Un program inspirat din alpinism. Cum să urci munții imaginari

Un program inspirat din alpinism. Cum să urci munții imaginari

În 2012, Larisa Ghițulescu a fost singura femeie, printre 18 bărbați, toți puternici și experimentați, într-o expediție pe un munte sălbatic și necomercial din Himalaya, Nepal. Ea a atins atunci 6.000 de metri altitudine, fără a utiliza oxigen artificial sau substanțe dopante. S-a întors de acolo cu o altă perspectivă, iar viața i s-a schimbat la 180 de grade.

Larisa e consultant în comunicare și de atunci a lucrat cu o serie de alpiniști, pe diverse proiecte. Nu ar fi crezut, însă, că ei o pot inspira în antreprenoriat mai mult decât niște oameni de business get-beget.

În decembrie 2015, după ce filmul Pura Vida/The Ridge a fost difuzat în premieră TV în România, inspirația muntelui s-a concretizat altfel. Alături de Romeo Crețu a pus la cale Summiteers, un program pentru echipe de orice fel: business, organizații, ONG-uri, sport, partide, guverne chiar.

Programul are trei formate și fiecare din ele durează în jur de 2 luni. Deține în exclusivitate dreptul de utilizare a filmului Pura Vida/The Ridge în scop educațional. De altfel, cel mai greu a fost să obțină licența pentru film.

Nu pricepeau: cum adică vrem licența filmului ca să facem din el un program de lucru cu oamenii?

Larisa și Romeo povestesc mai jos cum s-au pregătit pentru acest program, cum l-au testat, care este scopul și caracteristicile sale speciale.

 

Ideea

Larisa: În decembrie 2015 am adus filmul Pura Vida/The Ridge în România, difuzat în premieră TV la Discovery Channel; filmul reconstituie cea mai impresionantă operațiune de salvare din istoria Himalayei (Mt. Annapurna, 2008).

Peste o lună, m-a sunat un client. Căutau un concept pentru un eveniment intern – întâlnirea anuală a top managementului companiei, undeva în afara Bucureștiului. „Citind comunicatul de la tine, cu Pura Vida, ne-a venit ideea să construim evenimentul în jurul poveștii din film. Cum ți se pare?”

Grozavă idee, am zis. Și am trecut la treabă. Am lucrat, împreună cu echipa de la Comunicare Internă, la situațiile din film și mesaje-cheie, pe baza cărora compania și-a creionat evenimentul. Implementarea a fost un succes, feedback-ul primit – de la HR, Comunicare și Board – a fost foarte bun.

Așa mi s-a aprins beculețul. Ce-ar fi să construiesc din povestea de pe Annapurna un studiu de caz din care echipele să învețe, dar mai ales să se inspire?

 

Etapele de implementare

Larisa: Primul pas a fost să-mi găsesc un partener cu experiență în dezvoltare personală și training. L-am ales pe Romeo Crețu, pentru că lucrasem cu el la începutul anilor 2000, într-o cercetare în domeniul Leadership-ului (cercetare care a stat la baza dizertației mele de la Master, supervizată de el). Romeo a studiat propunerea mea, apoi povestea, și a zis OK, să o facem.

Au urmat discuțiile cu producătorul filmului din Spania – și asta a fost etapa cea mai dificilă. Nu pricepeau: cum adică vrem licența filmului ca să facem din el un program de lucru cu oamenii? Într-un final m-au trimis la distribuitorul filmului, în Marea Britanie... alte discuții, alte explicații. De-aici mi-am dat seama că e inovator ce vrem să facem. Am plecat la Londra, am semnat, am mers mai departe cu lucrul pe conținutul programului și identitate. Acum l-am lansat, sub numele Summiteers.

 

Cui se adreseaza

Larisa: Am gândit acest program pentru echipele de orice fel, indiferent de domeniu: business, organizații, ONG-uri, sport, partide, guverne chiar. Important este ca aceste echipe să fie ghidate de valori. Este util și indivizilor care acționează independent, și care la un moment dat lucrează cu parteneri. Pentru că povestea de pe Annapurna din 2008, care este una adevărată, este un mesaj pentru fiecare dintre noi.

Îmi propun să exportăm programul, dacă totul merge bine; deja tatonez parteneri în alte țări.

 

Format

Larisa: Romeo a lucrat pe conținut continuu, pentru că l-am declinat în trei formate, ca să poată adresa mai multe nevoi. Dar ideea de a inspira o echipă cu această poveste a mai avut-o Pep Guardiola, pe vremea când antrena FC Barcelona. Înaintea unui meci important din 2010, Guardiola a făcut o sesiune de coaching cu fotbaliștii lui având ca studiu de caz operațiunea de pe Annapurna.

 

Pregătirea

Larisa: Ne-am uitat de câteva ori la film. Am analizat tipuri de situații în care alpiniștii se află la altitudine, situații în care ne putem regăsi și noi, în viața de zi cu zi. Am identificat de aici comportamente, practici, tipuri de antrenament necesare atingerii unui obiectiv, obstacole, dar mai ales motivații.

Eu, personal, pot spune că am început cumva în 2012, când m-am alăturat unei expediții germane în Himalaya, pe un munte sălbatic și necomercial din Nepal, și unde am atins altitudinea de 6.000m, fără a utiliza oxigen artificial sau substanțe dopante.

Nu a fost vreo performanță anume, dar am fost singura femeie printre 18 bărbați puternici și experimentați. N-a fost ușor să țin pasul, însă am făcut față; dat fiind că atunci mă aflam într-un moment de cumpănă pe plan personal și profesional, m-am întors cu o altă perspectivă, și deciziile au început să curgă. Viața mi s-a schimbat la 180 de grade.

Apoi am început să lucrez cu alpiniști, pe diverse proiecte, și m-am inspirat continuu din interacțiunea cu ei. O revelație a fost Denis Urubko, unul dintre cei mai puternici și inovatori alpiniști ai lumii, din toate timpurile.

Romeo, cu experiența lui de 20 de ani în lucrul direct cu companiile și oamenii, a extras această inteligență și a pus-o pe hârtie.

 

Prima vizionare

Larisa: Povestea fiind reală și cunoscându-i îndeaproape pe doi dintre alpiniștii din documentar, am trăit fiecare vibrație. Prima oară am văzut filmul în vara lui 2013, când Alexei Bolotov, care apare în documentar, abia murise într-o tentativă de rută nouă pe Everest. O pierdere uriașă pentru alpinismul mondial, ca și Iñaki. Am plâns...

Cu ce am rămas? Cu un set de reguli noi pentru viață și business – referitoare la priorități, curaj, fericire, omenie, etică, celebritate, succes și disciplină – culese de la Iñaki Ochoa de Olza, Alexei Bolotov și Denis Urubko, care m-au inspirat profund. N-aș fi crezut vreodată că niște alpiniști, dintre care doi ruși, mă pot inspira în antreprenoriat mai mult decât niște oameni de business get-beget.

Romeo:

Documentarul l-am văzut prima dată în 2016, când Larisa mi-a prezentat ideea de program. Apoi l-am mai văzut de două ori.

M-a impresionat modul în care alpiniștii au creat rapid o echipă pentru a ajuta un coechipier aflat în dificultate, și nu au cerut bani pentru asta.

Oamenii s-au mobilizat să încerce salvarea un om – conștienți fiind că șansele lui de supraviețuire erau foarte mici și că își riscau propria viață – pentru că așa au simțit că merită făcut.

Ca și consultant care lucrez de peste 20 de ani cu diverse companii, pot spune că astfel de inițiative sunt rare. Organizațiile au tendința să sacrifice oamenii și echipele în numele profitului. Ori acești alpiniști ne-au arătat că se poate altfel, că putem avea, ca oameni, inițiative care au la bază valori și principii în loc de profit, cifră de afaceri sau cotă de piață.

 

Durata: două luni

Romeo: Două luni pare mult, dar nu este. Durează atât pentru că există o parte de pregătire, una de livrare și una de continuare. În partea de pregătire culegem date pentru a crea designul programului. Apoi se livrează programul în sine. La final însoțim participanții pentru o perioadă de timp astfel încât să fie „pe traseu”. Sprjinul intern este esențial pentru succesul programului.

 

Scopul

Romeo: Scopul este să reamintim faptul că fără oameni și echipe nu se poate. Obiectivele sunt importante, dar mai importanți sunt oamenii și relațiile dintre ei. Departamentele unei companii sau nucleele unei organizații nu au motiv să fie în competiție unele cu altele, ci merită să colaboreze sănătos. Mesajul este pentru echipe, dar mai ales pentru liderii lor.

 

Ce ar trebui să știe oamenii

Romeo: Ar merita să știe că este în primul rând despre ei, apoi despre obiective. Că vor învăța despre un alt mod de a lucra în echipă, unde miza nu sunt banii, bonusurile, funcții mai bune sau celebritatea.

Este o poveste din care reînvățăm ajutorul necondiționat, respectul, expertiza pusă în slujba echipei și omenia. Este o altfel de lecție despre valori și principii, care ne ajută să obținem împreună ceva.

 

Specificul programului

Romeo: Summiteers se diferențiază de alte programe prin patru elemente. Unu: prin modul în care este structurat, respectiv pe echipa care generează rezultate. Leadership-ul este al echipei, nu al celui care o conduce –  asta e filozofia pe care eu și Larisa am construit.

Doi: se diferențiază prin ideile transmise, care propagă principii și valori sănătoase de lucru în echipă.

Trei: prin filmul Pura Vida/The Ridge în sine, care este o poveste autentică. 

Și nu în ultimul rând prin mesajele despre viață, pentru noi ca oameni. Pe scurt, se diferențiază prin autenticitate și conținut valoros.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related