[Scriitorii de TV] Augustin Julea: Frustrant pentru un scenarist de comedie este ca, de cele mai multe ori, se rade acolo unde nu era gluma

[Scriitorii de TV] Augustin Julea: Frustrant pentru un scenarist de comedie este ca, de cele mai multe ori, se rade acolo unde nu era gluma

A lucrat in presa scrisa inca din primii ani 90 si de acolo a inceput sa scrie pentru TV. Augustin Julea a scris in Academia Catavencu, Plai cu Boi, Aspirina saracului si Kamikaze, dar si pentru Florin Calinescu, la Chestiunea Zilei. A facut parte din echipa Saptamana Nebuna si a prezentat Gazeta de Perete la Prima TV. De cele mai multe ori a jucat sau a prezentat propriile texte si crede ca asta e varianta cea mai comfortabila pentru povestitor.

Augustin povesteste despre experienta sa, de 27 de ani de scris pentru presa sau TV, care sunt frustrarile meseriei, ce a invatat, despre public, colaborarea cu producatorii si regizorii, compromisurile pe care le cere, uneori, ecranul.

"Cei din afara nu stiu ce inseamna oase intepenite 15 ore pe scaun, gramezi de tigari fumate in pozitia stand in cur, grija de a scrie pe intelesul cat mai multora (chiar daca cei mai multi consumatori au o pregatire ce obliga scriitorul la cele mai penibile compromisuri)".

 

Inceputuri

Am lucrat in presa scrisa inca din primii ani '90, asa ca nu imi mai amintesc daca prima ecranizare nu a fost cumva chiar un articol scris pentru un alt suport media.

Surpriza a fost ca povestea de pe hartia ziarului nu avea acelasi sens cu cea vazuta si auzita pe micul ecran. Nu stiam ca povestitorul trebuie sa fie in preajma celor care interpreteaza pentru a le explica ce a vrut.

La TV am ajuns sa scriu si sa interpretez fiind chemat de diverse persoane (cum ar fi Florin Calinescu) care ma stiau din print sau din viata de zi cu zi. 

 

Etapele unui scenariu TV

Etapele scrierii unui proiect de tv nu sunt mereu aceleasi. Am scris proiecte si cu de la mine putere, pentru ca am avut o idee pe care apoi am propus-o diverselor posturi tv.

Dar am scris si la comanda, adica am crosetat povesti pe o idee data de un producator, regizor, canal tv.

Discutiile cu regizorul si cu producatorii sunt deosebit de importante si, daca esti pe aceeasi lungime de unda cu ei, sunt si eficiente, constructive. Daca viziunile sunt grav deosebite, se recomanda incetarea amiabila a colaborarii.

 

Publicul

Cand scrii un scenariu pentru televiziune, nu stii in general cui te vei adresa, asa ca nu-ti ramane decat sa scrii cat mai cu talent. Abia dupa ce se hotaraste ziua si ora difuzarii poti afla ceva detalii despre telespectatorii care te urmaresc.

Daca audienta e un dezastru e clar ca ori ai scris prost, ori nu ai scris pentru respectivii (asta legat de partea scriiturii, alte motive tin de interpretare, regie etc).

 

Frustrari

Viata de scriitor pare usoara, romantica si la indemana oricui. Cei din afara nu stiu ce inseamna oase intepenite 15 ore pe scaun, gramezi de tigari fumate in pozitia stand in cur, grija de a scrie pe intelesul cat mai multora (chiar daca cei mai multi consumatori au o pregatire ce obliga scriitorul la cele mai penibile compromisuri).

Frustrant pentru un scenarist de comedie este ca, de cele mai multe ori, se rade acolo nu era gluma si se ridica din sprancene acolo unde prietenii care ti-au citit scenariu s-au tavalit pe jos de ras.

 

Tabieturi

Ca tabieturi pot spune ca scriu numai la bucatarie, langa frigider, robotul de cafea, scrumiera si fereastra de evacuat fumul.

Nu pot spune ca au fost proiecte ca mi-au facut nopti albe pentru ca, de cand ma stiu, ziua mea incepe la 4-4 30 dimineata.

 

Editare

Am schimbat pasaje si chiar episoade intregi atunci cand ne-am dat cu totii seama ca nu suna bine, nu e clar mesajul, ceva nu e in regula.

De cele mai multe ori insa eu am jucat in textele scrise sau gandite de mine si stiu sigur ca aceasta este variata cea mai confortabila pentru povestitor.

 

Scenariile din Romania

La scenariile din Romania ma obosesc cliseele (si le evit) cu rromi, cocalari, mizerie, saracie, prostie si-n general cu cat de negru e dracul pe aceste meleaguri. Las Fierbinti este serialul romanesc care mi-a placut cel mai mult, si singurul, in ultimii 25 de ani.

Ultimul serial pe care l-am urmarit pana la intepenirea de sale a fost Breaking Bad.

 

Cand nu scrii pentru TV

Cand nu scriam pentru TV, scriam pentru ziare, dar acum nu prea mai sunt bani in presa, asa ca scriu doar acolo unde nu sunt asteptari pecuniare, adica numai pe felicitarile trimise mamei cu diverse ocazii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related