei Capitalei in diferitele evenimente culturale, educative si sportive.
Subliniez că noul logo nu va înlocui actuala stemă a municipiului București. Ea rămâne ca simbol oficial, atât pe steag, cât și pe înscrisurile oficiale”, spune primarul capitalei.
După anunțarea concursului, am pornit la IQads seria Un brand pentru București prin care încercam să aflăm de la strategi și creativi români cum ar putea fi conturată identitatea capitalei și cum li se pare inițiativa primăriei.
În ceea ce privește concursul, majoritatea celor întrebați era de acord că:
1. Înainte de logo era nevoie de o cercetare
”Ma deranjeaza ca au aruncat o tema de tip „carul inainte boilor”. Hai sa ne gandim, mai intai, ce vrem sa facem cu Bucurestiul asta, cui ne adresam, ce vrem sa scoatem in fata, cam care e planul pe x ani. Apoi dam si brief de logo”, spunea Claudiu Petria, Co-founder si CEO - Chief Explore Officer la Questo si Business developer si Emergency Solver la Girofar.
Sau:
Eu consider aceasta tema o tema culturala, ori o tema culturala are nevoie de un studiu serios si in termeni intelectuali, nu in termeni de branduit masini. E de studiat initiativa "Bucuresti, orasul invizibi", spune Cătălin Rulea, advertiser cultural.
”Totuși, acest concurs trebuia să fie doar ultimul pas al unui proces mai complex. În forma actuală, pare că Primăria vrea un desen. Un desen frumos și un font aparte care să acopere multe lucruri”, crede Alex Petrescu, Creative Strategist la Geometry Global Bucharest.
2. Brieful e vag
”Brieful e facut la coafor. Fata, zi si mie ce sa scriu aici ca sa ii dau bani lui baiatu asta care are o agentie de publicitate”, închipuie scenariul din spate Raluca Feher.
”Brieful „sa facem ceva frumos, sa placa la lume” nu poate duce decat la o oroare conceptuala si grafica. Cine are curaj sa parieze ca noul logo al Bucurestiului va avea o cruce mare pe el?”, crede și Adrian Preda, Creative Director at Friends\TBWA.
Creativii au venit și cu idei.
Bogdan Răileanu, Group Creative Director at GMP Advertising, s-a gândit la un logo cu o muscă:
Inițial în hater-eala care m-a cuprins mă gândisem la un logo simplu cu BUCUREȘTI pe care să pun o muscă mare, frumoasă. Nici nu avea nevoie de slogan. Ca musca lui Damien Hirst de pe coperta albumului lui Red Hot Chilli Peppers.
Trăim aici cu toții, aceleași muște ne intră în case, hai să ieșim din situația de căcat în care se află orașul. Pe urmă, copiii noștri vor schimba musca în molie sau fluture sau albină sau nu știu.
Ștefan Liuțe, Strategy Director Storience, conturează targetul:
Bucureștiul vizează clar un public activ social, economic și cultural. Capitala României nu e stațiune, ci bazar, ring și scenă. Nu e un reper, ci o contradicție fermecătoare și cacofonică în același timp.
Cred că e un oraș pentru oameni nerăbdători, care nu se tem de excese (de muncă, de distracție, de ardei iute și așa mai departe).
Laura Ristea, Strategist Hye Studio, merge pe sinceritate:
Daca am face identitatea asta pe bune, am fi sinceri cu noi. Am recunoaste ca suntem un oras comunist care abia face ochi si incepe sa miste.
Am recunoaste ca oamenii stau in orasul asta de nevoie, nu de voie, pentru ca aici se castiga. Am recunoaste si ca, daca vine un turist, habar nu are de Bucuresti si cel mult se asteapta sa fie exotic.
Toate acestea fiind zise, așteptăm rezultatul pe 3 mai.