Ecourile spotului retras de la Pepsi, in care aveam de-a face cu un cocktail prea putin subtil de issue-uri socio-politice, nu s-au vazut doar in umorul din online. Au aparut - iarasi - o sumedenie de intrebari asupra modului in care se face publicitate, in special aceea care a lasat spotul respectiv liber prin lume. Creatia iesind din departamentul de branded content al Pepsi, Creators League Studio, oamenii din agentii au tabarat pe 'creativii de la client'. Principalul verdict: structural, risca sa fie pe cat de implicati in brand, pe atat de rupti de restul lumii.
Ionut Datcu (Managing Partner, Weapons of Public Attraction) accentueaza alta posibila turnura a scenariului: chiar si daca si-ar fi dorit sa evite dezastrul (pe care l-ar fi perceput corect, saracii), poate ca nici n-ar fi putut.
N-o sa stim niciodata realitatea din spatele ad-ului, dar intr-un spirit pamfletar sustinut si de Corina Bacanu (Group Creative Director), Ionut si-a imaginat mai jos dialogul dintre creativii si marketingul din spatele recentei capodopere publicitare Pepsi.
Nene, e foame mare. E foame de relevanta, succes, creativitate si eficienta. Dar cel mai important: e foame de bani. Am vazut reclama aia hulita la Pepsi si m-am intrebat: Datcule, tu ai semna asa ceva pentru 6 milioane de dolari? Nu doar ca as semna, as semna chiar de 2 ori.
6 milioane de dolari inseamna bugetul pe ceva ani al unei agentii independente din Romania, iar cine spune ca nu e interesat de suma asta e fie ipocrit, fie mincinos. Banii sunt extrem de importanti atunci cand nu vrei doar sa platesti salarii, ci vrei sa cresti, iar un compromis asigurat material te pune pe linia de plutire si iti ofera confortul mental sa il stergi in timp cu munca de calitate.
Acum, toata lumea discuta despre moralitatea departamentului intern de creatie Pepsi, mai precis despre puterea lor de a spune "nu". Dar pentru ca departamentele interne de creatie nu fac singure creatie, sunt convins ca produsul creativ este o combinatie a mintii marketerului cu puterea de executie a creativilor interni.
Asadar, dialogul intre "sefu' la marketing" si echipa de creatie a fost, banuiesc, cam asa:
- Babaieti, voi ati vazut cat de buna e aia, cum o cheama, Kendall Jenner? Ce buze, ce par, ce trup babaiatule. As spune ca e iconica, nenica!
- Da, sefu', e ok, dar s-a mai facut, e misto, dar parca n-are asa nimic de zis...
- Taceti, ba! As vrea sa o vad intr-un spotulet la noi la firma. Dar ia ziceti, ce le place, ma, la milenialsii astia? Ca nu mai pot, ba, cu targetul asta nou. Vad ca ies la proteste, o ard implicati civic, babaieti, io nu mai inteleg tineretu', pai in loc sa mearga frumos la un bar, astia o ard aiurea pe strazi...
- Da, sefu', stiti, implicare civica, se schimba societatea, se schimba cultura in multiculturalitate, familia e in continua evolutie, e la moda diversitatea, albi, negri, musulmani, chinezi, practic nu mai avem bariere, sefu'!
- Ba, treaba voastra! Problema mea e ca lumea inca mai bea Coca-Cola si vreau si eu sa fiu popular! Super popular, uite Donald Trump ce popular e! Ma, vreau sa fie bine ca sa nu fie rau! Repetati dupa mine: po-pu-lism! Vreau sa ne placa toata lumea, sa bea Pepsi peste Pepsi, sa fie bine, sa fie pace, sa fie victorie, asa ca faceti si voi ceva frumos dar sa atraga milenialsii astia de partea noastra!
- Sefu', acuma la noi iese lumea in strada ca sa protesteze impotriva brutalitatilor comise de politisti asupra persoanelor de culoare. Poate facem ceva cu asta.
- O idee excelenta! Poate o facem pe Kendall Jenner Ecaterina Teodoroiu a americanilor! Ce frumos ar fi.
- Dar stiti, sefu', domnisoara Kendall e doar un personaj fara voce, un model alb si privilegiat care iese in strada doar ca sa se urce in Bentley.
- Lasati-ma, ba, cu prostiile voastre! Eu vreau sa o transformam in Ecaterina Teodoroiu, vreau sa fie pacificator intre activistii pentru drepturile civile si politice!
- Auoleu, sefu', pai, deci sa facem o serie de ceva frumos ca sa placa la toata lumea, cu violoncel, cu street dance, cu cat walk, cu voie buna, in care sa nu discriminam nici pozitiv, nici negativ pe nimeni, ca sa fie bine sa nu fie rau?
- Da, ma, baieti. Tema protestului e neimportanta si voi nici macar nu stiti cum sa controlati o tema de-asta pentru ca voi nu mai intelegeti cine e si cum gandeste audienta pentru ca lucrati pe un singur client si sunteti blazati si arsi.
- Nu vrem, sefu', nu vrem sa facem! E lame! Nu are sens!
- Aveti 6 milioane de dolari la dispozitie pentru spotuletul asta.
- ... lu' Kendall ii punem batic sau sa poarte o palarie de fetru?